  • 1. Data: 2010-01-04 14:37:08
    Temat: Jaki dysk 2,5 cala?
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jeśli dotychczas na mój urobek wystarczał dysk 100GB na 5 lat, to jak
    duży następny dysk powinienem kupić? Prosta odpowiedź brzmi 100GB na
    następne 5 lat. Ale prosto nie jest i trzeba wziąć pod uwagę parę
    czynników ryzyka i zoptymalizować decyzję:
    - szybszy przyrost w związku z ewentualną zmianą sprzętu (filmy, większa
    rozdzielczość matrycy)
    - wolniejszy przyrost (bardziej świadome fotografowanie)
    - zużycie dysku po pewnym czasie (może lepiej wymieniać częściej małymi
    krokami zamiast raz na 5 lat większymi krokami)

    Dodatkowe założenie jest takie, że ma to być dysk 2,5 cala dający się
    zasilać z pojedynczego USB. Na razie ograniczyłem wybór do Seagate
    Momentus (taki mam dotychczas i nie padł) albo podobny. Pomoże ktoś?

    250GB, 320GB, 500GB, czy 640GB?
    5400rpm czy 7200rpm (pójdzie i tak do obudowy USB, więc nie wiem czy
    warto szybszy)?

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 2. Data: 2010-01-04 14:50:30
    Temat: Re: Jaki dysk 2,5 cala?
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > 250GB, 320GB, 500GB, czy 640GB?
    > 5400rpm czy 7200rpm (pójdzie i tak do obudowy USB, więc nie wiem czy

    Mam Transcend StoreJet 500GB. Niby ma kabelek USB z dwoma wtyczkami
    ale powiem szczerze, ze do niedawna nie wiedzialem po kiego czorta :)
    Potem doczytalem w sieci, ze podobno sa komputery z za slabym USB...

    U mnie podpinany do ktoregokolwiek komputera byle jakim pojedynczym
    kablem USB dziala bez najmniejszych klopotow...

  • 3. Data: 2010-01-04 15:05:21
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Jakub Jewuła napisał(a):
> [...]
    >
    > U mnie podpinany do ktoregokolwiek komputera byle jakim pojedynczym
    > kablem USB dziala bez najmniejszych klopotow...

    Mój dotychczasowy Seagate bierze poniżej 0,5A. Włożony do jakiejś
    no-name obudowy USB nie sprawia problemów na moim kompie. Tak więc o
    kompa się nie boję, ale słyszałem, ze te 0,5A jest krytyczne i nie każdy
    dysk to spełnia.

    --
    Mirek

  • 4. Data: 2010-01-04 15:16:32
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    OT

    Powiem Ci szczerze, ze chybabym sie nabawil wrzodow zoladka ze stresu,
    trzymajac wszystkie zdjecia na jednym dysku zewnetrznym.
    Zwlaszcza, ze z moich obserwacji wynika, iz dyski staja sie coraz bardziej
    awaryjne - niestety...

    Aktualnie mam na katalog domowy (w tym zdjecia) 2 dyski 640GB spiete w RAID1
    i do tego 1TB podlaczany przez USB na backupy, trzymany na stale poza
    mieszkaniem. Ostatnio RAID sie przydal - jeden z dyskow zdefektowal po
    poltora roku uzywania.
    Gdyby zdefektowaly oba - mialbym jeszcze backup i dla mnie to minimum
    zapewniajace w miare spokojny sen.

    Co prawda akurat dla mnie duzo cenniejsze niz zdjecia sa dane z katalogu
    domowego - ich utrata bylaby po prostu katastrofa - ale do swoich fotografii
    tez mam ogromny sentyment i nie chcialbym ich stracic przez glupia awarie.

    Tak wiec na Twoim miejscu zastanowilbym sie nad jakims bezpieczniejszym
    rozwiazaniem, szczegolnie ze ceny dyskow sa teraz stosunkowo niskie.
    No chyba ze ewentualna utrata tych 100GB danych Cie nie przeraza.

    Aha - backup na dyskach optycznych wydaje sie byc srednim rozwiazaniem.
    Ostatnio sprawdzalem kilkanascie plytek wypalonych okolo pieciu lat temu -
    okolo polowa nie dala sie juz odczytac.

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 5. Data: 2010-01-04 15:35:16
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Kombajn Bizon napisał(a):
> [...]
    > Ostatnio sprawdzalem kilkanascie plytek wypalonych okolo pieciu lat temu -

    Ryzyko utraty zdjęć zależy np. od intensywności korzystania z dysku
    (amatorsko czy zawodowo) i wartości zdjęć (albo raczej kosztów ich
    ewentualnej utraty). Strategia backupu (czy kupię jeden taki dysk czy
    dwa) to inna sprawa i niezależna od optymalnej pojemności. Nie chciałem
    tego tematu poruszać, bo i tak każdy ma swoją strategię. Ja na razie
    spałem spokojnie mając jeden dysk i kopie najlepszych jpegów na CD i na
    papierze. Jeśli sen przestanie być spokojny, rozważę zmianę strategii
    (oby nie za późno). :-)

    --
    Mirek

  • 6. Data: 2010-01-04 15:53:02
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "John Smith" hhssss$c51$...@n...news.atman.pl

    Kup sobie pancerkę Transcend TS500GSJ25M -- teraz nieco podrożała,
    ale zapewne wkrótce potanieje do około 270 złotych za 500 GB. Nie
    będziesz płakał, gdy dysk upadnie na podłogę ze stołu... Albo kup
    błyska Seagate ST9500420ASG -- kosztuje teraz niecałe 400 złotych
    za 500 GB; jest szybki.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 7. Data: 2010-01-04 16:21:22
    Od: Kombajn Bizon <k...@b...ru>

    John Smith:
> [...]
    > spałem spokojnie mając jeden dysk i kopie najlepszych jpegów na CD i na
    > papierze. Jeśli sen przestanie być spokojny, rozważę zmianę strategii

    Tak chcialem tylko zaznaczyc ten temat, bo czesto jest niedoceniany,
    zazwyczaj do momentu kiedy jest za pozno ;)

    W wyborze Ci nie pomoge, bo nie mam rozeznania w dyskach 2.5", natomiast
    czuje sie w miare kompetentny co do kwestii predkosci:

    7200 RPM na pewno nie ma sensu - USB i tak nie pusci szybciej niz ok 20MB/s,
    a ponadto wolniej krecacy sie dysk bedzie chlodniejszy, wiec ja
    zdecydowanie i definitywnie ograniczylbym sie w wyborze do 5400 RPM.

    --
    W tablicę kluczyk raz i dwa
    I spalin kłąb i silnik gra...

  • 8. Data: 2010-01-04 16:24:10
    Od: John Smith <u...@e...net>

    Kombajn Bizon napisał(a):
    > 7200 RPM na pewno nie ma sensu - USB i tak nie pusci szybciej niz ok 20MB/s,
    > a ponadto wolniej krecacy sie dysk bedzie chlodniejszy, wiec ja
    > zdecydowanie i definitywnie ograniczylbym sie w wyborze do 5400 RPM.

    A to cenna uwaga, dziękuję.

    Pozdrawiam,
    --
    Mirek

  • 9. Data: 2010-01-04 20:05:41
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "John Smith" <u...@e...net> napisał w wiadomości

> [...]
    > spałem spokojnie mając jeden dysk i kopie najlepszych jpegów na CD i na
    > papierze. Jeśli sen przestanie być spokojny, rozważę zmianę strategii

    A najciekawsze i te naprawde fajne/wartosciowe zdjecia po prostu
    wydrukowac.
    Ostatnio przerabiany u mnie temat. Namowilem kumpla zeby sobie ulubione
    zdjecia z wycieczki zycia do Afryki po prostu wydrukowal (choc mu sie nie
    bardzo chcialo i w ogole byl na nie, ze po co mu to, ze na kompie sie
    oglada i ze ma nagrane na dysku zewnetrznym i na wewnetrznym). No i oddal
    do labu, porobili mu piekne odbitki kilkudziesieciu zdjec na 40x30 cm. A
    tydzien pozniej okazalo sie ze to na hdd zewnetrznym szlag trafil (wraz z
    dyskiem co mu ukradli), a foty na dysku laptopa tez poszly sie pasc w
    momencie kiedy laptop zaliczyl mocna glebe podczas przeprowadzki. Takze
    tak...

    Thomas

  • 10. Data: 2010-01-04 22:26:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Thomas wrote:
> [...]
    > foty na dysku laptopa tez poszly sie pasc w momencie kiedy laptop
    > zaliczyl mocna glebe podczas przeprowadzki. Takze tak...

    no to teraz pożar do kompletu i już po zdjęciach