    From: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Energia bierna - ciepło
    Date: Thu, 08 Sep 2011 18:03:29 +0200

    On Thu, 8 Sep 2011 11:17:59 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w
    >
    >No jak nie ?
    >Wez osiedle domkow bez gazu, przychodzi noc, wszyscy wlaczaja
    >piecyki elektryczne i co ?
    >I nic.

    Nie. Patrzysz bowiem z punktu widzenia odbiorcy, popatrz od strony
    generującego. Np. osiiedle domków bierze 100kW, linia jest bezstratna
    ale na transformacje potrzebuje 10kvar, czyli generator musi
    dostarczyć 100kW + 10 kVar. Jeżeli generator miałby dawać czyste 100kW
    to gdzieś te 10kVar brakujące z jego strony trza wytworzyć. I tak się
    jakoś składa, że patrząc od strony generującego bateria kondensatorów
    (moc pojemnościowa) jest widziana jako dodatkowy generator o mocy
    indukcyjnej.

    >Zartujesz czy powaznie piszesz ?
    >Po co mu moc bierna ? Po nic.
    >
    >Baterie kondensatorow instaluje sie po to, zeby elektrowni-sieci
    >nie obciazac moca bierna, jesli odbiorca ma za duzy jej pobor (hm,
    >a moze i produkcje :-)

    Patrz wyżej - to zależy od punktu odniesienia.

    >Troche tak jak piszesz - silniki indukcyjne, transformatory,
    >swietlowki - one wszystkie maja pobor pradu przesuniety w stosunku
    >do napiecia. Efekt niepozadany .. ale jest. Albo sie miesci w
    >normie, albo sie placi kary, albo instaluje kompensator.
    >
    >P.S. Z nieznanych mi przyczyn energetycy nie toleruja obciazenia
    >pojemnosciowego.

    Przekompensowana linia może mieć w pewnych przypadkach wyższe
    niapięcie na końcu niż na początku. Efekty łatwo przewidzieć.
    --
    Grzegorz Krukowski