  • 11. Data: 2009-02-22 12:36:20
    Temat: Re: Którym wizjerem ostrzy się łatwiej
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Bez sensu. Pomiedzy matówka a okiem jest układ optyczny wprowadzajacy
    > powiekszenie. Tak więc jest mozliwe (teoretycznie) aby obraz z jasnej
    > matówki z 4/3 był większy i jasniejszy od obrazy z matówki FF.

    Zakładamy powiększenie 1x.

  • 12. Data: 2009-02-22 12:37:15
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze j...@a...at:

    > dokladnosc z jaka jestes nastawic ostrosc na matowce aps -c
    > gwarantuje w powiekszeniu monitora rozmycie ok 1-2 mm - to co na
    > matoiwce zidentyfikujesz jako ostre w rzczywistosci moze miec tak
    > duze rozmycie.
    > w FF dokladnosc bedzie 2 razy wieksza.

    Czy możesz wytłumaczyć dlaczego? Zastanów się przy okazji co się dzieje
    kiedy podmieniamy matrycę i wizjer na większą :>

  • 13. Data: 2009-02-22 12:39:45
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jakub Roguski:

    > Wielkość matrycy ma znaczenie drugorzędne.

    Wielkość matrycy ma znaczenie _zerowe_.

    Przy tym samym współczynniku powiększenia będzie się ostrzyć tak samo
    niezależnie czy jest to tunelik z 4/3 czy duży wizjer FF. Bo zastosowanie
    większego wizjera NIE POWIĘKSZA obrazu, tylko dodaje dodatkowe pole widzenia
    naokoło. Więc miejsce na które chcemy ostrzyć będzie mieć tę samą wielkość i
    taką samą jasność. Łatwość ostrzenai wynika tylko i wyłącznie ze
    współczynnika powiększenia w wizjerze i tego ile światła stracono w torze
    optycznym. No i od rodzaju matówki, ale to inna para kaloszy niezależna od
    wielkości wizjera.

    Dziękuję za uwagę :>

  • 14. Data: 2009-02-22 12:44:18
    Od: "KILu" <b...@w...pl>

    Pawel_W wrote:
    > Coz za prowokacja! ;)
    > Na zadnym. Najlepiej sie ostrzy w wizjerze u4/3 :P

    Ano - niewazne czy trafisz, na matowce i tak wyda sie ostre. :)

    Swoja droga wlasnie to odrzucilo mnie w pierwszej chwili od swiezo
    nabytego Olka E-510 (nie planowalem, ale w kerfurze mieli ostatniego za
    870 zl, wiec grzechem byloby nie skorzystac). Do tej pory uzywalem
    Pentaksa DL2, jego (i tak maly!) pentamirror przy pryzmaciku Olympusa
    wydaje sie ogromny. Poza tym w 4/3 ostrzenia wbrew pozorom nie ulatwia
    focus by wire - opoznienia jest male, ale ruch soczewki jest moim zdaniem
    zbyt woooolny w stosunku do ruchu pierscienia.

    k,

  • 15. Data: 2009-02-22 12:47:14
    Od: Jan Rudziński <j...@a...net>

    Cześć wszystkim

    Mateusz Ludwin pisze:

    > Wielkość matrycy ma znaczenie _zerowe_.
    >
    > Przy tym samym współczynniku powiększenia będzie się ostrzyć tak samo
    > niezależnie czy jest to tunelik z 4/3 czy duży wizjer FF.

    Tylko weź pod uwagę taki drobiażdżek, że ów rozmiar detali w wizjerze
    zależy od "współczynnika powiększenia" i od ogniskowej obiektywu.
    A im mniejsza matryca, tym krótsze ogniskowe są stosowane, aby osiągnąć
    takie samo zdjęcie.

    --
    Pozdrowienia
    Janek

  • 16. Data: 2009-02-22 12:59:16
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jan Rudziński:

> [...]
    > zależy od "współczynnika powiększenia" i od ogniskowej obiektywu.
    > A im mniejsza matryca, tym krótsze ogniskowe są stosowane, aby osiągnąć

    O łatwośći ostrzenia ręcznego w 90% przypadków mówi się w kontekście starych
    manuali, głównie M42, i to zwykle jasnych 50mm. A tam nikt pod FF nie będzie
    szukał obiektywu 75mm - zwykle chodzi o te 50mm niezależnie od wielkości
    matrycy. A już w przypadku 4/3 i APS-C tym bardziej.

  • 17. Data: 2009-02-22 14:21:05
    Od: Jakub Roguski <_adres_@_stopka_._listu_._info>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Jakub Roguski:

    > Wielkość matrycy ma znaczenie _zerowe_.
    [...]

    Jak to miło spotkać kogoś, kto wie wszystko i najlepiej :-)
    A co z różnicą głębi ostrości pomiędzy matrycami różnej wielkości? Nie
    ma wpływu na ustawianie ostrości?

    A co z faktem, iż obecnie lustrzanki FF mają często lepsze wizjery niż
    te z mniejszą matrycą?

    Ale "Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment", więc po
    prostu chylę czoła i nie będę więcej dyskutować :-)

    Buźka, o wszechwiedzący :-)

    Jakub

    http://www.roguski.eu

  • 18. Data: 2009-02-22 14:35:39
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze Mikolaj Tutak:

    > Zakładamy powiększenie 1x.

    Chyba wiem, do czego zmierzasz. Chodzi ci o odpowiedź - bez różnicy. Tak?
    Chodzi ci o to, że przy takich samych parametrach z wyjątkiem wielkości
    matrycy (czyli tak samo jasna matówka, tak samo jasne szkło, takie same
    powiększenie, taki sam rodzaj pryzmatu/luster) to różnica między ff a
    4/3 będzie się różniła tym, że będziemy widzieć tylko centralną część
    tego co w FF i teoretycznie trudność w wyostrzeniu na dany obiekty
    powinna być taka sama. Domyśliłem się?
    Niestety takie założenia legną jakimś cudem w gruzach jak się weźmie
    lustrzankę aps-c i FF. Nawet obie AF (ja mam akurat Pentaksa Z-20 i
    Pentaksa K100D+muszla pow.) Wizjer po powiększeniu jest dość duży w
    APS-C, a gdyby to był K10D, to pewnie wielkość wizjera porównywalna
    byłaby z analogowym formatem 135mm (Pentaks Z-20). Ale jakoś trudniej mi
    się ostrzy na matówce APS-C. Miałem nawet z klinem i rastrem i jakoś nie
    bardzo mi się to spisywało. Używam teraz tylko AF lub potwierdzenia AF w
    MF. Jest wystarczająco dokładny.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne

  • 19. Data: 2009-02-22 15:45:50
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Jakub Roguski:

    > Jak to miło spotkać kogoś, kto wie wszystko i najlepiej :-)
    > A co z różnicą głębi ostrości pomiędzy matrycami różnej wielkości? Nie
    > ma wpływu na ustawianie ostrości?

    Weź Nikona D700 i popatrz w wizjer. Potem włącz tryb symulacji APS-C który
    przyciemnia brzegi wizjera. Czy teraz wyotrzyć jest trudnej czy raczej tak
    samo? Większy wizjer w FF nic nie daje przy ostrzeniu, bo element na który
    ostrzymy będzie i tak tej samej wielkości.

    > A co z faktem, iż obecnie lustrzanki FF mają często lepsze wizjery niż
    > te z mniejszą matrycą?

    To jest _inna_ sprawa. Np. E3 ma bardzo dobry wizjer mimo najmniejszej
    matrycy.
    Jak ktoś mówi że w 4/3 będzie trudniej ostrzyć 50mm niż tym samym 50mm w
    APS-C to jest to nieprawda.

  • 20. Data: 2009-02-22 16:08:47
    Od: Paweł Rumian <c...@c...barg.cy>

    Dnia niedziela, 22 lutego 2009 15:35 osoba znana jako "Paweł W." nastukała:

    > Niestety takie założenia legną jakimś cudem w gruzach jak się weźmie
    > lustrzankę aps-c i FF.

    Ja to wiem, Ty to wiesz, ale dyskutujesz z gosciem ktory wie lepiej, bo
    usredni, zalozy powiekszenie 1x i wprowadzi przyblizenie ze jakosc matowki
    nie zalezy od producenta i modelu aparatu.

    --
    Paweł Rumian
    e-mail -> ROT13