    From: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Energia bierna - ciepło
    Date: Thu, 08 Sep 2011 15:55:35 +0200

    W dniu 2011-09-08 13:15, Piotr Gałka pisze:

    > Pytania sugerują, że wypowiedź poprzednika jest prawie bez sensu, a
    > dalsza treść wyraża to samo co powiedziane wyżej.
    > Potrzebuje mocy biernej = ma pobór z przesunięciem fazy.
    > Konstrukcja taryf (kary) powoduje opłacalność instalacji kompensatora.
    > P.G.

    Tyle, że nikt do niczego nie potrzebuje energii biernej. Problem polega
    nie na tym, że odbiorca pobiera energię bierną, tylko na tym, że ją
    WYTWARZA i od odbiorcy rozłazi się po całej sieci.

    Spójrzmy inaczej:

    Jest sobie silnik trójfazowy, asynchroniczny, klatkowy. Do silnika
    płynie moc pozorna (woltoampery VA).

    Jeśli silnik napędza jakieś urządzenie, to z wału silnika wychodzą waty
    (W) mocy mechanicznej. Wtedy cos fi jest bliski 1, więc moc pozorna
    przerabiana jest na moc czynną.

    Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
    sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
    silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

    Z powyższego wynika, że najbardziej by się opłacało, żeby silnik był
    zawsze zwymiarowany na potrzeby maszyny i obciążony na 100%. Wtedy
    teoretycznie nie produkowałby mocy biernej w ogóle. Ale tak nigdy nie
    jest w praktyce, więc żeby "zbijać" moc bierną produkowaną przez idące
    luzem silniki, używa się kompensatorów w postaci baterii kondensatorów z
    jakimś układem aktywnym, a w przeszłości silników synchronicznych z
    odpowiednim układem wzbudzenia.