  • 21. Data: 2011-09-08 11:43:41
    Temat: Re: Energia bierna - ciepło
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello SDD,

    Thursday, September 8, 2011, 1:28:51 PM, you wrote:

    > Chlopie, mam 36 lat.

    Mógłbyś być moim synem ;)

    W Twoim wieku zrobiłem jedno z większych głupstw, jakie może zrobić
    ktoś, mieniący się obeznanym z elektryką. Cud że żyję. Ale na pewno
    drugi raz tego nie zrobię. I nie pytaj, co zrobiłem, bo to strasznie
    głupie było i się wstydzę :(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 22. Data: 2011-09-08 11:51:28
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

> [...]
    > ktoś, mieniący się obeznanym z elektryką. Cud że żyję. Ale na pewno
    > drugi raz tego nie zrobię. I nie pytaj, co zrobiłem, bo to strasznie

    No ale wlasnie dlatego pytam, zeby sie nie okazalo, ze podepne jakis maly
    elektrolityczny kondensator i on mi wybuchnie na przyklad.
    A pare pare razy mnie "kopnal" w zyciu, wiec jestem ostrozny. Aha, juz sie
    rozmnozylem, jak cos, wiec Darwin mi nie taki straszny :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 23. Data: 2011-09-08 12:19:24
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> wrote in message

> [...]
    > ktoś, mieniący się obeznanym z elektryką. Cud że żyję. Ale na pewno
    > drugi raz tego nie zrobię. I nie pytaj, co zrobiłem, bo to strasznie

    Powiedz, powiedz Romanie... ku przestrodze młodych szczylów :-)

  • 24. Data: 2011-09-08 12:29:09
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "SDD" napisał w wiadomości grup

    > No ale wlasnie dlatego pytam, zeby sie nie okazalo, ze podepne jakis maly
    > elektrolityczny kondensator i on mi wybuchnie na przyklad.

    Z dużą dozą prawdopodobieństwa wybuchnie. Potrzebujesz kondensatora
    bipolarnego na wysokie napięcia. poszukaj czegoś na hasło "kondensator
    rozruchowy".

  • 25. Data: 2011-09-08 13:47:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-08 13:11, J.F. pisze:

    > Przy czym zebysmy sobie zdali sprawe - bedzie w domu plynelo powiedzmy
    > 10A, moc bierna 2.3kW, opornosc kabli powiedzmy 1 ohm,
    ------------------^^^^^
    Czego?

  • 26. Data: 2011-09-08 13:55:35
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-08 13:15, Piotr Gałka pisze:

    > Pytania sugerują, że wypowiedź poprzednika jest prawie bez sensu, a
    > dalsza treść wyraża to samo co powiedziane wyżej.
    > Potrzebuje mocy biernej = ma pobór z przesunięciem fazy.
    > Konstrukcja taryf (kary) powoduje opłacalność instalacji kompensatora.
    > P.G.

    Tyle, że nikt do niczego nie potrzebuje energii biernej. Problem polega
    nie na tym, że odbiorca pobiera energię bierną, tylko na tym, że ją
    WYTWARZA i od odbiorcy rozłazi się po całej sieci.

    Spójrzmy inaczej:

    Jest sobie silnik trójfazowy, asynchroniczny, klatkowy. Do silnika
    płynie moc pozorna (woltoampery VA).

    Jeśli silnik napędza jakieś urządzenie, to z wału silnika wychodzą waty
    (W) mocy mechanicznej. Wtedy cos fi jest bliski 1, więc moc pozorna
    przerabiana jest na moc czynną.

    Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
    sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
    silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

    Z powyższego wynika, że najbardziej by się opłacało, żeby silnik był
    zawsze zwymiarowany na potrzeby maszyny i obciążony na 100%. Wtedy
    teoretycznie nie produkowałby mocy biernej w ogóle. Ale tak nigdy nie
    jest w praktyce, więc żeby "zbijać" moc bierną produkowaną przez idące
    luzem silniki, używa się kompensatorów w postaci baterii kondensatorów z
    jakimś układem aktywnym, a w przeszłości silników synchronicznych z
    odpowiednim układem wzbudzenia.

  • 27. Data: 2011-09-08 14:05:40
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM> napisał w
    wiadomości news:j4ahgm$p5t$1@news.onet.pl...

    > Tyle, że nikt do niczego nie potrzebuje energii biernej. Problem polega
    > nie na tym, że odbiorca pobiera energię bierną, tylko na tym, że ją
    > WYTWARZA i od odbiorcy rozłazi się po całej sieci.

    Zdaje sie, ze wedlug nomenklatury energetycznej wytwarzanie energii biernej
    to jest wtedy, kiedy sie ja oddaje do sieci, czyli kiedy ma miejsce
    przekompensowanie.

    > Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
    > sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
    > silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

    No tak, pomijajac aspekt, czy wytwarza czy pobiera. Zalozmy, ze taki silnik
    mi biegnie na taryfie G. Oczywiscie place za to bardzo niewiele. Odbiorca z
    grupy taryf przemyslowych placi podobnie, ale oczywiuscie bije mu licznik
    energii biernej i jesli przekroczy limity...

    > luzem silniki, używa się kompensatorów w postaci baterii kondensatorów z
    > jakimś układem aktywnym, a w przeszłości silników synchronicznych z
    > odpowiednim układem wzbudzenia.

    No a jak te kondensatory dopne i spadnie impedancja obwodu, to nie bedzie
    jakiegos wzrostu poboru energii czynnej?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 28. Data: 2011-09-08 15:05:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > polega nie na tym, że odbiorca pobiera energię bierną, tylko na
    > tym, że ją WYTWARZA i od odbiorcy rozłazi się po całej sieci.

    Tylko jak rozumiem z dalszego ciagu - "wytwarzanie" i pobieranie to
    to samo.

    Bo jak sobie wyobrazasz niewytwarzanie ?
    To odbiorca decyduje co bierze, elektrownia moze co najwyzej
    przejsc na napiecie stale ..

    A jak odbiorca zainstaluje kompensator, to owszem - energia bierna
    krazy (wole sie nie klocic na temat tego kto ja wytwarza) ale tylko
    u niego na posesji.
    Elektrowni nie obchodzi.

    Owszem, to krazenie nawet w zakladzie troche kosztuje, ale coz
    robic.

    J.

  • 29. Data: 2011-09-08 16:03:29
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 8 Sep 2011 11:17:59 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w
    >
    >No jak nie ?
    >Wez osiedle domkow bez gazu, przychodzi noc, wszyscy wlaczaja
    >piecyki elektryczne i co ?
    >I nic.

    Nie. Patrzysz bowiem z punktu widzenia odbiorcy, popatrz od strony
    generującego. Np. osiiedle domków bierze 100kW, linia jest bezstratna
    ale na transformacje potrzebuje 10kvar, czyli generator musi
    dostarczyć 100kW + 10 kVar. Jeżeli generator miałby dawać czyste 100kW
    to gdzieś te 10kVar brakujące z jego strony trza wytworzyć. I tak się
    jakoś składa, że patrząc od strony generującego bateria kondensatorów
    (moc pojemnościowa) jest widziana jako dodatkowy generator o mocy
    indukcyjnej.

    >Zartujesz czy powaznie piszesz ?
    >Po co mu moc bierna ? Po nic.
    >
    >Baterie kondensatorow instaluje sie po to, zeby elektrowni-sieci
    >nie obciazac moca bierna, jesli odbiorca ma za duzy jej pobor (hm,
    >a moze i produkcje :-)

    Patrz wyżej - to zależy od punktu odniesienia.

    >Troche tak jak piszesz - silniki indukcyjne, transformatory,
    >swietlowki - one wszystkie maja pobor pradu przesuniety w stosunku
    >do napiecia. Efekt niepozadany .. ale jest. Albo sie miesci w
    >normie, albo sie placi kary, albo instaluje kompensator.
    >
    >P.S. Z nieznanych mi przyczyn energetycy nie toleruja obciazenia
    >pojemnosciowego.

    Przekompensowana linia może mieć w pewnych przypadkach wyższe
    niapięcie na końcu niż na początku. Efekty łatwo przewidzieć.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 30. Data: 2011-09-08 16:16:52
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Energii biernej nie da się zamienić na czynną.

    Chyba, że odizolować tak aby od strony licznika była widziana jako
    bierna a następnie przesunąć o 90 st. napięcie. Da się to wykonać na
    przekształtnikach tyrystorowych i kondensatorach dużej pojemności. Wadą
    jest bardzo impulsowy pobór prądu sprawiający, że w praktyce dużo się
    nie pociągnie, potrzebne są szybkie tyrystory o dużych prądach i duże
    pojemności.
    Energetyka wie o tym, urządzenia impulsowe stanowią coraz większy
    problem, zapewne szybko wdroży liczniki elektroniczne.
    JanuszR