eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikawyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym? › Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
  • Data: 2016-05-14 16:37:19
    Temat: Re: wyjście z karty MDA (PC) - jak wyświetlić na czymkolwiek obecnym?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > To nie żaden IBM, tylko składak-azjat jakich było onegdaj mnóstwo na
    > naszym rynku... Tak się akurat złożyło że ma MDA na pokładzie (tzn.
    > ścislej MDA-clone, na bazie UM6845, ale tak jak "oficjalne" MDA ma 4K
    > RAMu i wyświetla jedyny słuszny tryb 80x25).

    No to faktycznie rzadki okaz!

    > Ano o tym też myślałem, wszak byłoby to rozwiązanie najprostsze z
    > możliwych, ale gdyby to faktycznie było możliwe, to czy chińczyki
    > już by na to dawno nie wpadli? :)

    Myślę, że jednak nie. Zapotrzebowanie na poziomie przyzerowym, więc
    nie ma sensu brać się za takie rzeczy.

    > Sygnał TTL mógłbym relatywnie łatwo zbić do ~0.7V i podpiąć do linii
    > G na VGA, ale hsync wydaje się wcale nie kompatybilny... MDA wyrzuca
    > 18KHz, a z tego co udało mi się wyczytać monitory VGA tak nisko nie
    > schodzą.

    Teoria może być bardzo różna od praktyki. Udawało mi się sterować
    monitorem przy wyższych częstotliwościach niż dokumentacja podaje,
    przy niższych też może się udać. Monitor to stwór analogowy, wiele
    zależy od modelu, im starszy, tym lepszy. Radzę zacząć od eksperymentu
    z linuksem, jakąś kartą VGA i testowanym monitorem. W pliku xorg.conf
    da się opisać każdy własny tryb pracy, z dowolną częstotliwością
    jednego i drugiego odchylania, z każdą szerokością i położeniem
    impulsów synchronizacyjnych. Od razu będzie wiadomo, czy monitor
    łapie co potrzeba. A jeśli nie, to mozna próbowac go podstroić lub
    przerobić.

    > Pierwszy z brzegu podręcznik do jakichś CRT od HP:
    > http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c00522046.pdf
    >
    > HSYNC, zależnie od modelu monitora, podają "30 to 70 KHz" lub
    > "30 to 86 KHz". A moje MDA leży jednak duużo niżej...

    Ale to stosunkowo nowy monitor. Młodzieniaszek, jeśli go z tym
    beżowym koleżką porównać. Najlepiej poszukać takiego monitora,
    który ma potencjometry regulacyjne, a nie przyciski i OSD.

    > Ale to już jednak nie to samo :) Jak najbardziej mógłbym moje
    > dawne bazy PC-File oglądać na jakimś dosboxie, ale idea polega
    > na przedłużeniu życia mojego beżowego trzydziestolatka.

    Kartę sieciową mu włożyć. Albo wbić się przez RS-232. Jest wiele
    sposobów alternatywnej zabawy. Jeśli z jakichś tajemnych powodów
    wetknięcie karty ISA VGA nie wchodzi w grę.

    --
    Jarek