  • 1. Data: 2012-03-05 00:14:41
    Temat: Elektronika motoryzacyjna (amatorska) - niezawodność działania uC
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Powiedzcie mi, czy umieszczając układ z AVRem w motorowerze
    (konkretnie Romet Chart 210), z konieczności dość blisko układu
    zapłonowego (ale zapłonem nie będzie sterować), powinienem spodziewać
    się kłopotów i zawieszania procka? Czy lepiej sięgnąć po zabytek typu
    PIC16Fxx? Czy odporność starych PICów na zakłócenia faktycznie jest
    taka dobra, czy to tylko legendy? Czy nowsze też są takie dobre? AVR
    nie da rady? Układ zapłonowy jest bezstykowy, cewka zapłonowa
    sterowana tyrystorem, no ale tak czy inaczej to pewnie świetne źródło
    zakłóceń. Robiliście kiedyś coś takiego? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

  • 2. Data: 2012-03-05 02:07:37
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "__Maciek" <i...@c...org> wrote in message
> [...]
    > sterowana tyrystorem, no ale tak czy inaczej to pewnie świetne źródło
    > zakłóceń. Robiliście kiedyś coś takiego? Na co jeszcze zwrócić uwagę?

    Czemu tego procka nie zalutujesz w mikro-pudełko z blaszki?
    O klatce Faraday'a czytałeś?

  • 3. Data: 2012-03-05 09:15:59
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Czemu tego procka nie zalutujesz w mikro-pudełko z blaszki?
    > O klatce Faraday'a czytałeś?

    no i jeszcze jest taki wynalazek jak "watchdog".

  • 4. Data: 2012-03-05 09:22:33
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "__Maciek" <i...@c...org> napisał w wiadomości
    > Powiedzcie mi, czy umieszczając układ z AVRem w motorowerze

    Swojego czasu dyskutowaliśmy tu o problemach zakłóceń i wnioski były takie,
    że AVR jest tak dobry jak dobry jest projektant. Jeśli zastosujesz właściwe
    ekranowanie i filtrowanie bądź spokojny. Ja teraz nie mam problemów.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 5. Data: 2012-03-05 09:25:17
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2012-03-05 03:07, Pszemol pisze:
    > "__Maciek" <i...@c...org> wrote in message
    >
    > Czemu tego procka nie zalutujesz w mikro-pudełko z blaszki?
    > O klatce Faraday'a czytałeś?

    Jak układ musi się komunikować ze światem zewnętrznym nie-optycznie i
    dodatkowo z zewnątrz zasilać, to i tak zakłócenia wlezą do środka.

  • 6. Data: 2012-03-05 09:46:46
    Od: g...@n...invalid (Adam Wysocki)

    __Maciek <i...@c...org> wrote:

> [...]
    > (konkretnie Romet Chart 210), z konieczności dość blisko układu
    > zapłonowego (ale zapłonem nie będzie sterować), powinienem spodziewać

    Zależy od Ciebie jak wyfiltrujesz zakłócenia. Ja zrobiłbym tak:

    1. Wszystkie rezystory podciągające dał jak najmniejsze
    2. Zasilanie odfiltrował dławikiem (a nawet dławikiem + małym rezystorem)
    3. Dał kondensatory filtrujące jak najbliżej zasilania
    4. Zaekranował układ

    Co to dokładnie ma być za układ? Jakie ma wejścia z moto i jakie wyjścia?

    --
    gof

  • 7. Data: 2012-03-05 10:09:43
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Jak układ musi się komunikować ze światem zewnętrznym nie-optycznie i
    > dodatkowo z zewnątrz zasilać, to i tak zakłócenia wlezą do środka.

    No to do tego są specjalne metody do- i wyprowadzania sygnałów, oraz filtrowania
    zasilania.
    Ja właśnie robię projekt, gdzie AVR pracuje w mocno przemysłowym środowisku
    (torowisko kolejowe,
    zasilanie z przetwornicy, która jest zasilana z 1000V trakcji, itp itp) - i bez
    stosowania
    żadnego ekranowania, a tylko porządnie poodsprzęgane zasilania, i zero problemu.

    Z erkanowaniem, i jakimiś dodatkowymi środkami bezpieczeństwa można AVR dać do
    rakiety...
    No i jak już wspomniałem - watchdog !

  • 8. Data: 2012-03-05 10:21:51
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik sundayman napisał:

    > no i jeszcze jest taki wynalazek jak "watchdog".

    Chyba lepiej żeby program w maliny nie poszedł wcale niż miałby tam iść
    co iskra?
    Po mojemu - ekranowanie i kupa kondensatorów.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 9. Data: 2012-03-05 11:12:00
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Chyba lepiej żeby program w maliny nie poszedł wcale niż miałby tam iść co
    > iskra?

    No to przecież nie "zamiast" tylko dodatkowo :)
    Oczywiście, że podstawa to zabezpieczenie przed wysypką. Ale ta TEORETYCZNIE
    zawsze się może zdarzyć.

    > Po mojemu - ekranowanie i kupa kondensatorów.
    No mniej więcej tak - z mojego doświadczenie, najwięcej problemów może
    sprawić złe zasilanie - czyli ;
    1. porządek na zasilaniu
    2. zabezpieczenie we/wy
    3. ekranowanie
    4. watchdog

    I można spać spokojnie.

  • 10. Data: 2012-03-05 14:06:48
    Od: bobofrut <r...@g...com>

    Sorry za to być może laickie pytanie, ale jak w "warunkach
    laboratoryjnych" wytworzyć podobne zakłócenia, są jakieś schematy
    urządzeń które produkują podobne zakłócenia, jeśli tak to pod jaką
    nazwą można je znaleźć. Z góry dziękuje za odpowiedź.