  • 1. Data: 2012-03-05 22:19:40
    Temat: uziemiać czy nie
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Urządzenie na słupie lub ogrodzeniu w metalowej, uziemionej obudowie. Do
    niego dochodzi zasilanie (niskonapięciowe) i przewody sygnałowe jednym
    kablem napowietrznym lub ziemnym z szafy. Szafa również metalowa,
    uziemiona, ochronniki na zasilaniu itp. Teraz pytanie: mają sens
    ochronniki przy urządzeniu? Czyli iskrowniki plus warystory na liniach
    zasilania, sygnałowych i do uziemienia.
    Moje zdanie: nie mają. Jak podłączymy, to zamykamy obwód i będzie
    strzelać po iskrownikach po obydwu stronach aż w końcu coś upali.

    Mirek.

  • 2. Data: 2012-03-05 22:27:11
    Temat: Re: uziemiać czy nie
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mirek wrote:

> [...]
    > Moje zdanie: nie mają. Jak podłączymy, to zamykamy obwód i będzie
    > strzelać po iskrownikach po obydwu stronach aż w końcu coś upali.

    Zależy od urządzenia.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-03-05 23:18:14
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-05 23:19, Mirek pisze:
> [...]
    > uziemiona, ochronniki na zasilaniu itp. Teraz pytanie: mają sens
    > ochronniki przy urządzeniu? Czyli iskrowniki plus warystory na liniach

    Iskrowniki to chyba tylko na ogranicznikach klasy A - na słupie. Ogólnie
    to powinno być stopniowanie ograniczników. Bodajże I (B) na złączu
    kablowym, II (C) w rozdzielni i ewentualnie D przy urządzeniu. Nie
    stosuje się D gdy odległość od rozdzielni jest mniejsza niż ileś metrów
    - bodajże 5. Tylko, że klasyczne połączenie ograniczników zakłada, że
    impuls z wyładowania przyjdzie od sieci zasilającej i wchodzi do budynku
    więc możesz stopniować zabezpieczenia aby impuls tracił na energii po
    drodze do urządzenia. Ty masz sytuację, że może oberwać ostatni odcinek
    linii zasilającej urządzenie albo same urządzenie. Radziłbym zasilanie i
    sygnał dać kablem ziemnym. Przed bezpośrednim strzałem w szafkę na
    słupie pewnie i tak nie jesteś w stanie się ochronić ale jeśli aparatura
    jest cenna to dałbym jakiś kompaktowy ogranicznik mieszanej klasy C+D.
    Plus jakieś zabezpieczenia linii sygnałowych czy transmisyjnych.

    > Moje zdanie: nie mają. Jak podłączymy, to zamykamy obwód i będzie
    > strzelać po iskrownikach po obydwu stronach aż w końcu coś upali.

    Przy urządzeniach (klasa D) to są raczej warystorowe. Mają wyłapać tę
    energię impulsu, która przeszła przez poprzednie stopnie ochrony. Tu nie
    ma zamykania obwodów. Jeśli dostanie linia wcześniejsza to ten
    wcześniejszy zablokuje większość energii. Jeśli dostałaby linia na
    odcinku między ogranicznikami to przynajmniej obydwa wchłoną część
    energii ale tak jak mówię bezpośredniego strzału to ci C+D nie pochłonie.
    Oczywiście jeśli robić ochronę to tak żeby prąd powrotny nie szedł z
    ograniczników przez obudowę tylko od razu do PE. PE odpowiednio gruby
    żeby nie dopuścić do podbicia napięcia w trakcie przewodzenia udaru.
    Poczytaj w poradnikach na stronach firm DEHN, ETI, Legrand, ABB czy
    Moeller. Wprawdzie Twój przypadek nie jest typowy ale znajdziesz dość
    sensowne opisy jak się propaguje udar i jak się przed nim chronić.

    MD

  • 4. Data: 2012-03-06 07:57:21
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
> [...]
    > niego dochodzi zasilanie (niskonapięciowe) i przewody sygnałowe jednym
    > kablem napowietrznym lub ziemnym z szafy. Szafa również metalowa,

    Nic nie napisałeś o odległości od urządzenia do szafy. A czy to jest 1m czy
    1000m to ma jednak pewne znaczenie.

> [...]
    > Moje zdanie: nie mają. Jak podłączymy, to zamykamy obwód i będzie strzelać
    > po iskrownikach po obydwu stronach aż w końcu coś upali.

    Lepiej według Ciebie jak za pierwszym razem z braku zabezpieczeń upali
    urządzenie ?
    P.G.

  • 5. Data: 2012-03-06 17:23:09
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.03.2012 00:18, Mario wrote:

    > Oczywiście jeśli robić ochronę to tak żeby prąd powrotny nie szedł z
    > ograniczników przez obudowę tylko od razu do PE.

    No to prawie niewykonalne, bo ja nie mam PE - zasilanie
    _niskonapięciowe_ - nie będę z samonośną przewieszką 4x2x0,5 dawał 4mm^2 PE.
    Nawet jak przypadkiem mam, bo akurat było potrzebne 230V, to i tak to PE
    jest połączone do obudowy (a obudowa dodatkowo uziemiona), bo tak
    wymagają przepisy o ochronie przeciwporażeniowej.

    Mirek.

  • 6. Data: 2012-03-06 18:08:39
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.03.2012 08:57, Piotr Gałka wrote:

    > Nic nie napisałeś o odległości od urządzenia do szafy. A czy to jest 1m
    > czy 1000m to ma jednak pewne znaczenie.

    Powiedzmy od kilkunastu do klikudziesieciu metrów - ja piszę ogólnie, a
    urządzenia też mogą być różne -
    dla ciekawskich: kamerki, czujniki, panel domofonu, acces point itp.

    > Lepiej według Ciebie jak za pierwszym razem z braku zabezpieczeń upali
    > urządzenie ?

    Ale w jaki sposób? - wytłumasz.
    W słupa jak uderzy (słup uziemiony) - ma szanse przeżyć i znam takie
    przypadki. W kable jak mi bezpośrednio uderzy to właściwie jest po
    ptakach tak czy siak.

    Mirek.

  • 7. Data: 2012-03-06 22:05:24
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > W kable jak mi bezpośrednio uderzy to właściwie jest po
    > ptakach tak czy siak.

    Bezposrednio to nie, raczej nic nie ochroni, ale biorac pod uwage jakie
    napiecia i czasy narastania ma blyskawica, to zaindukowane prady we
    wszystkich przewodnikach sa znaczace. W urzadzeniach, ktore kiedys
    serwisowalem komunikacja odbywala sie po 2-przewodowym 485. Co ciekawe
    wejscie tej kosci wygladalo tak: linia<>R68<>Max485, druga linia tak
    samo. I jeszcze A i B Maxa bylo jedno podciagniete do +5v, a drugie do
    masy przez jakies kilka kOhm. No i po burzy zawsze uszkodzone byly... te
    68 Ohmowe oporniki, czasem wrecz odparowywaly, a Max (taki zwykly, nie
    izolowany) po wstawieniu nowych R banglal sobie radosnie dalej.
    Ja bym dal jakies transile na wszystkim co nie jest gleboko pod ziemia,
    koszt znikomy w porownaniu do kamery czy nawet domofonu, no i nie ma
    takiej byczej pojemnosci co warystor.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 8. Data: 2012-03-06 22:49:03
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.03.2012 23:05, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > to zaindukowane prady

    No właśnie w to "indukowanie" to ja nie bardzo wierzę. Wszystkie
    przypadki jakich skutki widziałem da się wytłumaczyć wyrównywaniem
    potencjałów z różnych punktów uziemienia.

    > Ja bym dal jakies transile na wszystkim co nie jest gleboko pod ziemia,

    Ale transile między czym? Między przewodami zasilania, sygnałowymi - OK
    - tu napewno nie _zaszkodzą_, ale pomiędzy nimi a lokalnym uziemieniem?
    - o to właśnie pytam.

    Mirek.

  • 9. Data: 2012-03-06 23:20:33
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-06 18:23, Mirek pisze:

    > No to prawie niewykonalne, bo ja nie mam PE - zasilanie
    > _niskonapięciowe_ - nie będę z samonośną przewieszką 4x2x0,5 dawał 4mm^2
    > PE.

    No właśnie niskonapięciowe czyli poniżej 1kV :)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Niskie_napi%C4%99cie
    Trzeba było podać jakie napięcie. Skoro to 12 czy 24V to jedyne co
    możesz zrobić to dać jakiś transil czy warystor odpowiedni do tego
    napięcia zasilającego. Coś tam zawsze zabezpieczy, jeśli strzał nie
    będzie zbyt blisko.

    > Nawet jak przypadkiem mam, bo akurat było potrzebne 230V, to i tak to PE
    > jest połączone do obudowy (a obudowa dodatkowo uziemiona), bo tak
    > wymagają przepisy o ochronie przeciwporażeniowej.

    No oczywiście. Tylko chodziło mi o to żeby ewentualna ścieżka zamykająca
    obwód dla udaru nie szła przez obudowę. Czyli wszystko łączyć w jednym
    miejscu a nie w różnych punktach obudowy.

    MD

  • 10. Data: 2012-03-06 23:22:08
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2012-03-06 19:08, Mirek pisze:

> [...]
    > W słupa jak uderzy (słup uziemiony) - ma szanse przeżyć i znam takie
    > przypadki. W kable jak mi bezpośrednio uderzy to właściwie jest po

    To nie rób przewieszek.

    MD