  • 1. Data: 2011-09-06 22:57:31
    Temat: przetwornica o szerokim zakresie napięć wejściowych
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    No to tak, potrzebuję zrobić zasilacz do MCU ,no i tam jeszcze do czegoś. Taki
    prosty sterowniczek.
    W każdym razie napięcia wyjściowe +5 i +12. Prąd niewielki, pewnie max do 500mA
    czy coś takiego. No powiedzmy 1A.

    Ok, teraz w czym kłopot - otóż zasadniczo toto ma być zasilane z zewnętrznego
    (nie mojego) zasilacza +24V DC.
    No, ale może się zdarzyć czasem, że będzie prawie 40V (jak padnie ten zasilacz,
    a podobno zdarza się często).
    A już w wypadku jakiegoś nieszczęścia to i więcej (ile to cholera wi :)
    Bo ten zewnętrzny zasilacz pracuje w okolicy trakcji i czasem tam potrafi podobo
    1000V przylecieć :)
    Pracy się nie spodziewam wtedy, no ale czy warystor daje jakąś szanse na
    przeżycie mojego zasilacza ?

    W każdym razie, chciałbym mieć jak największy zakres działania , no i jakieś
    zabezpieczenie na "ponad" zakres działania.
    No ale to chyba tylko warystorem ?

    Tak "z praktyki elektronika" to w czym najlepiej szukać (coby było dostępne
    jakoś i za pieniądze racjonalne) ?
    Chyba zacznę od przeglądnięcia LM-mów Nationala...

    Podpowiecie cóś ?

  • 2. Data: 2011-09-06 23:19:22
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    Po przeglądzie w webenchu wyszło mi, że LM5575;

    V REG, BUCK, 75V, 1,5 A, POWERWISE
    Primary Input Voltage:75V
    Nr of Outputs:1
    Prąd wyjścia:1,5 A
    Voltage Regulator Case Style:TSSOP
    Nr of Pins:16
    Zakres temperatury pracy:-40°C do +125°C
    Operating Temperature Max:125°C
    Operating Temperature Min:-40°C
    Package / Case:TSSOP
    Accuracy %:1.5%
    Adjustable Output Voltage Max:70V
    Częstotliwość:500kHz
    Input Voltage Max:75V
    Output Current Max:1,5 A
    Output Voltage Max:7.15V
    Supply Voltage Max:75V
    Supply Voltage Min:6V

    powyżej tylko LM5116, no ale to już z zewnętrznymi tranzystorami, więc nie
    chcę...

  • 3. Data: 2011-09-07 09:11:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    Wednesday, September 7, 2011, 1:19:22 AM, you wrote:

    > Po przeglądzie w webenchu wyszło mi, że LM5575;

    [...]

    Widzę, że dyskusja z samym sobą idzie Ci najlepiej.

    Zdecydowanie odradzam stosowanie w układzie, na wejściu którego może
    pojawić się wysokie napięcie ze źródła o dużej wydajności (piszesz o
    trakcji) jakiegokolwiek zasilacza beztransformatorowego. To powinno
    być robione tak, jak zasilacz sieciowy - z izolacją wystarczającą do
    przeżycia napięcie trakcji i zbudowane w ten sposób, żeby nawet
    długotrwałe podłączenie do trakcji nie spowodowało przebicia na stronę
    wtórną. Konieczne jest nawet odrębne prowadzenie masy strony
    pierwotnej i wtórnej - żeby uniknąć sytuacji, że przy upaleniu przewodu
    masowego na wyjściu pojawia się pełne napięcie.

    Step-down w sytuacji zagrożenia wysokim przepięciem jest pomysłem
    samobójczym. Nie dość, że w razie przepięcia ulegnie zniszczeniu sam
    zasilacz, to jeszcze pociągnie za sobą resztę. A wszystko w imię 3 czy
    5 PLN za transformator.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2011-09-07 11:38:44
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Widzę, że dyskusja z samym sobą idzie Ci najlepiej.

    Grunt to ciekawy rozmówca :)

> [...]
    > pierwotnej i wtórnej - żeby uniknąć sytuacji, że przy upaleniu przewodu
    > masowego na wyjściu pojawia się pełne napięcie.

    No niezupełnie to jest tak.
    W instalacji jest specjalizowany zasilacz, o dopuszczalnym napięciu bodajże
    900V.
    Robiony ztcw specjlanie do tego systemu (w trakcji jest chyba 600V czy coś koło
    tego).
    Nie wiem jak jest zbudowany dokładnie ten zasilacz (chociaż oglądałem), ale to
    dość
    poważna konstrukcja, zresztą firmy specjalizującej się w zasilaczach (na pewno
    ma
    toto wszelkie atesty i dopuszczenia).
    W każdym razie, ten zasilacz daje wspomniane 24V DC, z którego korzystają różne
    sterowniki (w tym mój, który
    ma zastąpić inny, instniejący model). Ten "obcy" zasilacz współpracuje z
    akumulatorami i baterią słoneczną,
    i w razie "awarii" podobno daje czasem właśnie około 35V zamiast 24V.

    Tak czy owak, ja nie mam na to wpływu, i nie do mnie to należy.
    To co muszę zrobić, to w miarę mozliwości umożliwić pracę mojego zasilacza w
    zakresie 20-50V
    oraz zabezpieczyć się na wypadek gdyby ten obcy zasilacz szlag trafił (co się
    czasem ponoć zdarza),
    i coś poszło nieprzewidzianego na moje urządzenie.

> [...]
    > samobójczym. Nie dość, że w razie przepięcia ulegnie zniszczeniu sam
    > zasilacz, to jeszcze pociągnie za sobą resztę. A wszystko w imię 3 czy

    Ale nie chodzi mi o oszczędności. W "starych" sterownikach zasilacz jest w
    postaci LM7812 + LM7805, zabezpieczonego
    warystorami , i jakoś to działa (pominąwszy sytuację, kiedy przestaje :),
    dlatego przetwornica o zakresie 20-75V to już jest postęp, no ale chętnie
    rozważę też co innego.

    Sam sterownik nie jest kosmicznie skomplikowany (AVR + LCD + przekaźniki +
    prosta analogowa część), więc nie jest też
    bardzo kosztowy, ale chciałbym oczywiście uodpornić to jak się da...

  • 5. Data: 2011-09-07 12:08:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    > Grunt to ciekawy rozmówca :)

    Własnie widzę. Oczekujesz nie pomocy ale potwierdzenia Twoich
    pomysłów. Wcześniej piszesz:

[...]

    a teraz:

    "zasilacz jest w postaci LM7812 + LM7805, zabezpieczonego warystorami
    , i jakoś to działa"

    Wybacz ale albo szukasz rozwiązania profesjonalnego, które zabezpieczy
    Twoje urządzenie (na zabezpieczenie strony pierowtnej zasilacza nie ma
    co liczyć) przed przepięciem 1000V s trakcji, albo podchodzisz do tego
    na zasadzie "jakoś to działa". W tym pierwszym mogę pomóc, z drugim
    nic wspólnego nie chcę mieć.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2011-09-07 13:08:53
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Własnie widzę. Oczekujesz nie pomocy ale potwierdzenia Twoich
    > pomysłów. Wcześniej piszesz:

    Ech, prawdę mówiac to chyba troche marudzisz...

> [...]
    > co liczyć) przed przepięciem 1000V s trakcji, albo podchodzisz do tego
    > na zasadzie "jakoś to działa". W tym pierwszym mogę pomóc, z drugim

    No niestety chyba nieuważnie czytasz. Napisałem, że w sterowniku POPRZEDNIM,
    czyli nie moim, a tym
    który mam zastapić swoim jest wlasnie taki zasilacz (na 7812). I dziala im
    to, a ze czasem szlag trafi, no to inna sprawa...

    Natomiast ja chciałbym po pierwsze umożliwić działanie w mozliwie szerokim
    zakresie (chociazby te 20-70V),
    bo to zabezpieczy dzialanie w wypadku awarii zewnetrznego zasilacza
    (najczesciej wlasnie po takiej awarii na wyjsciu pojawia sie cos w okolicach
    40V,
    co wynika z tego ze tam jest jakis regulator ladowania akumulatorow, i
    podobno on wlasnie najczesciej pada i wtedy tak to wyglada.)

    a po drugie zabezpieczyc przed przepieciami, ktore podobno sie moga czasem
    pojawiac.

    Co do transformatora, to chyba nie jest to kwestia 5 zl, bo tu mamy DC-DC ,
    czyli musialbym zrobic jakas przetwornice
    takze. Nie jest to to co tygrysy lubia najbardziej, ale...

    Mozesz polecic jakies proste (w miare) i rozwiazanie ?

  • 7. Data: 2011-09-07 14:01:31
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 07.09.2011 13:38, sundayman pisze:
    > Tak czy owak, ja nie mam na to wpływu, i nie do mnie to należy.
    > To co muszę zrobić, to w miarę mozliwości umożliwić pracę mojego
    > zasilacza w zakresie 20-50V
    To nie jest przecież problem, żeby zrobić jakiś buck o takim zakresie
    napięcia wejściowego.

    > oraz zabezpieczyć się na wypadek gdyby ten obcy zasilacz szlag trafił
    > (co się czasem ponoć zdarza),
    IGBT na 1.2kV to jakieś 15PLN. Do tego dochodzi Ci układ jego wyzwalania
    przy napięciu powyżej xxV.

    Michoo

  • 8. Data: 2011-09-07 14:49:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello sundayman,

    > Ech, prawdę mówiac to chyba troche marudzisz...

    Ja?

    [...]

    > Co do transformatora, to chyba nie jest to kwestia 5 zl,

    Widzę, że na tym też się znasz lepiej ode mnie...

    > bo tu mamy DC-DC , czyli musialbym zrobic jakas przetwornice takze.

    Przecież i tak chcesz robić przetwornicę. Różnica komplikacji pomiędzy
    izolowana a nieizolowana sprowadza się właśnie do transformatora za
    3-5PLN. Pozostaje jeszcze różnica w cenie - UC3843 kosztuje ok.
    1.5PLN, Twój LM5575 - 19PLN. Za 19PLN zrobisz izolowaną przetwornicę z
    dwoma napięciami wyjściowymi. Dwa napięcia wyjściowe ze step-down w
    prosty sposób do uzyskania nie są. Potrzeba - o zgrozo -
    transformatora (tak naprawdę jest to dławik sprzężony, ale w
    przetwornicy flyback to też jest tak naprawdę dławik sprzężony).

    > Nie jest to to co tygrysy lubia najbardziej, ale...
    > Mozesz polecic jakies proste (w miare) i rozwiazanie ?

    Już poleciłem.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2011-09-07 15:12:42
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > Widzę, że na tym też się znasz lepiej ode mnie...

    Ech, naprawdę...

    > Już poleciłem.

    ok, dzięki, zaraz popatrze...

  • 10. Data: 2011-09-07 15:14:11
    Od: "sundayman" <s...@p...onet.pl>

    > IGBT na 1.2kV to jakieś 15PLN. Do tego dochodzi Ci układ jego wyzwalania
    > przy napięciu powyżej xxV.

    ale coś konkretniej ? Co masz na myśli - bo tematyka jest mi słabo znana.