  • 1. Data: 2012-08-22 15:07:29
    Temat: zapaść na rynku fotografów
    Od: quent <x...@x...com>

    Obserwuje to już od jakiegoś czasu w kwestii foto reklamowego, którym
    m.in. się zajmuje. Ale teraz widzę to już w drastycznej formie,
    przynajmniej w moim mieście. Wszystkie chyba zakłady foto, które robiły
    zdjęcia studyjne zostały zamknięte.
    Ludzie zostali z masą bardzo drogiego sprzętu foto...

    Zastanawia mnie jak to się dzieje, że takie np. Elfo jeszcze sprzedaje
    swoje prod.

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 2. Data: 2012-08-22 15:26:28
    Temat: Re: zapaść na rynku fotografów
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "quent" <x...@x...com> wrote:

> [...]
    > bardzo drogiego sprzętu foto...
    >
    > Zastanawia mnie jak to się dzieje, że takie np. Elfo jeszcze sprzedaje

    Fotografia cyfrowa dała zupełnie nowe, ekscytujące możliwości, a
    jednocześnie masowo trafiła pod strzechy. W efekcie urosła bańka na
    rynku foto - bańka pod każdym względem: od liczby fotografów wchodzących
    w próby profesjonalne, poprzez rynek materiałów pomocniczych (jeden
    Helion wypuścił kilkaset (!) tytułów z dziedziny foto), aż po przejaw
    poszerzenia rynku, jak chociażby sprzęt i akcesoria foto w ofercie
    dyskontów spożywczych (Biedronka).

    Obecny kryzys finansowy oraz ewidentne przegrzanie koniunktury w
    segmencie foto daje efekty w postaci nie tylko braku zamówień, ale i
    liczby postów na naszej grupie (eheu! :) Oczywiście - powrotu do
    sytuacji sprzed bańki nie ma i nie będzie, ale trzeba też pogodzić się z
    faktem, że fotografia cyfrowa przestaje być gorącym, rozpalającym
    emocje, "seksownym" tematem. Kto polubił, to w tym zostanie, a jak ktoś
    nie znalazł w tym czego szukał (uznania, sławy i pieniędzy) już dawno,
    albo właśnie teraz rozgląda się za nowym hobby/zajęciem.

    Osobiście mi nie przeszkadzała ani sytuacja pierwsza (np. efekty jak
    bogata oferta na rynku, jak i spowszednienie czynności robienia zdjęć -
    w I. poł. I. dekady XXI wieku nierzadko byłem zaczepiany pytaniami: o co
    chodzi, że robię zdjęcie np. śmietnikowi - dziś to już tak nie dziwi),
    ani sytuacja druga: oferta jeszcze długo się utrzyma, a ceny spadną w
    wyniku nadprodukcji (można to przyrównać do rynku kartek pocztowych, na
    których już nie dawało się zarobić i były sprzedawane po ~10gr. - BTW:
    niedawno kupiłem w markecie kilka książek foto po 4 zł sztuka. :)

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 3. Data: 2012-08-22 15:39:52
    Od: Dawid <x...@n...pl>

    W dniu 2012-08-22 15:26, Mariusz [mr.] pisze:

    > Obecny kryzys finansowy oraz ewidentne przegrzanie koniunktury w
    > segmencie foto daje efekty w postaci nie tylko braku zamówień,

    To nie kryzys należy winić, ale chciwość i chęć szybkiego wzbogacenia
    się niektórych( większości) pstrykaczy. Ceny z kosmosu i tandeta zabiła
    wielu z nich.No i dobrze się stało.
    Teraz można wyzywać.

  • 4. Data: 2012-08-22 16:32:58
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Dawid wrote:

    > To nie kryzys należy winić, ale chciwość i chęć szybkiego wzbogacenia
    > się niektórych( większości) pstrykaczy. Ceny z kosmosu

    masz racje kosmicznie niskie ceny skutecznie zabijają osoby próbujące żyć z
    fotografii usługowej.

  • 5. Data: 2012-08-22 16:36:28
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-22 15:07, quent pisze:
> [...]
    > m.in. się zajmuje. Ale teraz widzę to już w drastycznej formie,
    > przynajmniej w moim mieście. Wszystkie chyba zakłady foto, które robiły

    Popyt - podaż - konkurencja doskonała (o którą tak zabiegasz :)
    A tak serio - od lat mówię, że robić ładne zdjęcia potrafi każdy po
    dwudniowym przeszkoleniu. Trudno, żeby taka czynność była dobrze opłacana.

    > Ludzie zostali z masą bardzo drogiego sprzętu foto...

    Który z dnia na dzień zbliża się cenowo do wszelkich analogów.

    > Zastanawia mnie jak to się dzieje, że takie np. Elfo jeszcze sprzedaje
    > swoje prod.

    Wciąż na sesje w studio da się jeszcze laskę wyrwać.
    A tak serio - ludzie jak nigdy dotąd lubią gadżety, a oświetlenie
    studyjne często pod to podchodzi.

    A przy okazji, zastanawiam się, czy nie wrócić do ślubów. Nikt już nie
    robi normalnych zdjęć więc jest nisza. Przy okazji jest na waciki...

    --
    pozdrawia Adam
    /to jest coś takiego do wszystkiego i niczego, że ja nie wiem, co to

  • 6. Data: 2012-08-22 16:51:16
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2012-08-22 16:36, Janko Muzykant pisze:
    > Popyt - podaż - konkurencja doskonała (o którą tak zabiegasz :)
    > A tak serio - od lat mówię, że robić ładne zdjęcia potrafi każdy po
    > dwudniowym przeszkoleniu. Trudno, żeby taka czynność była dobrze opłacana.

    Ale jednak nie wszyscy mają tzw. oko, jakieś wyczucie smaku.
    No ale to w cenie nie jest. Choć w takiej reklamie nie jest najgorzej.
    Pracy nigdy nie musiałem szukać, ciągle ktoś mnie gdzieś poleca.
    Tylko, że to nie jest tak proste jak - wyjąć aparat i cyknąć fote ;-)

  • 7. Data: 2012-08-22 16:52:25
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

> [...]
    > Helion wypuścił kilkaset (!) tytułów z dziedziny foto), aż po przejaw
    > poszerzenia rynku, jak chociażby sprzęt i akcesoria foto w ofercie

    Ciężko się z tym nie zgodzić.

> [...]
    > nie znalazł w tym czego szukał (uznania, sławy i pieniędzy) już dawno,
    > albo właśnie teraz rozgląda się za nowym hobby/zajęciem.

    ...i z tym

> [...]
    > których już nie dawało się zarobić i były sprzedawane po ~10gr. - BTW:
    > niedawno kupiłem w markecie kilka książek foto po 4 zł sztuka. :)

    no i dla odmiany z tym ;-)

  • 8. Data: 2012-08-22 17:02:37
    Temat: Re: zapa?? na rynku fotograf?w
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2012-08-22 16:32, Marek Dyjor pisze:
    > masz racje kosmicznie niskie ceny skutecznie zabijają osoby próbujące
    > żyć z fotografii usługowej.

    Każdy gdzieś tam w rodzinie ma kogoś z jakimś przyzwoitym aparatem więc
    imprezę rodzinną spokojnie obsłuży.

  • 9. Data: 2012-08-22 17:04:05
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2012-08-22 16:51, quent pisze:

    > Ale jednak nie wszyscy mają tzw. oko, jakieś wyczucie smaku.

    W zakresie oczekiwań znakomitej większości zleceniodawców ma ją gdzieś
    połowa populacji.

    --
    pozdrawia Adam
    /jako Polak oczywiście jestem tolerancyjny i uczciwy/

  • 10. Data: 2012-08-22 17:10:39
    Od: quent <q...@b...gmail.kom>

    W dniu 2012-08-22 17:04, Janko Muzykant pisze:

    > W zakresie oczekiwań znakomitej większości zleceniodawców ma ją gdzieś
    > połowa populacji.

    Miałem kiedyś "klięta" na fotki reklamowe jachtu, który zbudował.
    Po dosyć przydługiej rozmowie, w której pokazywał mi foldery jachtów z
    St.Tropez w tle, miałem wątpliwości czy w ogóle podołam zadaniu, bo
    fotki były technicznie bardzo dobre.
    Ustaliliśmy w końcu, że na początek zrobimy sesje wnętrz jachtu u niego
    w fabryce i jeśli będzie ok to pojedziemy w plenery.
    Jednak odstraszyła go cena za sesję - 15 zdjęć obrobionych na gotowo,
    wybranych z całej sesji, czyli pewnie z niecałych 100szt. za 1500zł
    netto ;-)))