  • 91. Data: 2009-10-25 23:51:17
    Temat: Re: wydaje mi si?, ze nie istnieje ale jako? mentalnie sobie z tym nie radz?:)
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-10-25, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:

    > Mogą być też takie:
    > http://www.roundshot.ch/xml_1/internet/de/applicatio
    n/d438/d925/f934.cfm

    To jest mniej więcej stan produkcji masowej na dzisiaj, czyli system
    cyfrowy odpowiadający filmowi 120 i pochodnym.

    > http://www.betterlight.com/products4X5.html

    Ten zaś nie ustępuje za bardzo rozdzielczością dobremu negatywowi 4x5
    ale to jest w sumie przecież skaner ze wszystkimi wynikającymi z tego
    ograniczeniami.

    Mimo wszystko podejrzewam, że trochę potrwa aż na rynku pojawią się
    matryce oferujące podobną liczbę detali co materiały analogowe. Nie
    wiem, czy nie będzie do tego potrzebny jakiś spektakularny przełom
    technologiczny bo powiększanie rozmiaru matryc jest tu zbyt kosztowne a
    dalsze zwiększanie ich rozdzielczości (stopnia upakowania sensorów) może
    być przy obecnym stanie technologii niewykonalne.

    --
    Marcin

  • 92. Data: 2009-10-26 10:00:43
    Od: Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl>

    Mon, 26 Oct 2009 07:51:17 +0800, Marcin Debowski
    <a...@I...ml1.net> pisze:

    >Mimo wszystko podejrzewam, że trochę potrwa aż na rynku pojawią się
    >matryce oferujące podobną liczbę detali co materiały analogowe.

    To chyba także kwestia potrzeb i presji rynku. Wojsko sobie zamawia
    aparaty 1.8Gpixeli:
    http://www.wired.com/dangerroom/2009/02/gigapixel-fl
    yin/

    ale ilu fotografów zawodowych rzeczywiście potrzebuje maksumum detali?
    W sieci znajdziesz porównania cyfrowego średniego formatu z 4x5, które
    sugerują, że mogą to być formaty porównywalne użytkowo, nawet jeżeli
    ilość przenoszonych detali nieco się różni:
    http://www.luminous-landscape.com/essays/Cramer.shtm
    Pozdrawiam,
    Andrzej Popowski

  • 93. Data: 2009-10-26 11:24:04
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał:

    > [...]
    > Mimo wszystko podejrzewam, że trochę potrwa aż na rynku pojawią się
    > matryce oferujące podobną liczbę detali co materiały analogowe.

    Jeśli masz na myśli materiały analogowe w dużych formatach i matryce do
    aparatów cyfrowych tańszych od dobrej klasy samochodu - jestem skłonny
    przyznać Ci rację.

> [...]
    > dalsze zwiększanie ich rozdzielczości (stopnia upakowania sensorów) może
    > być przy obecnym stanie technologii niewykonalne.

    Zwiększanie stopnia upakowania sensorów nawet jeśli wykonalne byłoby mało
    sensowne - bo co nam daje rozdzielczośc matrycy jeśli nie mamy do niej
    odpowiedniej optyki, aby tę rozdzielczość wykorzystać?
    Co do zwiększania rozmiarów matryc - problemem jest wielkość potencjalnego
    rynku dla tych matryc. Aparat wielkoformatowy na materiały analogowe jest
    wyrobem stosunkowo prostym - i koszt jego opracowania jest stosunkowo
    niewielki, co oznacza, że powyżej pewnej, stosunkowo niewielkiej, liczby
    wyprodukowanych egzemplarzy koszt wyprodukowania pojedyńczego egzemplarza
    nieznacznie tylko zależy od skali produkcji. W przypadku wielkoformatowego
    aparatu cyfrowego koszty projektowania, opracowania i wdrożenia są ogromne -
    i trzeba naparwdę dużego zapotrzebowania rynkowego aby cena mogła zejść do w
    miarę rozsądnego poziomu.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 94. Data: 2009-10-27 05:58:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-10-26, Andrzej Popowski <p...@p...onet.pl> wrote:

    > To chyba także kwestia potrzeb i presji rynku. Wojsko sobie zamawia
    > aparaty 1.8Gpixeli:
    > http://www.wired.com/dangerroom/2009/02/gigapixel-fl
    yin/

    Zgadza się. Ogólnie to nacisk kładłem na dostępność (produkt masowy) bo
    z grubsza wiadomo, że sa to wszystko rozważania raczej akademickie -
    chciałem udowodnić pewną, niekoniecznie praktyczną tezę. Tak jak nie ma
    rzeczywistej potrzeby aby masowo produkować materiały analogowo o
    wyższej niz obecnie rozdzielczości, tak samo jest z materiałami
    cyfrowymi. To nie jest niekończący się wyścig nawet przy założeniu, że
    marketing uczynił z liczby pikseli świętego grala dla przeciętnego
    amatora. Dalsze zwiększanie l. pikseli w typowych zastosowaniach
    amatorskich pozbawione jest sensu i w końcu przestanie być to kiedyś
    eksploatowane. Juz się powoli tak zresztą dzieje.

    --
    Marcin

  • 95. Data: 2009-10-29 09:51:08
    Temat: Re: wydaje mi się, ze nie istnieje ale jakoś mentalnie sobie z tym nie radzę:)
    Od: "Kokos" <k...@k...com>

    Użytkownik ""Paweł W."" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Bo cyfra w 2004 to zaczynała raczkować. Mi z kolei z cech stricte
    > fotograficznych w moim starym Pentaksie, to brakuje - dużo mniej szumiącej
    > matrycy, trochę większej DR, bezprzewodowego sterowania lampami wbudowanym
    > flashem, SR. Z bajerów - LV.

    w 2004 wyszedł nikon d2x i d70