  • 1. Data: 2011-09-07 19:42:38
    Temat: Energia bierna - ciepło
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Witam

    Jak to jest z energią bierną?
    W roznych miejscach na necie mozna wyczytac o niekorzystnym wplywie nadmiaru
    pobieranej energii biernej w obwodach pradu przemiennego, ze dodatkowa
    wymiana energii biernej powoduje grzanie sie przewodow... No i wlasnie, czy
    nie daloby sie tego jakos wykorzystac w gospodarstwach domowych rozliczanych
    taryfa z grupy G (tylko za energie czynna), zeby moc bierną i energie bierna
    sobie zamienic w cieplo bez uszczerbku dla rachunku? :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 2. Data: 2011-09-07 20:57:47
    Temat: Re: Energia bierna - ciepło
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2011-09-07 21:42, SDD pisze:
> [...]
    > domowych rozliczanych taryfa z grupy G (tylko za energie czynna), zeby
    > moc bierną i energie bierna sobie zamienic w cieplo bez uszczerbku dla

    W uproszczony sposób można to wytłumaczyć tak. Przewody na słupach to
    między innymi rezystancja R. W domu podłączasz czysty kondensator C.
    Licznik energii 'widzi' 90 stopni więc nie zlicza energii, bo sam
    kondensator nie bierze czynnej. Natomiast gdyby podłączyć po drugiej
    stronie przewodów licznik, to 'zobaczy' on połączenie R i C - tyle co
    się wydzieli energii na R zliczy.

    W skrócie - bez płacenia zamienisz na energię cieplną jedynie kable
    doprowadzające do licznika, czyli zagrzejesz podwórko.

    Z uproszczenia oczywiście pomijam rezystancję instalacji w domu -
    wydzieli się też ciepło, ale za to zapłacisz, bo już nie masz czystego C
    za licznikiem.

    Michał

  • 3. Data: 2011-09-07 21:42:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello SDD,

> [...]
    > taryfa z grupy G (tylko za energie czynna), zeby moc bierną i energie bierna
    > sobie zamienic w cieplo bez uszczerbku dla rachunku? :)

    Energii biernej nie da się zamienić na czynną.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-09-07 23:39:50
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-09-07 22:57, Michał Lankosz pisze:

> [...]
    >
    > Z uproszczenia oczywiście pomijam rezystancję instalacji w domu -
    > wydzieli się też ciepło, ale za to zapłacisz, bo już nie masz czystego C

    To bardzo duże uproszczenie, bo jak sam zauważyłeś, jest rezystancja na
    drodze od źródła napięcia do kondensatora, więc to nie będzie czyste 90
    stopni, tylko np. 87 i dlatego licznik będzie pomału szedł do przodu i
    zapłacisz nie tylko za grzanie kabli w mieszkaniu, ale za grzanie kabli
    na podwórku też.

  • 5. Data: 2011-09-07 23:47:42
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

> [...]
    > domowych rozliczanych taryfa z grupy G (tylko za energie czynna), zeby
    > moc bierną i energie bierna sobie zamienic w cieplo bez uszczerbku dla

    Energia bierna nie powoduje grzania przewodów. Ale w obwodach
    rzeczywistych, każdy przepływ prądu powoduje powstanie małej ilości
    energii czynnej, w postaci ogrzania przewodów.

    Problem z energią bierną to tak naprawdę problem ze zwymiarowaniem
    urządzeń. Załóżmy, że masz maszynę o mocy 100 kW. Przy cos fi równym
    jeden, wszystkie urządzenia w torze od elektrowni do tej maszyny
    wystarczy że będą zwymiarowane na 100kVA. Ale przy cos fi równym 0,1
    trzeba zwymiarować urządzenia na 1000kVA, bo przy przepływie 100kW mocy
    czynnej, musi się jeszcze zmieścić wracająca moc bierna. A jak nietrudno
    się domyślić, urządzenia na 1000kVA będą dużo droższe od takich na
    100kVA. Dlatego opłaca się dążyć do tego, żeby urządzenia były jak
    najmniejsze.

  • 6. Data: 2011-09-08 00:47:47
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > taryfa z grupy G (tylko za energie czynna), zeby moc bierną i energie bierna

    > sobie zamienic w cieplo bez uszczerbku dla rachunku? :)

    Chyba oba samce. Miałem kiedyś stary licznik. Wyprodukowany w latach
    pięćdziesiątych XX wieku. Używałem go do tego do czego używa się teraz
    elektronicznych liczników wtykanych w gniazdko. Po podłączeniu za nim dławika od
    jakiejś lampy wyładowczej ciekawostka. Na dławiku wydrukowane 2A i licznik
    zasuwa tak jak by z 450W było podłączone. Ale do tyłu zasuwa. Jak podłączyłem
    równolegle do dławika 500W to się ledwo kręci do przodu. Podłączyłem kilowata i
    licznik idzie jak by z 500W było podłączone. Mówię sobie że siły przyrody w
    służbie człowieka. Wszyscy perpetuum mobile szukają a ja znalazłem. Dorobiłem
    piękną wtyczkę z kabelkiem. Wetknąłem za współczesnym licznikiem a on pomyka do
    przodu jak by żarówka ze 20W była włączona. Faszyści od prądu coś musieli
    wykombinować że nie działa jak na bardzo starym liczniku. To się mogłem tylko
    opić z żalu że mi miliony koło nosa przeszły. A tak czysto teoretycznie. Co by
    się działo w takiej sytuacji. Ładujemy kondensator z sieci. Jak w dodatniej
    połówce będzie na nim maksymalne napięcie to odłączamy napięcie i rozładowujemy
    kondensator przez dołączone w tym momencie obciążenie. W ujemnej to samo z
    drugim kondensatorem. Albo prościej. Mostek za nim klucz załączający kondensator
    w okolicach zera. Przy maksymalnym odłącza zasilanie i drugi klucz załącza
    obciążenie.

  • 7. Data: 2011-09-08 05:41:45
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Thu, 08 Sep 2011 01:47:42 +0200, Tomasz Wójtowicz
    <S...@S...COM> wrote:

    >Problem z energią bierną to tak naprawdę problem ze zwymiarowaniem
    >urządzeń. Załóżmy, że masz maszynę o mocy 100 kW. Przy cos fi równym

    Teorerycznie najlepsze wykorzystanie urządzeń przesyłowych wystąpi gdy
    cos_fi będzie wynosił 1 - wtedy przesyłamy samą moc czynną, która jest
    mocą użyteczną. Niestety w tym momencie nie działa nam spora część
    odbiorników, które opiera się na magnetyźmie, tj. transformatory i
    silniki, w tym transformatory dystrybucyjne. Dlatego dopuszcza się aby
    cos_fi w sieci był mniejszy od jedności ale musi być większy niż pewna
    arbitralnie wybrana wartość. Jeżeli odbiorca końcowy potrzebuje więcej
    mocy biernej, to musi ją sobie wypreodukować na miejscu poprzez
    instalację kondensatorów albo dławików kompensacyjnych, a taryfy
    energetyczne są tak skonstruowane aby mu to się opłacało ;)
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 8. Data: 2011-09-08 07:34:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Thursday, September 8, 2011, 7:41:45 AM, you wrote:

> [...]
    > mocą użyteczną. Niestety w tym momencie nie działa nam spora część
    > odbiorników, które opiera się na magnetyźmie, tj. transformatory i

    Bzdura. Po to są baterie kondensatorów, żeby współczynnik mocy
    korygować.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-09-08 09:11:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <S...@S...COM>
    > Energia bierna nie powoduje grzania przewodów. Ale w obwodach
    > rzeczywistych, każdy przepływ prądu powoduje powstanie małej
    > ilości energii czynnej, w postaci ogrzania przewodów.

    No to w koncu powoduje czy nie ?
    Powoduje. Kwestia tylko ilosci.

    > Problem z energią bierną to tak naprawdę problem ze
    > zwymiarowaniem urządzeń.

    Tez.

> [...]
    > 0,1 trzeba zwymiarować urządzenia na 1000kVA, bo przy przepływie
    > 100kW mocy czynnej, musi się jeszcze zmieścić wracająca moc

    A sie nie zmiesci .. bo sie beda grzaly :-)

    > A jak nietrudno się domyślić, urządzenia na 1000kVA będą dużo
    > droższe od takich na 100kVA.

    Bo ja wiem ... ktos ma jakies podliczenie ? :-)

    J.

  • 10. Data: 2011-09-08 09:17:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Krukowski" <r...@o...pl> napisał w
> [...]
    > część
    > odbiorników, które opiera się na magnetyźmie, tj. transformatory
    > silniki, w tym transformatory dystrybucyjne.

    No jak nie ?
    Wez osiedle domkow bez gazu, przychodzi noc, wszyscy wlaczaja
    piecyki elektryczne i co ?
    I nic.

> [...]
    > instalację kondensatorów albo dławików kompensacyjnych, a taryfy
    > energetyczne są tak skonstruowane aby mu to się opłacało ;)

    Zartujesz czy powaznie piszesz ?
    Po co mu moc bierna ? Po nic.

    Baterie kondensatorow instaluje sie po to, zeby elektrowni-sieci
    nie obciazac moca bierna, jesli odbiorca ma za duzy jej pobor (hm,
    a moze i produkcje :-)

    Troche tak jak piszesz - silniki indukcyjne, transformatory,
    swietlowki - one wszystkie maja pobor pradu przesuniety w stosunku
    do napiecia. Efekt niepozadany .. ale jest. Albo sie miesci w
    normie, albo sie placi kary, albo instaluje kompensator.

    P.S. Z nieznanych mi przyczyn energetycy nie toleruja obciazenia
    pojemnosciowego.

    J.