  • 11. Data: 2009-10-22 19:46:15
    Temat: Re: wydaje mi się, ze nie istnieje ale jakoś mentalnie sobie z tym nie radzę:)
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    marek augustyński pisze:
    > Pewnie temat sie gdzieś przewinął ale nie pamiętam. Czy orientujecie się czy
    > jest coś, pytam o fotografię, co można zrobić tylko aparatem cyfrowym a nie da
    > się zrobić analogowym.

    Uzyskiwanie szybkich wyników zdjęcia (pomijam polaroida).

    Możliwość szybkiego przekazania zdjęcia "w świat".

    Możliwość uzyskania idealnych kopii.

    > I drugie podobne pytanie tylko na odwrót.

    Hmmm... Slajdy.

    Możliwość prostej "wymiany matrycy" ;) (przynajmniej póki nie pojawią
    się powszechnie dostępne aparaty z wymiennymi matrycami w sensownej cenie)

    Chcesz mieć slajd? Masz. Chcesz mieć monochromatyczne? Masz. Chcesz mieć
    czułe na podczerwień? Masz.

    Z cyfrą trzeba się bardziej nakombinować.

    Archiwizacja negatywów i odbitek - zawsze da się je odczytać, nawet
    jeśli dojdzie do zagłady cywilizacji i wrócimy do epoki kamienia łupanego ;)

    Przynajmniej póki sam materiał fizycznie nie ulegnie zniszczeniu.

    To tak na początek ;)

  • 12. Data: 2009-10-22 20:05:35
    Od: "Witek Kaszkin" <w...@p...zakopane.pl>

    > Ekspozycja trwająca kilka godzin - żadna matryca tego nie wytrzyma.

    ooo, a to dlaczego ?

    Witek

  • 13. Data: 2009-10-22 20:06:31
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    marek augustyński pisze:

    > Czy istnieje choćby jedna rzecz, którą mogę zrobić analogiem, a cyfrą nie

    Robienie zdjęć bez baterii, zasilania.
    Zastosowanie materiałów czułych na różne długości fali.
    Wykorzystanie całej gamy efektów związanych z właściwościami emulsji
    światłoczułych, przychodzi mi do głowy solaryzacja.

    > i na odwrót?

    Zmiana ISO przy każdej klatce. (można wymieniać filmy, ale konia z
    rzędem temu kto będzie miał przy sobie filmy 100,200,400,800,1600 ISO i
    naświetlał jedną klatkę i zmieniał.

    Natychmiastowe pokazanie wyników (chociaż podobno polaroid znów wraca)

    Precyzyjne ostrzenie manualne za pomocą LV. Samo LV niby można przez
    dołączenie kamery do wizjera, nasadki kątowe, ale jednak to nie to samo.

    Stwierdzenie, że coś jest zrypane (film może być uszkodzony, ale to
    dopiero się okazuje w ciemni).

    Wysłanie zdjęcia z aparatu na drugi koniec świata.

    Długie serie fotografii bez przerw. (nie mówię o specjalistycznym
    sprzęcie). Karta 16GB i można pstrykać i pstrykać, film kończy się po 36
    klatkach i tracimy 30 sekund na zmianę (wprawne osoby). Dla reporterów
    to ma znaczenie. Wymiana karty trwa krócej.

    W sumie pytanie komplikuje to, że nie ma bardzo nowoczesnych aparatów na
    film w segmencie popularnym. Tylko średni format, z lustrzanek to tylko
    Nikon F6 z 2004 roku, czyli konstrukcja sprzed 5 lat.
    Łatwiej zresztą pokazać rzeczy, które robi się łatwiej w określonej
    technologii. Np zanudzanie rodziny i znajomych zdjęciami z wakacji,
    aparaty cyfrowe pozwalają szybko zanudzić olbrzymie audytorium, raz, że
    zdjęć się robi więcej, bo nic nie kosztuje, a poza tym można je rozesłać
    wszystkim ze swojej listy adresowej.

    wer

  • 14. Data: 2009-10-22 20:21:19
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    Wszystko są to rozważania na bezsensownie wysokim poziomie abstrakcji
    brnące w wymienianie przewagi świąt Bożego Narodzenia nad Wielkanocą.
    Zejdźmy na ziemię i tam nie znajdziemy realnych sytuacji, w którym nie
    dało by się jednego zastąpić drugim i vice versa.

  • 15. Data: 2009-10-22 20:27:19
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Moim zdaniem stosując zapis na filmie, możesz rozciągnąć zakres tonalny
    > sceny zachowując ciągłość histogramu (wywołanie typu push, czy też
    > wywołanie N+ileśtam). W zapisie cyfrowym rozciągnięcie zakresu tonalnego
    > powoduje utratę ciągłości histogramu i przejście na histogram szpilkowy.
    > Na obrazie końcowym owocuje to skokowymi zmianami tonów zamiast płynnych
    > przejść tonalnych.

    Też o tym myślałem. To ma ogromne znacznie dla estetyki a nawet więcej, ale
    raczej jeśl chodzi o materiał analogowy w ogóle i jeśli jest on ostatecznym
    medium. Np. gdy weżmiesz samą kliszę lub jeszcze lepiej papier światoczuły i
    naświetlisz go bezpśrednio bez użycia aparatu... np fotogram polegający na
    płynym gradiencie od bieli do czerni. Żaden wydruk tego nie da. Efekt jest tak
    charakterystyczny, że staje się środkiem wyrazu bardziej niż estetycznym.
    Jednak gdy używasz negatywu, a potem odbijasz, rzeczywiście masz płynnie ale
    nie aż tak żeby przebiło to samą estetykę. Masz o prostu super obraz, np styk.

    pozdrawiam
    marek

  • 16. Data: 2009-10-22 20:38:35
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Ekspozycja trwająca kilka godzin - żadna matryca tego nie wytrzyma.

    fakt. Totalna nisza ale bywa, że o sporym znaczeniu.

    > Dowolny wybór balansu bieli.

    pomijalne jeśli używam różnych filmów i filtrów

    HDRI.
    > Filtry artystyczne :>>>

    założyłem skan i użycie photoshopa.

    pozdrawiam
    marek

  • 17. Data: 2009-10-22 20:42:46
    Od: "mirek" <f...@w...pl>

    Użytkownik "KILu" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wielokrotna ekspozycja - rzecz w przypadku cyfry w zasadzie niespotykana
    > (choc kojarze, ze jakis aparat mial taka funkcje...).

    Fuji 602

    --
    buy and sell your photos
    http://photobank.net-poland.com

  • 18. Data: 2009-10-22 20:43:55
    Od: "Thomas" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Jakub Roguski" <_adres_@_stopka_._postu_.pl> napisał w
    wiadomości news:hbq8m1$vtg$1@node1.news.atman.pl...

    > No, to akurat robi sie w Photoshopie :-)
    > A do tego niektóre aparaty cyfrowe mają funkcję wielokrotnej ekspozycji,
    > jak choćby Nikony D700, D300, D200 (wszystkie do 10 ekspozycji) czy D90
    > (do 3 ekspozycji).

    Olek E-30 tez ma cos takiego (nakladanie kilku zdjec na siebie - o to
    chodzi?)

    Thomas

  • 19. Data: 2009-10-22 20:45:00
    Od: "marek augustynski" <h...@p...onet.pl>

    > Mam wrazenie, ze autor w swej miejscami niezbyt jasnej wypowiedzi
    > zasugerowal, iz nie bierze PS pod uwage. :)

    biorę.

    sorry za niejasności:)

    marek

  • 20. Data: 2009-10-22 20:51:16
    Od: "JD" <j...@g...com>

    Użytkownik "KILu" <b...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Wielokrotna ekspozycja - rzecz w przypadku cyfry w zasadzie niespotykana
    > (choc kojarze, ze jakis aparat mial taka funkcje...).

    Mój Samsung GX-10 i GX-20 ma

    JD