    From: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: 60mm czy 105mm do do D300?
    Date: Tue, 6 Jan 2009 13:14:20 +0100
    <gjqm7j$pg7$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gjqo8t$600$1@inews.gazeta.pl>
    <gjqvgi$jvg$1@inews.gazeta.pl> <gjr71e$61o$1@inews.gazeta.pl>
    <gjrlgh$g3s$1@inews.gazeta.pl> <gjs9n0$hq4$1@inews.gazeta.pl>
    <1rhc8pfqtkzuf.1o06k8aggc4bo$.dlg@40tude.net>
    <gjsqqo$g46$1@inews.gazeta.pl>
    <1pg4in7m0t6xq$.9l7vnrltqna8.dlg@40tude.net>
    <gjt6gm$opc$1@inews.gazeta.pl>
    <13nf2vn90je9f$.1ia8ev58ou934.dlg@40tude.net>
    <gju2ib$i28$1@inews.gazeta.pl> <1qycajmfx75lx$.dlg@oldfield.org.pl>
    <gjuvfa$dh0$1@inews.gazeta.pl>
    <1ge7lvt9czwaf$.1jq7l9gov9xzx.dlg@40tude.net>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    > Owszem, ale tutaj nie ma wielkiego problemu, bo choć pole krycia jest
    > większe, to kąt widzenia klatki jest taki sam.

    Kąt będzie ten sam przy założeniu zmiany ogniskowej proporcjonalnie do
    zmiany rozmiarów klatki. OK, z takim założeniem jestem w stanie się zgodzić
    i czekam na dalsze jego implikacje...

    > Identyczne będą. Zauważ, że różnica jest tylko w skali. Jeśli narysujesz
    > schemat małego obrazka z zachowaniem wymiarów, to kiedy go powiększysz
    > otrzymasz LF.

    I tu się podłożyłeś. Bo kontynuując tezę o liniowej zmianie rozmiarów jeśli
    obiektyw małego obrazka będzie rysował obraz punktu jako krążek o średnicy
    1/100 mm (liczbę 1/100 mm przyjąłem na wiarę bez głębszego zastanawiania się
    jak duży ten krązek będzie - ale chyba się zgodzisz, że dla dowolnego
    nieidealnego obiektywu obrazem punktu nie będzie punkt, tylko jakoś tam
    rozmyta plamka - sądzę, że w zgrubnym przybliżeniu można przyjąć że będzie
    to krążek) to liniowo powiększając wszystko 10x otrzymamy obiektyw rzutujący
    jako obraz punktu krążek o średnicy 10x większej. A więc - jego
    rozdzielczość też będzie 10x mniejsza. Powiększając zatem mały fragment
    obrazka z takkiego powiększonego obiektywu w takim samym stopniu jak cały
    obrazek z obiektywu małoobrazkowego otrzymamy obraz 10x mniej ostry.
    W rzeczywistości problem będzie jeszcze bardziej skomplikowany - proste
    powiększenie soczewek nie załatwia sprawy - obiektyuw z większymi soczewkami
    może być dużo trudniejszy do wykonania (konieczność zapewnienia
    jednorodności szkła, utrzymania w rozsądnych granicach deformacji wywołanych
    zmianami temperatury, zapewnienie sztywnosci mechanicznej (przy liniowym
    zwiększeniu rozmiarów masa rosnie z sześcianem, a powierzchnie pzrekrojów
    tylko z kwadratem powiększenia). Gdyby tak prosto było zwiększać soczewki
    miałbyś do wielkiego formatu łatwo dostępne standardy o jasności 1.4 czy
    1.7...

    >[...]
    >
    > Nie. Rozdzielczość materiału nie maleje wraz z rozmiarem kadru. Inaczej
    > jest z matrycami - jeśli masz dwie z X Mpix, to większa ma mniejszą
    > rozdzielczość.

    Zakładając, że ta większa ma tyle samo pixeli, co nie musi być prawdą.

    > Jakość uzyskanego zdjęcia będzie taka sama, a jej porównanie można odnieść
    > jedynie do rozdzielczości matrycy vs rozdzielczości filmu.

    A co z rozdzielczością optyki? Dlaczego upierasz się, by ją pomijać?

    > IMHO będą one podobne, choć przy mikromatrycach rozdzielczość na mm może
    > być większa, za to wtedy może rozdzielczość obiektywu klęknąć.

    Przy mikromatrycach takich jak w telefonach komórkowych - faktycznie. Zbyt
    małe soczewki tez jest ciężko wykonać (precyzja szlifowania, wpływ dyfrakcji
    swiatła). Ale - to wylezie pzry naprawdę małych matrycach. Przy takich jak w
    APSC czy tych lepszych kompaktach cyfrowych rozdzielczość optyki będzie
    lepsza niż przy wielkim formacie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)