  • 11. Data: 2012-01-27 17:21:42
    Temat: Re: silnik prądu stałego - strefa neutrealna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 14:09:50 +0100, roxy napisał(a):
    > W pojazdach zabudowywane są silniki które otrzymujemy po remoncie. Problem
    > polega na bardzo krótkiej żywotności takiego wyremontowanego silnika. Awarii
    > ulega wirnik. Czas pracy po zabudowie nowego (po remoncie) silnika to kilka
    > dni, czasami pare tygodni :-). Zastanawiam się nad przyczyną i w
    > dokumentacji znalazłem informacje o prawidłowym umieszczeniu szczotek w
    > strefie neutralnej. Być może tu należy szukać przyczyny tak krótkiego czasu
    > bezawaryjnej pracy.
    > Nawet po obniżeniu maksymalnego prądu wirnika do wartości 85% prądu
    > znamionowego silnik ulega uszkodzeniu.

    Ale w jaki sposob ulega uszkodzeniu ? Uzwojenie sie przerywa, zwiera,
    lakier przepala, komutator wypala ?

    Szczotki poza strefa neutralna iskrza. I wypala sie komutator od tego
    iskrzenia.

    J.

  • 12. Data: 2012-01-27 18:55:09
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    > Szczotki poza strefa neutralna iskrza. I wypala sie komutator od tego
    > iskrzenia.
    >
    > J.

    Uszkodzeniu ulega komutator. Czyli tak jak myślałem - po remoncie silnik ma
    nieprawidłowo ustawione szczotkotrzymacze. Pozostaje kwestia jak prawidłowo
    ustawić szczotki w strefie obojętnej przed zabudowaniem silnika. Silnik ma
    możliwość regulacji położenia szczotkotrzymaczy (kilka stopni w lewo lub w
    prawo).

  • 13. Data: 2012-01-27 19:01:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 27 Jan 2012 19:55:09 +0100, roxy napisał(a):

> [...]
    > możliwość regulacji położenia szczotkotrzymaczy (kilka stopni w lewo lub w

    Uruchamiasz silnik i kiedy się kręci, obserwujesz intensywność iskrzenia na
    komutatorze. Na minimum dokręcasz śruby.
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2012-01-27 23:19:06
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik roxy napisał:
    [..]
> [...]
    > przyczyny tak krótkiego czasu bezawaryjnej pracy.
    > Nawet po obniżeniu maksymalnego prądu wirnika do wartości 85% prądu

    Tak szczegółowo sformułowane pytanie powinno być zadane na początku.
    Czy po remoncie silniki dostają nowe szczotki? Jeśli tak to czy są one
    dotarte? Jakoś nie widzi mi się by regulacja kilku stopni mogła zabić
    komutator w kilka dni.

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 15. Data: 2012-01-28 00:53:11
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

> [...]
    > Czy po remoncie silniki dostają nowe szczotki? Jeśli tak to czy są one
    > dotarte? Jakoś nie widzi mi się by regulacja kilku stopni mogła zabić

    Szczotki są nowe i dotarte, dopasowane do powierzchnii komutatora. Z tego co
    się dowiedziałem szczątki mogą być "miękkie" lub "twarde" - te należą do
    twardych.

  • 16. Data: 2012-01-28 11:42:56
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik roxy napisał:
    [..]
    > Szczotki są nowe i dotarte, dopasowane do powierzchnii komutatora. Z
    > tego co się dowiedziałem szczątki mogą być "miękkie" lub "twarde" - te
    > należą do twardych.

    Jak już koledzy zauważyli pierwsza strona googli podaje odpowiedź na
    Twoje pytanie np: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic288145.html