  • 81. Data: 2011-02-20 13:04:27
    Temat: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > wytłumacz mi ten fenomen, dlaczego z góry musze szybciej sie rozpędzać,
    > niż tracić prędkość pod góre (oczywiście zakłądamy, ze zjazdy mają tą
    > samą długość, co jest trudne w warunkach rzeczywistych, co nie zmienia
    > tematu tych akademickich dysucji)
    >
    > Mam prędkość X
    > Podjeżdzam pod góre tracąc powedzmy 1/4 X
    > Z góry musze ponownie odzyskać te same 1/4 X

    Tylko przeoczyłeś taki szczegół, że w ten sposób pojedziesz po prostu
    wolniej. A to że jazda wolniej kosztuje mniej paliwa, to nie jest nic
    odkrywczego - tyle że pytanie było o tempomat, a nie jeżdżenie wolniej.

    Bez znaczenia na jak ukształtowanej drodze jeżeli sobie zwolnisz o swoje
    1/4X, pojedziesz jakiś czas z tą prędkością, a potem przyspieszysz do X,
    to po prostu przez ten odcinek kiedy jedziesz wolniej samochód będzie
    zużywał mniej paliwa (oczywiście pomijając warunki brzegowe).

    Żeby porównanie dwóch sposobów operowanie gazem miało sens, trzeba
    założyć tą samą prędkość średnią.

  • 82. Data: 2011-02-20 13:39:48
    Od: AL <a...@s...tam>

> [...]
    >
    > Mam prędkość X
    > Podjeżdzam pod góre tracąc powedzmy 1/4 X
    > Z góry musze ponownie odzyskać te same 1/4 X

    zalozmy taka sytuacje (Tomek mial chyba taka na mysli), ze chcesz
    uzyskac stala predkosc srednia podrozy przy jezdzie z tempomatem i bez
    tempomatu:

    Auto z tempomatem
    - tempomat jedzie pod gorke ze stala predkoscia X (do tej predkosci X
    beda odniesienia w dalszej czesci)
    - z gorki, na skutek niewystarczajacego hamowania silnikiem osiaga
    predkosc srednia zjazdu = 1.1*X

    czyli jego _predkosc srednia_ na odninku wyniosla 2.1*X/2

    Auto bez tempomatu:
    - zakladajac, ze bez tempomatu jedziesz pod gorke z predkoscia srednia =
    0.8*X,
    - aby uzyskac _predkosc srednia_ jaka uzyskal tempomat - jadac z gorki
    musisz troche dodac gazu i jechac z _predkoscia srednia_ = 1.3*X,
    czyli:

    a/ musisz dodac gazu by ta _predkosc srednia_ na tym samym odcinku osiagnac,
    b/ zauwaz, ze zaczynasz sie rozpedzac od pr. na szczycie = ok.0.8*X - a
    wiec musisz jednak troche docisnac ten pedal
    c/ zakladajac efekt ruchu niejednostajnego (przyspieszasz) - to Twoja
    predkosc szczytowa na zjezdzie bedzie musiala byc wieksza niz 1.3*X (a o
    ile wieksza - alezy jak szybko ta predkosc srednia osiagniesz)

    Reasumujac:
    - nie zawsze osiagniesz ta predkosc srednia z trasy = tempomatowi, gdyz
    zalezy to od uwarunkowac terenu (nie zawsze z gorki da rade osiagnac
    taka predkosc by wyrownac stracony czas podjazdu (jazda w gorach,
    ograniczenia predkosci, etc)
    - czy spalisz wiecej paliwa na tempomacie? Moze tak, a moze nie -
    wszystko zalezy od terenu, jaki masz mocny silnik, etc

    Dlatego - jak powiedzialem w pierwszej swojej wypowiedzi:
    - tempomat _nie sluzy_ do oszczedzania paliwa a do _utrzymania_ rezimu
    predkosci podroznej.

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 83. Data: 2011-02-20 13:46:42
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Tylko przeoczyłeś taki szczegół, że w ten sposób pojedziesz po prostu
    > wolniej.

    pisz dokłądniej - chodzi Ci o prędkość średnią z całej trasy...

    ps. tak czy inaczej, dopóki mi tego konkretnie nie wyliczysz, albo nie
    przeprowadzisz dowodu empirycznego, nie uwieże, ze jadąc z tempomatem
    zwlaszcza w góach użyskasz niższe spalanie średnie niż samemu kontrolując
    pedał gazu.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 84. Data: 2011-02-20 13:54:55
    Od: AL <a...@s...tam>

> [...]
    > przeprowadzisz dowodu empirycznego, nie uwieże, ze jadąc z tempomatem
    > zwlaszcza w góach użyskasz niższe spalanie średnie niż samemu

    ale kto w gorach jezdzi z tempomatem?
    (mam na mysli czeste podjazdy, zjazdy, zakrety, etc)

    --
    pozdr
    Adam (AL)

  • 85. Data: 2011-02-20 14:13:35
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > pisz dokłądniej - chodzi Ci o prędkość średnią z całej trasy...

    Wolniej to wolniej.
    Ktoś kto jedzie raz 100, raz 75, jedzie wolniej niż ktoś kto jedzie cały
    czas 100.

> [...]
    > przeprowadzisz dowodu empirycznego, nie uwieże, ze jadąc z tempomatem
    > zwlaszcza w góach użyskasz niższe spalanie średnie niż samemu

    A skąd Ci się wziął taki pomysł?
    Kontrolując gaz oczywiście że można uzyskać niższe zużycie paliwa niż
    używając tempomatu.

    Napisałem jedynie, że tempomat pojedzie bardziej ekonomicznie niż
    kierowca który robi to źle.

  • 86. Data: 2011-02-20 14:58:12
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    > Wolniej to wolniej.
    > Ktoś kto jedzie raz 100, raz 75, jedzie wolniej niż ktoś kto jedzie cały
    > czas 100.

    nie, bo jak ktoś jedzie 100, zwolni do 75 a później znów jedzie 100 to
    jedzie z tą samą prędkoscią co wczesniej.
    Prędkość srednia z trasy to zupełnie inna para kaloszy.

    Ale widze, ze jak zwykle na pmsie wychodzi czepianie sie słówek i jakiś
    niuansów znaczeniowych.

    ps. ciekawe czy jak opowiadasz komuś, ze gdzies jechaleś i jechaleś cały
    czas stówką to masz na mysli prędkość srednia, czy prędkość z którą
    poruszałeś sie przez większą czesc czasu, tam gdzie sie dało...
    Wiesz co to mowa potoczna?

    masakra.

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 87. Data: 2011-02-20 15:24:38
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Po naciśnięciu gazu (i to bez kick-down) samochód przyspieszy.
    Po puszczeniu gazu wróci do prędkości określonej wcześniej przez tempomat.

    -----

    > Nie spotkalem sie z tempomatem, ktory by sie wylaczal po nacisnieciu pedalu
    gazu

  • 88. Data: 2011-02-20 15:28:48
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Jakbyś kiedykolwiek w życiu jechał z tempomatem, to byś może uwierzył.
    Pała z fizyki, pała z polskiego.
    Strach pytać co miałeś z WF-u.

    -----

    > nie uwieze, ze jadac z tempomatem zwlaszcza w gorach uzyskasz nizsze
    spalanie

  • 89. Data: 2011-02-20 15:32:56
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@g...pl>

    Przy czym biorąc pod uwagę bezpieczeństwo jazdy, to pod górę opłaca się
    jechać szybciej niż wolniej.
    Po prostu pod górę zahamujesz prawie w miejscu.
    A z góry to baaardzo różnie bywa.
    Szczególnie na mokrym, sliskim, zapylonym itp. itd.

  • 90. Data: 2011-02-20 15:37:34
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    > Ale widze, ze jak zwykle na pmsie wychodzi czepianie sie słówek i jakiś
    > niuansów znaczeniowych.

    Jeżeli chodzi o ekonomię jazdy, prędkość nie jest żadnym niuansem, a
    jest elementem najbardziej znaczącym.