-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
From: AL <a...@s...tam>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Jak to jest z tym tempomatem?
Date: Sun, 20 Feb 2011 13:39:48 +0100
Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
Lines: 68
Message-ID: <ijr22l$keb$1@inews.gazeta.pl>
References: <ijmacq$7v$2@inews.gazeta.pl> <ijmb9i$2t6$1@news.net.icm.edu.pl>
<4d5ecfcc$0$2486$65785112@news.neostrada.pl>
<ijmjo9$ffg$1@inews.gazeta.pl>
<4d5ed4db$0$2498$65785112@news.neostrada.pl>
<ijmkir$inm$1@inews.gazeta.pl>
<4d5eda14$0$2438$65785112@news.neostrada.pl>
<ijmmg5$q0f$1@inews.gazeta.pl>
<4d5ee629$0$2448$65785112@news.neostrada.pl>
<ijqon5$ias$1@inews.gazeta.pl>
<4d60f166$0$2456$65785112@news.neostrada.pl>
<ijqtlt$5ue$1@inews.gazeta.pl>
NNTP-Posting-Host: 088156127238.stk.vectranet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: inews.gazeta.pl 1298205589 20939 88.156.127.238 (20 Feb 2011 12:39:49 GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 20 Feb 2011 12:39:49 +0000 (UTC)
X-User: alstd2
In-Reply-To: <ijqtlt$5ue$1@inews.gazeta.pl>
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; pl; rv:1.9.2.13) Gecko/20101207
Lightning/1.0b2 Thunderbird/3.1.7
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2351441
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2011-02-20 12:24, Kuba (aka cita) pisze:
>
> Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...spam.spam> napisał w wiadomości
> news:4d60f166$0$2456$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 2011-02-20 11:00, Kuba (aka cita) pisze:
>>
>>> A przy zjeździe hamując silnikiem osiągnie znó swoją prędkość podróżną
>>> zużywając znów 0 energii ...
>>
>> Ale osiągnięcie prędkości podróżnej nie wystarczy.
>> Żeby nadrobić straconą na podjeździe prędkość trzeba się z góry
>> rozpędzić znacznie szybciej niż do prędkości podróżnej.
>
> wytłumacz mi ten fenomen, dlaczego z góry musze szybciej sie rozpędzać,
> niż tracić prędkość pod góre (oczywiście zakłądamy, ze zjazdy mają tą
> samą długość, co jest trudne w warunkach rzeczywistych, co nie zmienia
> tematu tych akademickich dysucji)
>
> Mam prędkość X
> Podjeżdzam pod góre tracąc powedzmy 1/4 X
> Z góry musze ponownie odzyskać te same 1/4 X
>
> Dlaczego mam robić coś szybciej?
>
zalozmy taka sytuacje (Tomek mial chyba taka na mysli), ze chcesz
uzyskac stala predkosc srednia podrozy przy jezdzie z tempomatem i bez
tempomatu:
Auto z tempomatem
- tempomat jedzie pod gorke ze stala predkoscia X (do tej predkosci X
beda odniesienia w dalszej czesci)
- z gorki, na skutek niewystarczajacego hamowania silnikiem osiaga
predkosc srednia zjazdu = 1.1*X
czyli jego _predkosc srednia_ na odninku wyniosla 2.1*X/2
Auto bez tempomatu:
- zakladajac, ze bez tempomatu jedziesz pod gorke z predkoscia srednia =
0.8*X,
- aby uzyskac _predkosc srednia_ jaka uzyskal tempomat - jadac z gorki
musisz troche dodac gazu i jechac z _predkoscia srednia_ = 1.3*X,
czyli:
a/ musisz dodac gazu by ta _predkosc srednia_ na tym samym odcinku osiagnac,
b/ zauwaz, ze zaczynasz sie rozpedzac od pr. na szczycie = ok.0.8*X - a
wiec musisz jednak troche docisnac ten pedal
c/ zakladajac efekt ruchu niejednostajnego (przyspieszasz) - to Twoja
predkosc szczytowa na zjezdzie bedzie musiala byc wieksza niz 1.3*X (a o
ile wieksza - alezy jak szybko ta predkosc srednia osiagniesz)
Reasumujac:
- nie zawsze osiagniesz ta predkosc srednia z trasy = tempomatowi, gdyz
zalezy to od uwarunkowac terenu (nie zawsze z gorki da rade osiagnac
taka predkosc by wyrownac stracony czas podjazdu (jazda w gorach,
ograniczenia predkosci, etc)
- czy spalisz wiecej paliwa na tempomacie? Moze tak, a moze nie -
wszystko zalezy od terenu, jaki masz mocny silnik, etc
Dlatego - jak powiedzialem w pierwszej swojej wypowiedzi:
- tempomat _nie sluzy_ do oszczedzania paliwa a do _utrzymania_ rezimu
predkosci podroznej.
--
pozdr
Adam (AL)
TG
Następne wpisy z tego wątku
- 20.02.11 13:46 Kuba \(aka cita\)
- 20.02.11 13:54 AL
- 20.02.11 14:13 Tomasz Pyra
- 20.02.11 14:58 Kuba \(aka cita\)
- 20.02.11 15:24 ąćęłńóśźż
- 20.02.11 15:28 ąćęłńóśźż
- 20.02.11 15:32 ąćęłńóśźż
- 20.02.11 15:37 Tomasz Pyra
- 20.02.11 15:43 Kuba \(aka cita\)
- 20.02.11 15:45 ąćęłńóśźż
- 20.02.11 15:48 ąćęłńóśźż
- 20.02.11 16:01 J.F.
- 20.02.11 16:03 AL
- 20.02.11 16:20 Pete
- 20.02.11 16:26 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Znaki wewnętrzne
- trasa Londyn - Koszalin
- Kopanie Bitcoinów kosztuje 137.000 $, więcej niż cena 95.000 $
- Czyli jednak elektryki są TANIE i powszechnie dostępne dla obywateli
- Elektryki do Morskiego Oka do utylizacji
- Crash testy na publicznej drodze - 4 BMW zderzone
- pojebane Google
- dewastują Tesle
- jadę do państwa polskiego
- zachowaj odstęp
- Czy wymieniacie fotel kierowcy, gdy kupujecie używanego gruchota po prostacie
- co macie na fotelach?
- Kombinacja znaków A11 i B33?
- czy nieroby zablokują znowu Zakopiankę
- nie wyłączam silnika
Najnowsze wątki
- 2025-05-08 Z jakiego paragrafu podlega ochronie (resortowa) flaga UE w RP3? Bo to nie flaga Obcego PAŃSTWA [KK-137.2]
- 2025-05-08 Usługi, rozliczanie płatności z karty i blika
- 2025-05-08 Lublin => Delphi Programmer <=
- 2025-05-08 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-05-08 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-05-08 Warszawa => Senior Node.js Developer (doświadczenie z framework Nest.
- 2025-05-07 Wielki smog w Watykanie
- 2025-05-07 Polscy czołgiści najlepsi w międzynarodowych zawodach na Łotwie!!!
- 2025-05-07 Znaki wewnętrzne
- 2025-05-07 Czujnik nacisku
- 2025-05-07 Wielki smog w Watykanie Nadal palą węglem w piecach
- 2025-05-07 Kraków => Business Development Manager - Network and Network Security
- 2025-05-07 Białystok => Team Lead Data Engineer (obszar Snowflake) <=
- 2025-05-07 Białystok => Team Lead Data Engineer (Snowflake) <=
- 2025-05-07 Warszawa => IT Recruiter <=