  • 1. Data: 2011-06-28 10:52:59
    Temat: CB radio - zestaw - na jakie funkcje i parametry zwracać uwagę przy zakupie?
    Od: "Maciej M." <xenes@[no-spam]interia.pl>

    Hej,

    Po ostatnim zlocie naszła mnie finalna ochota na sprawienie sobie
    kompletu CB.

    Aby nie zanudzać które radio jest lepsze, czy antena dłuższa chciałbym
    prosić tym razem o odpowiedź na pytanie - na jakie parametry i funkcje
    należy zwracać uwagę przy zakupie radia i anteny CB?

    Z rzeczy, które sam wyczaiłem to mamy, dla radia:

    - deklaracja zgodności / homologacja radia
    - skaner kanałów
    - RF/Mic Gain

    i anteny:

    - zysk w dB
    - oczywiście długość

    Na co jeszcze zwracać uwagę?

    Z góry dziękuję za podpowiedzi!

    Aha jeszcze jedno - jest sens w kupowanie miernika do jednostkowego
    zestrojenia zestawu, czy też lepiej po prostu podjechać do konkretnej
    znającej się firmy aby to zrobili sami na miejscu odpłatnie oczywiście?

    A może ktoś może podać kompetentne firmy w w/w temacie, które sprzedadzą
    zestrojony komplet za rozsądne pieniądze w Krakowie?

    Pozdrawiam,

    --
    MM

  • 2. Data: 2011-06-28 11:14:31
    Od: "glang" <g...@o...pl>

    > Aby nie zanudzać które radio jest lepsze, czy antena dłuższa chciałbym
    > prosić tym razem o odpowiedź na pytanie - na jakie parametry i funkcje
    > należy zwracać uwagę przy zakupie radia i anteny CB?

    w praktyce w radio potrzebujesz niewiele.
    głośniej/ciszej
    zmiana kanałów
    rf gain
    i wierz mi ze z reszty nie będziesz korzystał :)

    a antena? nie wierz w opisy i legendy. jeden ma krótką drugi długą zależy co
    kto lubi. ja jeżdże od 4 lat na Georgii i mi wystarcza :)
    pzdr
    GL

  • 3. Data: 2011-06-28 11:17:43
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Tue, 28 Jun 2011 10:52:59 +0200, Maciej M. napisał(a):

    > - deklaracja zgodności / homologacja radia
    To ma każde nowe w sklepie.

    > - skaner kanałów
    Mało przydatny, bo poza #19 zwykle jest głucha cisza, ale jak chcesz, to w
    niczym nie przeszkadza.

    > - RF/Mic Gain

    Mic Gain jest całkowicie zbędny. RF Gain też tak sobie się sprawdza - ja
    zamieniłem radio z RFG na takie z ASQ i nie żałuję - poziom zakłóceń i
    sygnału w samochodzie zmienia się tak szybko, że trzeba RFG kręcić cały
    czas. ASQ dużo wycina: puszcza tylko bliskie wyraźne transmisje. I o to w
    samochodzie chodzi. Zawsze można je wyłączyć i słuchać całego jazgotu na
    #19.

    > i anteny:
    >
    > - zysk w dB
    > - oczywiście długość

    Tylko długość, zysk to czysty marketing. 60cm drutu, zawsze będzie 60cm
    drutu, niezależnie od tego jaką śliczną cewkę z jeszcze śliczniejszym
    napisem dostanie. Jeżeli z jakiś powodów antena nie może być zbyt długa, to
    dobrze zastosować antenę helikalną. Te dla odmiany hałasują przy szybszej
    jeździe. Dlatego ja mam dwie: 60cm helikal na miasto i parkingi podziemne i
    112cm drut na trasę.

    > Aha jeszcze jedno - jest sens w kupowanie miernika do jednostkowego
    > zestrojenia zestawu, czy też lepiej po prostu podjechać do konkretnej
    > znającej się firmy aby to zrobili sami na miejscu odpłatnie oczywiście?

    Kup najtańszą miarkę: będziesz mógł w każdej chwili sprawdzić, czy
    instalacja antenowa jest z grubsza sprawna.

    > A może ktoś może podać kompetentne firmy w w/w temacie, które sprzedadzą
    > zestrojony komplet za rozsądne pieniądze w Krakowie?

    Hmmm... zestrojony zestaw to antena dostrojona do miejsca jej montażu, więc
    musieliby sprzedać Ci antenę i samochód do niej :-)

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 4. Data: 2011-06-28 11:33:17
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2011-06-28 10:52, Maciej M. pisze:
> [...]
    > należy zwracać uwagę przy zakupie radia i anteny CB?
    >
    > Z rzeczy, które sam wyczaiłem to mamy, dla radia:
    >
    > - deklaracja zgodności / homologacja radia

    Bardziej - CH 9/19 i/lub pamięć ostatniego kanału po wyłączeniu radia
    (mam na myśli fizyczne odłączenie zasilania z aku). Tańsze radia tego
    nie mają i przez to wszyscy na 19 ględzą jak kogoś przez pół miasta
    poprowadzić.

    > - RF/Mic Gain

    MIC gain IMO zbędny. Bardziej RF gain jeśli nie chcesz zbierać całego
    miasta.

    I może to głupie - ale sprawdź jak radio będzie się obsługiwało
    bezwzrokowo, bez patrzenia na wyświetlacz i pokrętła.

    Mazda 6 2.0 "parafinka" Kombi

  • 5. Data: 2011-06-28 11:49:45
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > - deklaracja zgodności / homologacja radia

    Koniecznie, sprawdzic czy na stronach UKE czy UOKiK nie ma tego modelu,
    bo deklaracje napisac moze kazdy.

    > - skaner kanałów

    calkowicie zbedny

    > - RF/Mic Gain

    niekoniecznie, ale w niektorych radiach mic gain obsluguje papuge

    > i anteny:
    >
    > - zysk w dB
    > - oczywiście długość

    Polecam Indiane, malo popularna i chyba niedoceniana, a zacna antena. Ma
    m.in. te zalete, ze wyglada jak zwykla samochodowa ino dluzsza, co
    sprawia, ze zlodziejom nie rzuca sie w oczy.

    > Na co jeszcze zwracać uwagę?

    Na sztywnosc anteny, jak bedzie dluga to dobrze, ale jak sie bedzie
    klasc przy wiekszej predkosci, to efekt ten sam co krotsza. Jesli
    jezdzisz za granice, to FM wskazany i "piatki"

    > Aha jeszcze jedno - jest sens w kupowanie miernika do jednostkowego
    > zestrojenia zestawu, czy też lepiej po prostu podjechać do konkretnej
    > znającej się firmy aby to zrobili sami na miejscu odpłatnie oczywiście?

    SWRmiarka to chyba 30zl, jak sam zakladasz to moze sie przydac, ja nie
    kupilem, ale chyba kupie, po naprawie anteny, ktora zlamalem warto
    sprawdzic.

    > A może ktoś może podać kompetentne firmy w w/w temacie, które sprzedadzą
    > zestrojony komplet za rozsądne pieniądze w Krakowie?

    Zestrojenie zalezy od miejsca mocowania anteny.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2011-06-28 12:10:15
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2011-06-28, P.B. <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    > samochodzie chodzi. Zawsze można je wyłączyć i słuchać całego jazgotu na

    Ja właśnie zmieniam radio bo chcę mieć RF Gaina a nie ASQ (oba radia
    przetestowane). Tak więc: różnie bywa.

    >. Dlatego ja mam dwie: 60cm helikal na miasto i parkingi podziemne i
    > 112cm drut na trasę.

    Słusznie. Ja bym nawet polecił nieco dłuższą.

    > Kup najtańszą miarkę: będziesz mógł w każdej chwili sprawdzić, czy
    > instalacja antenowa jest z grubsza sprawna.

    E tam, zestroić u fachowca i używać.

    > Hmmm... zestrojony zestaw to antena dostrojona do miejsca jej montażu, więc
    > musieliby sprzedać Ci antenę i samochód do niej :-)

    Wystarczy, że dostroją po zamontowaniu.

    Pzdr,
    Krzysiek Kiełczewski

  • 7. Data: 2011-06-28 12:39:01
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    http://www.mse.pl/html/cb_elementarz.html
    --
    Krzysiek

  • 8. Data: 2011-06-28 13:12:22
    Od: "Yogi\(n\)" <y...@t...pl>

    Użytkownik "Maciej M." <xenes@[no-spam]interia.pl> napisał w wiadomości
    > Z rzeczy, które sam wyczaiłem to mamy, dla radia:
    >
    > - deklaracja zgodności / homologacja radia

    jak nie kupujesz na bazarze/używki, to każde bęzdie miało

    > - skaner kanałów

    E tam, o wiele przydatniejsze (jeśli już zakładamy, że potrzebujesz biegać
    między kanałami) sa guziki do zmiany kanałów w gruszce. Choc i tak
    przydatność dyskusyjna.

    Ja dodałbym do listy - dobry głośnik. W tanich a nawet tych droższych,
    głośniki nie przenoszą z odpowiednią dynamiką wyższych częstotliwości, co
    przy głosie jest dość męczące. Poczytaj opinie o głośniku i to uwzględnij.
    Co z tego, jesli będziesz słyszał ludzi z daleka, oni będą Ciebie słyszeć,
    jeśli odpowiedzi i tak nie zrozumiesz?

    > - RF/Mic Gain

    Miałem takie z RF Gainem i zamieniłem na takie ze squelchem. I nie żałuję
    ;-)

    > i anteny:
    >
    > - zysk w dB
    > - oczywiście długość

    Ja mam helikalną sirio, słysze z ok. 15 km, mnie słychać na 10 km. Teść ma
    radio bazowe w domu, w górach, słyszę go z odległości ok. 25 km (choć ze
    zrozumieniem juz gorzej ;-)

    Kup taką jakiej potrzebujesz - jeżeli w mieście, krótszą, jeżeli na trasie
    dłuższą.

    Co do strojenia - ja mam mozliwość pożyczenia, ale pozyczałem tylko raz,
    więc nie jest to warta zachodu inwestycja.
    Poczytaj też przed zakupem, jaki model sprawdza się w twoim aucie, bo może
    się okazać, że dany zestaw radio+antena zbiera wszystkie mozliwe zakłócenia
    i użytkowanie w praktyce sprowadza się do kręcenia pokrętłami przez cały
    czas.
    --
    Yogi(n)
    http://nczas.home.pl/wp-content/uploads/2010/10/wasi

  • 9. Data: 2011-06-28 13:21:09
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2011-06-28 12:10, *Krzysiek Kielczewski* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:
    > Ja właśnie zmieniam radio bo chcę mieć RF Gaina a nie ASQ (oba radia
    > przetestowane). Tak więc: różnie bywa.

    Z jakiego na jakie?
    Może byłby deal do zrobienia ;)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak - Signum '11 HB 2.0 CDTI, PMS edition
    President Herbert *old* on board :)

  • 10. Data: 2011-06-28 13:22:17
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    najtanszy alan + antena alana 150cm i zbierasz wiecej niz cie slychac. ma rf
    gain.