  • 1. Data: 2011-09-07 13:37:46
    Temat: przegrzanie dławika zasilacza ATX
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Jak sądzicie, rdzeń dławika wyjściowego zasilacza ATX na którym uzwojenia
    się przegrzały aż do zwęglenia izolacji drutów nadaje sie jeszcze do użytku
    (przezwojenia)? Rdzeń nie popękał oczywiście :)
    --
    Jacek

  • 2. Data: 2011-09-07 14:52:08
    Temat: Re: przegrzanie dławika zasilacza ATX
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    > Jak sądzicie, rdzeń dławika wyjściowego zasilacza ATX na którym uzwojenia
    > się przegrzały aż do zwęglenia izolacji drutów nadaje sie jeszcze do użytku
    > (przezwojenia)? Rdzeń nie popękał oczywiście :)

    Jeśli jest to żółto-biały, czyli materiał -26, to się nie nadaje do
    użytku. Niebiesko-zielony (materiał -52) nadawałby się do użytku.
    Materiał -52 zastępuje materiał -26 w nowszych konstrukcjach, gdzie
    nieodporność na przegrzanie oraz szybkie starzenie materiału -26 jest
    niedopuszczalne.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-09-07 15:05:25
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 7 Sep 2011 16:52:08 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

> [...]
    > Materiał -52 zastępuje materiał -26 w nowszych konstrukcjach, gdzie
    > nieodporność na przegrzanie oraz szybkie starzenie materiału -26 jest

    Jeśli piszesz o kolorze rdzenia to jest zyczajnie czarny. Także próba na
    przenikalność magnetyczną wykonana z pomocą magnesu neodymoego pozwala
    sądzić że materiał zachował swoje właściwości. Lecz jeśli wymieniając
    kolory miałeś na myśli jakieś oznaczenia rdzenia to nic takiego na rdzeniu
    nie znalazłem. Rdzeń pochodzi z Tracera 450 Hell Silent więc jest
    stosunkowo nowy.
    --
    Jacek

  • 4. Data: 2011-09-07 16:44:17
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > , gdzie
    > nieodporność na przegrzanie oraz szybkie starzenie materiału -26 jest
    > niedopuszczalne.

    RoMan zdradź żródło informacji! ja kiedyś szukałem podobnych danych no i
    nici.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2011-09-07 16:50:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Ukaniu,

    > RoMan zdradź żródło informacji! ja kiedyś szukałem podobnych danych no i
    > nici.

    Źródło? Praktyka - w końcu to moja praca.

    Jeśli szukasz danych rdzeni proszkowych, to katalog Micrometals będzie
    pomocny - szukaj pliku PC_L.pdf - na mojej stronie powinien być.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-09-07 16:53:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    > Źródło? Praktyka - w końcu to moja praca.
    > Jeśli szukasz danych rdzeni proszkowych, to katalog Micrometals będzie
    > pomocny - szukaj pliku PC_L.pdf - na mojej stronie powinien być.

    http://www.elektronika.squadack.com/home/plikowisko/
    PC_L.pdf?attredirects=0&d=1

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2011-09-07 17:07:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jacek,

    > Jeśli piszesz o kolorze rdzenia to jest zyczajnie czarny.

    Pisze o kolorze lakieru na rdzeniu. Rdzenie proszkowe są oznaczane
    zazwyczaj według kodu Micrometals. Czarny lakier sugerowałby rdzeń z
    materiału -45 ale ten nie jest stosowany do dławików w zasilaczach.
    Czyli albo jest to jakiś rdzeń Arnolda (lubią czarny lakier) albo
    chińszczyzna :(
    Arnold swoje rdzenie oznacza nadrukiem z wyraźnym oznaczeniem typu.
    Podobnie robi Magnetics (wszystkie rdzenie) i Ferroxcube w przypadku
    rdzeni Sendust. Chińczycy stosują całkowitą wolnoamerykankę :(

    > Także próba na przenikalność magnetyczną wykonana z pomocą magnesu
    > neodymoego pozwala sądzić że materiał zachował swoje właściwości.

    ROTFL!

    > Lecz jeśli wymieniając kolory miałeś na myśli jakieś oznaczenia
    > rdzenia

    Miałem na myśli malowanie rdzenia. Materiał -26 to większość rdzenia
    żółta i tylko jeden bok biały.

    > to nic takiego na rdzeniu nie znalazłem. Rdzeń pochodzi z
    > Tracera 450 Hell Silent więc jest stosunkowo nowy.

    Bez znaczenia. Tu gra rolę tylko i wyłącznie cena. Jeśli dławik się
    tak mocno przegrzał, to obawiam się, że rdzeń jest jakości marnej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2011-09-07 17:22:21
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > http://www.elektronika.squadack.com/home/plikowisko/
    PC_L.pdf?attredirects=0&d=1

    Dziękuję! tego katalogu nie miałem, przyda się!.
    Pisałem, bo przypomniała mi się pewna sprawa z rdzeniami w jednym UPSie typu
    online. Przetwornica sieciowa czy na wyjściu (nie pamiętam) miała dławiki
    dokłądnie na żółtych/białych rdzeniach no i po pewnym czasie z wiekiem z
    jakiegoś powodu rosły w nich straty, rdzeń i dławik się przegrzewał tracił
    indukcyjność i bum.
    Na samym początku myślałem, że problem leży w za dużej (rosnącej z wiekiem)
    częstotolwości kluczowania i przewinąłem dławik, na próżno bo nie wykazywał
    sensownej indukcyjności. Wtedy też szukałem tych danych.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 9. Data: 2011-09-07 17:36:38
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Ukaniu,

> [...]
    > częstotolwości kluczowania i przewinąłem dławik, na próżno bo nie wykazywał
    > sensownej indukcyjności. Wtedy też szukałem tych danych.

    Nawet w tym katalogu, na stronie 41, znajdziesz wykres starzenia się
    rdzeni z materiału -26. To jest o tyle ważne, że w wyniku starzenia
    rosną straty i rdzenie grzeją się coraz bardziej - starzenie postepuje
    wykładniczo :(

    Oczywiście na następnej stronie podają, ze konkurencja robi jeszcze
    gorsze rdzenie. Nie zmienia to faktu, że sami zalecają we wrażliwszych
    aplikacjach stosowanie -52 zamiast -26. Najchętniej to by wszystkim
    wciskali -2, który jest zrobiony prawie z samej żywicy i dlatego ma
    mikroskopijne straty :)

    Osobiście, z dwojga złego, wolę już Sendust - pomimo niższej indukcji
    nasycenia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 10. Data: 2011-09-07 17:39:45
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Wed, 7 Sep 2011 19:07:38 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):

    > Pisze o kolorze lakieru na rdzeniu.
    No to ten rdzeń nie był lakierowany ani oznaczany. Uzwojenia były nawiniete
    bezpośrednio na nim.

    > ROTFL!
    Ot, po prostu byłem ciekaw a magnesik był pod ręką. Porównałem siłę
    oderwania od tego spalonego i od jakiegoś podobnego. Nigdy nie wiadomo
    czego się przy okazji człowiek nauczy :)

    > Bez znaczenia. Tu gra rolę tylko i wyłącznie cena. Jeśli dławik się
    > tak mocno przegrzał, to obawiam się, że rdzeń jest jakości marnej.
    Przegrzał sie prawdopodobnie na skutek zwarcia. Jeden elektrolit był
    walnięty. Mogło też zaistnieć zwarcie międzyzwojowe. Ale tego się juz nie
    da rozszyfrować.

    Dobra, dzięki za rady. Nawinę, wmontuję i zobaczymy co z tego wyniknie :)

    --
    Jacek