  • 1. Data: 2016-05-14 13:12:09
    Temat: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    Witam grupę,

    Jest sobie pradawny komputer z wyjściem MDA. Monitor już lata temu się
    ze mną pożegnał, więc leży sobie beżowe pudło i smutno na mnie patrzy.
    Bardzo chciałbym podłączyć ten komputer do zwykłego ekranu (VGA, HDMI,
    czy cokolwiek "nowego"), i zastanawiam się nad tym jak podejść do sprawy...

    Czy ktoś przerabiał temat?

    Kilka danych:

    1. nie chcę instalować w PC innej karty graficznej - nie w tym rzecz by
    znaleźć rozwiązanie praktyczne, chodzi raczej o sztukę dla sztuki.

    2. istnieją gotowce o nazwie GBS 8219 - ale wynalazki te kosztują od 150
    Eur w górę, ja szukam rozwiązania znacząco tańszego, a i jeśli dałoby
    się czegoś po drodze nauczyć to tym lepiej.

    3. MDA korzysta z 4 linii sygnałowych TTL: hsync, vsync, video i
    intensity. Rozdzielczość 720x350 przy 50 Hz (h-freq 18.432 KHz).

    Póki co wychodzi mi że do obróki takiego sygnału potrzebowałbym "coś" co
    potrafi złapać sygnał on/off o częstotliwości ok. 14 MHz. Mój
    dotychczasowy luźny pomysł:

    a) RPi: podpiąć MDA do pinów GPIO, i w C naskrobać łapanie bitów do
    tablicy, a potem rysować tylko pixele w trybie 800x600.

    lub

    b) Arduino: idea ta sama co z RPi.

    Z tego co wyczytałem, to oba rozwiązania mogą być w stanie teoretycznie
    obsłużyć 15-20MHz.

    Problem z A jest taki, że piny GPIO w RPi oczekują poziomów CMOS (3V3),
    więc musiałbym dostrugać coś co obniżyłoby 5V z MDA do tych ~3V. Przy
    takich częstotliwościach mam obawy że dodanie dzielnika na dwóch
    rezystorach spsuje mi sygnał, a niczego lepszego nie wymyślę. Do tego OS
    Raspi to zwykły linux, który robi 1000 rzeczy naraz, więc równie dobrze
    może mu się zachcieć obsłużyć coś w momencie kiedy ja akurat potrzebuję
    intesywnie łapać lecące bity.

    Problem z B jest taki, że w Arduino nie ma modelu który miałby od startu
    działające wyjście graficzne, co znacząco komplikuje mi sprawę.

    Istnieje także tryb VGA 720x350, więc przeszło mi też przez myśl że może
    dałoby się zrobić jakiś konwerter, ale ten tryb VGA działa w 70Hz, więc
    dużo szybciej od MDA, i tu już w ogóle nie mam inwencji jak za coś
    takiego można się zabrać.

    Co polecacie? A może w ogóle w złym kierunku kombinuję, i takie sprawy
    załatwia się całkiem inaczej?

    Dodam, że nie jestem elektronikiem - wiem jak działa tranzystor i czym
    jest dioda, potrafię obsługiwać lutownicę, i umiem pisać w C, oraz
    (niechętnie) w ASM, więc rozwiązanie musi być relatywnie "proste"...

    Mateusz

  • 2. Data: 2016-05-14 14:22:45
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste wita grupę:

    > Jest sobie pradawny komputer z wyjściem MDA.

    MDA, czy Hercules (HGC)? Z monitorowego punktu widzenia to wszystko
    jedno, ale komputer z MDA, to rzadkość i osobliwość. Tylko oryginalny
    IBM.

> [...]
    > pudło i smutno na mnie patrzy. Bardzo chciałbym podłączyć ten komputer
    > do zwykłego ekranu (VGA, HDMI, czy cokolwiek "nowego"), i zastanawiam

    HDMI odpada, VGA jak najbardziej.

    > Czy ktoś przerabiał temat?
    >
    > Kilka danych:
    >
    > 1. nie chcę instalować w PC innej karty graficznej - nie w tym rzecz by
    > znaleźć rozwiązanie praktyczne, chodzi raczej o sztukę dla sztuki.

    Akurat zainstaowanie drugiej karty byłoby jak najbardziej w duchu epoki.
    Komputery z MDA, która to jest *kartą tekstową* bardzo często miały
    również *kartę graficzną* do pokazywania obrazków.

> [...]
    >
    > 3. MDA korzysta z 4 linii sygnałowych TTL: hsync, vsync, video i
    > intensity. Rozdzielczość 720x350 przy 50 Hz (h-freq 18.432 KHz).

    Czyli podobnie do VGA. Też są osobne linie synchronizacji V i H,
    a do tego trzy analogowe sygnały R, G, B.

    > Póki co wychodzi mi że do obróki takiego sygnału potrzebowałbym
    > "coś" co potrafi złapać sygnał on/off o częstotliwości ok. 14 MHz.

    Ja bym raczej powiedział "obróbki sygnałów", nie "sygnału". Można
    je potraktować osobno, dopasować poziomy sygnałw synchronizacji
    (nie pamiętam jakie są tu i tam, trzeba sprawdzić) i zrobić jednym
    opornikiem z dwóch sygnałów wideo jeden (doprowadzony do R, G i B).
    Karty VGA mają tryb MDA, a monitory CRT potrafią pracować z tymi
    częstotliwościami odchylania. Podejrzewam, że LCD też to łykną.

> [...]
    >
    > Problem z B jest taki, że w Arduino nie ma modelu który miałby od startu
    > działające wyjście graficzne, co znacząco komplikuje mi sprawę.

    Uroczy pomysł! Na dobrą sprawę, to dużo prościej jest na tym RPi uruchomić
    wirtualna maszynę z tym beżowym w środku, niż chwytać jego sygnał wideo
    i przerabiać.

> [...]
    > dałoby się zrobić jakiś konwerter, ale ten tryb VGA działa w 70Hz, więc
    > dużo szybciej od MDA, i tu już w ogóle nie mam inwencji jak za coś

    Ma 70Hz, bo skoro monitor potrafi, to czemu nie skorzystać. Ale jednak
    monitory powiny mieć zdolność bycia "multisync". Ja miałem kiedyś taki,
    który miał dwa wejścia -- analogowe VGA i drugie EGA/CGA/MDA (czy jakoś
    podobnie, w każdym razie tak bardziej TTL). Kartę VGA z gniazdem DB9
    też miałem.

> [...]
    > jest dioda, potrafię obsługiwać lutownicę, i umiem pisać w C, oraz
    > (niechętnie) w ASM, więc rozwiązanie musi być relatywnie "proste"...

    No więc wszystko wskazuje na to, że da się to zrealizować lutując najwyżej
    kilka tranzystorów. A może i bez nich.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2016-05-14 14:29:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-05-14 13:12, Mateusz Viste wrote:
    > dałoby się zrobić jakiś konwerter, ale ten tryb VGA działa w 70Hz, więc
    > dużo szybciej od MDA, i tu już w ogóle nie mam inwencji jak za coś
    > takiego można się zabrać.

    Twoim prawiwym problemem jest fakt że VGA to 31kHz poziomo. Tego nie da
    się przerobić ładnie na 15kHz bez framebuffera (chyba że wystarczy obraz
    2x węższy), poza tym monitoy hercules i MDA mają często sterowanie
    cyfrowe i nie jest łatwo podać video analogowe.

    > Dodam, że nie jestem elektronikiem - wiem jak działa tranzystor i czym
    > jest dioda, potrafię obsługiwać lutownicę, i umiem pisać w C, oraz
    > (niechętnie) w ASM, więc rozwiązanie musi być relatywnie "proste"...

    Oddaj do muzemu. Czasem też na allegro trafią sie jacyś entuzjaści.

    Jeśli jednak chcesz tracić czas to zacznij od tego:

    https://www.youtube.com/watch?v=y_d2hWXyykI

  • 4. Data: 2016-05-14 14:58:10
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2016-05-14 o 13:12, Mateusz Viste pisze:
    > Co polecacie? A może w ogóle w złym kierunku kombinuję, i takie sprawy
    > załatwia się całkiem inaczej?

    Jeśli to MDA a nie jakiś klon/udoskonalenie to to produkuje 256 znaków
    ułożonych w tablicę 80x25, nie potrzebujesz więc kontrolera z wyjściem
    wideo a wystarczy Ci coś z wyjściem szeregowym i konsola szeregowa by to
    wyświetlić.
    Jedyny problem to te 14 MHz, musiał byś mieć kontroler, który ma dobrze
    zorganizowane przerwania sprzętowe od licznika i DMA ale obawiam się, że
    i tak z zegarem nie zejdziesz poniżej 70 MHz.

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2016-05-14 15:04:50
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 14-05-2016 13:12, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > czy cokolwiek "nowego"), i zastanawiam się nad tym jak podejść do sprawy...

    Życzliwie doradzę, sprzęt powinien już być w muzeum, dawno temu. Brak
    już mu jakiejkolwiek użyteczności.

    W swoim czasie miałem zrobioną taką kartę, linie sygnałowe były
    mieszane do composite video i sygnał był podawany "po niskiej"
    na _przerobiony_ telewizor Neptun 150. Działało.
    Nawet kineskop mu wymieniłem na taki z zielonym luminoforem.
    K.

  • 6. Data: 2016-05-14 15:55:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Andrzej W. napisał:

> [...]
    > ułożonych w tablicę 80x25, nie potrzebujesz więc kontrolera z wyjściem
    > wideo a wystarczy Ci coś z wyjściem szeregowym i konsola szeregowa by

    Nie *produkuje*, lecz *używa*. Bierze 2000 bajtów z obszearu RAM powyżej
    640kB przeznaczonego dla karty MDA i wyświetla na ekranie. Ale wyświetla
    tworząc normalny sygnał wideo, z konsolą szeregową nie ma to nc wspólnego.

    > Jedyny problem to te 14 MHz, musiał byś mieć kontroler, który ma dobrze
    > zorganizowane przerwania sprzętowe od licznika i DMA ale obawiam się,
    > że i tak z zegarem nie zejdziesz poniżej 70 MHz.

    No więc własnie karta MDA to taki sprzętowy kontroler. Intel 8075 bodajże,
    o ile dobrze pamiętam. Generator znaków w osobnej pamięci [EP]ROM, do tego
    jeszcze potrzebny rejestr przesuwny w osobnym układzie scalonym do zamiany
    bajtu na postać szeregową. Ale to wszystko już jest, teraz trzeba do tego
    podłączyć monitor, który się zsynchronizuje.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-05-14 15:56:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan John Smith napisał:

    > Życzliwie doradzę, sprzęt powinien już być w muzeum, dawno temu.
    > Brak już mu jakiejkolwiek użyteczności.

    W muzeum lepiej wyglądają sprzęty działające. Może to ten przypadek?

> [...]
    > na _przerobiony_ telewizor Neptun 150. Działało.
    > Nawet kineskop mu wymieniłem na taki z zielonym luminoforem.

    To też jest rozwiązanie -- przerobić monitor VGA dorabiając mu wejście
    zgodne z MDA. Albo telewizor przerobić.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2016-05-14 16:13:53
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 14/05/2016 14:22, Jarosław Sokołowski wrote:
    > MDA, czy Hercules (HGC)? Z monitorowego punktu widzenia to wszystko
    > jedno, ale komputer z MDA, to rzadkość i osobliwość. Tylko oryginalny
    > IBM.

    To nie żaden IBM, tylko składak-azjat jakich było onegdaj mnóstwo na
    naszym rynku... Tak się akurat złożyło że ma MDA na pokładzie (tzn.
    ścislej MDA-clone, na bazie UM6845, ale tak jak "oficjalne" MDA ma 4K
    RAMu i wyświetla jedyny słuszny tryb 80x25).

> [...]
    > Karty VGA mają tryb MDA, a monitory CRT potrafią pracować z tymi
    > częstotliwościami odchylania. Podejrzewam, że LCD też to łykną.

    Ano o tym też myślałem, wszak byłoby to rozwiązanie najprostsze z
    możliwych, ale gdyby to faktycznie było możliwe, to czy chińczyki już by
    na to dawno nie wpadli? :)

    Sygnał TTL mógłbym relatywnie łatwo zbić do ~0.7V i podpiąć do linii G
    na VGA, ale hsync wydaje się wcale nie kompatybilny... MDA wyrzuca
    18KHz, a z tego co udało mi się wyczytać monitory VGA tak nisko nie schodzą.

    Pierwszy z brzegu podręcznik do jakichś CRT od HP:
    http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00522046.pdf

    HSYNC, zależnie od modelu monitora, podają "30 to 70 KHz" lub "30 to 86
    KHz". A moje MDA leży jednak duużo niżej...

    > Uroczy pomysł! Na dobrą sprawę, to dużo prościej jest na tym RPi
    > uruchomić wirtualna maszynę z tym beżowym w środku, niż chwytać jego
    > sygnał wideo i przerabiać.

    Ale to już jednak nie to samo :) Jak najbardziej mógłbym moje dawne bazy
    PC-File oglądać na jakimś dosboxie, ale idea polega na przedłużeniu
    życia mojego beżowego trzydziestolatka.

    Mateusz

  • 9. Data: 2016-05-14 16:24:55
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 14/05/2016 15:04, John Smith wrote:
    > Życzliwie doradzę, sprzęt powinien już być w muzeum, dawno temu.

    Bo że brzydki? Stary? Wolny? To wszystko całkiem jak ja :)
    To całkiem dobry sprzęt, tylko czeka by mu ekran podłączyć.

    > Brak już mu jakiejkolwiek użyteczności.

    Tu się nie zgodzę. Może nie uciągnie filmików o ganiających kotach z
    youtube czy nie wyświetli mądrości ludowych z twittera czy innego
    facebooka, ale do trzymania danych w PC-File, pisania tekstu i innych
    poważnych zadań nadaje się doskonale.

    Ba, ten beżowiec to jeszcze jedna z moich młodszych maszyn - mam dużo
    starszy który mi pięknie gra do pracy:
    https://www.youtube.com/watch?v=8ssDGBTssUI

    Mateusz

  • 10. Data: 2016-05-14 16:29:02
    Od: Mateusz Viste <mateusz.viste@localhost>

    On 14/05/2016 15:55, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Nie *produkuje*, lecz *używa*. Bierze 2000 bajtów z (...)

    Ściślej to 4000 bajtów. 80 x 25 x 2 (jeden bajt dla znaku + jeden dla
    atrybutów).
    Wszystko inne jak najbardziej się zgadza - PC działa, MDA działa (jak
    sądzę), tylko potrzebuję "jakoś" podłączyć do tego jakiś nowoczesny ekran...

    Mateusz