  • 1. Data: 2010-06-11 08:26:46
    Temat: Jak optymalnie przyspieszać ?
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    No i mam problem.

    Aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie to zazwyczaj ciągnąłem na niższym biegu
    do około 4,5 tysiąca obr. , zmieniałem na wyższy, bo moment obrotowy wtedy był
    najwięjkszy po zmianie biegu. z moca jest odwrotnie, bo maksymalna moc jest przy
    6,5 tysiącach obr. Byłem przekonany, że lepsze przyspieszenie uzyskam zmieniając
    bieg wcześniej, niż żyłując na niższym biegu do odcięcia. Wczoraj jednak
    jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi.
    Powiedział, że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu,
    wtedy przyspieszenie będzie większe. Sprawdziłem i faktycznie na 2 i 3 biegu na
    obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z
    wyższych obrotów na czwórce.

    Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
    części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
    może już byc znaczna różnica.

    --
    Kacper Potocki vel Katanka
    PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!

  • 2. Data: 2010-06-11 09:00:38
    Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
    Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>

    On 11 Cze, 08:26, "Katanka" <k...@i...pl> wrote:
> [...]
    > obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z

    Znajomy mial racje. W ogromnym skrocie - za wielkosc przyspieszenia
    odpowiada moment na kolach, ktory sie wprost przeklada na iloczyn
    obrotow i momentu obrotowego na wale silnika (inaczej mowiac, iloczyn
    ten to moc silnika). Ergo, przyspieszenie masz najwieksze przy
    wysokich obrotach (bo moc wprost proporcjonalnie od nich zalezy).

    > Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
    > części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
    > może już byc znaczna różnica.

    Nie musisz mierzyc, wystarczy zrozumiec teorie. Jesli bardzo chcesz -
    GTECH (czy jak to sie tam pisze). Poszukaj na forum streetracing.

    pozdro
    Adam

  • 3. Data: 2010-06-11 09:03:38
    Od: Brzezi <b...@g...com>

    pią, 11 cze 2010 o 08:26 GMT, Katanka napisał(a):

> [...]
    > bieg wcześniej, niż żyłując na niższym biegu do odcięcia. Wczoraj jednak
    > jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi.

    Przyspieszasz momentem/moca na kolach, a nie na silniku, jezeli zmienisz
    bieg, to mimo ze na silniku trzymasz sie caly czas w maksymalnym momencie,
    to jednak na kolach drastycznie spada ten moment, przez co przyspieszenie
    spada... To chyba podstawowe prawa fizyki...

    Dopuki w ostatnim zakresie obrotow przy odcieciu nie ma naglego spadku
    momentu/mocy, to ciagnij do samego konca, bo przez zmiane biegu tracisz
    czas przez sama czynnosc, a do tego jak wyzej wspomnialem przelozenie
    zmniejsza moment... co w efekcie daje gorszy czas...

    > Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
    > części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
    > może już byc znaczna różnica.

    Mozesz sobie sprawic takie urzadzonko: G-tech akcelerometr, potrafi calkiem
    sporo, zaleznie jaki model wybierzesz...

    Pozdrawiam
    Brzezi

  • 4. Data: 2010-06-11 09:10:59
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Katanka pisze:
    > Wczoraj jednak jechałem ze
    > znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi. Powiedział,
    > że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu, wtedy
    > przyspieszenie będzie większe.

    Na 1, 4 i każdym innym również.

    > Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki?

    Stoperem
    Natomiast nie ma co mierzyć - jeżeli wykorzystujesz nadal rosnącą moc to
    przyspieszenie musi być lepsze. Jeżeli by nie było, lub byłoby niewiele
    lepsze to raczej trzeba się zastanowić nad stanem silnika, bo nie jedzie
    chociaż powinien (na początek filtry).

    > Pewnie to są
    > dziesiętne części sekundy podczas przyspieszania 0-100

    Zależy jaki samochód i jaki silnik, ale spodziewałbym się różnic rzędu
    kilkudziesięciu procent (czyli np. 10s vs 13s)

  • 5. Data: 2010-06-11 09:23:53
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Brzezi wrote:

> [...]
    >
    > Dopuki w ostatnim zakresie obrotow przy odcieciu nie ma naglego spadku
    > momentu/mocy, to ciagnij do samego konca,

    Nie ma spadku, a nawet jest znaczący wzriost (nagły skok mocy) po chipie przy
    około 6 tysiącach.

    Teraz sobie przypomniałem, że musi byc prawda w tym co piszecie, bo duzo grałem
    w grę Gran turismo i tam zmiana biegu występowała dopiero wtedy, kiedy wskazówka
    obrotomierza dobijała do czerwonego. Czyli faktycznie trzeba kręcic do końca jak
    się chce wycisnąć maks z auta.

    No to teraz trzeba to zmierzyć. Najlepiej kamera umocowana do zagłówka pasażera
    ze wskazaniem czasu i skierowana na obrotomierz i prędkościowmierz.

  • 6. Data: 2010-06-11 09:26:24
    Od: Tatanka <t...@w...pl>

    On 11 Cze, 08:26, "Katanka" <k...@i...pl> wrote:

    > Sprawdziłem i faktycznie na 2 i 3 biegu na
    > obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z
    > wyższych obrotów na czwórce.

    Jesli szarpniecie to znaczy ze za malo gazu dajesz po zmianie biegu.
    Jesli na III ciagniesz do 6krpm to po zmianie na IV silnik wkreci sie
    przy tej predkosci pewnie do jakichs 3,5-4krpm. Przed puszczeniem
    sprzegla musisz wcisnac tyle gazu zeby takie obroty jakie beda po
    zmianie biegu silnikowi zapewnic. A nawet troche wyzsze, bo spadna pod
    obciążeniem (czyli jak sprzeglo puscisz).

  • 7. Data: 2010-06-11 09:31:27
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    >
    > Zależy jaki samochód i jaki silnik, ale spodziewałbym się różnic rzędu
    > kilkudziesięciu procent (czyli np. 10s vs 13s)

    Auto napęd na przód, włączona kontrola trakcji + brak buksowania kół przy
    przyspieszaniu. 1,6 tony, silnik 2,5l turbo, rzędowy, 5 cylindrowy benzynowy.
    Charakterystyka mocy i momentu po chipie pod spodem. Mozna z niej wycztac co
    nieco? Ja się na tym nie znam, a bardzo mnie to interesuje.

    http://www.katanka.vel.pl/mondeo/wykres_chip.jpg

    PS. Kolejne pytanie. Wywalam kratę (25kg), wywalam koło zapasowe (10kg).
    Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie). Jadę w majtkach i
    po wizycie w kibelku. Wywalam niepotrzebne ogumienie, dywaniki (10kg mniej).
    Duzo daje takie zmniejszenie masy.

  • 8. Data: 2010-06-11 09:33:44
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Tatanka wrote:

> [...]
    > zmianie biegu silnikowi zapewnic. A nawet troche wyzsze, bo spadna pod
    > obciążeniem (czyli jak sprzeglo puscisz).

    Kręcę do 6,5, wtedy odcina. Ok, pokombinuję. Z tym, że sprzęgło jest jakieś
    dzwine, bo nie od razu łapie, łapie jakby w zwonionym tempie. Przypuszczam, że
    jest jakis system ograniczenia szybkosic sprzęgła przy dużych obrotach, dla jego
    bezpieczeństwa, aby wytrzymało więcej. Inaczej ... to nie jest sprzęgło sportowe
    ;)

  • 9. Data: 2010-06-11 09:38:31
    Od: "Katanka" <k...@i...pl>

    Katanka wrote:

    No i pytanie o dizla? Tak samo jest jak w benzynie? Tak samo kręcic do
    czerwonego paska i odcięcia? Bo dizel ma wyraźny spadek ciagu z tego co czuję na
    wyższych obrotach, ciągnie z dołu doskonale, ale potem odpuszcza. Jest to
    wyraźne bardzo. No ale skoro trzeba kręcic, to będę kręcił ...

  • 10. Data: 2010-06-11 09:42:20
    Od: MadMan <m...@n...wp.pl>

    Dnia Fri, 11 Jun 2010 09:31:27 +0200, Katanka napisał(a):

    > Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie)

    Hehe, na fizyce widać spałeś :)
    42 kilo mniej.

    --
    Pozdrawiam,