  • 1. Data: 2011-09-07 09:20:21
    Temat: gdzie faza gdzie neutralny
    Od: "gsm" <g...@w...pl>

    nawiazaujac do watka o listwie IP
    jest jakis standard ktory okresla gdzie jest faza a gdzie neutralnyc w
    popularnych wtyczko - gniazdkach
    w siecowych w iec
    zdazylo mi sie ze w IEC co dziury oznaczonej N podlaczony byl fabrycznie
    brazowy przewod - wiec jak to jest?

  • 2. Data: 2011-09-07 12:07:55
    Temat: Re: gdzie faza gdzie neutralny
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Nie ma. Sprzęt ma pracować niezależnie od podłączenia L i N. W instalacji IT
    nie ma w ogóle N. Również w TT mogą być dwie fazy po 115V.

  • 3. Data: 2011-09-07 12:57:58
    Od: "Jarmiel" <j...@p...onet.pl>

    Przepisów czy norm nie ma.
    Zwyczjowo jednak połączenie powinno być wykonane tak, aby patrząc
    na gniazdo w ścianie z lewej strony była faza (dla zapamiętania Lewa strona
    = L czyli faza).

    Jarek

  • 4. Data: 2011-09-07 13:04:51
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-07 14:57, Jarmiel pisze:
    > Przepisów czy norm nie ma.
    > Zwyczjowo jednak po??czenie powinno byae wykonane tak, aby patrz?c
    > na gniazdo w ?cianie z lewej strony by?a faza (dla zapamietania Lewa strona
    > = L czyli faza).
    >
    > Jarek
    >

    > U?ytkownik "gsm"<g...@w...pl> napisa? w wiadomo?ci

    Dlaczego odpowiadzasz nad, a nie pod postem?

    Wracając do tematu - bodajże w Anglii i wielu innych "bardziej
    cywilizowanych" krajach przepisy konkretyzują, która dziurka może kopnąć ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 5. Data: 2011-09-07 14:04:07
    Od: "TomT" <tom@wywal_to.pl>

    Użytkownik "Jarmiel" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Przepisów czy norm nie ma.
    > Zwyczjowo jednak połączenie powinno być wykonane tak, aby patrząc
    > na gniazdo w ścianie z lewej strony była faza (dla zapamiętania Lewa
    > strona = L czyli faza).

    A jak patrzeć na listwę w przedłużaczu? A co z gniazdkami podwójnymi? Twoje
    normy zwyczajowe odnoszą się do górnego, czy dolnego? Tak, wiem, że są
    gniazdka podwójne ze skrzyżowanymi doprowadzeniami, ale ich znalezienie w
    sklepie graniczy z cudem.

    TomT

  • 6. Data: 2011-09-07 15:23:58
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "TomT" <tom@wywal_to.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Jarmiel" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >>

    > A jak patrzeć na listwę w przedłużaczu? A co z gniazdkami podwójnymi?
    > Twoje normy zwyczajowe odnoszą się do górnego, czy dolnego?

    Dziwne pytanie. Jak w dolnym faza będzie po lewej to w górnym też.

    > Tak, wiem, że są gniazdka podwójne ze skrzyżowanymi doprowadzeniami, ale
    > ich znalezienie w sklepie graniczy z cudem.

    Dopiero jak ten cud się zdarzy to poprzednie pytanie nie będzie dziwne.
    P.G.

  • 7. Data: 2011-09-07 16:09:38
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-07 15:04, Adam pisze:

    > Dlaczego odpowiadzasz nad, a nie pod postem?
    >
    > Wracając do tematu - bodajże w Anglii i wielu innych "bardziej
    > cywilizowanych" krajach przepisy konkretyzują, która dziurka może kopnąć ;)

    Czyli według Ciebie przewód neutralny nie może "kopnąć"?

    Ponoć najlepsze przepisy mają Niemcy, a tam na pewno nie ma nic o tym,
    do której dziurki podłączyć fazę, skoro wtyczki Schuko można obracać o
    180 stopni.

  • 8. Data: 2011-09-07 16:58:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-09-07 17:23, Piotr Gałka pisze:

    > Dziwne pytanie. Jak w dolnym faza będzie po lewej to w górnym też.

    Tak, ale we wtyczce podłączonej do dolnego faza będzie w innym
    przewodzie po przełożeniu do górnego.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 9. Data: 2011-09-07 17:30:44
    Od: Konop <k...@g...pl>

    W dniu 2011-09-07 18:58, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Tak, ale we wtyczce podłączonej do dolnego faza będzie w innym
    > przewodzie po przełożeniu do górnego.

    Ale to nie ma znaczenia! Tzn. może ma ;)... ale na to nie ma norm, jest
    zwyczaj, który tyczy się gniazdka, a nie kabli ;).

    Konop

  • 10. Data: 2011-09-08 17:20:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wrocDOTpl>

    W dniu 2011-09-07 19:30, Konop pisze:

    > Ale to nie ma znaczenia! Tzn. może ma ;)... ale na to nie ma norm, jest
    > zwyczaj, który tyczy się gniazdka, a nie kabli ;).

    Mam w pracy urządzenie dla którego ma, to detektor masowy do
    chromatografu gazowego. Po włożeniu wtyczki do drugiego położenia w
    podwójnym gniazdku z bolcem głupieje. Co ciekawe, serwis producenta
    potwierdził takie zachowanie. Ale to zdecydowanie nie jest sprzęt
    powszechnego użytku ;-)

    Pozdrawiam,
    Paweł