  • 1. Data: 2011-09-07 16:01:09
    Temat: Dokładny pomiar napięcia przez ADC bez dedykowanego napięcia odniesienia
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam

    Chciałbym w miarę dokładnie mierzyć napięcie przetwornikiem A/C
    wbudowanym w mikrokontroler. Nie robię miernika sześcio-cyfrowego ani
    niczego takiego, tylko wskaźnik napięcia do zasilacza... . Chcę osiągnąć
    najwięcej co się da przy stosowaniu rezystorów 1% lub 0,5% i wstępnej
    kalibracji. Zależy mi głównie na tym, żeby to nie pływało znacząco wraz
    ze zmianą napięcia zasilającego, wraz z upływem czasu itp. Powinno być
    też w miarę stabilne temperaturowo, choć wiem, że tu cudów nie osiągnę... .
    Z pewnych względów pasowałby mi mały STM32, który posiada
    przetwornik 12bit. Niestety, mniejsze układy tej rodziny nie posiadają
    oddzielnego wejścia VREF, napięciem odniesienia jest napięcie z pinu
    "Analog Vdd". Dodatkowo, pin ten musi mieć taki sam potencjał jak
    "Digital VCC".
    Podpowiedzcie mi proszę, jakiego stabilizatora użyć, żeby to
    napięcie miało w miarę stałą wartość, nie fiksowało za bardzo przy
    zmianie temperatury (w końcu stabilizator sam się grzeje!), przy upływie
    czasu i przy zmianach napięcia zasilającego... Jedyne, co udało mi się
    odnaleźć, to LP2951-02, ma dokładność 0,5%. To w sumie OK, ale muszę go
    i tak popsuć rezystorami, a dodatkowo ma mały prąd wyjściowy, co może mi
    przeszkadzać (w końcu muszę dać 1 stabilizator na Vcc i AVcc, więc już
    może też na resztę układu?).
    Może znacie jakieś lepsze układy? Zależy mi głównie na tej
    stabilności, bo jednorazowo to i tak to będę kalibrować ;)... Nie
    chciałbym jednak, żeby po załączeniu 3 LEDów nagle wskazanie zmieniły mi
    się o 200mV lub 10mA ;)...
    A może lepiej rozgryźć ten problem za pomocą jakiś sprytnych
    rozwiązań układowych?? Tylko wiecie, głupi MCP320x kosztuje coś ok.
    10zł, więc żadne drogie rozwiązania nie wchodzą w rachubę ;)... A może
    po prostu zastosować inny procek, który ma możliwość podłączenia
    zewnętrznego napięcia odniesienia??

    Z góry dziękuję za sugestie.

    PS Tak jeszcze teraz pomyślałem, że mogę mierzyć za pomocą ADC jakieś
    zewnętrzne napięcie referencyjne i na tej podstawie obliczyć napięcie
    odniesienia przetwornika?

    Konop

  • 2. Data: 2011-09-07 20:46:58
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.09.2011 18:01, Konop pisze:
> [...]
    > temperatury (w końcu stabilizator sam się grzeje!), przy upływie czasu i
    > przy zmianach napięcia zasilającego... Jedyne, co udało mi się odnaleźć,
    Zobaczyłbym LP2980 - ma wprawdzie dokładność też na poziomie 0.5%, ale
    jeżeli dobrze rozumiem to należy to traktować jako sumaryczny błąd (w
    tym offset). Dokładność w funkcji temperatury/napięcia/obciążenia jest
    lepsza.

    > a dodatkowo ma mały prąd wyjściowy, co może mi
    > przeszkadzać (w końcu muszę dać 1 stabilizator na Vcc i AVcc, więc już
    > może też na resztę układu?).
    50mA to tak mało?

    Michoo

  • 3. Data: 2011-09-07 21:02:41
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Chciałbym w miarę dokładnie mierzyć napięcie przetwornikiem A/C
    > wbudowanym w mikrokontroler. Nie robię miernika sześcio-cyfrowego ani
    > niczego takiego, tylko wskaźnik napięcia do zasilacza...[...]

    Jaki jest zakres mierzonych napięć? Jak dokładny ma być pomiar?
    Jaki będzie poziom szumów i tętnień zasilacza?
    K.

  • 4. Data: 2011-09-07 21:26:46
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Jaki jest zakres mierzonych napięć? Jak dokładny ma być pomiar?
    > Jaki będzie poziom szumów i tętnień zasilacza?

    Zakresy są takie
    Napięcie: 0-18V
    Prąd: 0-3A

    Co do _rozdzielczości_ pomiaru, to powiem tak, napięcie 100mV lub mniej,
    a prąd: może być nawet 5mA, ale chciałbym mieć ok 1mA w przedziale np.
    0..100mA.
    Jeśli chodzi o dokładność, to nie wiem, na ile mogę liczyć ;)... Ale
    coś, żeby ta rozdzielczość miała jakikolwiek sens ;)...

    Poziomu szumu ani tętnień na razie nie znam...

    Konop

  • 5. Data: 2011-09-07 22:12:24
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-07 23:26, Konop pisze:

> [...]
    > coś, żeby ta rozdzielczość miała jakikolwiek sens ;)...
    >
    > Poziomu szumu ani tętnień na razie nie znam...

    To jeszcze prąd chcesz mierzyć? W koszcie 10 zł tego nie da się chyba
    zrobić.

    Wracając do źródeł napięcia odniesienia. Jak mawia pewien guru z AD,
    pomiar jest tak dokładny jak wzorzec napięcia odniesienia. To z nim
    porównujesz mierzone napięcie. Nie testowałem stabilizatora liniowego w
    charakterze źródła napięcia odniesienia, lecz wydaje mi się, iż
    stabilności celem uzyskania rozdzielczości pomiaru 0.5% to się raczej
    nie da uzyskać. Porównaj dokumentację stabilizatora i wzorca napięcia a
    zobaczysz jak wiele parametrów decydujących o rozdzielczości nie jest
    nawet testowanych.

    Z uwagi na wysokość mierzonego napięcia, trzeba jeszcze wykonać obwody
    wejściowe dla ADC.

    Nie znam parametrów analogowych STM32, ale większość uC ma bardzo słabe
    parametry części analogowej. Trzeba uważać.
    K.

  • 6. Data: 2011-09-08 09:14:02
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.09.2011 00:12, schrieb John Smith:
> [...]

    Założone rozdzielczości 8 bitów dla napięcia i 7 dla prądu są
    niewygórowane. Jak zrobisz pomiar z dokładnością 9-10 bitów korzystając
    z 12 bitowego przetwornika to wystarczy w zupełności.

> [...]
    > charakterze źródła napięcia odniesienia, lecz wydaje mi się, iż
    > stabilności celem uzyskania rozdzielczości pomiaru 0.5% to się raczej

    Wydaje ci się. Są stabilizatory dużo dokładniejsze od 0.5%. Taki LH0070
    występuje w wersji 0.01%, a przy 0.02-0.05% masz już pełny wybór. Jednak
    nie za 10zł za całość.

    > Z uwagi na wysokość mierzonego napięcia, trzeba jeszcze wykonać obwody
    > wejściowe dla ADC.

    Jedynym problemem jest jednoczesny pomiar prądu i napięcia z jednym
    napięciem odniesienia.

    > Nie znam parametrów analogowych STM32, ale większość uC ma bardzo słabe
    > parametry części analogowej. Trzeba uważać.

    Używam MSP430xxxx, które mają 12 bitowe lub 16 bitowe ADC w środku. Na
    takim MSP430F2013 z przetwornikami 16 bitowymi uzyskałem dokładność 14
    bitów bez specjalnych świntuszeń. Przetwornik jest tak szybki, że można
    zrobić 256 pomiarów i je uśrednić. STM32 jednak nie znam.

    Co do braku Uref w STM32. Nie znam tego procesora, ale nie sądzę, że
    musisz mieć zwarte Ua i Ud. Wystarczy, że napięcie jest prawie równe.
    Ważne jest, by Ua było dobrze filtrowane. Jak zasilasz z tego samego
    stabilizatora, to dajesz po filtrze LC (ferryt szeregowo i kondensator
    ceramiczny 1mikro+10n przy wejściu) do Ua i Ud. Masz oba odsprzęgnięte i
    mniej szumów. No i uśrednianie pomiarów. Wystarczy, że będziesz miał 10
    pomiarów na sekundę, albo i mniej. Robisz wewnętrznie oversampling x256
    i szumy się redukują.

    Waldek

  • 7. Data: 2011-09-08 15:20:50
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > Założone rozdzielczości 8 bitów dla napięcia i 7 dla prądu są
    > niewygórowane. Jak zrobisz pomiar z dokładnością 9-10 bitów korzystając
    > z 12 bitowego przetwornika to wystarczy w zupełności.

    Też mi się tak wydawało ;)...

    > Wydaje ci się. Są stabilizatory dużo dokładniejsze od 0.5%. Taki LH0070
    > występuje w wersji 0.01%, a przy 0.02-0.05% masz już pełny wybór. Jednak
    > nie za 10zł za całość.

    Nie no, za całość, to nie... Mi chodziło tylko o to, że może taniej
    wyjdzie kupić jakieś źródło odniesienia i zewnętrzny ADC niż kombinować
    ze stabilizacją wbudowanego... stąd te 10zł...

    > Jedynym problemem jest jednoczesny pomiar prądu i napięcia z jednym
    > napięciem odniesienia.

    Czemu? Napięcie z rezystora pomiarowego wzmocnię jakimś wzmacniaczem o
    niskim napięciu niezrównoważenia i będzie OK :)...

> [...]
    > mniej szumów. No i uśrednianie pomiarów. Wystarczy, że będziesz miał 10
    > pomiarów na sekundę, albo i mniej. Robisz wewnętrznie oversampling x256

    Dzięki za uwagi... Trochę myślę, jaki to wszystko ma sens... Z jednej
    strony chcę mieć stabilizatory 0,00001 %, a z drugiej okaże się pewnie,
    że ciężko zdobyć w małych ilościach precyzyjne rezystory o konkretnych
    wartościach i zastosuję 1% ;)... Trochę bez sensu chyba...
    Super-dokładnego miernika nie będę też miał czym skalibrować. No i tak
    trochę sam nie wiem, którą drogę wybrać...

    Konop

  • 8. Data: 2011-09-08 15:52:02
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    W dniu 2011-09-08 11:14, Waldemar Krzok pisze:

    > Założone rozdzielczości 8 bitów dla napięcia i 7 dla prądu są
    > niewygórowane. Jak zrobisz pomiar z dokładnością 9-10 bitów korzystając
    > z 12 bitowego przetwornika to wystarczy w zupełności.

    Autor wątku chce mieć dokładność lepszą niż 0.5%, generalnie nie jest
    trudno uzyskać taką dokładność o ile coś się zdecydowanie nie spartaczy.
    Przed chwilą popełniłem podobny układ na ADC SAR z MSP430. Da się.

    > Wydaje ci się. Są stabilizatory dużo dokładniejsze od 0.5%. Taki LH0070
    > występuje w wersji 0.01%, a przy 0.02-0.05% masz już pełny wybór. Jednak
    > nie za 10zł za całość.

    Zerknąłem, LH0070 to typowy wzorzec napięcia a nie stabilizator liniowy.
    Vref można wykorzystać jako zasilacz o małej wydajności, ale to
    marnowanie pieniędzy. Nie widziałem jeszcze aby w stabilizatorze
    liniowym określano poziom szumów 0.1-10Hz, bo nie jest to potrzebne, a w
    Vref jest to podstawowy parametr.

> [...]
    > bitów bez specjalnych świntuszeń. Przetwornik jest tak szybki, że można
    > zrobić 256 pomiarów i je uśrednić. STM32 jednak nie znam.

    Akurat znam dobrze część analogową MSP430F2013. Sprawdziłeś projekt i
    wykonujesz sprawdzenia w czasie produkcji, jeśli takowa jest? ADC w tym
    uC nie jest najwyższych lotów.

> [...]
    > mniej szumów. No i uśrednianie pomiarów. Wystarczy, że będziesz miał 10
    > pomiarów na sekundę, albo i mniej. Robisz wewnętrznie oversampling x256

    Uśrednianie pomiarów, _o_czym_się_często_zapomina_, ma sens jedynie przy
    rozkładzie normalnym. Jeżeli w sygnale mierzonym występują zakłócenia o
    określonej korelacji to dodasz jedynie błąd gruby do wyniku, będąc
    przekonanym, że "jest lepiej".

    K.

  • 9. Data: 2011-09-09 12:30:35
    Od: Stasiek_T <t...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-09-07 18:01, Konop pisze:
> [...]
    > kalibracji. Zależy mi głównie na tym, żeby to nie pływało znacząco wraz
    > ze zmianą napięcia zasilającego, wraz z upływem czasu itp. Powinno być
    Może zrobić taki chwyt, żeby dodać jakieś tanie a dobre źródło napięcia
    odniesienia, mierzyć go jednym z wejść procesora i na tej podstawie
    przeliczać poprawkę na pomiar pozostałych wejść?
    W przypadku wolnych zmian (a o takie pytasz) może to coś pomóc.

    Pozdrawiam.

    --
    Stasiek_T

  • 10. Data: 2011-09-12 14:16:27
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 08.09.2011 17:52, schrieb John Smith:

> [...]
    >
    > Akurat znam dobrze część analogową MSP430F2013. Sprawdziłeś projekt i
    > wykonujesz sprawdzenia w czasie produkcji, jeśli takowa jest? ADC w tym

    Nie jest najwyższych lotów, fakt. Ale przy 256 oversampling miałem 14
    bitów przy 5 egzemplarzach. Czyli raczej manufaktura, nie produkcja. Ale
    sprawdzane kilka razy przez miesiąc. Wystarczało w zupełności, bo
    potrzebowaliśmy 0.1%.

> [...]
    > rozkładzie normalnym. Jeżeli w sygnale mierzonym występują zakłócenia o
    > określonej korelacji to dodasz jedynie błąd gruby do wyniku, będąc

    Pomiar napięcia stałego pasuje. Przy zasilaczach impulsowych trzeba
    uważać, by się nie nadziać na częstotliwość harmoniczną/subharmoniczną
    zasilacza, bo będzie to, co piszesz.

    Waldek