    From: j...@a...at
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: zdjecia w locie
    Date: Mon, 6 Apr 2009 23:34:46 -0700 (PDT)

    wiadomościnews:gre4o2$meb$1@inews.gazeta.pl...

    > Pod linkiem jest klasyfikacja statków powietrznych - OK. Piszesz, o
    > przestrzeni kontrolowanej czyli -jeśli dobrze rozumiem powyżej 95m?
    > Przejrzałem sobiehttp://www.aeroklub.petrolot.pl/pliki/annex2g.p
    dfi
    > wnioskuję że do wysokości 95m moge sobie latać czym chce bez żadnych
    > pozwoleń Z WYŁĄCZENIEM OBSZARÓW SZCZEGÓLNYCH - OKOLICE LOTNISK ITP.
    > Jeśli źle rozumuję to proszę o korektę.
    > Wit

    NIe - zupelnie bledny wnioski - w szczegolnosci ten ze mozesz sobie
    latac czym chcesz bez pozwolen.
    to nie stany , gdzie istnieja tzw sportowe urzadzenia latajace i nie
    wymagane sa licencje przy pewnach ograniczeniach ( np odleglosc od
    lotniska macierzystego ) .
    Praktycznie na wszystko na czym sie da latac w POlsce wymagana jest
    jekas licencja.

    Struktura przestrzenie powietrznej jest bardziej skomplikowana niz
    tylko kontrolowana / niekontrolowana . Do tego w kazdym miejscu
    projektuje sie ja inaczej choc w oparciu o pewne standardowe "
    klocki".
    Wysokosci w lotnictwie choc nieco wyzej mierzy sie w tzw poziomach
    czyli jest to wysokosc barometryczna - nie w metrach a w jednostkach
    cisnienia , oznacza to ze ze zmiana cisnienia powietrza zmienia sie
    rzeczywista wysokosc lotu choc wysokosciomierz wskazuje te sama
    wysokosc w metrach. ( np moze pokazywac 3000 m , a w rzeczywistosci
    moze to byc np 2900 i to nie jest niebezpieczne , gdyz wszystkie
    statki powietrzne znajdujace sie na tej samej wysokosci beda mialy
    wskazana te sama wartosc liczbowa okreslajaca wysokosc ).

    Jesli chcesz znalezc odpowiedz na swoje pytanie to musisz zobaczyc na
    mape lotniczej tzw ICAO VFR - w jakim rejonie jak jest przestrzen
    zbudowana.. W dodatku nastepuja czesto zmiany , sa ciagle
    aktualizacje.

    Nie mozna powiedziec a priori ze w miescie zawsze jezdzi sie 50 kmh ,
    bo przeciez wiemy ze sa miejsca gdzie zezwala sie na predkosc np do 70
    kmh w innych tylko do 30 kmh.

    najlepiej zapytaj na rec.lotnictwo - jak znam uczynnosc ludzi
    zajmujacych sie lotnictwem dowiesz sie wiecej o interesujacym Cie
    rejonie.

    Najmniejsze ograniczenia wystepuja w przestrzenie klasy G - jesli sa
    spelnione okreslone warunki meteoroligiczne i masz wymagana licencje
    wsiadasz do maszyny odpowiednio wyposarzonej i lecisz nikogo nie
    pytajac , ale tez dbajac sam o wlasne bezpieczenstwo i separacje od
    innych.

    Z tym ze fenomenem Polski sa nalozone na te przestrzen G ograniczenia
    czasowe - tzn z jednej strony istnieje G a z drugiej strony nalozono
    na nia takie ograniczenia ze nie lata sie w niej jak w G.
    Ale szczegoly na oficjalnej mapie ICAO VFR -albo w oficjlanym
    dokumnecie zwanym AIP.
    ( Tylko ) tam mozna sie dowiedziec wszystkiego z cala pewnoscia.

    XXX