    From: Czornyj <m...@c...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Monitor mi sie psuje?
    Date: Thu, 24 Sep 2009 01:20:13 -0700 (PDT)

    > Toteż trzeba kupować takie, w ktorych nie zalezy lub prawie nie zalezy. I w
    > dzisiejszych czasach takie monitory wcale nie muszą kosztowac majatku. Ceny
    > poleasingowych NEC-ów z matrycą IPS jak zapewniają sprzedawcy bez wad
    > zaczynają się na Allegro już od ok. 330zł. Oczywiście kupno monitora
    > używanego, zapewne ściąganego z zachodniej Europy jako złom komputerowy,
    > jest pewnym ryzykiem, ale można je zminimalizowac - np. dokonując oględzin
    > sprzetu przed zakupem. Mam zresztą wrażenie, że kupowanie w dzisiejszych
    > czasach monitora CRT wiąże się z dużo większym ryzykiem.

    W LCD trzeba uważać na stan matrycy - jest delikatna i wrażliwa na
    zbyt mocny nacisk, udeżenie powoduje powstawanie ciemnych placków.
    Podświetlenie jest dalece trwalsze niż bańka, więc jeśli trafimy na
    ładnego, niezajechanego używańca, są wszelkie dane po temu, że posłuży
    nam jeszcze przez ładnych parę lat.
    Przy dobrym, dużym CRT jest to nader mało prawdopodobne - zwykle nikt
    nie kupował wielkich, ciężkich, cholernie drogich (od około 5tyś)
    baniek Eizo czy Sony serii F, nie mówiąc o abstrakcyjnie drogich
    referencyjnych Barco, Radiusach, czy LaCie (od 10-20tyś) po to, by od
    czasu do poukładać se na nich pasjansa. W dodatku w CRT im wyższa
    rozdziałka i odświeżanie było ustawione, tym szybciej się taki moniek
    kończył, zaś w zastosowaniach graficznych zwykle ustawiało się jedno i
    drugie na maksa.