  • 11. Data: 2009-09-08 08:49:40
    Temat: Re: Fotografia makro z pieścieniami pośrednimi a nieporuszone zdjęcie
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    I mała konkluzja :
    - mając pierścień 50mm + Nikkor 50mm F1.8 - skala odwzorowania 1:1 - czas
    graniczny 1/150 s
    - mając Sigma 50mm F2.8 Macro - skala odwzorowania 1:1 -
    czas graniczny 1/75 s

    I tuataj widać przewagę dedykowalnych szkieł makro (mają też większą
    odległość ostrzenia).

    Pzdr,
    Sławek

  • 12. Data: 2009-09-08 09:36:18
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl> napisał:

    >[...] czyli podsumowując temat - teoretyczne czasy graniczne :
    > dla Nikkor 50mm - 1/75 s
    > dla 50mm pieścienie + Nikkor 50mm - 1/150 s

    Bardzo teoretyczne i bardzo orientacyjne. W praktyce problem jest znacznie
    bardziej skomplikowany co już parę osób zaznaczyło w tym wątku.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 13. Data: 2009-09-08 09:50:24
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

> [...]

    > 1:1 - czas graniczny 1/75 s
    >
    > I tuataj widać przewagę dedykowalnych szkieł makro (mają też większą

    Akurat tu tej przewagi wcale szkła makro nie mają. Prawa fizyki są
    nieubłagane i szkło makro ich nie zmieni. Obiektyw makro może uzyskiwać
    mniejszą odległość ostrzenia na dwa sposoby - albo poprzez odsuwanie optyki
    od płaszczyzny filmu/matrycy (i wtedy czas graniczny będzie taki, jak dla
    obiektywu z pierścieniami, zmniejszy się również jasność obiektywu) albo
    poprzez skracanie ogniskowej (i wtedy odległość przedmiotowa przy której
    uzyskuje się daną skalę odwzorowania będzie mniejsza niż dla obiektywu z
    pierścieniami). Możliwa jest też kombinacja obu tych metod (czyli odsuwanie
    połączone ze skracaniem ogniskowej - zmieni się i czas graniczny i jasność i
    odległość przedmiotowa).
    Przewaga szkieł makro to korekcja obiektywu zoptymalizowana do małych
    odległości ostrzenia (przekłada się to na jakość optyczną przy dużych
    skalach) i ergonomia (nie trzeba żonglować pierścieniami pzry zmianach
    skali). Często również przysłona jest tak skonstruowana że umożliwia
    silniejsze niż w zwykłym obiektywie przymknięcie - przymknięcie takie daje
    możliwość uzyskania większej głębi ostrości, ale niestety kosztem ogólnej
    ostrości rysowania ze względu na dyfrakcję światła na listkach przysłony.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2009-09-08 10:30:17
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Sławek Drogosz wrote:

> [...]
    > czas graniczny 1/150 s
    > - mając Sigma 50mm F2.8 Macro - skala
    > odwzorowania 1:1 - czas graniczny 1/75 s

    Jakieś farmazony wypisujesz - nie uwzgledniłeś "wyciągu" jaki ma sam
    obiektyw. Nie ma znaczenia czy o 50mm wysunie sie obiektyw za pomocą
    wbudowanego mechanizmu czy za pomocą zewnętrznego pierścienia.

    PS: Ogniskowa obiektywu jest okreslana dla ustawienia obiektywu na
    "nieskonczoność".

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 15. Data: 2009-09-08 10:33:00
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Jakieś farmazony wypisujesz -

    > PS: Ogniskowa obiektywu jest okreslana dla ustawienia obiektywu na
> [...]

    no tos dopiero walnal farmazona

  • 16. Data: 2009-09-08 11:38:47
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    XX YY wrote:

    > no tos dopiero walnal farmazona

    Doprawdy?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniskowa

    Ogniskowa - odległość pomiędzy ogniskiem układu optycznego a punktem głównym
    układu optycznego np. odległość środka soczewki od punktu, w którym skupione
    zostaną promienie świetlne, biegnące przed przejściem przez soczewkę
    _równolegle_ do jej osi.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj

  • 17. Data: 2009-09-08 12:03:38
    Od: Jan Rudziński <j...@g...pl>

    Cześć wszystkim

    Mikolaj Tutak napisał(a):

> [...]
    > głównym układu optycznego np. odległość środka soczewki od punktu, w
    > którym skupione zostaną promienie świetlne, biegnące przed przejściem

    No właśnie. Weź sobie tę pojedyńczą soczewkę z wikipedii. Nastawianie
    takiego obiektywu na ostrość to zmiana odległości soczewki od nośnika.

    Jakbyś nie machał soczewką, jej ogniskowa (czyli odpowiednia odległość)
    się nie zmieni - promienie światła przychodzące z nieskończoności skupią
    się w tej samej odległości od środka soczewki, chociaż w innej od nośnika.

    --
    Pozdrowienia
    Janek (sygnaturka zastępcza)

  • 18. Data: 2009-09-08 12:47:47
    Od: "Sławek Drogosz" <s...@p...onet.pl>

    Podsumowując jeszcze raz :
    Obiektyw makro to "wyrafinowana" konstrukcja optyczna zoptymalizowana do jak
    najlepszej jakości oprazu dla dużej skali odwzorowania - zazwyczaj 1:1.
    Cytując za Markiem Wyszomirskim:
    "taki obiektyw może uzyskiwać dużą skalę odwzorowania na dwa sposoby - albo
    poprzez odsuwanie optyki od płaszczyzny matrycy albo
    poprzez skracanie ogniskowej . Możliwa jest też kombinacja obu tych metod -
    czyli odsuwanie połączone ze skracaniem ogniskowej."

    Mając np. obiektyw makro Nikkor 60mm F2.8 Macro 1:1 - i korzystając z pełnej
    1:1 skali odwzorowania musimy liczyć się z tym, że teoretyczny czas
    nieporuszonego zdjęcia - 1/ekw. F (35mm) - ulegnie skróceniu i nie będzie
    1/90 sek a np. 1/150 sek. Również należy liczyć się z utratą światła -
    będzie ciemniej niż w klasycznym trybie portretowym (odwzorowanie np. 1:3)
    dla tego samego obiektywu.
    I tutaj mam wątpliwość : używając pierścieni makro 50mm + Nikkor 50mm - na
    przesłonie np. 3.5 mam znacznie mniej światła niż w wersji bez pierścieni
    (wydaje mi się z moich obserwacji, że nawet 2 razy mniej). Oznacza to więc,
    że z pierścieniami przesłona F3.5 odpowiada np. przesłonie F5.6 bez
    pierścieni (aby mnieć ten sam poziom naświetlenia).
    Czy podobnie jest w obiektywach makro : w trybie "portret" światło jest dużo
    większe od trybu "makro" dla tej samej przesłony ?

    Pzdr,
    Sławek

  • 19. Data: 2009-09-08 13:08:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy podobnie jest w obiektywach makro : w trybie "portret" światło jest dużo
    > większe od trybu "makro" dla tej samej przesłony ?
    >
    > Pzdr,
    > Sławek

    odpowiedz jest prosta i natychmiastowa:

    podane na obudowie obiektywu wartosci liczbowe przyslony dotyczy
    nastawy obiektyu na nieskonczonosc,
    wraz z malejaca odlegloscia a wiec rosnaca ( albo malejaca zalezy z
    ktorej strony sie patrzy - nigdy nie wiem ) skala odwzorowania
    jasnosc spada.
    tzn mimio ze obiektyw ma napisane np 3,5 dla odleglosci np 50 cm
    bedzie to jasnosc nieco mniejsza.

    w praktyce pomiedzy odlegloscia niesk a ok 30 cm spadek jasnosci jest
    na tyle maly ( ok 1/4 st przyslony) iz miescil sie w tolerancji bledow
    naswietlenia albo filmu / matrycy i poprawek sie nie uwzglednia jesli
    dokonalbys pomiaru swiatlomierzem zewnetrznym.

    Jesli przechodzisz na wieksze skale odwzorowania juz nalezy
    wprowadzic poprawki t tym ze w pomiarze TTL automatyka uwzglednia te
    rzeczywista jasnosc miejsza od nominalnej i dobierze dluzszy czas.
    Ten przyrost spadku jasosci zalezy od przyrostu skali odwzorowania
    tak wiec dotyczy tez obiektywow macro .

    Jesli zalozylbys soczewke / konwertor nasadkowe to dodatkowo zachodzi
    jeszcze spadek jasnosci o ok 1 stopien spowodowany dodatkowym "oporem
    swietlnym" tej nasadki .

  • 20. Data: 2009-09-08 13:32:45
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@nospam.com>

    Jan Rudziński wrote:

> [...]
    > odległość) się nie zmieni - promienie światła przychodzące z
    > nieskończoności skupią się w tej samej odległości od środka

    To jeszcze raz zacytuje:

    "biegnące przed przejściem przez soczewkę _równolegle_ do jej osi"

    równolegle będą biegły tylko przy ustawieniu na nieskończoność.

    --
    pozdrawiam
    Mikołaj