  • 31. Data: 2011-09-08 20:00:48
    Temat: Re: Energia bierna - ciepło
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 08 Sep 2011 15:55:35 +0200, Tomasz Wójtowicz
    <S...@S...COM> wrote:

    Przestawiłem kolejność cytatów.

    >Jeśli zaś silnik idzie luzem, to dopływające woltoampery są zwracane do
    >sieci jako woltoampery reaktancyjne (VAr). W ten sposób, nieobciążony
    >silnik staje się źródłem mocy biernej, cos fi jest bardzo małe.

    W stanie jałowym wdzisz praktycznie tylko prąd magnesowania i
    niewielki prąd potrzebny do kręcenia silnika luzem. Ten prąd wybitnie
    charakter indukcyjny i jest ułamkiem prądu pobieranego przy obciążeniu
    nominalnym.

    >Jeśli silnik napędza jakieś urządzenie, to z wału silnika wychodzą waty
    >(W) mocy mechanicznej. Wtedy cos fi jest bliski 1, więc moc pozorna
    >przerabiana jest na moc czynną.

    I te waty są na tyle duże, że w stosunku do nich prąd jałowy staje się
    mały, dzięki temu cosinus_fi pod obciążeniem rośnie prawie do jedności
    przy naprawdę dużych jednostkach.

    Także nie ma czegoś takiego, że silnik nie wymaga mocy biernej
    (pobiera moc indukcyjną = generuje/oddaje pojemnościową), tylko na
    jałowo ta moc stanowi większość mocy pobieranej przez silnik, a pod
    obciążeniem bardzo niewiele.

    Hocki klocki są oczywiście możliwe przy maszynach synchronicznych,
    gdzie po przypięciu do sieci sztywnej za pomocą wzbudzenia regulować
    można cosinus_fi. Nie jestem też pewien czy jeszcze w Polsce działa
    jakiś kompensator synchroniczny wpięty do SEE.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 32. Data: 2011-09-10 07:45:38
    Od: Lechu <l...@p...fm>

    W dniu 2011-09-08 22:00, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
    > można cosinus_fi. Nie jestem też pewien czy jeszcze w Polsce działa
    > jakiś kompensator synchroniczny wpięty do SEE.

    Wbrew pozorom jest dosyć sporo małych elektrowni z prądnicami
    synchronicznymi. Oprócz wad mają jedną niewątpliwą zaletę: przy
    odpowiedniej regulacji wzbudzenia potrafią całą (no prawie) moc oddać
    jako czynną.

    Pozdrawiam
    Lechu

  • 33. Data: 2011-09-10 10:27:41
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "JanuszR" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > bierna a następnie przesunąć o 90 st. napięcie. Da się to wykonać na
    > przekształtnikach tyrystorowych i kondensatorach dużej pojemności. Wadą

    Kiedys na jakims forum ktos pisal o jakims duzym urzadzeniu (transformator +
    cos tam) zakupionym od "ruskich", ze niby sie licznik od tego kreci w druga
    strone.
    Moze to takie cos bylo...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 34. Data: 2011-09-10 23:57:20
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

    > Kiedys na jakims forum ktos pisal o jakims duzym urzadzeniu
    > (transformator + cos tam) zakupionym od "ruskich", ze niby sie licznik
    > od tego kreci w druga strone.
    > Moze to takie cos bylo...

    Najprościej prostownik ładujący kondensator a za tym stabilizator
    impulsowy. Pobór prądu z sieci silnie impulsowy ładujący kondensator,
    obciążenie wybitnie bierne pojemnościowe, praktycznie krótkie zwarcia
    kondensatorem, nie dajemy szeregowego rezystora w zamian solidną diodę.
    Rozładowanie praktycznie ciągłe, prąd rozładowania wybitnie mniejszy od
    prądu ładowania. Dużo się nie weźmie, przy większych mocach padną
    bezpieczniki. Komputerowe zasilacze impulsowe starych generacji tak
    właśnie miały. Siały jak cholera zaśmiecając sieć ale obciążenie
    wybitnie bierne.

    JanuszR

  • 35. Data: 2011-09-11 07:11:28
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Rozładowanie praktycznie ciągłe, prąd rozładowania wybitnie mniejszy od
    > prądu ładowania. Dużo się nie weźmie, przy większych mocach padną

    Tyle że będzie to już energia czynna.
    Licznik mechaniczny ma szanse nie zdążyć zareagować i pokazać mniejszy
    pobór.
    Przy elektronicznych chyba nie warto zawracać sobie głowę.

    --
    Desoft

  • 36. Data: 2011-09-11 07:45:49
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 11 Sep 2011 01:57:20 +0200, JanuszR <r...@o...pl> wrote:

    Tylko że tu jest energia czyna ;) Dioda przeszkadza w swobodnym
    krążeniu mocy biernej, co niczym duch św. unosi się nad obwodem. W
    każdym cyklu musisz odtworzyć w kondensatorze pole elektryczen do
    poziomu wymaganego przez napięcie a tworzenie tego pola odbywa się
    kosztem energii czynnej. Po stronie zasilania występuje to samo lecz w
    przeciwnym kierunku. Ładowanie kondensatora odbywa się przecież
    kosztem energi czynnej. Zobaczysz to dopiero wtedy, gdy przebiegi
    prądów i napięć rozłożysz na harmoniczne. I może być tak że licznik
    mechaniczny nie zareaguje na przepływ mocy w wyższych harmonicznych.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 37. Data: 2011-09-11 08:11:30
    Od: JanuszR <r...@o...pl>

> [...]
    > każdym cyklu musisz odtworzyć w kondensatorze pole elektryczen do
    > poziomu wymaganego przez napięcie a tworzenie tego pola odbywa się
    Sorry nie bardzo rozumiem. Od strony sieci mamy mostek. Sieć "widzi"
    układ jak zwieracz robiący bardzo krótkie zwarcia kondensatorem 100Hz/s.
    Kondensator jak to kondensator w tych krótkich chwilach normalnie ładuje
    się z przesunięciem fazowym U/I.

    JanuszR

  • 38. Data: 2011-09-11 09:43:49
    Od: grg12 <g...@c...at>

    W dniu 2011-09-11 10:11, JanuszR pisze:

> [...]
    > układ jak zwieracz robiący bardzo krótkie zwarcia kondensatorem 100Hz/s.
    > Kondensator jak to kondensator w tych krótkich chwilach normalnie ładuje

    Wzór U*I*cos(fi) ma zastosowanie jedynie przy czysto sinusoidalnych
    prądach i napięciach - prąd wejściowy przetwornicy impulsowej (starego
    typu) sinusoidy nawet nie przypomina. Żeby obliczyć wartości mocy
    czynnej i biernej w takiej sytuacji trzeba scałkować po czasie wartości
    chwilowe U*I (wzór U*I*cos(fi) jest właśnie efektem takiego całkowania -
    dla przebiegów sinusoidalnych).
    Co do "oszukiwania" liczników - być może specyficzne obciążenie
    spowoduje że licznik nie będzie poprawnie naliczał - ale nie dlatego że
    magicznie przekształci moc bierną w czynną tylko dlatego że licznik też
    ma swoje ograniczenia. A tak na marginesie - bardziej ufałbym licznikom
    mechanicznym - mam w domu tani, elektroniczny licznik "wtyczkowy" -
    żarówki (te stare - dziś już nielegalne) odkurzacz czy grzałkę pokazuje
    poprawnie - ale podpięty do komputera pokazuje kompletne bzdury. Miejmy
    nadzieje że te "zalegalizowane" liczniki liczą dokładniej...

  • 39. Data: 2011-09-11 11:29:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 11-09-2011 o 11:43:49 grg12 <g...@c...at> napisał(a):

> [...]
    > czynnej i biernej w takiej sytuacji trzeba scałkować po czasie wartości
    > chwilowe U*I (wzór U*I*cos(fi) jest właśnie efektem takiego całkowania -
    Dokłądnie, nadal jest pobierana moc czynna, i na dodatek takie impulsowe
    pobieranie powoduje duże straty na opornościach przewodów, czyli zysków
    nie ma tylko same straty.

> [...]
    > żarówki (te stare - dziś już nielegalne) odkurzacz czy grzałkę pokazuje
    > poprawnie - ale podpięty do komputera pokazuje kompletne bzdury.
    Widocznie bardzo prymitywny pomiar ma, i dlatego takie błędy.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 40. Data: 2011-09-11 11:58:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 11 Sep 2011 09:11:28 +0200, Desoft napisał(a):

    > Tyle że będzie to już energia czynna.
    > Licznik mechaniczny ma szanse nie zdążyć zareagować i pokazać mniejszy
    > pobór.

    Tylko ze taki impuls daje tarczy "kopa". Impuls sie konczy, a tarcza kreci
    dalej.

    > Przy elektronicznych chyba nie warto zawracać sobie głowę.

    Sprawdzic czy maja jakas czestotliwosc probkowania :-)

    J.