  • 1. Data: 2013-03-09 18:01:09
    Temat: medytacje w dziedzinie uC
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

    od zawsze zastanawiało mnie to co sie stanie z prockiem, gdy próbkowanie
    sygnału cyfrowego na wejściu trafi na zbocze którego aktualna wartość
    napięcia będzie równa napięciu przełączenia bramki... Ktoś wie?

  • 2. Data: 2013-03-09 20:38:10
    Temat: Re: medytacje w dziedzinie uC
    Od: "MrWebsky" <m...@p...wp.pl>

    Nic się nie stanie.

  • 3. Data: 2013-03-09 20:41:44
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 09.03.2013 18:01, Ministerstwo Propagandy pisze:
    > od zawsze zastanawiało mnie to co sie stanie z prockiem, gdy próbkowanie
    > sygnału cyfrowego na wejściu trafi na zbocze którego aktualna wartość
    > napięcia będzie równa napięciu przełączenia bramki... Ktoś wie?

    Zapewne nic szczególnego, nie spodziewaj się eksplodujących z tego
    powodu urządzeń.
    Pytanie pomocnicze - co dzieje się z najprostszą w świecie bramką NOT
    CMOS (taką złożoną z dwóch tranzystorów) gdy na wejście podasz napięcie
    równe napięciu przełączenia?

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2013-03-10 12:50:09
    Od: M <m...@g...com>

    Problem zwie się "metastabilność" i jak najbardziej zdarza się w
    praktyce. Bramka to może prosty przypadek, ale już zachowanie
    przerzutnika może być trudniejsze do przewidzenia. W końcu jakiś stan
    mu się ustali, ale może to potrwać dłużej niż zwykle. Stąd
    specyfikacje setup/hold time (jak długo przed/po zboczu zegara należy
    zapewnić stabilne stany wejść). Dotyczy nie tylko uC, w sumie
    wszystkiego od prostej logiki do FPGA. Czasem np. odczytywanie "w
    locie" timera 8254 w PC-tach potrafi dawać dziwne wyniki, zależnie od
    chipsetu.

  • 5. Data: 2013-03-10 14:55:18
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 10.03.2013 12:50, M wrote:
    > Problem zwie się "metastabilność" i jak najbardziej zdarza się w
    > praktyce.

    Zgadza się.

    > Bramka to może prosty przypadek,

    W typowym cyfrowym układzie oznacza to zazwyczaj jedynie przekłamany
    odczyt. W stopniu mocy (1/2 mostka H to przecież CMOS NOT) oznacza to
    już dość widowiskowe fajerwerki bo oba tranzystory znajdują się w
    zakresie liniowym.

    W uC też zresztą powoduje to zwiększony pobór prądu, dlatego należy ...
    (no nie, nie będziemy identyfikatorowi zastępować tych znienawidzonych
    studiów ;) ).

    > ale już zachowanie
    > przerzutnika może być trudniejsze do przewidzenia. W końcu jakiś stan
    > mu się ustali, ale może to potrwać dłużej niż zwykle.

    Dlatego kiedyś tak często były spotykane wejścia Schmitta.

    > Stąd
    > specyfikacje setup/hold time (jak długo przed/po zboczu zegara należy
    > zapewnić stabilne stany wejść).

    E-e. To już kwestia czasów propagacji a nie czasu przełączania: Sygnał
    na wejściu musi się przeprogramować przez jakąś sieć bramek, sygnał
    zegara również. Setup time to czas potrzebny aby ustalił się stan na
    najbardziej "odległym" predykacie. (Jak zegar przyjdzie wcześniej to
    wewnętrznie zostanie zatrzaśnięty np nowy stan linii A, ale stary stan
    wyrażenia (A and B) co spowoduje kolejne błędy w obliczeniach.) Hold
    time działa w drugą stronę - zanim sygnał zegarowy zdąży się
    rozpropagować i zatrzasnąć stan A to już będzie tam nowa wartość.

    Michoo

  • 6. Data: 2013-03-10 21:59:03
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 10.03.2013 14:55, Michoo pisze:
> [...]
    > odczyt. W stopniu mocy (1/2 mostka H to przecież CMOS NOT) oznacza to
    > już dość widowiskowe fajerwerki bo oba tranzystory znajdują się w
    Dlatego też w napędach, przetwornicach, falownikach itepe dokłada się
    pewien niewielki 'dead time' co by temu zapobiec. Aczkolwiek bez niego
    też tak od razu fajerwerk się nie pojawi, najpierw będzie grzanie i
    zwiększony pobór prądu. Ale co ja się będę właściwie produkował... niech
    sobie pytający z ministerstwa identyfikatorów doczyta/dostudiuje...

    Jakub Rakus