  • 81. Data: 2009-04-06 11:43:44
    Temat: Re: zdjecia w locie
    Od: "mj" <m...@p...onet.pl>

    uriuk napisał
    > Smiem twierdzic, ze wiekszosc zdjec lotniczych wykonuja jednak piloci ;)

    Skromny jesteś. Czytającym jeszcze nie chciało się zajrzeć na Twoją stronę i do
    Twojej galerii. Wielokrotnie podziwiałem Twoje zdjęcia na regionalne.wrocław.
    Zrobię to za Ciebie i podam porzadnego linka:
    http://www.uriuk.com/galeria/index.php
    Ogladając można będzie się zorientować gdzie można latać i focić :-))

    MJ

  • 82. Data: 2009-04-06 11:47:18
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

    Użytkownik "uriuk" <u...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ta strefa moze wisiec na jakiejs wyskokosci, ale tez siegac ziemi i wtedy
    > legalnie nie wolno nawet zeskoczyc z drabiny, a co dopiero model puszczac
    > ;).
    > Jak tym watku wyczytalem taka mase glupot, ze nie chce mi sie czytac i
    > prostowac.
    > Zeby robic foty z powietrza potrzebna jest wiedza. Mozna ja zdobyc samemu,
    > albo wynajac zawodowca, co wbrew pozorom moze byc tansze.
    > Wszystko zalezy gdzie jest obiekt i jakie zdjecia.
    > Moge cos podoradzac, ale musze znac szczegoly. Namiary na mnie sa na mojej

    Podaj podstawę prawną. Tylko taką która uwzglednia masę modelu.
    Wit

  • 83. Data: 2009-04-06 23:54:42
    Od: "uriuk" <u...@N...gazeta.pl>

    Wit\(old\) napisał:

    > Podaj podstawę prawną. Tylko taką która uwzglednia masę modelu.
    > Wit

    Sluze uprzejmie:
    http://bap-sip.lex.pl/serwis/du/2003/1333.htm
    Model jest bezpilotowym statkiem powietrznym i jako taki podlega Prawu
    Lotniczemu, a to prawo wyraznie okresla zasady poruszania sie statkow
    powietrznych w przestrzeni kontrolowanej.

    uriuk

    www.uriuk.com

  • 84. Data: 2009-04-07 05:29:59
    Od: "Wit\(old\)" <wicio100(cut)@poczta.onet.pl>

> [...]
    > Lotniczemu, a to prawo wyraznie okresla zasady poruszania sie statkow
    > powietrznych w przestrzeni kontrolowanej.

    Pod linkiem jest klasyfikacja statków powietrznych - OK. Piszesz, o
    przestrzeni kontrolowanej czyli -jeśli dobrze rozumiem powyżej 95m?
    Przejrzałem sobie http://www.aeroklub.petrolot.pl/pliki/annex2g.pdf i
    wnioskuję że do wysokości 95m moge sobie latać czym chce bez żadnych
    pozwoleń Z WYŁĄCZENIEM OBSZARÓW SZCZEGÓLNYCH - OKOLICE LOTNISK ITP.
    Jeśli źle rozumuję to proszę o korektę.
    Wit

  • 85. Data: 2009-04-07 06:34:46
    Od: j...@a...at

    wiadomościnews:gre4o2$meb$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > wnioskuję że do wysokości 95m moge sobie latać czym chce bez żadnych
    > pozwoleń Z WYŁĄCZENIEM OBSZARÓW SZCZEGÓLNYCH - OKOLICE LOTNISK ITP.

    NIe - zupelnie bledny wnioski - w szczegolnosci ten ze mozesz sobie
    latac czym chcesz bez pozwolen.
    to nie stany , gdzie istnieja tzw sportowe urzadzenia latajace i nie
    wymagane sa licencje przy pewnach ograniczeniach ( np odleglosc od
    lotniska macierzystego ) .
    Praktycznie na wszystko na czym sie da latac w POlsce wymagana jest
    jekas licencja.

    Struktura przestrzenie powietrznej jest bardziej skomplikowana niz
    tylko kontrolowana / niekontrolowana . Do tego w kazdym miejscu
    projektuje sie ja inaczej choc w oparciu o pewne standardowe "
    klocki".
    Wysokosci w lotnictwie choc nieco wyzej mierzy sie w tzw poziomach
    czyli jest to wysokosc barometryczna - nie w metrach a w jednostkach
    cisnienia , oznacza to ze ze zmiana cisnienia powietrza zmienia sie
    rzeczywista wysokosc lotu choc wysokosciomierz wskazuje te sama
    wysokosc w metrach. ( np moze pokazywac 3000 m , a w rzeczywistosci
    moze to byc np 2900 i to nie jest niebezpieczne , gdyz wszystkie
    statki powietrzne znajdujace sie na tej samej wysokosci beda mialy
    wskazana te sama wartosc liczbowa okreslajaca wysokosc ).

    Jesli chcesz znalezc odpowiedz na swoje pytanie to musisz zobaczyc na
    mape lotniczej tzw ICAO VFR - w jakim rejonie jak jest przestrzen
    zbudowana.. W dodatku nastepuja czesto zmiany , sa ciagle
    aktualizacje.

    Nie mozna powiedziec a priori ze w miescie zawsze jezdzi sie 50 kmh ,
    bo przeciez wiemy ze sa miejsca gdzie zezwala sie na predkosc np do 70
    kmh w innych tylko do 30 kmh.

    najlepiej zapytaj na rec.lotnictwo - jak znam uczynnosc ludzi
    zajmujacych sie lotnictwem dowiesz sie wiecej o interesujacym Cie
    rejonie.

    Najmniejsze ograniczenia wystepuja w przestrzenie klasy G - jesli sa
    spelnione okreslone warunki meteoroligiczne i masz wymagana licencje
    wsiadasz do maszyny odpowiednio wyposarzonej i lecisz nikogo nie
    pytajac , ale tez dbajac sam o wlasne bezpieczenstwo i separacje od
    innych.

    Z tym ze fenomenem Polski sa nalozone na te przestrzen G ograniczenia
    czasowe - tzn z jednej strony istnieje G a z drugiej strony nalozono
    na nia takie ograniczenia ze nie lata sie w niej jak w G.
    Ale szczegoly na oficjalnej mapie ICAO VFR -albo w oficjlanym
    dokumnecie zwanym AIP.
    ( Tylko ) tam mozna sie dowiedziec wszystkiego z cala pewnoscia.

    XXX

  • 86. Data: 2009-04-07 08:59:10
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@a...at pisze:

    > powod byl zupelnie inny.
    > nie o zakaz fotografowania chodzilo na dworcu , tylko potraktowano
    > osoby fotografujace komercyjnie na terenie dworca , tak , ze wykonuja
    > swoja dzialanosc komercyjna na terenie dworca bez zgody uzytkownika.
    > to tak jakby ktos otwarl sobie sklepik na terenie dworca bez wiedzy
    > uzytkownika.

    ROTFL

    To już równie dobrze mogli się czepiać dowolnej kobiety bez widocznego
    bagażu chodzącej po peronie tam i z powrotem - w końcu kto wie, czy nie
    uprawia działalności komercyjnej ;->

  • 87. Data: 2009-04-07 10:25:16
    Od: "uriuk" <u...@N...gazeta.pl>

    Wit\(old\) napisał:

> [...]
    > wnioskuję że do wysokości 95m moge sobie latać czym chce bez żadnych
    > pozwoleń Z WYŁĄCZENIEM OBSZARÓW SZCZEGÓLNYCH - OKOLICE LOTNISK ITP.

    Juz koryguje ;)
    FL 095 (Flight Level 095) oznacza 9 500 stop, czyli jakies 2900 m. Powyzej
    tej wysokosci lezy strefa kontrolowana, co wcale nie znaczy, ze nie moze
    siegac do ziemi. Wokol wszystkich lotnisk siega. Tak sie sklada, ze duze
    miasta maja lotniska, wiec przewaznie leza w tej strefie. Ma to glebokie
    uzasadnienie, bo pewnie wolalbys, zeby Boening ktorym wracasz z wakacji nie
    wessal do silnika jakiegos modelu, ktory na podejsciu dolotniska puszczal
    sobie radosny modelarz.
    Ustawodawca okresla tylko, ze do latania modelem powyzej 30 kg potrzebna
    jest specjalna licencja, ale nie ma zadnego zwiazku z tym, jakim modelem
    wolno latac w strefach kontrolowanych. Now wolno zadnym!
    Nawet puszczenie samolociku z papieru z okna Mariotta jest naruszeniem
    paragrafu o stworzeniu zagrozenia w ruchu powietrznym, wodnym i ladowym.
    Z racji wykonywania zawodu instruktora musialem kilkukrotnie wzywac policje
    do usuniecia misiow, ktorym sie wydawalo, ze moga robic co chca, bo sa u
    siebie badz u wujka na wakacjach i zaklocali wykonywanie lotow. Mieli bardzo
    zdziwione miny, kiedy sie okazywalo, ze nie bedzie mandatu, tylko prokurator
    i w perspektywie minmum pol roku w zawieszeniu (jak do tej pory powodowalo
    to gwaltowny atak skruchy i lzy w oczach, ktore na tyle zmiakczaly sumienie
    policjantow, ze wydawali krotkie polecenie "sp... i zebym cie tu wiecej nie
    widzial").

    uriuk

    www.uriuk.com

  • 88. Data: 2009-04-07 11:03:32
    Od: j...@a...at

    On 7 Apr., 10:59, Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    wrote:

> [...]
    > bagażu chodzącej po peronie tam i z powrotem - w końcu kto wie, czy nie
    > uprawia działalności komercyjnej ;->- Zitierten Text ausblenden -

    masz na mysli tzw panie spod "czerwonej latarni" np ?

    problem w tym, ze czerwona latarnia w kolejnictwie kojarzy sie z
    zamknietym wjazdem , a wiec nikt nie wpadnie na mysl by podejrzewac
    panie o dzialanosc komercyjna na terenie dworca bez zgody
    zarzadu ;-)) , wrecz przeciwnie raczej skojarza to z wylaczeniem z
    ruchu :-))

  • 89. Data: 2009-04-07 21:42:35
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    j...@a...at pisze:

    > masz na mysli tzw panie spod "czerwonej latarni" np ?

    Na przykład.

    Albo może handluje narkotykami. Albo jest z agencji detektywistycznej i
    śledzi męża klientki - więc też uprawia komercję ;)

> [...]
    > panie o dzialanosc komercyjna na terenie dworca bez zgody
    > zarzadu ;-)) , wrecz przeciwnie raczej skojarza to z wylaczeniem z

    Ale poważniej - czy ktoś robi coś komercyjnie, czy też nie, w zgodzie z
    prawem kolej może im skoczyć. Przede wszystkim nie mają możliwości (ani
    formalnej, ani technicznej) do sprawdzenia, czy ktoś chodzi/fotografuje
    komercyjnie, czy też nie.

    Niezgodnie z prawem - cóż... Niezgodnie z prawem to można sobie i
    dowolną sumę z banku wypłacić ;)