eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym? › wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
  • Data: 2016-05-14 13:12:09
    Temat: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost> szukaj wiadomości tego autora

    Witam grupę,

    Jest sobie pradawny komputer z wyjściem MDA. Monitor już lata temu się
    ze mną pożegnał, więc leży sobie beżowe pudło i smutno na mnie patrzy.
    Bardzo chciałbym podłączyć ten komputer do zwykłego ekranu (VGA, HDMI,
    czy cokolwiek "nowego"), i zastanawiam się nad tym jak podejść do sprawy...

    Czy ktoś przerabiał temat?

    Kilka danych:

    1. nie chcę instalować w PC innej karty graficznej - nie w tym rzecz by
    znaleźć rozwiązanie praktyczne, chodzi raczej o sztukę dla sztuki.

    2. istnieją gotowce o nazwie GBS 8219 - ale wynalazki te kosztują od 150
    Eur w górę, ja szukam rozwiązania znacząco tańszego, a i jeśli dałoby
    się czegoś po drodze nauczyć to tym lepiej.

    3. MDA korzysta z 4 linii sygnałowych TTL: hsync, vsync, video i
    intensity. Rozdzielczość 720x350 przy 50 Hz (h-freq 18.432 KHz).

    Póki co wychodzi mi że do obróki takiego sygnału potrzebowałbym "coś" co
    potrafi złapać sygnał on/off o częstotliwości ok. 14 MHz. Mój
    dotychczasowy luźny pomysł:

    a) RPi: podpiąć MDA do pinów GPIO, i w C naskrobać łapanie bitów do
    tablicy, a potem rysować tylko pixele w trybie 800x600.

    lub

    b) Arduino: idea ta sama co z RPi.

    Z tego co wyczytałem, to oba rozwiązania mogą być w stanie teoretycznie
    obsłużyć 15-20MHz.

    Problem z A jest taki, że piny GPIO w RPi oczekują poziomów CMOS (3V3),
    więc musiałbym dostrugać coś co obniżyłoby 5V z MDA do tych ~3V. Przy
    takich częstotliwościach mam obawy że dodanie dzielnika na dwóch
    rezystorach spsuje mi sygnał, a niczego lepszego nie wymyślę. Do tego OS
    Raspi to zwykły linux, który robi 1000 rzeczy naraz, więc równie dobrze
    może mu się zachcieć obsłużyć coś w momencie kiedy ja akurat potrzebuję
    intesywnie łapać lecące bity.

    Problem z B jest taki, że w Arduino nie ma modelu który miałby od startu
    działające wyjście graficzne, co znacząco komplikuje mi sprawę.

    Istnieje także tryb VGA 720x350, więc przeszło mi też przez myśl że może
    dałoby się zrobić jakiś konwerter, ale ten tryb VGA działa w 70Hz, więc
    dużo szybciej od MDA, i tu już w ogóle nie mam inwencji jak za coś
    takiego można się zabrać.

    Co polecacie? A może w ogóle w złym kierunku kombinuję, i takie sprawy
    załatwia się całkiem inaczej?

    Dodam, że nie jestem elektronikiem - wiem jak działa tranzystor i czym
    jest dioda, potrafię obsługiwać lutownicę, i umiem pisać w C, oraz
    (niechętnie) w ASM, więc rozwiązanie musi być relatywnie "proste"...

    Mateusz