  • 1. Data: 2011-07-19 18:58:52
    Temat: plastyka obrazu
    Od: "proartisma" <p...@W...gazeta.pl>

    co to jest plastyka obrazu? czytam dalej o obiektywach i nigdzie nie moge
    znalezc takiego paraametru, zwykle podaje sie w testach jak ponizej:

    rozdzielczość obrazu
    aberracja chromatyczna
    dystorsja
    koma i astygmatyzm
    winietowanie
    odblaski
    autofokus

    plastyki nigdzie nie widzialam. prosze o wyjasnienie tematu, najlepszy byl by
    taki przyklad pokazujacy identyczne ujecie wykonane za pomoca obiektywow o
    dobrej i zlej plastyce obrazu.

  • 2. Data: 2011-07-19 19:21:43
    Temat: Re: plastyka obrazu
    Od: Keyser Soze <"f2000[wytnijto]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-07-19 20:58, proartisma pisze:

    > plastyki nigdzie nie widzialam. prosze o wyjasnienie tematu, najlepszy byl by
    > taki przyklad pokazujacy identyczne ujecie wykonane za pomoca obiektywow o
    > dobrej i zlej plastyce obrazu.

    Plastyka to dla mnie zespół cech zawierających np. wygląd rozmycia tła
    zależny od konstrukcji obiektywu (np. budowa listków przysłony),
    jasność od której zależy możliwość uzyskania małej GO, czy też
    winietowanie zmieniające lekko odbiór danego kadru. Myślę, że pewne
    parametry fizyczne typu transmisja lub kontrast przy pracy pod
    światło też zwiększają wrażenie ciekawej plastyki.

    To dla mnie mniej ładne:
    http://www.rickdenney.com/images/CRW_2792.jpg
    niż to:
    http://www.rickdenney.com/images/CRW_2793.jpg

    Widać różnice w okrągłości listków przesłony, czy ostrości
    krawędzi w obiektach poza GO, które lekko rozpraszają.
    Akurat tutaj obiektyw z okrągłą przysłoną generuje mimo wszystko
    mniej przyjemny obrazek.

    p!
    Keyser Soze

    --
    Takie tam moje zdjęcia... -> http://nazar.cba.pl

  • 3. Data: 2011-07-19 19:49:05
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze proartisma:

    > co to jest plastyka obrazu?

    Nie ma czegoś takiego. To wymysł polskich analfabetów technicznych.

    Jeżeli kupisz obiektyw który okazuje się do d*, to wtedy piszesz w obronie,
    że ma wspaniała plastykę. Albo że ma ją twoja matryca i dlatego jest lepsza
    od konkurencji. Słowo - wytrych. Nie ma takiego pojęcia. Występuje tylko na
    polskich forach fotograficznych.

  • 4. Data: 2011-07-19 19:49:29
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Keyser Soze:

> [...]
    > parametry fizyczne typu transmisja lub kontrast przy pracy pod
    > światło też zwiększają wrażenie ciekawej plastyki.

    To jeszcze powiedz, co to jest plastyka 5D, he he he.

  • 5. Data: 2011-07-19 20:02:56
    Od: Kosu <6...@e...pl>

    On 2011-07-19 20:58, proartisma wrote:
    > plastyki nigdzie nie widzialam. prosze o wyjasnienie tematu, najlepszy byl by
    > taki przyklad pokazujacy identyczne ujecie wykonane za pomoca obiektywow o
    > dobrej i zlej plastyce obrazu.

    Bo "plastyka" to tak naprawdę jest w aparacie tylko w mózgu/na zdjęciu.
    Z grubsza: jak się zdjęcie podoba, to jest "plastyka", a jak brzydkie,
    to nie ma :)
    Co ładnie ilustruje ten wątek:
    http://forum.nikoniarze.pl/showthread.php?t=54903
    Niektórzy podchodzą do tematu z dystansem i humorem, ale ~większość
    bardzo przeżywa i pisze "moim zdaniem plastyka to jest jak...".

    Ktoś tam się podpiera terminem ze słownika: plastyka = "wyrazistość,
    bryłowatość form, kształtów". Szkoda że ten słownik nie ma wytłumaczenia
    "bryłowatość form" :D

    Ja radziłbym się skupić na terminach "ostrość" czy też "odwzorowanie
    barw", a nie na branżowej legendzie (do tego dosyć lokalnej, jak
    wcześniej zauważył M. Ludwin :))

    pozdrawiam,
    PK

  • 6. Data: 2011-07-19 20:56:14
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-07-19 21:21:43 +0200, Keyser Soze
    <"f2000[wytnijto]"@poczta.onet.pl> said:

    > Plastyka to dla mnie zespół cech zawierających np. wygląd rozmycia tła
    > zależny od konstrukcji obiektywu (np. budowa listków przysłony),

    Nie, to się zwykło określać per "bokeh".

    de Fresz

  • 7. Data: 2011-07-19 21:02:07
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2011-07-19 21:49, Mateusz Ludwin pisze:
    > Rzecze proartisma:

    > Nie ma czegoś takiego. To wymysł polskich analfabetów technicznych.

    Ja mam taki guzik "PlastykaON"/"PlastykaOF"

    ale ja mam kapięć

    JD

  • 8. Data: 2011-07-19 21:03:43
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2011-07-19 20:58:52 +0200, "proartisma" <p...@W...gazeta.pl> said:

    > co to jest plastyka obrazu? czytam dalej o obiektywach i nigdzie nie moge
    > znalezc takiego paraametru,

    Bo w erze cyfry bardzo owa plastyka straciła na znaczeniu, znacznie
    lepiej była widoczna w dobie slajdów, gdzie pod różne szkła można użyć
    tego samego materiału. Na cyfrze niezwykle trudno jest wyeliminować z
    równania obróbkę obrazu przez procesor aparatu/wołarkę.

    A plastyka to sposób renderowania kolorów przez obiektyw, od
    mikrokontrastów, przez wzmacnianie lub osłabianie poszczególnych
    długości fal. Jej odbiór jest niezwykle subiektywny i tam gdzie jeden
    będzie się onanizował werbalnie, drugi nie zobaczy żadnej różnicy.

    de Fresz

  • 9. Data: 2011-07-20 06:05:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 19 Jul., 20:58, "proartisma" <p...@W...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    > taki przyklad pokazujacy identyczne ujecie wykonane za pomoca obiektywow o

    Masz racje , gdyz tej cechy sie do tej pory nie mierzylo , nie
    przekladalo na liczby.
    Jest faktem, ze taki termin istnieje i uzywaja go osoby
    fotografujace , mniej lub bardzej w podobnym znaczeniu.
    Jak to na tej grupie bywa dostaniesz tyle roznych odpowiedzii ilu
    odpowiadjaacych , a kazdy jest przekonany ze wie najlepiej.

    To co rozumiemy pod pojeciem "plastki" , " plastycznego rysunku " ,
    "wycinania obrazu" to nic innego jak sposob przenoszenia kontrastu
    przez obiektyw.

    Dwa obiektywy o takiej samej pomierzonej rozdzielczosci moga w rozny
    sposob przenosic kontrast. Jeden z nich moze miec tendencje nawet do
    podnoszenia kontrastu , inny do obnizania w zaleznosci od przenoszonej
    czestosci.

    Bardzo ladnie widac to na krzywych MTF , ktore wyraznie moga sie
    roznic ksztaltem.
    Dla obiektywow o lepszej"plastyce" krzywa przebiega wyzej , w
    poczatkowym zakresie nawet rosnie , tzn kontrast jest powyzej wartosci
    1 , a wiec obiektyw podnosi kontrast.

    Wykreslilem odrecznie przebieg takich dwoch krzywych . Obiektyw
    zielony bedzie znacznie bardziej plastyczny od obiektywu czerwonego ,
    choc w tym przypadku beda miec taka sama rozdzielczosc.
    Najczesciej obiektywy bardziej plastyczne maja jednoczeseni jednak
    wyzsza rozdzielczosc.

    http://spherapan.vot.pl/mtf.jpg

    Jesli poszukasz w sieci wykresy funkcji MTF50 to zobaszysz jak one sie
    miedzy soba roznia ksztaltem. Te ktore maja przebieg jak linia
    zielona beda rysowac "plastycznie " te jak linia czerwona beda
    rysowac "plasko".

    Mozna plastycznosc obiektywow porownywac liczbowo wyznaczajac calke
    funkcji MTF - im wyzsza tym mniejsza tendencja w kierunku obnizania
    kontrastu a wiec lepsza "plastycznosc". Obiektywy plastyczne maja
    zawsze wzrorst funkcji MTF w poczatkowym zakresie , rzut oka na wykres
    i wiesz niemal wszystko o tym jak rysuje obiektyw. Obiektywy ,
    slabe , niskiej klasy nigdy ie beda dawac przebiegu rosnacego tej
    funkcji.

  • 10. Data: 2011-07-20 06:24:55
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-20 08:05, XX YY pisze:
> [...]
    > sposob przenosic kontrast. Jeden z nich moze miec tendencje nawet do
    > podnoszenia kontrastu , inny do obnizania w zaleznosci od przenoszonej

    [...]

> [...]
    > i wiesz niemal wszystko o tym jak rysuje obiektyw. Obiektywy ,
    > slabe , niskiej klasy nigdy ie beda dawac przebiegu rosnacego tej

    ''Plastykę liczymy całką MTF'' :)))
    Powinieneś prowadzić jakiś cykliczny program w Ezo Tv. Albo cykl
    arytkułów sprzętowych w ''HiFi i Muzyka''.

    --
    pozdrawia Adam
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/