  • 11. Data: 2011-07-20 07:20:06
    Temat: Re: plastyka obrazu
    Od: Pan Piskorz <p...@b...pl>

    W dniu 2011-07-19 20:58, proartisma pisze:
    > plastyki nigdzie nie widzialam

    Mówi się, że Canony to mają lepsze. ;-)
    P.

  • 12. Data: 2011-07-20 08:31:11
    Od: "GR001" <sweetek001(usuntosobie)@wp.pl>

    > rozdzielczość obrazu
    > aberracja chromatyczna
    > dystorsja
    > koma i astygmatyzm
    > winietowanie
    > odblaski
    > autofokus
    >
    > plastyki nigdzie nie widzialam. prosze o wyjasnienie tematu, najlepszy byl
    > by
    > taki przyklad pokazujacy identyczne ujecie wykonane za pomoca obiektywow o
    > dobrej i zlej plastyce obrazu.

    jest jeszcze subiektywne odczucie oglądającego...
    Popatrz sobie na fotki krajobrazów robione cyframi z matrycą APSC, FF i
    popatrz sobie
    na krajobrazy robione na kliszach na formacie 4x5 czy 8x10...
    Niby niewielka różnica, ale odbiór obrazu to już przepaść...
    To zupełnie inna bajka..
    pozdr.

  • 13. Data: 2011-07-20 08:46:40
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > na krajobrazy robione na kliszach na formacie 4x5 czy 8x10...
    > Niby niewielka różnica, ale odbiór obrazu to już przepaść...

    mylisz sie.
    czyms innym sa obiektywne uwarunkowania sprzetu fotograficznego ,
    czyms innym subiektywny odbior , co nie ma ze sprzetem nic wspolnego ,
    gdyz subiektywna percepcja odbywa sie w mozgu.

    Jesli super ostre zdjecie ktos zobaczy nieostro to bedzie to kwestia
    subiektywnosci postrzegania.

    jesli dwa zdjecia z roznych aparatow roznia sie jakoscia to nie
    wynika to z subiektywnosci postrzegania , a z roznic sprzetowych.

    Ludzie opowiadaja rozne rzeczy czym jest owa "plastycznosc". kazdy
    opisuje jak moze i potrafi. Jesli nie bardzo wiedza co to jest to
    przypisuje to jakim silom nadprzyrodzonym , sprawa psychologicznym
    itp.

    to sa zupelnie rozne kategorie .
    Nikt nie watpi ze obraz o rozdzielczoscio np 100 l/mm tyle ma
    niezaleznie od tego ile widzi czlowiek ( subiektywnie ).
    Krzywa MTF ma jakis przebieg , i on sie nie zmienia niezaleznie od
    tego czy czlowiek ma oczy otwarte czy zamkniete.

  • 14. Data: 2011-07-20 09:53:29
    Od: "GR001" <sweetek001(usuntosobie)@wp.pl>

> [...]

    >Krzywa MTF ma jakis przebieg , i on sie nie zmienia niezaleznie od
    >tego czy czlowiek ma oczy otwarte czy zamkniete.

    Ja piszę o zupełnie czymś innym...
    Ale jak chcesz teoretyzować, to proszę:
    - obiektyw do małej matrycy APSC, FF - jest bardzo skomplikowany optycznie,
    składa się często z parunastu warstw
    wielu soczewek, mniej lub bardziej szklanych, wszędzie warstwy
    antyodblaskowe itp. Taki tor światła powoduje,
    że do matrycy dochodzi on mocno zniekształcony
    - odległość ostatniej soczewki od matrycy powoduje, że bardzo trudno jest
    wykonać szkło, które wprowadzałoby
    minimalne lub żadne znieksztalcenia
    - właściwości matrycy powodują, że cienie są jednym gęstym szumem
    Szkła do aparatów średnioformatowych np. 6x6, są już dużo prostrzymi
    konstrukcjami, posiadającymi mniej skomplikowany tor dla światła
    i dlatego obraz wychodzi "bardziej klarowny", cienie nie sa już tak
    "zabite". Matryce aparatów typu Hasel czu PhaseOne mają zarębistą dynamikę
    i tu już daje się, łącząc to z wysokiej klasy optyką, mówić o porównaniu do
    dużego formatu.
    Szkła do LF zarówno 4x5 czy 5x7 lub więcej są prostymi konstrukcjami, często
    tylko 4 lub 6 soczewek, przeważnie tylko jedna z soczewek posiada specjalne
    wartswy, obraz nie musi być przechodząc przez soczewki w żadnym stopniu
    deformowany. Obrazowanie przed obiektywem i za obiektywem
    opiera się jest porównywalne pod względem geometrycznym. Odsunięcie szkła od
    materiału światloczułego jest przeważnie równe ogniskowej (przy
    nieskończoności) a nie jak w FF 50 razy mniejsze....
    Z tego prostego powodu chociażby ine jest plastyczne - czy też
    geometryczne - odwzorowanie obrazu na małej matrycy i materiale 8x10 cala..
    pozdr.
    gr

  • 15. Data: 2011-07-20 09:53:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    proartisma wrote:
    > co to jest plastyka obrazu? czytam dalej o obiektywach i nigdzie nie
    > moge znalezc takiego paraametru, zwykle podaje sie w testach jak
    > ponizej:
    >
    > rozdzielczość obrazu
    > aberracja chromatyczna
    > dystorsja
    > koma i astygmatyzm
    > winietowanie
    > odblaski
    > autofokus

    plastyka jest odczuciem subiektywnym wynikajacym ze złożenia tych wszystkich
    elementów.

    jak będziesz dużo fotografował różnym sprzętem to sam zaczneisz to
    zauważać...

  • 16. Data: 2011-07-20 10:10:57
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 19/07/2011 20:49, Mateusz Ludwin wrote:
    > Rzecze proartisma:

    > Nie ma czegoś takiego. To wymysł polskich analfabetów technicznych.
    >
    > Jeżeli kupisz obiektyw który okazuje się do d*, to wtedy piszesz w obronie,
    > że ma wspaniała plastykę. Albo że ma ją twoja matryca i dlatego jest lepsza
    > od konkurencji. Słowo - wytrych. Nie ma takiego pojęcia. Występuje tylko na
    > polskich forach fotograficznych.

    Coś jak "bas jest bardziej mięsisty, a wysokie tony nabrały przestrzeni"
    w teście cyfrowych optycznych interkonektów.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 17. Data: 2011-07-20 10:26:01
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze kamil:

    > Coś jak "bas jest bardziej mięsisty, a wysokie tony nabrały przestrzeni"
    > w teście cyfrowych optycznych interkonektów.

    Nawet miałem podać taki przykład, z tym że powyższe jest dość
    rozpowszechnione na świecie, a na pomysł "plastyki" wpadli wyłącznie Polacy.
    Zaczęło się to chyba od wzrostu popularności M42 na cyfrze.

  • 18. Data: 2011-07-20 10:26:46
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze de Fresz:

    > A plastyka to sposób renderowania kolorów przez obiektyw, od
    > mikrokontrastów, przez wzmacnianie lub osłabianie poszczególnych
    > długości fal. Jej odbiór jest niezwykle subiektywny i tam gdzie jeden
    > będzie się onanizował werbalnie, drugi nie zobaczy żadnej różnicy.

    Podaj jak się nazywa to pojęcie w języku angielskim.

  • 19. Data: 2011-07-20 10:27:48
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Marek Dyjor:

    > plastyka jest odczuciem subiektywnym wynikajacym ze złożenia tych wszystkich
    > elementów.
    >
    > jak będziesz dużo fotografował różnym sprzętem to sam zaczneisz to
    > zauważać...

    Jak to się nazywa po angielsku?

  • 20. Data: 2011-07-20 10:33:27
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Ja piszę o zupełnie czymś innym...

    napisales : " jest jeszcze subiektywne odczucie oglądającego...
    Popatrz sobie na fotki krajobrazów robione cyframi z matrycą APSC, FF
    popatrz sobie
    na krajobrazy robione na kliszach na formacie 4x5 czy 8x10...
    "

    to ze obrazy roznia sie jakoscia ( czy tez plastyka ) to nie jest
    kwestia subiektywnosci odczuc a wynika ona z roznych uwarunkowan
    technicznych. Sam wymieniasz rozny sprzet. To jest przeslanka
    OBIEKTYWNA nie subiektywna.

    Gdybys te rozne zdjecia zobaczyl tak samo to za taki stan rzeczy
    bylby odpowiedzialny subiekt. wowczas moznaby mowic o subiektywnosci
    postrzegania.

    sam wymieniasz przeciez rozne obiektywne przeslanki , a piszesz o
    subiektywnosci .

    Ja nie teorezuje , staram sie tylko zachowac tzw zdrowy rozsadek.
    Teoretyzowaniem blednym nalezaloby raczej nazwac mieszanie uwarunkowan
    technicznych z czynnikiem subiektywnym - co wlasnie zrobiles w poscie
    wyzej.

    Co dalej w aktualnym poscie , na ktory odpisuje napisales nie ma nic
    wspolnego z subiektywnoscia.

    wracam rowniez uwage na pewna niekonsekwencje w pytaniu poczatkowym ,
    otwierajacym te watek . Autor pyta wprawdzie o plastyke obrazu ,
    wymiania jednak cechy charakterystyczne obiektywu. Tak wiec to
    pytanie nalezy rozumiec o te ceche obiektywu , ktora nalezaloby nazwac
    ogolnie "plastycznoscia rysunku".
    Ta cecha nie zostala znormalizowana , nie mierzy sie jej ale to nic
    innego jak sposob przenoszenia kontrastu przez obiektyw. Podpinajac
    obiektyw do aparatu od razu widzisz czy jest zdjecie ostre czy nie ,
    nie muszac wiedziec jaka jest jego rozdzielczosc , to sie widzi "golym
    okiem" , oraz jak "plastycznie " rysuje obiektyw - tez nie znajac
    przebiegu krzywej MTF. Obydwie cechy zarowno "ostrosc" rysunku jak i
    "plastycznosc" da sie pomierzyc , tzn porownac miedzy soba obiektywy
    pod wzgloedem tej cechy.

    I uwaga - mierzy sie zawsze wlasnosc ukladu obiektyw - matryca .