eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym? › Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
  • Data: 2016-05-14 14:22:45
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste wita grupę:

    > Jest sobie pradawny komputer z wyjściem MDA.

    MDA, czy Hercules (HGC)? Z monitorowego punktu widzenia to wszystko
    jedno, ale komputer z MDA, to rzadkość i osobliwość. Tylko oryginalny
    IBM.

    > Monitor już lata temu się ze mną pożegnał, więc leży sobie beżowe
    > pudło i smutno na mnie patrzy. Bardzo chciałbym podłączyć ten komputer
    > do zwykłego ekranu (VGA, HDMI, czy cokolwiek "nowego"), i zastanawiam
    > się nad tym jak podejść do sprawy...

    HDMI odpada, VGA jak najbardziej.

    > Czy ktoś przerabiał temat?
    >
    > Kilka danych:
    >
    > 1. nie chcę instalować w PC innej karty graficznej - nie w tym rzecz by
    > znaleźć rozwiązanie praktyczne, chodzi raczej o sztukę dla sztuki.

    Akurat zainstaowanie drugiej karty byłoby jak najbardziej w duchu epoki.
    Komputery z MDA, która to jest *kartą tekstową* bardzo często miały
    również *kartę graficzną* do pokazywania obrazków.

    > 2. istnieją gotowce o nazwie GBS 8219 - ale wynalazki te kosztują od 150
    > Eur w górę, ja szukam rozwiązania znacząco tańszego, a i jeśli dałoby
    > się czegoś po drodze nauczyć to tym lepiej.
    >
    > 3. MDA korzysta z 4 linii sygnałowych TTL: hsync, vsync, video i
    > intensity. Rozdzielczość 720x350 przy 50 Hz (h-freq 18.432 KHz).

    Czyli podobnie do VGA. Też są osobne linie synchronizacji V i H,
    a do tego trzy analogowe sygnały R, G, B.

    > Póki co wychodzi mi że do obróki takiego sygnału potrzebowałbym
    > "coś" co potrafi złapać sygnał on/off o częstotliwości ok. 14 MHz.

    Ja bym raczej powiedział "obróbki sygnałów", nie "sygnału". Można
    je potraktować osobno, dopasować poziomy sygnałw synchronizacji
    (nie pamiętam jakie są tu i tam, trzeba sprawdzić) i zrobić jednym
    opornikiem z dwóch sygnałów wideo jeden (doprowadzony do R, G i B).
    Karty VGA mają tryb MDA, a monitory CRT potrafią pracować z tymi
    częstotliwościami odchylania. Podejrzewam, że LCD też to łykną.

> [...]
    > więc musiałbym dostrugać coś co obniżyłoby 5V z MDA do tych ~3V. Przy
    > takich częstotliwościach mam obawy że dodanie dzielnika na dwóch
    > rezystorach spsuje mi sygnał, a niczego lepszego nie wymyślę. Do tego OS
    > Raspi to zwykły linux, który robi 1000 rzeczy naraz, więc równie dobrze
    > może mu się zachcieć obsłużyć coś w momencie kiedy ja akurat potrzebuję
    > intesywnie łapać lecące bity.
    >
    > Problem z B jest taki, że w Arduino nie ma modelu który miałby od startu
    > działające wyjście graficzne, co znacząco komplikuje mi sprawę.

    Uroczy pomysł! Na dobrą sprawę, to dużo prościej jest na tym RPi uruchomić
    wirtualna maszynę z tym beżowym w środku, niż chwytać jego sygnał wideo
    i przerabiać.

    > Istnieje także tryb VGA 720x350, więc przeszło mi też przez myśl że może
    > dałoby się zrobić jakiś konwerter, ale ten tryb VGA działa w 70Hz, więc
    > dużo szybciej od MDA, i tu już w ogóle nie mam inwencji jak za coś
    > takiego można się zabrać.

    Ma 70Hz, bo skoro monitor potrafi, to czemu nie skorzystać. Ale jednak
    monitory powiny mieć zdolność bycia "multisync". Ja miałem kiedyś taki,
    który miał dwa wejścia -- analogowe VGA i drugie EGA/CGA/MDA (czy jakoś
    podobnie, w każdym razie tak bardziej TTL). Kartę VGA z gniazdem DB9
    też miałem.

    > Co polecacie? A może w ogóle w złym kierunku kombinuję, i takie sprawy
    > załatwia się całkiem inaczej?
    >
    > Dodam, że nie jestem elektronikiem - wiem jak działa tranzystor i czym
    > jest dioda, potrafię obsługiwać lutownicę, i umiem pisać w C, oraz
    > (niechętnie) w ASM, więc rozwiązanie musi być relatywnie "proste"...

    No więc wszystko wskazuje na to, że da się to zrealizować lutując najwyżej
    kilka tranzystorów. A może i bez nich.

    --
    Jarek