-
1. Data: 2010-06-11 08:26:46
Temat: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
No i mam problem.
Aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie to zazwyczaj ciągnąłem na niższym biegu
do około 4,5 tysiąca obr. , zmieniałem na wyższy, bo moment obrotowy wtedy był
najwięjkszy po zmianie biegu. z moca jest odwrotnie, bo maksymalna moc jest przy
6,5 tysiącach obr. Byłem przekonany, że lepsze przyspieszenie uzyskam zmieniając
bieg wcześniej, niż żyłując na niższym biegu do odcięcia. Wczoraj jednak
jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi.
Powiedział, że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu,
wtedy przyspieszenie będzie większe. Sprawdziłem i faktycznie na 2 i 3 biegu na
obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z
wyższych obrotów na czwórce.
Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
może już byc znaczna różnica.
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
2. Data: 2010-06-11 09:00:38
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: Adam Adamaszek <c...@g...com>
On 11 Cze, 08:26, "Katanka" <k...@i...pl> wrote:
> Powiedział, że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu,
> wtedy przyspieszenie będzie większe. Sprawdziłem i faktycznie na 2 i 3 biegu na
> obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z
> wyższych obrotów na czwórce.
Znajomy mial racje. W ogromnym skrocie - za wielkosc przyspieszenia
odpowiada moment na kolach, ktory sie wprost przeklada na iloczyn
obrotow i momentu obrotowego na wale silnika (inaczej mowiac, iloczyn
ten to moc silnika). Ergo, przyspieszenie masz najwieksze przy
wysokich obrotach (bo moc wprost proporcjonalnie od nich zalezy).
> Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
> części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
> może już byc znaczna różnica.
Nie musisz mierzyc, wystarczy zrozumiec teorie. Jesli bardzo chcesz -
GTECH (czy jak to sie tam pisze). Poszukaj na forum streetracing.
pozdro
Adam
-
3. Data: 2010-06-11 09:03:38
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: Brzezi <b...@g...com>
pią, 11 cze 2010 o 08:26 GMT, Katanka napisał(a):
> Aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie to zazwyczaj ciągnąłem na niższym biegu
> do około 4,5 tysiąca obr. , zmieniałem na wyższy, bo moment obrotowy wtedy był
> najwięjkszy po zmianie biegu. z moca jest odwrotnie, bo maksymalna moc jest przy
> 6,5 tysiącach obr. Byłem przekonany, że lepsze przyspieszenie uzyskam zmieniając
> bieg wcześniej, niż żyłując na niższym biegu do odcięcia. Wczoraj jednak
> jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi.
Przyspieszasz momentem/moca na kolach, a nie na silniku, jezeli zmienisz
bieg, to mimo ze na silniku trzymasz sie caly czas w maksymalnym momencie,
to jednak na kolach drastycznie spada ten moment, przez co przyspieszenie
spada... To chyba podstawowe prawa fizyki...
Dopuki w ostatnim zakresie obrotow przy odcieciu nie ma naglego spadku
momentu/mocy, to ciagnij do samego konca, bo przez zmiane biegu tracisz
czas przez sama czynnosc, a do tego jak wyzej wspomnialem przelozenie
zmniejsza moment... co w efekcie daje gorszy czas...
> Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki? Pewnie to są dziesiętne
> części sekundy podczas przyspieszania 0-100, ale podczas przyspieszania 50-150
> może już byc znaczna różnica.
Mozesz sobie sprawic takie urzadzonko: G-tech akcelerometr, potrafi calkiem
sporo, zaleznie jaki model wybierzesz...
Pozdrawiam
Brzezi
-
4. Data: 2010-06-11 09:10:59
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Katanka pisze:
> Wczoraj jednak jechałem ze
> znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi. Powiedział,
> że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i 3 biegu, wtedy
> przyspieszenie będzie większe.
Na 1, 4 i każdym innym również.
> Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki?
Stoperem
Natomiast nie ma co mierzyć - jeżeli wykorzystujesz nadal rosnącą moc to
przyspieszenie musi być lepsze. Jeżeli by nie było, lub byłoby niewiele
lepsze to raczej trzeba się zastanowić nad stanem silnika, bo nie jedzie
chociaż powinien (na początek filtry).
> Pewnie to są
> dziesiętne części sekundy podczas przyspieszania 0-100
Zależy jaki samochód i jaki silnik, ale spodziewałbym się różnic rzędu
kilkudziesięciu procent (czyli np. 10s vs 13s)
-
5. Data: 2010-06-11 09:23:53
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
Brzezi wrote:
> pią, 11 cze 2010 o 08:26 GMT, Katanka napisał(a):
>
>> Aby uzyskać jak najlepsze przyspieszenie to zazwyczaj ciągnąłem na
>> niższym biegu do około 4,5 tysiąca obr. , zmieniałem na wyższy, bo
>> moment obrotowy wtedy był najwięjkszy po zmianie biegu. z moca jest
>> odwrotnie, bo maksymalna moc jest przy 6,5 tysiącach obr. Byłem
>> przekonany, że lepsze przyspieszenie uzyskam zmieniając bieg
>> wcześniej, niż żyłując na niższym biegu do odcięcia. Wczoraj jednak
>> jechałem ze znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam
>> biegi.
>
> Przyspieszasz momentem/moca na kolach, a nie na silniku, jezeli
> zmienisz bieg, to mimo ze na silniku trzymasz sie caly czas w
> maksymalnym momencie, to jednak na kolach drastycznie spada ten
> moment, przez co przyspieszenie spada... To chyba podstawowe prawa
> fizyki...
>
> Dopuki w ostatnim zakresie obrotow przy odcieciu nie ma naglego spadku
> momentu/mocy, to ciagnij do samego konca,
Nie ma spadku, a nawet jest znaczący wzriost (nagły skok mocy) po chipie przy
około 6 tysiącach.
Teraz sobie przypomniałem, że musi byc prawda w tym co piszecie, bo duzo grałem
w grę Gran turismo i tam zmiana biegu występowała dopiero wtedy, kiedy wskazówka
obrotomierza dobijała do czerwonego. Czyli faktycznie trzeba kręcic do końca jak
się chce wycisnąć maks z auta.
No to teraz trzeba to zmierzyć. Najlepiej kamera umocowana do zagłówka pasażera
ze wskazaniem czasu i skierowana na obrotomierz i prędkościowmierz.
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
6. Data: 2010-06-11 09:26:24
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: Tatanka <t...@w...pl>
On 11 Cze, 08:26, "Katanka" <k...@i...pl> wrote:
> Sprawdziłem i faktycznie na 2 i 3 biegu na
> obroty wchodzi żywo - odcięcie, zmiana biegu i szarpnięcie auta, bo idzie z
> wyższych obrotów na czwórce.
>
Jesli szarpniecie to znaczy ze za malo gazu dajesz po zmianie biegu.
Jesli na III ciagniesz do 6krpm to po zmianie na IV silnik wkreci sie
przy tej predkosci pewnie do jakichs 3,5-4krpm. Przed puszczeniem
sprzegla musisz wcisnac tyle gazu zeby takie obroty jakie beda po
zmianie biegu silnikowi zapewnic. A nawet troche wyzsze, bo spadna pod
obciążeniem (czyli jak sprzeglo puscisz).
-
7. Data: 2010-06-11 09:31:27
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
Tomasz Pyra wrote:
> Katanka pisze:
>> Wczoraj jednak jechałem ze
>> znajomym i spytał mnie dlaczego tak szybko zmieniam biegi.
>> Powiedział, że jednak powinno się ciagnąć obroty do odcięcia na 2 i
>> 3 biegu, wtedy przyspieszenie będzie większe.
>
> Na 1, 4 i każdym innym również.
>
>> Jak najlepiej zmierzyć która z metod daje lepsze wyniki?
>
> Stoperem
> Natomiast nie ma co mierzyć - jeżeli wykorzystujesz nadal rosnącą moc
> to przyspieszenie musi być lepsze. Jeżeli by nie było, lub byłoby
> niewiele lepsze to raczej trzeba się zastanowić nad stanem silnika,
> bo nie jedzie chociaż powinien (na początek filtry).
>
>> Pewnie to są
>> dziesiętne części sekundy podczas przyspieszania 0-100
>
> Zależy jaki samochód i jaki silnik, ale spodziewałbym się różnic rzędu
> kilkudziesięciu procent (czyli np. 10s vs 13s)
Auto napęd na przód, włączona kontrola trakcji + brak buksowania kół przy
przyspieszaniu. 1,6 tony, silnik 2,5l turbo, rzędowy, 5 cylindrowy benzynowy.
Charakterystyka mocy i momentu po chipie pod spodem. Mozna z niej wycztac co
nieco? Ja się na tym nie znam, a bardzo mnie to interesuje.
http://www.katanka.vel.pl/mondeo/wykres_chip.jpg
PS. Kolejne pytanie. Wywalam kratę (25kg), wywalam koło zapasowe (10kg).
Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie). Jadę w majtkach i
po wizycie w kibelku. Wywalam niepotrzebne ogumienie, dywaniki (10kg mniej).
Duzo daje takie zmniejszenie masy.
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
8. Data: 2010-06-11 09:33:44
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
Tatanka wrote:
> Jesli szarpniecie to znaczy ze za malo gazu dajesz po zmianie biegu.
> Jesli na III ciagniesz do 6krpm to po zmianie na IV silnik wkreci sie
> przy tej predkosci pewnie do jakichs 3,5-4krpm. Przed puszczeniem
> sprzegla musisz wcisnac tyle gazu zeby takie obroty jakie beda po
> zmianie biegu silnikowi zapewnic. A nawet troche wyzsze, bo spadna pod
> obciążeniem (czyli jak sprzeglo puscisz).
Kręcę do 6,5, wtedy odcina. Ok, pokombinuję. Z tym, że sprzęgło jest jakieś
dzwine, bo nie od razu łapie, łapie jakby w zwonionym tempie. Przypuszczam, że
jest jakis system ograniczenia szybkosic sprzęgła przy dużych obrotach, dla jego
bezpieczeństwa, aby wytrzymało więcej. Inaczej ... to nie jest sprzęgło sportowe
;)
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
9. Data: 2010-06-11 09:38:31
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: "Katanka" <k...@i...pl>
Katanka wrote:
No i pytanie o dizla? Tak samo jest jak w benzynie? Tak samo kręcic do
czerwonego paska i odcięcia? Bo dizel ma wyraźny spadek ciagu z tego co czuję na
wyższych obrotach, ciągnie z dołu doskonale, ale potem odpuszcza. Jest to
wyraźne bardzo. No ale skoro trzeba kręcic, to będę kręcił ...
--
Kacper Potocki vel Katanka
PSN: Katanka_PL | PS3 Fanboy!
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl | www.KocieLakocie.pl
-
10. Data: 2010-06-11 09:42:20
Temat: Re: Jak optymalnie przyspieszać ?
Od: MadMan <m...@n...wp.pl>
Dnia Fri, 11 Jun 2010 09:31:27 +0200, Katanka napisał(a):
> Przyspieszam z bakiem gdzie jest 10l zamiast 70l (60kg mnie)
Hehe, na fizyce widać spałeś :)
42 kilo mniej.
--
Pozdrawiam,
Damian Karwot damian.karwot (at) gmail kropa com
JabberID: damian.karwot (at) jabster kropa pl
Tlen: madman1985, GG: 2283138