  • 11. Data: 2013-03-09 22:28:22
    Temat: Re: Mała prądnica ( alternator )
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@m...pl> napisał w wiadomości
    news:khg0pe$saf$1@node2.news.atman.pl...
> [...]
    > choć 200 W na wale starczy ), cena sympatyczna. To co mi zdecydowanie *nie
    > odpowiada* to spory moment bezwładności wirnika alternatora, przez co
    > rozruch wydłuża się niemiłosiernie albo zrywane są sprzęgła. Próbowałem
    > przerabiać silniki szeregowe z AGD na prądnice obcowzbudne poprzez
    > przezwojenie stojana, ale są kłopoty z komutacją i komutator takiej
    > maszyny ma krótki żywot. Silniki DC z magnesami słabo się regulują ( tylko
    > obciążeniem ). Jakieś pomysły najlepiej gotowce ? Alternatory motocyklowe
    > mniejsze, ale czy występują jako gotowe moduły, tak jak samochodowe ?

    A może cos jak hamulec w liczniku energii elektrycznej ? tylko wzbudzany
    cewką na prąd stały a nie magnesem stałym.
    Nie wiem jaki to zakres momentów hamujących może wytworzyć ale przypuszczam
    że mały.

    Gejzero

  • 12. Data: 2013-03-10 04:50:58
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Hmm, to może jakiś "wspomagacz" w postaci dodatkowego silniczka, który
    > najpierw pomoże rozkręcić się wirnikowi alternatora, a potem zostanie
    > odłączony (mechanicznie - sprzęgłem). Albo spróbować w trakcie rozruchu
    > zasilić alternator żeby popracował trochę jako silnik. Takie luźne
    > pomysły.

    Pomyślałem też (czy pasuje to do potrzeby?) o czyms w rodzaju sprzęga
    hydraulicznego - które póki wirnik się nie rozkręci, to przyjmie na siebie
    część energii, a jak obroty podejdą do wymaganych, to dodatkowe sprzęgło
    zasprzęgli na sztywno - i można by rozpocząć pomiar...? Może to, co
    napisałem, dało by się w pomyśle skleić w jakąś sensowną całość?

  • 13. Data: 2013-03-10 08:09:47
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 21:42, Adam Wysocki pisze:

    > Nie wiem czy w kazdym motocyklu tak jest. Na pewno jest tak
    > w GSX1300R, bo w nim go rozbieralem. Jest pradnica trojfazowa
    > i regulator tyrystorowy, ktory gdy napiecie za bardzo wzrosnie,
    > zwiera je do masy. Dzieki temu wiekszosc energii wytraca sie w
    > zwojach. Byla tu kiedys o tym dyskusja, RoMan mowil, ze to sie
    > nazywa crow-bar. Sama pradnica ma 400W, na wolnych obrotach daje
    > ok. 20V, po dodaniu gazu napiecie szybko wzrasta.

    A jak z wymiarami takich gotowców ? Jaką to miewa średnicę wirnika ? Im
    mniejsza tym mniejszy moment bezwładności.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2013-03-10 08:10:30
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-10 04:50, Anerys pisze:

> [...]
    > sprzęgło zasprzęgli na sztywno - i można by rozpocząć pomiar...? Może
    > to, co napisałem, dało by się w pomyśle skleić w jakąś sensowną całość?

    To nie jest rozwiązanie, tylko wydłuża rozruch maszyny.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 15. Data: 2013-03-10 12:13:08
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    > To nie jest rozwiązanie, tylko wydłuża rozruch maszyny.

    No tak... ale gdyby z kilku sugestii skleić jakąś całość? Coś, żeby sprzęgło
    przejęło część niszącej energii... Cóż, nic za darmo Albo po prostu
    mocniejsze materiały, które nie ulegają tak łatwo destrukcji?
    Dobra, spadam, bo nic specjalnego nie wymyślę.

  • 16. Data: 2013-03-10 19:00:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.03.2013 21:13, schrieb PeJot:

    > Kiedyś widziałem, moment bezwładności fajny, tyle że to nie do kupienia.
    > Google zapchane samą teorią.

    A nie mogłeś, bulwa nać, napisać miesiąc temu? Wyrzuciłem dwa silniki
    tarczowe, jeden 100 drugi 250W. Jeszcze muszę zobaczyć po kartonach, czy
    coś się nie zabłąkało, ale sądzę, że nie. Musieliśmy opuścić warsztat i
    całe wyposażenie oraz kupa przydasiów poszło się kochać :-(

    Jeszcze mamy jeden silnik tarczowy, ale jak narazie zabudowany i o mocy
    10kW (chyba, przynajmniej tego rzędu).

    Ale jak chcesz takowe kupić to jest tego pełno w systemach o dużej
    dynamice (np. robotyka). Produkuje je np. Maccon i Heinzmann. Oprócz
    tego są one stosowane w motocyklach i motorowerach elektrycznych.

    Waldek

  • 17. Data: 2013-03-10 19:34:40
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-10 19:00, Waldemar Krzok pisze:

    > A nie mogłeś, bulwa nać, napisać miesiąc temu? Wyrzuciłem dwa silniki
    > tarczowe, jeden 100 drugi 250W.

    2 ? Docelowo potrzeba 3 x tyle :)

    > Ale jak chcesz takowe kupić to jest tego pełno w systemach o dużej
    > dynamice (np. robotyka). Produkuje je np. Maccon i Heinzmann.

    A jak z trwałością szczotek przy pracy silnikowej ? Silnik
    *komutatorowy* jako prądnica dziwnie szybko zużywa szczotki. Nie
    wnikałem głębiej w teorię, chyba chodzi o niewłaściwą strefę komutacji.

    Przypominam że chodzi o badania niezawodnościowe napędów, dobrze by było
    żeby obciążenia wytrzymywały dłużej.

    > Oprócz
    > tego są one stosowane w motocyklach i motorowerach elektrycznych.

    OK, dzięki za trop, ale coś mi się widzi że znowu momenty bezwładności
    takich maszyn będą nieciekawe.

    Chociaż:

    http://www.magma.sklep.pl/product-pol-2658-SILNIK-DO
    -SKUTER-ELEKTRYCZNY-24V-200W-SKUTERA.html

    I teraz pytanie elektronika niepraktykującego: chcąc taką prądnicę
    obciążyć stałym obciążeniem, do płynnej regulacji potrzebuję jakiegoś
    PWMa. Ciężko takie coś wykombinować na te ~ 20 A ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2013-03-10 21:35:31
    Od: Michał Smolnik <m...@g...com>

    W dniu 10.03.2013 19:34, PeJot pisze:

> [...]
    > obciążyć stałym obciążeniem, do płynnej regulacji potrzebuję jakiegoś
    > PWMa. Ciężko takie coś wykombinować na te ~ 20 A ?

    Właśnie takie coś projektuję. Będzie gotowe za około miesiąc, może
    wcześniej.

    Odezwij się.

    Pozdrawiam,
    --
    Michał

  • 19. Data: 2013-03-11 14:02:26
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2013-03-09 21:00, PeJot pisze:

    > Znam, stosuję, ale toto pracuje ledwie do ~1000 1/min, a przy mocy
    > kilkuset watów ma bezwładność nie do zaakceptowania. Przekładnia pewnie
    > rozwiązała by problem obrotów, ale wolałbym jej uniknąć - podatność na
    > zużycie w wersji pasowej.

    A i jeszcze jest jeden problem: ze względów konstrukcyjnych hamulce
    proszkowe muszą pracować z poziomą osią, tymczasem oś mojego napędu
    zwykle jest pionowa. Gotowych przekładni kątowych tej wielkości jest w
    necie od groma, tyle nic nie wiadomo o ich żywotności. Pracuję obecnie
    nad takim hamulcem małej mocy z przekładnią kątową. Jeżeli prototyp
    wykaże się sensowną żywotnością, tzn. przekładnia kątowa przeżyje
    kilkaset godzin pracy, być może się przekonam do tej metody.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 20. Data: 2013-03-12 10:03:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 10.03.2013 19:34, schrieb PeJot:

    > 2 ? Docelowo potrzeba 3 x tyle :)
    Ale byś miał na start. A te silniki są jeszcze do kupienia.

> [...]
    > wnikałem głębiej w teorię, chyba chodzi o niewłaściwą strefę komutacji.
    >
    > Przypominam że chodzi o badania niezawodnościowe napędów, dobrze by było

    Nie wiem, bom użytkownik, a nie projektant. Ale silniki tarczowe, które
    używam w naszych krzesłach laryngologicznych działają już dość długo
    pracując zarówno jako napęd, jak i hamowanie (praca czterokwadrantowa).
    Nie chodzi toto na okrągło, tylko jakieś pół godziny dziennie, ale
    najstarszy silnik ma chyba 40 lat. Szczotek nikt jeszcze nie wymieniał.
    Są to systemy dość dynamiczne, pracujące ze znacznym obciążeniem o dużej
    bezwładności (człowiek z fotelem na osi). Na dużym krześle mogę takim
    człowiekiem kręcić sinusoidalnie, +- 60 stopni, z częstotliwością 1Hz.
    Napęd bezpośredni.

    Waldek