-
1. Data: 2015-03-20 09:50:20
Temat: DPF
Od: twistedme <t...@o...pl>
Witam,
temat z cyklu "wzruszyła mnie twoja historia" :)
Kupiłem Captivę LT 2l. Zrobiłem teraz prawie 4000 i generalnie jestem
zadowolony, aczkolwiek mam problem z częstym wypalaniem dpf'a.
Na początku w ogóle nie zwracałem na to uwagi, dopiero kolega mi
uświadomił, że pracują wentylatory i to znaczy, że się wypala. Zacząłem
czytać i okazało się, że objawy wypalania dpf występują u mnie co
50-100-150km. Na jałowym obroty wzrastają do prawie 1000/min. i włączają
się wentylatory. Średnie zużycia paliwa w tym momencie znacznie wzrasta.
Pierwsze, co zrobiłem, po zakupie, to wymiana rozrządu w ASO i
olej/filtry u znajomego. Polecił Motula 8100 x-clean 5w40 (wg netu
opakowanie oryginalne :)). Po tym pojechałem w trasę 400 km, (teraz
wiem, że dpf się oczywiście wypalał), po trasie zapaliła się też
kontrolka wymiany oleju.
"Gdy system obliczy, że żywotność oleju dobiega
końca, wskaże na konieczność jego wymiany.
Na tablicy wskaźników zapali się lampka
wymiany oleju silnikowego. Patrz ,,LAMPKA
WYMIANY OLEJU SILNIKOWEGO". Olej
należy wymienić jak najszybciej."
Uznałem, że to zbieg okoliczności, bo znajomy zmieniając olej nic nie
resetował, więc zresetowałem i jeździłem dalej. Dpf nadal wypalał się
tak jak zwykle.
Zacząłem monitorować stan oleju na bagnecie i nie wzrastał (nawet raz
jednorazowo spadł o ok 3-4mm)
Postanowiłem więc pojechać do warsztatu specjalizującego się w DPF,
celem diagnozy. Podłączyli do kompa, stwierdził, że skoro nic się nie
zapala, nie wchodzi w tryb serwisowy, nie ma żadnych innych objawów,
ogólne średnie zużycie paliwa 10l (mierzone fakturami jest w normie dla
tego wozu), to nie ma podstaw do wycięcia filtra i może się sprawa
unormuje po czasie, może paliwo i takie tam bla bla, a % zużycia nie są
w stanie stwierdzić, bo się nie wyświetla w tym modelu, skasowali 100zł
i odjechałem głupszy niż byłem...
Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że
poziom oleju wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).
Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura
wypalania. Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%,
ostatnia regeneracja 50km temu. A filtr się wypala!!! Jestem umówiony na
sobotę, ma mieć jakiś specjalny komputer oplowski, który niby więcej pokaże.
Stwierdził też, że moja teoria, że może jednocześnie dolewa ropy do
oleju i np turbina puszcza olej do dpf'a jest raczej mało
prawdopodobna... (faktycznie skoro nie zapchany). Nie był też
zwolennikiem motula, powiedział, że lepszy byłby castrol edge. Mówił
też, że jak by był uszkodzony czujnik ciśnienia dpf (druga moja teoria),
to nie wypalałby się w ogóle.
Czy ktoś przerabiał podobne objawy? Czy jedynym lekarstwem jak większość
sugeruje jest wycięcie filtra? Jeżeli diagnozowanie ma pochłonąć koszty
3x większe, to może rzeczywiście... Z której strony to ugryźć?
Pozdrawiam
Przemek
-
2. Data: 2015-03-20 12:24:29
Temat: Re: DPF
Od: Marvin <n...@s...com>
>
> Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że
> poziom oleju wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).
> Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura
> wypalania. Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%,
> ostatnia regeneracja 50km temu. A filtr się wypala!!! Jestem umówiony na
> sobotę, ma mieć jakiś specjalny komputer oplowski, który niby więcej
> pokaże.
>
Już nawet po tym fragmencie można dojść do wniosku ze coś jest nie tak.
Wypalanie dzieje się za często.
Trzeba więc zadać sobie pytanie (i poczytać w sieci) na podstawie jakich
sygnałów (czujników) jest inicjowane wypalanie. I następnie przyjrzeć
się tym elementom.
M.
-
3. Data: 2015-03-20 12:50:51
Temat: Re: DPF
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Fri, 20 Mar 2015 12:24:29 +0100, Marvin
> Już nawet po tym fragmencie można dojść do wniosku ze coś jest nie tak.
> Wypalanie dzieje się za często.
Interwał 150km przy jeździe po mieście, to całkiem sensowna wartość. Co 100
i 50 tylko w przypadku gdy jeździ się wyjątkowo krótkie odcinki.
> Trzeba więc zadać sobie pytanie (i poczytać w sieci) na podstawie jakich
> sygnałów (czujników) jest inicjowane wypalanie. I następnie przyjrzeć
> się tym elementom.
Wypalanie jest inicjowane na podstawie różnicy ciśnień na czujnikach przed
i za filtrem DPF. I to jak widać działa dobrze. Przyczyny ew. nadmiernego
zapełnienia filtra (a więc kopcenia) należy szukać pod maską. W lejących
wtryskach, zamulonym dolocie, zaczynającej powoli rzygać olejem turbiny,
względnie IC.
--
Pozdor Myjk
-
4. Data: 2015-03-20 13:04:28
Temat: Re: DPF
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2015-03-20 o 12:50, Myjk pisze:
> Fri, 20 Mar 2015 12:24:29 +0100, Marvin
>
>> Już nawet po tym fragmencie można dojść do wniosku ze coś jest nie tak.
>> Wypalanie dzieje się za często.
>
> Interwał 150km przy jeździe po mieście, to całkiem sensowna wartość. Co 100
> i 50 tylko w przypadku gdy jeździ się wyjątkowo krótkie odcinki.
Mieszkam prawie bezpośrednio przy DK i jeżdżę 15-40km odcinki z
prędkościami 100-120/h. Rzadko krótkie trasy "po wsi".
>
>> Trzeba więc zadać sobie pytanie (i poczytać w sieci) na podstawie jakich
>> sygnałów (czujników) jest inicjowane wypalanie. I następnie przyjrzeć
>> się tym elementom.
>
> Wypalanie jest inicjowane na podstawie różnicy ciśnień na czujnikach przed
> i za filtrem DPF. I to jak widać działa dobrze. Przyczyny ew. nadmiernego
> zapełnienia filtra (a więc kopcenia) należy szukać pod maską. W lejących
> wtryskach, zamulonym dolocie, zaczynającej powoli rzygać olejem turbiny,
> względnie IC.
>
No właśnie tu jest problem, bo skoro filtr wypala się przy zapełnieniu
6% no to raczej nie jest zapchany...
-
5. Data: 2015-03-20 13:29:42
Temat: Re: DPF
Od: Marvin <n...@s...com>
>>
>> Wypalanie jest inicjowane na podstawie różnicy ciśnień na czujnikach
>> przed
>> i za filtrem DPF. I to jak widać działa dobrze. Przyczyny ew. nadmiernego
>> zapełnienia filtra (a więc kopcenia) należy szukać pod maską. W lejących
>> wtryskach, zamulonym dolocie, zaczynającej powoli rzygać olejem turbiny,
>> względnie IC.
>>
> No właśnie tu jest problem, bo skoro filtr wypala się przy zapełnieniu
> 6% no to raczej nie jest zapchany...
>
To może jednak któryś z tych czujników szwankuje okresowo lub ich złącza
? Albo komputer nie uznaje że wypalanie zakończyło się sukcesem bo
podczas wypalania coś przerywało w połączeniach?
M
-
6. Data: 2015-03-23 11:15:42
Temat: Re: DPF
Od: p...@g...com
Polecił Motula 8100 x-clean 5w40 (wg netu opakowanie oryginalne :)). Po tym
pojechałem w trasę 400 km, (teraz wiem, że dpf się oczywiście wypalał), po trasie
zapaliła się też kontrolka wymiany oleju. Uznałem, że to zbieg okoliczności, bo
znajomy zmieniając olej nic nie resetował, więc zresetowałem i jeździłem dalej.
--bezsensowny ruch z tym Motulem, oplowski/GM dexos 2 jest chyba najtanszym 5w30 no
chyba ze znajomy ma pare beczek na zbyciu :-)
Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że poziom oleju
wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).
--czyli juz wiadomo ze nie byl to przypadek, tak czeste wypalanie moze rozrzedzic
olej co skutkuje wlasnie takimi objawami
Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura wypalania.
Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%, ostatnia regeneracja 50km
temu. A filtr się wypala!!!
-- czyli juz wiadomo ze wypalanie nie zostalo zainicjowane bezposrednio przez ECU a
wywolal je czujnik DPF (Captiva/Antara z silnikiem Z20DTx jest wyjatkiem)
link:
http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/194174-fi
ltr-czastek-stalych-dpf-fap/
--Mówił też, że jak by był uszkodzony czujnik ciśnienia dpf (druga moja teoria), to
nie wypalałby się w ogóle.
usterka czujnika dpf IMHO zalicza sie do usterek silnika i MUSI byc wyswietlona
uzytkownikowi ale co moge sobie wyobrazic to nieszczelnosc przewodu, ktore powoduje
nieprawidlowe dzialanie czujnika
--Czy ktoś przerabiał podobne objawy? Czy jedynym lekarstwem jak większość
sugeruje jest wycięcie filtra?
lecznie poprzez amputacje ? no tak to jest jakas koncepcja :-)
--Jeżeli diagnozowanie ma pochłonąć koszty 3x większe, to może rzeczywiście... Z
której strony to ugryźć?
1 porzadna diagnostyka (opcom/tech 2)
2 podmianka czujnika dpf aby wykluczyc jego awarie
3 szukanie nieszczelnosci w ukladzie
ps1
u mnie bylo latwo (Zafira B) ikonka z kluczykiem, skasowana ale powracajaca po
100-200 km (dpf na szczescie wypalal sie normalnie ~1400 km) opcom pokazal
nieszczelnosc przewodu elastycznego dpf, wiec warsztat z informacja czego szukac ->
sukces
w warsztacie (ABC Szczecin) raz dwa znalezli trefne miejsce, przy okazji informujac z
usmiechem ze ksiegowi GM pojechali po calosci przy zamawianiu tych przewodow i
zapewne spotkamy sie ponownie ...
ps2
sprawdz akcje serwisowe captivy
-
7. Data: 2015-03-23 13:58:02
Temat: Re: DPF
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2015-03-23 o 11:15, p...@g...com pisze:
> Polecił Motula 8100 x-clean 5w40 (wg netu opakowanie oryginalne :)). Po tym
pojechałem w trasę 400 km, (teraz wiem, że dpf się oczywiście wypalał), po trasie
zapaliła się też kontrolka wymiany oleju. Uznałem, że to zbieg okoliczności, bo
znajomy zmieniając olej nic nie resetował, więc zresetowałem i jeździłem dalej.
>
> --bezsensowny ruch z tym Motulem, oplowski/GM dexos 2 jest chyba najtanszym 5w30 no
chyba ze znajomy ma pare beczek na zbyciu :-)
>
> Kilka dni temu znowu kontrolka jakości oleju się zapaliła, mimo, że poziom oleju
wciąż taki sam (teraz już sprawdzam prawie codziennie).
>
> --czyli juz wiadomo ze nie byl to przypadek, tak czeste wypalanie moze rozrzedzic
olej co skutkuje wlasnie takimi objawami
>
> Podjechałem do najbliższego warsztatu i akurat zaczęła się procedura wypalania.
Mechanik podłączył do kompa i stan zapchania filtra 6%, ostatnia regeneracja 50km
temu. A filtr się wypala!!!
>
> -- czyli juz wiadomo ze wypalanie nie zostalo zainicjowane bezposrednio przez ECU a
wywolal je czujnik DPF (Captiva/Antara z silnikiem Z20DTx jest wyjatkiem)
> link:
> http://forum.vectraklub.pl/index.php/topic/194174-fi
ltr-czastek-stalych-dpf-fap/
>
> --Mówił też, że jak by był uszkodzony czujnik ciśnienia dpf (druga moja teoria), to
nie wypalałby się w ogóle.
>
> usterka czujnika dpf IMHO zalicza sie do usterek silnika i MUSI byc wyswietlona
uzytkownikowi ale co moge sobie wyobrazic to nieszczelnosc przewodu, ktore powoduje
nieprawidlowe dzialanie czujnika
>
> --Czy ktoś przerabiał podobne objawy? Czy jedynym lekarstwem jak większość
> sugeruje jest wycięcie filtra?
>
> lecznie poprzez amputacje ? no tak to jest jakas koncepcja :-)
>
> --Jeżeli diagnozowanie ma pochłonąć koszty 3x większe, to może rzeczywiście... Z
której strony to ugryźć?
>
> 1 porzadna diagnostyka (opcom/tech 2)
> 2 podmianka czujnika dpf aby wykluczyc jego awarie
> 3 szukanie nieszczelnosci w ukladzie
>
> ps1
> u mnie bylo latwo (Zafira B) ikonka z kluczykiem, skasowana ale powracajaca po
100-200 km (dpf na szczescie wypalal sie normalnie ~1400 km) opcom pokazal
nieszczelnosc przewodu elastycznego dpf, wiec warsztat z informacja czego szukac ->
sukces
>
> w warsztacie (ABC Szczecin) raz dwa znalezli trefne miejsce, przy okazji informujac
z usmiechem ze ksiegowi GM pojechali po calosci przy zamawianiu tych przewodow i
zapewne spotkamy sie ponownie ...
>
> ps2
> sprawdz akcje serwisowe captivy
>
No dzięki wielkie, wreszcie jakiś konkret... Niestety mechanik przełożył
mi wizytę na przyszły tydzień. Z innego forum dowiedziałem się, że warto
sprawdzić takie parametry jak: wartość sadzy, wartość popiołu oraz
sumaryczne zapełnienie DPF, przebieg i odstęp między ostatnimi 5
regeneracjami.
No więc wpisałem w google "diagnostyka komputerowa" i zadzwoniłem do 4
warsztatów wyglądających najsensowniej, nie wiem dlaczego napotykam taki
opór materii? Co ja robię źle? :)
1. - z amerykańskimi mi się interfejs nie łączy
- ale to auto prod. koreańskiej, GM, właściwie opel
- mimo to się nie łączy.
- dzięki, do widzenia
2. - No niby możemy podłączyć. Można podjechać.
Gadka się nie klei
- Do widzenia.
3. -Ale co dokładnie się dzieje?
Opisuję sytuację.
- No ale ja tu nie bardzo pomogę, to bardziej może mechanik, żeby
sprawdzić, czy faktycznie ta turbina nie puszcza oleju.
- dzięki, do widzenia
4. - No tak, ale to panu nic nie da, ja mogę tylko stwierdzić, że
uszkodzony, bo tam się to bezpośrednio nie łączy.
- mam info, żeby sprawdzić wartość sadzy, wartość popiołu, oraz
sumaryczne zapełnienie DPF.
- no ale to nic nie da, ludzie wycinają, ale też nikt nie da gwarancji,
ze będzie ok. Lać lepsze paliwo.
- no lałem i tak samo, u mnie wypala się co 50km
- ma pan diesela i musi pan się z tym męczyć.
- do widzenia
Ręce mi opadają, szczególnie, że nie jestem za mocny w temacie.
-
8. Data: 2015-03-23 14:10:49
Temat: Re: DPF
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Mon, 23 Mar 2015 13:58:02 +0100, twistedme
> Ręce mi opadają, szczególnie,
> że nie jestem za mocny w temacie.
Ale tak realnie, to w czym jest problem? Tylko w tym, że wypalanie jest co
50km? Skoro spala normalne wartości dla tego modelu, nie przybywa i nie
ubywa oleju, silnik nie włazi w tryb serwisowy, to po prostu jeździj. Wg
mnie szuaksz problemu tam gdzie go nie ma. :)
--
Pozdor Myjk
-
9. Data: 2015-03-23 14:32:07
Temat: Re: DPF
Od: twistedme <t...@o...pl>
W dniu 2015-03-23 o 14:10, Myjk pisze:
> Mon, 23 Mar 2015 13:58:02 +0100, twistedme
>
>> Ręce mi opadają, szczególnie,
>> że nie jestem za mocny w temacie.
>
> Ale tak realnie, to w czym jest problem? Tylko w tym, że wypalanie jest co
> 50km? Skoro spala normalne wartości dla tego modelu, nie przybywa i nie
> ubywa oleju, silnik nie włazi w tryb serwisowy, to po prostu jeździj. Wg
> mnie szuaksz problemu tam gdzie go nie ma. :)
>
Taką rade dostałem właśnie od tych fachowców od DPF. Jeździć i się nie
zastanawiać.
No i jeździłem normalnie dopóki ostatnio podczas wypalania nie było czuć
zapachu ropy w kabinie i nie zapaliła się kontrolka jakości oleju. Poza
tym wszyscy piszą, żeby raczej tego nie przerywać, a w takim przypadku
jest to praktycznie nierealne. Nie będę jak głupek co 2 dzień jeździł w
kółko, żeby filtr wypalać i niepotrzebnie robił dziesiątki kilometrów.
Przypadek z wczoraj: Jechałem rano trasę 50 km (25 w jedną stronę,
godzina postoju i powrót) praktycznie całość na tempomacie 100km/h.
Filtr wypalał się 2x. Raz po kilku kilometrach, dlatego, że poprzedniego
dnia przerwałem procedurę i drugi raz jak wracałem. No dla mnie to
paranoja. Ten pierwszy raz zakończył się powodzeniem, bo jak podjechałem
na parking, to wszystko było w normie.
Nie pisałem jeszcze, że raz jak się wypalał pojechałem na autostradę, i
za radą, znowu fachowców od DPF, żeby jechać nie więcej niż 120 przy
3000 obr/min. Tak jechałem 30 min dla pewności. Wielkie G, wtedy to
sprawdziłem dokładnie, bo nastawiłem licznik, następne wypalanie miało
miejsce po 90 km.
Jak spojrzysz na raport spalania tego samochodu, to faktycznie średnio
pali 10, ale są osoby, którym pali 8, a przy moim oszczędnym trybie
jazdy może też by mogło tak być :)
-
10. Data: 2015-03-23 14:46:42
Temat: Re: DPF
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "twistedme" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
news:551015d6$0$15053$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2015-03-23 o 14:10, Myjk pisze:
>> Mon, 23 Mar 2015 13:58:02 +0100, twistedme
>>
>>> Ręce mi opadają, szczególnie,
>>> że nie jestem za mocny w temacie.
>>
>> Ale tak realnie, to w czym jest problem? Tylko w tym, że wypalanie jest
>> co
>> 50km? Skoro spala normalne wartości dla tego modelu, nie przybywa i nie
>> ubywa oleju, silnik nie włazi w tryb serwisowy, to po prostu jeździj. Wg
>> mnie szuaksz problemu tam gdzie go nie ma. :)
>>
> Taką rade dostałem właśnie od tych fachowców od DPF. Jeździć i się nie
> zastanawiać.
>
> Nie pisałem jeszcze, że raz jak się wypalał pojechałem na autostradę, i za
> radą, znowu fachowców od DPF, żeby jechać nie więcej niż 120 przy 3000
> obr/min. Tak jechałem 30 min dla pewności. Wielkie G, wtedy to sprawdziłem
> dokładnie, bo nastawiłem licznik, następne wypalanie miało miejsce po 90
> km.
>
> Jak spojrzysz na raport spalania tego samochodu, to faktycznie średnio
> pali 10, ale są osoby, którym pali 8, a przy moim oszczędnym trybie jazdy
> może też by mogło tak być :)
>
Niestety trzeba teraz wybierać przy kupnie: albo samochód będzie ekologiczny
albo oszczędny.
Ciekawe co jest bardziej korzystne dla środowiska. Czy spalenie 8 litrów ON
w silniku bez DPF czy 10 litrów z DPF?
--
Pozdrawiam,
yabba