  • 81. Data: 2015-12-31 09:10:16
    Temat: Re: pohamuj sie
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 20:06:55 UTC+1 użytkownik Shrek napisał:

    > Co się zdarza, że jeden jedzie 90 a jego kolega 40? Kiedy ostatnio takie
    > coś widziałeś, bo ja widuje jedynie jednego 89 a drugiego 91 czy coś
    > koło tego.

    Mam nawet filmik :) jak mleko łyka kolejne ciężarówki. Bo jak wiadomo mleko ma
    najszybszy transport.

    W ruchu tego nie widać ale na drogach np. przed częstochową tam gdzie jest sporo
    skrzyżowań wyprzedzanie jakie opisał J.F. jest dosyć częste. Po prostu jedni startują
    spod świateł a drugi nie zatrzymuje sie i ich wyprzedza.

  • 82. Data: 2015-12-31 09:14:30
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 19:26:45 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:

    > Nie - to Ty wybiórcz wnioskujesz.

    widzieć wyprzedzenie które robią i obserwować z tyłu co sie dzieje z samochodami
    które są na lewym pasie w tym czasie.

    > Ale nie wyprzedzając ich widzisz tylko tą kolumnę za którą jedziesz,
    > więc nie masz pojęcia co jest w innych.
    > Gdybyś po ludzku musiał wyprzedzić ich 10 w ciągu pół h, to byś
    > wiedział, że np. z co dziesiątej ktoś wyskoczy i rozpocznie wyścig żółwi.
    > Ale tego nie wiesz, bo 9 pozostałych kolumn nie widzisz, wlokąc się za
    > pierwszą.

    Tak, tak.
    Bo oczywiście wziąłeś pod uwage że jednak jadąc codziennie mam okazję widzieć 10
    takich kolumn na tydzień i po roku mogę sobie wyrobic zdanie.

    Tak, tak...

  • 83. Data: 2015-12-31 09:15:47
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 2015-12-30 o 20:07, Shrek pisze:

    > Co się zdarza, że jeden jedzie 90 a jego kolega 40? Kiedy ostatnio takie
    > coś widziałeś, bo ja widuje jedynie jednego 89 a drugiego 91 czy coś
    > koło tego.

    często jeździsz autostradą z zakazem wyprzedzania? bo tam to dopiero
    jest widoczne - i nie chodzi nawet o tira jadącego 80, a częściej o
    kapelusza w Uno jadącego 70km/h...
    ja przynajmniej raz w tygodniu słyszę na cb, że ciągną się 70-75 za
    osobówką i mają zakaz - i wierzę że ich to wkurwia

    a mi 140, a w dużej części w mojej okolicy 110km/h :)

    Łukasz

  • 84. Data: 2015-12-31 09:18:53
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 19:37:02 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:

    > Patologią w tym kraju jest zakładanie, że nikt nie jedzie szybciej.
    > A prawo nakazuje dokładnie odwrotnie niż trzeszczysz - oceniać ile
    > przeciwnik osiąga ZANIM mu się drogę zajedzie.

    Patologia jest jeżdzenie +10, +20.

    Tym bardziej patologia jest jazda +40 na 140.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Zasada_ograniczonego_z
    aufania

  • 85. Data: 2015-12-31 09:33:25
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 16:02:00 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Dnia Wed, 30 Dec 2015 05:26:19 -0800 (PST), s...@g...com

    > Bo sie oparles na tym 5.5m/s2

    Nie grzebalem w defaultach :)

    > Co poniektorzy jak widac - migacz ze stosownej odleglosci, a potem
    > skret, bez upewnienia sie, ze migacz zostal ... uwzgledniony, to chyba
    > dobre slowo.

    I to akurat jest błąd. I IMHO akurat akcja pod tym kątem była by odebrana pozytywnie.

    > Ale u nas jadacego 180 mozna zobaczyc podobnie czesto jak tam :-)

    No nie wiem czy równie często :)
    Ale abstrahując od częstości, ograniczenie jest na 140, większośc jedzie do 120.
    To czemu oczekiwać że każde światełko w lusterku nagle znajdzie się zbyt blisko?
    Paranoja.
    Równie dobrze można by sugerować że nalezy jeżdzić wolniej bo zwierzęta z lasu wyłażą
    (no może nie na autostradzie ale ogólnie gdzie indziej). Więc skoro wyłażą to nie
    jedziemy 90 tylko 65.

    Tok rozumowania podobny tylko aplikowany w druga strone.

    > Po prostu - nie patrza w lusterka. Albo nie chce im sie tempomatu
    > wylaczac.

    Tu nie ma wytłumaczenia. Błąd i głupota.

    Tylko ja na to patrze jak na dwa błędy.
    Jeden po stronie nie patrzącego w lusterka a jeden po stronie tego co przekracza te
    140.
    Gdyby jednego z nich nie bylo to wypadek by sie nie zdarzył. No, nie zdarzył by się
    ten wypadek bo mógłby sie zdarzyc inny :) Ale to juz filozofia :)

    > 10-20% jedzie jednak szybciej - czemu nie podniesc ?
    > Gdziestam oszem - robi sie niebezpiecznie przy duzej roznicy
    > predkosci, no i samej predkosci. Ale mozna ustalic 150, czy 160 ...

    Nie widze przeszkód aby je podnieść.
    Ciężarówkom też. Niech se jadą 100-110 po autostradzie. Tak jak w usiech.

    Dzieki temu grupa osobówek pojedzie podobnie jak ciężarówki i liczba wyprzedzeń
    dramatycznie spadnie. Lewy pas sie opróżni i ścigacze skorzystają nawet jesli te 140
    zostanie.

    Ogólnie i tak fajnie że mamy 140 a nie 120-130 jak w innych krajach.

    Dla mnie istotne jest że standard prawny jest znany i stosowany. Dzięki temu kierowcy
    nie muszą wiedzieć jaka jest teraz moda na jazdę.
    Szczególnie ci co na autostrady trafiają w święta czy urlopy.

    Zobacz jakie zdziwienie na grupie czasem sie objawia kiedy ktoś odkrywa że w wawie to
    jadą szybko a w jakimś krakowie nie (ten kraków to nie wiem czy akurat powolny jest).
    I jest zdziwienie że ramy zachowań są inne.

  • 86. Data: 2015-12-31 09:35:57
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 19:31:49 UTC+1 użytkownik Cavallino napisał:

    > Nie powinien wyjeżdżać, jeśli w lusterku widzi kogoś kto go dogoni ZANIM
    > on skończy swoje żółwie wyprzedzanie.
    >
    > To przynajmniej wyczerpuje kodeksową definicję.

    Zgadza się z grubsza. Też pojmuję podobnie termin wymuszenie.
    Jednak tam OIDP jest jeszcze informacja o nagłym czy nadmiernym hamowaniu.

    Czyli jednak może wyjechać o ile nie zmusi tego na lewym pasie do mocniejszego
    hamowania.

  • 87. Data: 2015-12-31 09:46:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 31.12.2015 09:10, s...@g...com wrote:

> [...]
    >
    > W ruchu tego nie widać ale na drogach np. przed częstochową tam gdzie jest sporo
    skrzyżowań wyprzedzanie jakie opisał J.F. jest dosyć częste.

    No dobrze, ale jak to się ma do autostrady?

    Shrek

  • 88. Data: 2015-12-31 09:51:43
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 31.12.2015 09:15, ddddddddd wrote:

    > często jeździsz autostradą z zakazem wyprzedzania?

    Nie.

> [...]
    > ja przynajmniej raz w tygodniu słyszę na cb, że ciągną się 70-75 za
    > osobówką i mają zakaz - i wierzę że ich to wkurwia

    No dobra, wierzę, że to może wkurwiać. Nigdy takiej sytuacji nie
    widziałem, ale wierzę, że może się _czasem_ zdarzyć.

    Cóż mogę dodać - nie byłoby problemu, gdyby nie to, że znakomita
    większość wyprzedzań tirów na autostradzie to wyścigi ślimaków w
    wykonaniu dwóch tirów. Inaczej mówiąc - problem zaczął się od mania w
    dupie wszystkich przez kierowców tirów. W związku z tym cytujac klasyka,
    "wkurwienie kierowców tirów, to poświęcenie na które jestem gotów":P

    Shrek.

  • 89. Data: 2015-12-31 09:56:54
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 30 grudnia 2015 19:01:16 UTC+1 użytkownik mk4 napisał:
> [...]
    robienia czegoś dodatkowego, w tym przypadku zakładania że ktos inny złamie przepisy
    i adaptowania się do tego.

    > Ale tu sa jasne obowiazki przy zmianie pasa - najwazniejszy to, ze masz
    > nie wymuszac pierwszenstwa - czyli jadacy za toba nie powinien hamowac.
    > Zadnych towarzyszacych dodatkowych okolicznosci nie ma - reszta to
    > proba rozmydlania sprawy.

    To nie jest próba rozmydlania sprawy tylko wyjasnienie faktu dlaczego dzieje się tak
    jak się dzieje.

    > Przeciez nikt nie wnika - jesli jestes sokolem i w 0.1 sekundy jestes w
    > stanie ocenic czy zajedziesz czy nie to naleza sie brawa!
    >
    > A jesli nie jestes to masz podjac stosowne kroki, zeby ocenic wlasciwie
    > - zwykle trzeba poobserwowac dluzej.

    Ano trzeba. Tyle że jak człowiek jedzie juz godzine i wszyscy dotychczas jechali
    poniżej tych 130 to taki ludek nie będzie oczekiwał że jednak 2% jedzie 180.
    To zwykły fakt. Tak działa ludzki umysł.
    Ty też jak jedziesz przez las to odejmujesz sobie prędkości bo jeleń wyskoczy?
    Przecież wczoraj stały przy drodze więc dziś też mogą tam być.

    Rozumiesz ideę?
    Ja tego nie usprawiedliwiam. Wyjaśniam mechanizm i uzasadniam dlaczego limit 140 plus
    fakt że znakomita większość jedzie poniżej 120 powoduje to o czym tu dyskutujemy.

    Możesz próbować zmieniać świat i ludzi bo może sie uda ale jakos nie wierzę że to się
    da.

    > Zupelnie nie wiem skad w tym kontekscie biora sie teksty o jakimkolwiek
    > zakladaniu. Sek w tym, ze nic nie nalezy zakladac tylko wlasciwie ocenic
    > sytuacje. I nalezy to robic starannie a nie bazowac na zalozeniach.

    A np. z zasady ograniczonego zaufania która jest wbijana do głowy kierowcom.
    Nie wiem czy teraz też ale kiedys była.
    No i z tego że tak działa mózg. Jak coś się dzieje 100 razy tak a tylko raz inaczej
    to będziesz zakładał za każdym razem że będzie inaczej niż standardowo?

    Tak działa mózg szarego kierowcy.

    > Jest gdzies przepisach, ze mozna spodziewac sie, ze inni sie stosuja do
    > przepisow. No ale to chyba jest jasne, ze chodzi tu glownie o to zeby
    > nie zakladac calkowitej anarchii i sytuacji zupelnie absurdalnych - no
    > nie wiem - jazdy lewa strona drogi czy krecenie baczkow na srodku drogi.
    > Dodatkowo jest tez zasada ograniczonego zaufania ktora doprecyzowuje
    > powyzsze.
    >
    > Mozna sie spodziewac, ze tak jest - ale nie mozna tak zakladac!!

    A czym sie jedno od drugiego różni w przypadku takiego wyprzedzania?
    Patrzysz w lusterko, coś tam daleko sie swieci.
    Patrzysz znowu i świeci sie nadal i w sumei nie widać aby sie bardzo zblizyło.
    Zabierasz sie za wyprzedzanie swoim naładowanym kombikiem a tu zonk bo w polowie
    ciężarówki jakaś beemka ci mruga w zderzak.
    A przecież jak poprzednio jak wielokrotnie wyprzedzałeś to było spokojnie i nikt cie
    nie doganiał.

    Oczywiście jak czwarty czy piąty raz tak ci sie to zdarzy to zaczniesz sie spodziewać
    że tak może sie stać. Ale nie każdy matołek zmieni podejście. Sporo osób założy że
    jak ograniczenie jest do 140 to jadąc 115 nie blokuje się zbytnio tego z tyłu bo to
    tylko 25km/h różnicy.

    Tyle że twój odbiór sprawy jest inny.

    > Czyli z przepisow nigdzie nie wynika, ze cokolwiek nalezy zakladac -
    > jest tam tez jasno czego nalezy dopelnic - bez zakladania czegokolwiek.

    W przepisach nie, ale w ludzkiej naturze tak.
    Zresztą skoro powołujesz się na przepisy to w nich jest wpisane ograniczenie
    prędkości. Obie strony wtedy popełniają błąd. I obie strony mogą błąd naprawić.

    > Niestety pod wplywem pieniaczy oraz mediow nakrecanych przez pieniaczy i
    > roznych "swietojebliwych" nasze "niezawisle" sady od czasu do czasu
    > wydaja przedziwne wyroki, ktore uniewinniaja takich co to tam sobie
    > zalozyli i w efekcie spowodowali wypadek. No takie typowe to wyjazd z
    > podporzadkowanej - i tlumaczenie, ze "on nie sadził, ze tamten tak
    > szybko jechal". Sadzil nie sadzil - jakie to ma znaczenie? A nie mogl po
    > prostu wlasciwie ocenic sytuacje? W koncu jemu ni ebylo sadzic tylko
    > ustapic. Jakies powody dla ktorych wlaczyla sie tu funkcja sadzenia?

    Bo wypadek był spowodowany przez obie strony.
    Ot i cała tajemnica.

    BTW. Ostatnio byl na reddicie filmik jak to gosciu jedzie sobie osiedlem i po
    zrobieniu zakrętu babka mu w przód wjeżdza.
    Po prostu nie patrzyla gdzie jedzie, zjechała na jego pas i przywaliła.

    Dyskusja była ciekawa i jeden z dyskutantów powołał się na logikę "kamienia".
    Mianowicie ten co jechał poprawnie jak widzial co sie dzieje (bo oboje jechali
    powoli) sie zatrzymał. I babka przywaliła jak stał nieruchomo.

    W związku z tym sąd mógł orzec że to babka jest w 100% winna bo gdyby zamiast auta
    był nieruchomy kamień to nie mógł by być winny.

  • 90. Data: 2015-12-31 11:49:44
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 2015-12-31 o 09:51, Shrek pisze:

    > Nie.

    > No dobra, wierzę, że to może wkurwiać. Nigdy takiej sytuacji nie
    > widziałem, ale wierzę, że może się _czasem_ zdarzyć.

    zdarza się dość często (codziennie jeżdżę A4 z zakazem,narzekanie na
    jadącego 75-80 jest praktycznie codziennie, na osobówkę hamującą ciąg
    tirów słyszę przynajmniej raz w tygodniu

    > Cóż mogę dodać - nie byłoby problemu, gdyby nie to, że znakomita
    > większość wyprzedzań tirów na autostradzie to wyścigi ślimaków w
    > wykonaniu dwóch tirów.

    mnie też to wkurza- ale zakaz wyprzedzania to nie rozwiązanie. A zakaz
    wyprzedzania powyżej (?) minuty(?) - owszem (i to dla wszystkich, nie
    tylko dla tirów - jedzie ktoś za tobą - masz minutę na wyprzedzenie i
    uciekaj na prawy pas - następny miałby minutę od udostępnienia pasa
    itd... (tak sobie gdybam,pewnie to rozwiązanie też ma minusy, do tego
    policja powinna podchodzić ze zdrowym rozsądkiem - czasem ukarać za 1,5
    minuty, czasem nie - a może po prostu za przekroczenie tego czasu pouczyć?)

    Łukasz