eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaJak robic panoramy sferyczne ?- bedzie dlugie , bardzo dlugie › Jak robic panoramy sferyczne ?- bedzie dlugie , bardzo dlugie
    From: XX YY <f...@g...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Jak robic panoramy sferyczne ?- bedzie dlugie , bardzo dlugie
    Date: Fri, 23 Oct 2009 10:13:23 -0700 (PDT)

    Krotka inwokacja

    Najlepszym recenzentem moich zdjec jest zona - niemal zawsze poswieca
    zdjeciu , ktore pokazuje nie dluzej niz jedna sekunde i stwierdza :"
    to jest nic".
    Jesli zatrzyma wzrok na pare sekund juz wiem ze jest dobrze.
    POkazalem zonie panoramy Zbooya .
    Ogladalismy wspolnie w niedzielne przedpoludnie ze dwie godziny.
    Dla mnie to ostateczny dowod , ze te panoramy sa ( niemal ) doskonale
    pod kazdym wzgledem. Jesli wiec napisze pare uwag n.t. moich
    doswiadczen z panoramami (pol?) sferycznymi , to nie dlatego ze
    uwazam , ze robie to dobrze , a dlatego ze liczne opisy milcza na
    temat szczegolow , a jak wiadomo diabel spi w szczegole. I o tym sie
    przekonalem - dochodzilem dlugo . b.dlugo do prawidlowego zlozenia.

    1 Panoramy z reki .

    Udaje sie zlozyc niemal bezblednie. bledy sa wieksze lub mniejsze ,
    zawsze jakies , czesto nieistotne. Na tyle male , iz aby ich uniknac
    nie oplaca mi sie targac ze soba ciezki statyw z glowica. Mozna te
    bledy stosunkowo latwo wyprowadzic przez retusz albo i pozostawic ,
    jesli panorama ma byc wpspominkowa. Zrobilem pierwsze panoramy z reki
    na urlopie i jak zwykle pare zdjec. Ladunek tresciowy panoram
    sferycznych jest nieporownywalnie wiekszy od zdjec ujmujacych
    niewielki wycinek otoczenia.
    Ladunek stymulujaco-reminescencyjny w panoramach jest wiec
    nieoporownywany

    1.a

    sprzet .
    mam do dyspozycji tani obiektyw samyang 8 mm i podpinam do canona aps-
    crop 1.6..
    i to jest problemem
    kat widzenia ( po dluzszym boku ) wynosi ok 150 st tzn nie pokrywa
    calej polsfery .

    opisy , ze robimy z pionowo ustawionym aparatem 5 zdjec co 72 stopnie
    w poziomie i pozniej strzelamy niebo i podloge sie nie sprawdzily. o
    ile wklejenie nieba przychodzi czesto stosunkowo latwo to wypelnienie
    tak duzej dziury na ziemi nie jest praktycznie bezblednie mozliwe
    ( rozna perspektywa odwzorowania , rozny swiatlocien , zafarb )

    a wiec sprzet to fiszaj ( po dluzszym boku ) 150 st w aps-c

    1.b zdjecia

    o ile to mozliwe wybieram miejsce o podlozu nieregularnym ( trawa ,
    piasek , asfalt , beton itp) jesli wystapilyby jakies bledy to sa
    one na takim podlozu nieidentyfikowalne , na plytkach chodnikowych juz
    niewielki blad zlozenia natychmiast bedzie widoczny , dlatego jesli to
    mozliwe , a jest to niemal zawsze bez wiekszego znaczenia unikajmy
    podloza regularnego ( choc i takie mam czasem dobrze zlozone ,
    czesciej jednak nie )

    robie w dwoch pozycjach aparatu w zaleznosci od sytuacji , sugeruje
    porownie obydwu wersji ,gdyz nie chce przynudzac, warto roznice
    sprawdzic samemu

    - z aparatem w poziomie
    - z aparatem w pionie

    1.b.a. w poziomie

    robie zdjecie w 3 -ech poziomach
    -piwnica , z obiektywem skierowanym na dol tak bym widzial siebie .
    konieczne jest objecie pola za soba
    -parter , zdjecie na wprost poziomie , ew lekko uniesione
    - 1 pietro z obiektywem skierowany ku gorze tak by obejmowalo czesc
    poprzedniego kadru i gore za glowa

    to wazne dol musimy obejmowac nogi za soba i gore za glowa.

    robie tak 3 zdjecia na dowolny kierunek nazwijmy go N

    nastepnie drepczac w miejscu robie obrot o 90 st i tak samo robie 3
    zdjecia na kierunek O ( dla porzadku robie to zawsze zgodnie z
    kierunkiem ruchu wskazowek zegara )

    i teraz najazniesze - nalezy zmienic pozycje stop , one nie powinny
    zakrywac tego samego fragmentu podloza jak w zdjeciach na kierunek N -
    uzyskujemy to n.p. przez lekki rozkrok. Staramy sie utrzymac aparat
    mozliwie w tej samej przestrzeni.

    i powtarzam sekwencje obracajc sie o 90 stopni ( w prawo ) na kierunki
    S , W wykonujac zawsze 3 zdjecia na danym kierunku i WAZNE , za
    kazdym razem ZMIENIAM POLOZENI STOP.
    W sumie mam wiec 12 zdjec . ktorymi pokrylem cala (pol)sfere niebieska
    i podloze.

    c.d.n. jutro