  • 61. Data: 2009-12-29 22:19:05
    Temat: Re: pytanie do Was o szeroki obiektyw i aparat ?
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" hhdnne$gc1$...@n...onet.pl

    > Nie. To twierdzenie jest bzdurne. Ogniskowa obiektywu jest jego parametrem
    > fizycznyjm i w żaden sposób nie zależy od wielkosci matrycy jaką do niego
    > podłączymy. Od wielkosci matrycy będzie zależał kąt widzenia układu
    > obiektyw-matryca.

    Dokładnie tak, choć zwiększanie matrycy w nieskończoność nie zwiększa
    kąta widzenia do 360 stopni. ;) Dla każdego obiektywu można podać jego
    kąt widzenia i zwiększenie matrycy nic nie da -- obiektyw szerzej nie
    zobaczy; co najwyżej kąt można zawęzić. Zwiększanie matrycy da coraz
    lepsze winietowanie, aż w końcu obraz będzie rysowany jako kółko
    i zwiększanie matrycy nic nie da.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 62. Data: 2009-12-29 22:21:53
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "januszek" s...@g...mierzwiak.com

    > Faktycznie dokonalem pewnego skrotu myslowego. Chodzilo mi o kąt widzenia.

    Kąt zależy, ale GO od kąta widzenia niekoniecznie zależy. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 63. Data: 2009-12-29 22:26:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" 6...@u...goog
    legroups.com

    : tak jest .
    : malo tego formalnie c500 d ma nieco mniejsza GO z takim samym
    : obiektywem i tymi samymi ustawieniami , odl itd niz c50d.

    Weź sobie ekran z pikselami o punktowych (taki ekran nie istniej
    w rzeczywistości, ale możesz go sobie wyobrazić nie zważając na
    dyskretność świata) rozmiarach (punkt to przecięcie dwóch prostych
    -- ma rozmiary zero na zero) i też będziesz miał obrazek, GO,
    ostrość w ogóle itd...

    GO zależy od rozmiaru piksela tylko wówczas, gdy mierzymy GO liczbą pikseli. ;)

    : to jest powod dla ktorego zdjecia nieostre po zmniejszeniu
    : rozdzielczosci wydaja sie ostre - zwiekszylismy pozornie GO. I to
    : koresponduje z klasycznym , analogowym podejsciem do zagadnienia GO.

    One nie są ostrzejsze, ale nieostrość jest mniej widoczna. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 64. Data: 2009-12-29 22:34:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Gotfryd Smolik news" Pine.WNT.4.64.0912291744090.3116@quad

    > Teza o "nieistotności wielkości matrycy" przemyca właśnie brak
    > owego ograniczenia - sugeruje, że dla fotografa ważna jest bądź
    > to ogniskowa, bądź to rozmiar matrycy (ze wskazaniem ze należy
    > go unikać ;)) a to figa prawda: dla niego ważny jest kadr, obejmowany
    > danym sprzętem, na co składa się *zarówno* rozmiar matrycy,
    > jak i ogniskowa - stąd tak wielka popularność m.in. pojęcia
    > "ekwiwalentnej ogniskowej" :)

    Dokładnie tak. Pozowlę sobie jeszcze dopisać:

    Jest to ekwiwalent kątowy, że tak to określę, idąc na skróty.
    Jakiś obiektyw ma 300 mm zarówno dla FF, jak i dla APC, ale kąt
    widzenia jest dla APC mniejszy niż dla FF, czyli w wypadku APC
    mamy jakiśtam ekwiwalent, jednak GO od matrycy nie zależy.

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 65. Data: 2009-12-29 23:32:05
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> napisał w wiadomości

    > Jak zwykle kategorycznym tonem wyglaszasz swoje teoretyczne wywody - tyle,
    > ze kiepsko przystaja one do praktyki. Zwykle zmianie matrycy towarzyszy
    > równiez zmiana zastosowanej ogniskowej - gdyz zalezy nam na podobnym kacie
    > widzenia i podobnym kadrze. A wtedy wynik bedzie dokladnie odwrotny niz
    > podajesz - wiekszej matrycy przy identycznym kadrze bedzie odpowiadac
    > mniejsza glebia ostrosci.

    Zwykle zamieniając C 500 D na jedynkę najwyższego marku
    zmieniamy także osoby fotografowane... ;)
    (Doda -- zamiast cioci Jadzi)

    Zmienisz ogniskową to zmienisz ogniskową.
    Dostaniesz obraz większy (zwiększając ogniskową)
    albo mniejszy (zmniejszając ogniskową) i tyle.

    Zmieniając matrycę dostaniesz większy fragment obrazu
    (zwiększając matrycę) albo mniejszy fragment obrazu
    (zmniejszając matrycę) i tyle.

    Zmieniając odległość dostaniesz nie tyko większy albo
    mniejszy obrazek, ale także zmienisz relacje odległości.
    I te relacje nie zależą ani od wielkości matryc, ani od
    długości ogniskowej. (z uwzględnieniem tego, że obiektyw
    nie jest nieskończenie cienką soczewką, ale ma swoje rozmiary)

    -=-

    Kratka na płaskiej ścianie (równoległej do matrycy) oglądana
    z odległości 10 metrów obiektywem o ogniskowej 50 mm da mniej
    więcej taki sam efekt jak oglądana z odległości 50 m obiektywem
    o ogniskowej 250 mm -- zależność liniowa.

    Mniej więcej -- bo obiektyw nie jest nieskończene cienki.

    () () | {} [][) <-- symboliczne soczewki
    |<-----c----->| <-- cienkoć ;) obiektywu

    Dlatego cienkość, że jeśli napiszę długość, to ktoś zauważy,
    że długość obiektywu to po prostu jesgo ogniskowa. Cienkość,
    nie grubość, bo najlesza byłaby soczewka nieskończenie cienka,
    ale oczywiście soczewki są grube i grubsze -- wklęsłe (do korekcji)
    lub wypukłe, albo i wklęsło-wypukłe lub wypukło-wklęsłe...

    Każda soczewka może być sferyczna lub można stosować soczeki
    niesferyczne, aby pozbyć się (zminimalizować) aberrację sferyczną.
    Asferyczna soczewka jest na końcach cieńsza niż w środku -- załamanie
    światła jest tym większe, im dalej dany promyk przebiega od osi
    optycznej soczewki sferycznej. W szczególności kula jest soczewką
    sferyczną, ale skupianie nią światła nie da rezultatu. :)

    Co to znaczy, że soczewka jest sferyczna? Ano jej powierzchnia
    (wypełniona wewnątrz szkłem, czy raczej substancją o dobranym
    współczynniku załamania względem powietrza czy próżni, czyli
    o dobranej gęstości optycznej) powstaje z przecięcia dwóch sfer.
    Taką soczewkę łatwiej wyprodukować niż soczewkę asferyczną.
    Niestety (jak już pisałem) daje ona rozmyte ognisko, dlatego
    też przymykanie obiektywu (zwiększanie liczby F) daje obraz
    ostrzejszy, z tym że po jakimś czasie obraz staje się coraz
    bardziej nieostry z uwagi na uginanie się światła (dyfrakcję)
    na krawędziach -- im otwór większy, tym stosunek długości
    jego obwodu do powierzchni jest większy, a ugięcie dotyczy
    tylko krawędzi.

    pole powierzchni koła -- pi*r*r
    długość okręgu -- 2*pi*r

    stosunek tych wielkości to pi*r*r/2*pi*r czyli r/2

    Im otwór większy, tym stosunek pola do obwodu większy.
    Czyli zmniejszając otwór, mamy coraz większy wpływ dyfrakcji.
    Im mniejszy otwór, tym stosunkowo więcej ugiętych (czyli
    ,,popsutych'') na krawędziach promyków tworzy obrazek na matrycy.
    Każdy punkt obrazu tworzony jest przez promyki idące przez całą powierzchnię
    soczewki.
    (nie góra kadru przez dół soczewki a dół kadru przez górę soczewki lub jakoś
    podobnie)
    Innymi słowy -- zamalowanie jakiejkolwiek części soczewki (środka, brzegu,
    postawienie
    kreski) jedynie zmniejsza jasność obrazka, nie zabiera zaś nic z niego, jeśli nie
    liczyć
    właśnie dyfrakcji. :)

    Ale obiektyw (jak już pisałem) to nie nieskończenie cienka soczewka.
    W rzeczywistości wszystko się komplikuje z uwagi na tę niecienkość. :)
    Jednak zasada jest taka, jak opisałem wyżej. :)

    -=-

    To tyle wyjaśnień. :)

    -=-

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 66. Data: 2009-12-29 23:39:12
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hhe3ih$rqq$...@i...gazeta.pl

> [...]
    > bardziej nieostry z uwagi na uginanie się światła (dyfrakcję)
    > na krawędziach -- im otwór większy, tym stosunek długości

    Ooops....

    + na krawędziach -- im otwór mniejszy, tym stosunek długości

> [...]

    > długość okręgu -- 2*pi*r
    >

    > stosunek tych wielkości to pi*r*r/2*pi*r czyli r/2

    > Im otwór większy, tym stosunek pola do obwodu większy.

    Tu jest OK.

> [...]

    postawienie
    > kreski) jedynie zmniejsza jasność obrazka, nie zabiera zaś nic z niego, jeśli nie

    Która rozmywa obraz.

  • 67. Data: 2009-12-29 23:56:04
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "XX YY" b...@f...goog
    legroups.com

    > w klasycznym podejsciu GO jest funkcja 4-rech zmiennych

    > ogniskowej
    > przyslony
    > odleglosci
    > wielkosci dopuszczalnego krazka rozproszenia.

    Jeszcze od rozmiaru biustu -- im biust jest większy, czyli
    bardziej wypukły, tym GO (mierzona nierozmyciem ostrości
    brodawki przy ostrzeniu pomiędzy piersi) jest większa. ;)

    Nie możesz porównać dwóch zdjęć robionych z różnej odległości.
    Inaczej zaprezentuje się (po takiej zmianie odległości)
    płaska kartka, a inaczej głowa.

    Weź to, co poniżej:

    i pstryknij z rónej odległości.

    O M

    O M

    Wzajemne zależności zmieniają się.
    Celujesz w ktoreś z O. Gdy stoisz daleko -- wzajemne różnice odległości
    są małe, gdy blisko -- duże. W szczególnym wypadku ktoregoś z O -- nie
    ma, bo jest za matrcą lub obok niej.

    O M

    Nie możesz porównać dwóch zdjęć robionych z różnej odległości,
    jeśli chcesz zauważyć wpływ zmiany ogniskowej na GO.

    A teraz weź te same O, ale na płaskiej ścianie, równoległej do matrycy.

    O M

    i rób zdjęcia w rożnej odległości. Tutaj GO jest niezależna od odległości
    matryca-obiekt. :)

    O M

    O M

    Niezależna od ogniskowej (wszystko ostre) od przesłony, od odległości...

    Jeśli któreś O jest nieostre, to dlatego, że obiektyw ma swoje
    wady i mniej ostro rysuje na krańcach niż w centrum... Zwykle
    na krańcach jest uciążliwa coma...

    -=-

    Krążenie wokoło rozproszenia -- nie ma sensu.
    Nawet oringowanie czy pierścienowanie -- bez
    względu na to, czy władne, czy bezwładne jak u LOTRa...

    --
    .`'.-. ._. .-.

  • 68. Data: 2009-12-30 00:10:58
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" hhe4uq$2o4$...@i...gazeta.pl

    > Jeszcze od rozmiaru biustu -- im biust jest większy, czyli
    > bardziej wypukły, tym GO (mierzona nierozmyciem ostrości
    > brodawki przy ostrzeniu pomiędzy piersi) jest większa. ;)
    + brodawki przy ostrzeniu pomiędzy piersi) jest mniejsza. ;)

    > i pstryknij z rónej odległości.
    + i pstryknij z różnej odległości.

    > Wzajemne zależności zmieniają się.
    > Celujesz w ktoreś z O. Gdy stoisz daleko -- wzajemne różnice odległości
    + Celujesz w ktoreś z O. Gdy stoisz daleko -- względne różnice odległości

    > są małe, gdy blisko -- duże. W szczególnym wypadku ktoregoś z O -- nie
    > ma, bo jest za matrcą lub obok niej.

    > O M

    .`'.-. ._. .-.

  • 69. Data: 2009-12-30 05:36:23
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > Kąt zależy, ale GO od kąta widzenia niekoniecznie zależy. :)

    W pewnym jednak zakresie zalezy. ;) I to chyba jest esensja pytania
    zadanego przez tworce tego watku ;)

    j.

  • 70. Data: 2009-12-30 07:16:30
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Jak zwykle kategorycznym tonem wyglaszasz swoje teoretyczne wywody - tyle,
    > ze kiepsko przystaja one do praktyki.

    to nie sa moje teoretyczne wywody.
    przejrzyj sobie dokladnie teorie nyquista.
    nie chce mi sie odwalac za Ciebie roboty i szuakc linkow ani skanowac
    odpowiednich zrodel , ktore mam , w formie drukowanej , zreszta w j
    niemieckim lub angielskim.
    za kilka lat poczytasz o tym w sieci na optycznych i w innych
    poradnikach.
    na razie ludzie czerpia ze starej literatury , ta z kolei siega do
    rzeczy napisanych w latach 20 - tych -30 tych ubieglego wieku kiedy to
    fotografia trafiala pod strzechy.

    Zwykle zmianie matrycy towarzyszy
    > r wniez zmiana zastosowanej ogniskowej - gdyz zalezy nam na podobnym kacie
    > widzenia i podobnym kadrze.

    nic nie towarzyszy zwykle.

    towarzyszy dokladnie to czego sobie zazyczy fotograf.
    podalem przyklad ze w nikonie mozesz zmienic format czyli crop - majac
    podpiety ten sam obiektyw.
    ja stosuje nie jeden raz te same obiektywy pod FF i aps - np
    wspaniala 100/2,0.
    na aps - c ten obiektyw daje mniejsza GO niz na FF przy tych samych
    nastawch. Skala Go na obiektywie dotyczy FF - analogowy.

    A wtedy wynik bedzie dokladnie odwrotny niz
    > podajesz - wiekszej matrycy przy identycznym kadrze bedzie odpowiadac
    > mniejsza glebia ostrosci.

    zdajesuie ze masz skonczone studia techniczne ?
    miales matematyke w szkole.
    znane jest Ci pojecie funkcji wielu zmiennych ?

    GO zalezy od wymienionych przez mnie parametrow .
    Krazek rozproszeniua wystepujacy we wzorze na GO wynika z fizjologii
    oka oraz zalozonych warunkow obserwacji wystepujacych najczesciej w
    praktyce. To nie sa rzeczy oderwane od praktyki.

    Jesli zmienisz matryce na mniejsza i obiektyw na krotszy tak by miec
    ten sam kadr widzenia co z wieksza matryca to skrocenie ogniskowej
    spowoduje wzrost GO a zwiekszenie matrycy powiekszuenie GO.
    poniewaz w wyniku skrocenia ogniskowej GO rosnie szybciej niz spada
    ze zmniejszeniem matrycy ( zobacz sobie w ktorych potegach wystepuja
    te zmienne we wzorze na GO) wiec calkowitym wynikim bedzie wzrost
    GO - wskutek skrocenia ogniskowej.

    > Dosc wydumane zalozenie.

    teraz to Ty dumasz.
    odsylam do teorii Nyquista.
    Nie bede przytaczal - wysil sie nieco.
    Jesli nie pojdziesz na sylwka bedziesz mial o czym myslec.:-)
    Ja ide.:-)))

    Jesli matrycy - to nie zawsze obraz na monitorze
    > oglada sie 'piksel w piksel'

    jesli nie ogladasz ptp to masz przypadek ze obraz ulega resamplingowi
    w dol bez Twojego udzialu i pixel rzeczywisty zostaje zastapiony innym
    wirtualnym wiekszym . Zwieksza sie wtedy pixelpitsch tych wirtualnych
    pixeli a tym samym krazek rozproszenia , ktory wynosi 2 *pixelpitch.

    Jesli niezbyt nieostre zdjecie zrobione np aparatem 21 mpx
    zredukujsz do np 600*400 px to bedzie ono ostre jak brzytwa , dlatego
    ze powiekszyles GO czyli inaczej mowiac rozszerzyles zakres
    dopuszczalnej /malej neostrosci.

    to koresponduje z podejsciem tradycyjnym , analogowym ktore znasz.
    Masz mniejsze powiekszenie liniowe w stosunku do wielkosci obrazu
    rzeczywistego na matrycy. POdejscie analoigowe lepiej opisuje
    zjawisku jesli bedziesz robil wydruki papierowe drukarka o b duzej
    gestosci np 300 dpi ( wowczas wysteuje warunek ciaglosci widzenia ,
    spelnione sa wyrunki postrzegania ciaglego czyli analogowego - w
    przeciwienstwie do postrzegania na monitorze o malej gestoesci ok 60 -
    90 dpi)

    A przy silnym otwarciu amatorskiego zooma
    > zalozonego do wsp lczesnej lustzranki cyfrowej o duzej ilosci megapikseli
    > moze sie okazac, ze maksymalna ostrosc rysowania obiektywu w og le
    > uniemozliwia uzyskanie krazka rozmycia r wnego dw m srednicom piksela
    > matrycy.

    to jest oczywiscie b mozlwe i w takim przypadku trzeba ograniczac
    rozdzielczosc obrazu czyi zwiekszac pixelpitsch.

    tzn zdjecie zrobione tym obiektywem np na 21 mpx bedzie sie w sklai
    100% wydaac nieostre , dlatego ze KR przekroczy wielkosc dwoch
    rozstrawow pixeli.

    jesli zrobisz resampling np do 10 mpx , zwiekszysz wirtualnie rozstawa
    pixeli a tym samym KR.
    W ten sposob zdjeciew sklali 100% teraz moze byc ostre . Oczywiscie to
    nowe 100% ( skala cyfrowa) w skali liniowej bedzie mniejsze niz
    poprzednie 100% dla 21 mpx.
    To koresponduje ladnie z podejsciem analogowym.

    > Baaaaardzo praktyczne spostrzezenie.
    >Rozumiem, ze chcacym robic portrety z
    >mala glebia ostrosci sugerujesz kupowanie komapakt w?

    Rzeczywiscie nie rozumiesz jak sie to GO liczy.
    odsylam do wzoru - wtedy zrozumiesz jak dobierac sprzet zeby uuzyskac
    mala GO

    Albo jeszcze lepiej
    > kom rek - tam matryca jest jeszcze mniejsza. A do makrofotografii, to pewnie
    > w/g Ciebie tylko aparat wielkoformatowy - tam dopiero ogromna glebie
    > ostrosci uzyskamy:-))))))))

    odsylam jeszcz raz do wzoru.
    tam jest wszystko napisane.

    powtorze jesze raz :
    ten sam obiektyw z takimi samymi nastawami na matrycy aps-c da
    mniejsza GO niz na matrycy FF.

    probujesz dyskusji przewrotnej na tak oczywiste tematy , ze bez
    przygotowania merytorycznego z Twojej strony nie ma ona sensu. To tak
    jakbys uslszal po raz pierwszy w zyciu ze 2+2=4 i probowal dyskutowac
    ze tak nie jest.