  • 31. Data: 2009-09-24 08:20:13
    Temat: Re: Monitor mi sie psuje?
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Toteż trzeba kupować takie, w ktorych nie zalezy lub prawie nie zalezy. I w
    > dzisiejszych czasach takie monitory wcale nie muszą kosztowac majatku. Ceny
    > poleasingowych NEC-ów z matrycą IPS jak zapewniają sprzedawcy bez wad
    > zaczynają się na Allegro już od ok. 330zł. Oczywiście kupno monitora
    > używanego, zapewne ściąganego z zachodniej Europy jako złom komputerowy,
    > jest pewnym ryzykiem, ale można je zminimalizowac - np. dokonując oględzin
    > sprzetu przed zakupem. Mam zresztą wrażenie, że kupowanie w dzisiejszych
    > czasach monitora CRT wiąże się z dużo większym ryzykiem.

    W LCD trzeba uważać na stan matrycy - jest delikatna i wrażliwa na
    zbyt mocny nacisk, udeżenie powoduje powstawanie ciemnych placków.
    Podświetlenie jest dalece trwalsze niż bańka, więc jeśli trafimy na
    ładnego, niezajechanego używańca, są wszelkie dane po temu, że posłuży
    nam jeszcze przez ładnych parę lat.
    Przy dobrym, dużym CRT jest to nader mało prawdopodobne - zwykle nikt
    nie kupował wielkich, ciężkich, cholernie drogich (od około 5tyś)
    baniek Eizo czy Sony serii F, nie mówiąc o abstrakcyjnie drogich
    referencyjnych Barco, Radiusach, czy LaCie (od 10-20tyś) po to, by od
    czasu do poukładać se na nich pasjansa. W dodatku w CRT im wyższa
    rozdziałka i odświeżanie było ustawione, tym szybciej się taki moniek
    kończył, zaś w zastosowaniach graficznych zwykle ustawiało się jedno i
    drugie na maksa.

  • 32. Data: 2009-09-24 08:21:34
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > czasach monitora CRT wiąże się z dużo większym ryzykiem.

    W LCD trzeba uważać na stan matrycy - jest delikatna i wrażliwa na
    zbyt mocny nacisk, uderzenie powoduje powstawanie ciemnych placków.

  • 33. Data: 2009-09-24 08:32:35
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czornyj" <m...@c...pl> napisał:

    >[...]
    >W LCD trzeba uważać na stan matrycy - jest delikatna i wrażliwa na
    >zbyt mocny nacisk, udeżenie powoduje powstawanie ciemnych placków.
    >[...]

    Na szczęście to akurat można dokładnie sprawdzić przy oględzinach monitora
    przed zakupem.

    >Podświetlenie jest dalece trwalsze niż bańka, więc jeśli trafimy na
    >ładnego, niezajechanego używańca, są wszelkie dane po temu, że posłuży
    >nam jeszcze przez ładnych parę lat.
    >[...]

    Też na to liczę:-) Mi się udało trafić monitor z 2005r po 3600 godzinach
    pracy - dla takiego sprzętu to w/g mnie niewielki przebieg.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 34. Data: 2009-09-24 08:52:28
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-09-24 10:21:34 +0200, Czornyj <m...@c...pl> said:

    > Przy dobrym, dużym CRT jest to nader mało prawdopodobne - zwykle nikt
    > nie kupował wielkich, ciężkich, cholernie drogich (od około 5tyś)
    > baniek Eizo czy Sony serii F,

    Tak w ramach sprostowania - pod koniec swojego życia chodziły już w
    okolicach 3-4k zł. Dziwne że dziś mało kto chce tyle wydać na monitor
    do domu, nie?

    > nie mówiąc o abstrakcyjnie drogich
    > referencyjnych Barco, Radiusach, czy LaCie (od 10-20tyś)

    Akurat w miarę pamiętam ceny z końcówki ery CRT - Barco Personal - 18k
    zł, Sony Artisian 9k zł, LaCie (czyli Mitsubishi z dodatkową
    elektroniką) 6k zł. Radiusy (PressView) już wtedy od dawna były martwe,
    przestali je robić w około 98 r.

    > po to, by od czasu do poukładać se na nich pasjansa.

    Dokładnie - zakładając że to akurat ten z końca serii, to policzmy 8h
    dziennie (minimum, bo mogło być i 16) razy 240 dni w roku, razy 5 lat -
    czyli okolice 10000 godzin. Dla CRT to bardzo dużo.

    > W dodatku w CRT im wyższa rozdziałka i odświeżanie było ustawione, tym
    > szybciej się taki mo
    > niek kończył, zaś w zastosowaniach graficznych zwykle ustawiało się je
    > dno i drugie na maksa.

    A tu nie do końca. Dla 21-22 CRT rozdziałka 1600x1200 była raczej
    maksimum nadającym się do długotrwałej pracy, a karty pod koniec
    ciągnęły i więcej - jednak niewielu aż tak nie szanowało swojego
    wzroku, żeby ustawiać taki hardkor (2048x1448 czy jakoś tak). Wręcz
    większość ze znanych mi osób pracujących na dużych bańkach miała
    ustawione mniej, pokroju 1400x1100 (nie pamiętam końcówek), a nawet i
    1280x1024.

    de Fresz

  • 35. Data: 2009-09-24 08:58:31
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Też na to liczę:-) Mi się udało trafić monitor z 2005r po 3600 godzinach
    > pracy - dla takiego sprzętu to w/g mnie niewielki przebieg.

    Podświetlenie w 2180UX przewidziane jest bodaj na 50.000h, więc nawet
    jeśli przez te 3600h godzin szedł na pełnej mocy świetlówek, to
    jeszcze parę sekund powinien wytrzymać. Mój nie tak dawno kupiony
    2190UXi ma już przelatane dwa razy więcej.

  • 36. Data: 2009-09-24 09:04:55
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

> [...]
    > rozdziałka i odświeżanie było ustawione, tym szybciej się taki moniek
    > kończył, zaś w zastosowaniach graficznych zwykle ustawiało się jedno

    Pierwsze slysze - u mnie jasnosc na 6%, kontrast 90%.

    Co do malego prawdopodobienstwa - panstwowe instytucje zawalone
    byly (i sa) koszmarnie drogim, bezsensownie kupionym sprzetem
    stojacym w kacie i zalaczanym od wielkiego dzwonu.
    Im wyzsza cena tym wyzsza prowizja ;)

  • 37. Data: 2009-09-24 09:08:19
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

> [...]
    > większość ze znanych mi osób pracujących na dużych bańkach miała
    > ustawione mniej, pokroju 1400x1100 (nie pamiętam końcówek), a nawet i

    Oczywiście jak zwykle były dwie szkoły, ale nierzadko spotykałem się z
    odwrotną tendencją: jedni żyłowali, bo im wyższa rozdziałka, tym mniej
    pola walki zasłaniają nam palety, drudzy - bo mieli obsesję na punkcie
    pikselozy. Natomiast praktycznie wszystkie szkoły starały się ze
    względów ergonomicznych ustawiać jak najwyższe odświeżanie, a dla
    bańki odświeżanie x rozdzielczość = zużycie

  • 38. Data: 2009-09-24 09:09:51
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Czornyj" <m...@c...pl> napisał:

> [...]
    >jeszcze parę sekund powinien wytrzymać. Mój nie tak dawno kupiony
    >2190UXi ma już przelatane dwa razy więcej.

    Przyznam się, że mnie ucieszyłeś. Spodziewałem się, że jeszcze sporo mu
    zostało, ale nie myślałem, że aż tyle (liczyłem na ok. 20000h).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 39. Data: 2009-09-24 09:16:19
    Od: Czornyj <m...@c...pl>

    > Pierwsze slysze - u mnie jasnosc na 6%, kontrast 90%.
    nie mówię o jaskrawości, tylko o rozdzielczości i odświeżaniu

    > Co do malego prawdopodobienstwa - panstwowe instytucje zawalone
    > byly (i sa) koszmarnie drogim, bezsensownie kupionym sprzetem
    > stojacym w kacie i zalaczanym od wielkiego dzwonu.
    > Im wyzsza cena tym wyzsza prowizja ;)
    Jakoś jak narazie w żadnym z odwiedzanych urzędów nie rzuciły mi się w
    oczy Barco Reference Calibratory V, ale będę teraz zwracał baczniejszą
    uwagę ;)

  • 40. Data: 2009-09-24 09:25:26
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Czornyj" <m...@c...pl> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
> [...]
    > Jakoś jak narazie w żadnym z odwiedzanych urzędów nie rzuciły mi się w
    > oczy Barco Reference Calibratory V, ale będę teraz zwracał baczniejszą

    Barco to mit. Mi do niczego nie potrzebny.

    Pisze o firmowych Sony/HP/Dell/etc z "gornej polki".

    Pare lat temu w Ikei staly na kazdym stanowisku obslugi Delle 1130
    przez 90% czasu wyswietlajac wygaszacz ekranu w niskiej rozdzielczosci.