  • 181. Data: 2014-04-07 00:12:44
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-06 23:10, XX YY pisze:

    > fantazjujesz.

    Aha... pytając się dlaczego tak jest jak jest fantazjuję... Super!

    Marek

  • 182. Data: 2014-04-07 00:26:02
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-06 23:23, XX YY pisze:

    > kolejne fantazje

    Aha ... czyli twierdzisz, że różnice w obrazie po założeniu taniego
    badziewnego filtra produkcji chińskiej kontra filtra z wyższej półki
    robi różnice niemierzalne? Czy na pewno to chciałeś przekazać?

    Marek

  • 183. Data: 2014-04-07 02:01:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Nie jest mozliwy przypadek, o ktorym piszesz.
    Filtr nie powoduje spadku ostrosci na 70 mm a spowodowal wyrazny spadek na 300mm.
    Jesli nie obnizyl ostroscii na 70 mm tzn ze filtr jest praktycznie neutralny
    optycznie.
    Nie on byl powodem spadku ostrosci na 300 mm. Czy nie potrafisz tego zrozumiec czy
    nie chcesz. Wplyw bylby bardziej widoczny na krotszej ogniskowej. Gdyby rueczywiscie
    obnizal ostrosc, musialby obnizac w calym zakresie ogniskowych.

    Powodem spadku nie jest filtr , lecz wyraznie gorsza rozdzielczosc obiektywu na
    300mm.

  • 184. Data: 2014-04-07 08:30:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Bzdura, było mierzalne i to wiele lat temu:
    >
    > http://pl.rec.foto.cyfrowa.narkive.com/tLTVyLz4/filt
    r-uv-a-ostro

    > Zdjęć już nie ma niestety, tylko informacja.

    ja zmierzylem przed chwila

    filtr no name.
    obektyw - ten sam 20/2,8

    zrobilem po nastawieniu na MF i lv 3 zdjecia najpierw bez filtra:

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2248bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png
    http://spherapan.vot.pl/IMG_2249bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png
    http://spherapan.vot.pl/IMG_2250bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png

    potem po zalozeniu filtra niczego nie zmieniajac:

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2252bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png
    http://spherapan.vot.pl/IMG_2253bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png
    http://spherapan.vot.pl/IMG_2255bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png

    na dole masz wynik w liniach na szerokosc obrazu

    data wykonania , sprzet w prawym dolnym rogu.

    srednia z 3 pomiarow:

    bez filtra: 3054 L./czerokosc
    z filtrem : 3057 L. / szerokosc

    to jest wynik identyczny , nie da sie z dokladnoscia do 3 lini pomierzyc.

    Kiedys pomierzylem to dokladnie i dokonalem statystycznej weryfikacji. Na poziomie
    isttnosci 98% , nie ma podstaw aby odrzucic hipoteze o rownosci wartosci
    rozdzielczosci z filtrem i bez.

    Panowie nie piszcze nic na wyczucie , co wam sie wydaje.

    Martwi mnie , ze nie potrafisz w sposob merytoryczny i kulturalny prowadzic dyskusji.
    jesli dalej tak bedzie nie bedziesz mogl ze mna dyskutowac , jako ze nie wypelniasz
    mouich standardow.

    pzdr.

  • 185. Data: 2014-04-07 08:36:36
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Son

> [...]

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2250bez%20filtra%20uv_YA
    R4_cpp.png

    potem po zalozeniu filtra niczego nie zmieniajac:

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2252z%20filtrem%20uv_YAR
    4_cpp.png

    http://spherapan.vot.pl/IMG_2253z%20filtrem%20uv_YAR
    4_cpp.png
    http://spherapan.vot.pl/IMG_2255z%20filtrem%20uv_YAR

  • 186. Data: 2014-04-07 08:39:44
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > http://pl.rec.foto.cyfrowa.narkive.com/tLTVyLz4/filt
    r-uv-a-ostro

    > Zdjęć już nie ma niestety, tylko informacja.

    zrobilem po nastawieniu na ostrosc MF i lv .
[...]

    istotnosci 98% , nie ma podstaw aby odrzucic hipoteze o rownosci wartosci

    moich standardow.

    pzdr.

  • 187. Data: 2014-04-07 14:54:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-04-07 02:01, XX YY pisze:
> [...]
    > neutralny optycznie. Nie on byl powodem spadku ostrosci na 300 mm.
    > Czy nie potrafisz tego zrozumiec czy nie chcesz.

    Nie o to chodzi. Rozmawiamy na dwa nie związane ze sobą tematy. Jeden z
    nich to Twoje twierdzenie, że nawet najgorszy filtr nie jest w stanie
    zepsuć jakości obrazu, któremu to się sprzeciwiam i tego dotyczy
    wcześniejsza moja wypowiedź.

    Drugi temat, to rzecz jaką obserwowałem: nasilenie psucia obrazu przez
    nie jeden kiepski filtr (i żaden z markowych wysokich modeli) przy
    dłuższej ogniskowej, której to zależności nie potrafię zrozumieć. Po na
    logikę psucie to powinno być jednakowe.

> [...]
    > musialby obnizac w calym zakresie ogniskowych.
    >
    > Powodem spadku nie jest filtr , lecz wyraznie gorsza rozdzielczosc

    A dlaczego po zdjęciu kiepskiego filtra lub założeniu lepszego
    rozdzielczość nagle powraca? Oczywiście jest minimalnie gorsza niż na
    krótkim końcu ale bardzo trzeba się temu przyglądać aby zobaczyć. To
    niuans. A ja tu mówię o takich zmianach, że np. oddalonej tablicy
    rejestracyjnej nie byłem w stanie odczytać. No może nie tablicy, ale
    jakiegoś mniej kontrastowego napisu tej wielkości.

    Marek

  • 188. Data: 2014-04-07 15:28:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > rejestracyjnej nie byłem w stanie odczytać. No może nie tablicy, ale
    >
    > jakiegoś mniej kontrastowego napisu tej wielkości.

    gdybys zalozyl nasadke duto , moze bys numerow samochodu nie odczytal

    oczywiscie , ze slabe filtry potrafia zrujonowac obraz , ale to wskutek odbic - jesli
    sa slabe warstwy przeciwodblaskowe. szklo jest na tyle przezroczyste , ze nie obnizy
    w sposob mierzalny rozdzielczosci obrazu z matrycy ( przeciez sa jeszcze filtry AA ,
    obnizajace rozdzielczosc) .
    nie chce wchodzic w szczegoly.

    MOzna wyciac kawalek zwyklej szyby okiennej , czystej, bez skazy , przylozyc tuz
    przed soczewke i spadek rozdzieczosci bedzie niemierzalny w ten sposob na matrycy , o
    ile zadbasz o to, zeby nie bylo odblaskow.
    To sa za niskie zmiany , zeby je pomierzyc albo zobaczyc golym okiem.

    jeslii je stwirdziles, to przyczyna nie byl filtr UV. pisalem to 10 albo i 100 razy
    , tak jak pisalem ze stabilizacja nie jest zlem koniecznym , co twierdziles.

    filtr uv nie pogorszy rowniez pracy AF , o ile nie jest zrodlem odblaskow.

    powod dla ktorego obiektyw nie chcial wyostrzyc na 300 mm i widziales nieostry obraz
    jest calkiem inny. Tanmron ma specyficzny autofocus.

    Zobaczyles na 300 mm z filtrem nieostro , nie dlatego ze byl filtr , tylko ze AF
    przypadkiem nie AF wyostrzyl. Innym razem po zdjeiu filtra moze i wyostrzyl ostro -
    ale byla to sprawa przypadku. Tak jest w tamronie.
    Na postawie opisu , jaki tutaj podjesz domyslam suie , ze masz w tym tamronie AF
    dostrojony do ogniskowych ok 70mm natomist niedostrojiny dp 300 mm.
    do tego dochodzi nizsza rozdzielczosc na 300 mm , jakosc sygnalu dla sensorow AF
    jest gorsza , AF bedzie sie mylil czesciej na 300 mm niz na 70 mm.
    Mam ten AF pomierzony i wiem co pisze. Wyjatkowy uklad , nie napotkalem nigdy o
    podobnej charakterystyce.
    UV nie obnizy rozdzielczosci ( o ile nie ma akurat takiej konfiguracji swiatla , ze
    pojawia sie odblaski ) , ani nie pogorszy pracy AF.

    O ile sie odblaski pojawiaja , filtr UV slabej jakosci potrafi zrujnowac obraz.
    O tym pisalem.
    Zle diagnozujesz przyczyny.
    Mozesz mi wierzyc lub nie - siedze w tym dostatecznie dlugo.

  • 189. Data: 2014-04-07 17:42:11
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 6 Apr 2014 23:39:44 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    [...]
    > Kiedys pomierzylem to dokladnie i dokonalem statystycznej weryfikacji.
    > Na poziomie istotnosci 98% , nie ma podstaw aby odrzucic hipoteze o
    > rownosci wartosci rozdzielczosci z filtrem i bez.

    Jak rozumiem powyższe oznacza, że zbadałeś wszystkie filtry świata i
    stwierdziłeś, że żaden z nich nie zmniejsza rozdzielczości o więcej niż
    2%? Poza tym gdybyś znał podstawy statystyki to wiedziałbyś coś o
    doborze próby.

    Niemniej jednak, czytaj teraz uważnie:
    ISTNIEJĄ FILTRY, KTÓRE SĄ NAJWIDOCZNIEJ ZNACZNIE GORSZE NIŻ TE, KTÓRE
    MIAŁEŚ. EOT.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 190. Data: 2014-04-08 14:43:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Chory jestem więc piszę krótko:

    Marek <p...@s...com> writes:

    > Reasumując, przy 300mm i odwartej na max'a przesłonie kartonik
    > zachowywał się jak druga przesłona. A dopiero od ok 50% przesłonięcia
    > -
    > jak obiekt w kadrze.

    Cieszę się że to mamy ustalone. Co do obiektu w kadrze - to także
    kwestia głębi ostrości. Zrobiło się coś w rodzaju winietowania.

    > Tylko nie rozumiem dlaczego przy 70mm od razu
    > stał się tym obiektem w kadrze? (pytam z ciekawości - nie ma to
    > związku z dyskusją)

    Większa głębia ostrości, dużo mniejsze rozmycie kartonika.

    > Jednocześnie kompletnie przestałem teraz rozumieć dlaczego długi
    > koniec powodował, że kiepski filtr dużo bardziej rozmazywał obraz niż
    > na krótkim końcu. Skoro podobna powierzchnia filtra rzutowana jest na
    > matrycę przy obu ustawieniach ogniskowej obiektywu, to wady jego
    > struktury powinny być tak samo widoczne.

    Szczerze mówiąc nigdy w takie rzeczy nie wnikałem, dla mnie dobry filtr
    to taki, który nie pogarsza mi zauważalnie zdjęć. Ale przypominając
    sobie jakieś tam podstawy optyki ze szkoły podstawowej(?)... wady filtra
    mogą być różne - mogą to być małe niedokładności np. na całej
    powierzchni, albo np. powierzchnia może być doskonała, ale może nie być
    idealnie płaska i równoległa do drugiej powierzchni.

    Na pewno błędy związane z krzywizną filtra wpływają na rozdzielczość,
    tak więc z tą szybą okienną to bym taki pewny nie był (normy dla szyb
    okiennych są bardzo luźne, lepiej raczej taką szybę, z której ma powstać
    lustro).

    Możliwe że przy krótkiej ogniskowej problemy pojawiały się lokalnie
    (jako zniekształcenia), i dlatego nie były tak widoczne jak globalne
    pogorszenie rozdzielczości.
    --
    Krzysztof Hałasa