  • 111. Data: 2009-04-04 16:00:48
    Temat: Re: nowy koń (kucyk?) w stajni Canona EOS 500D
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >No niby ile?
    >FullHD to 1080x1920 i ju? na 3 kolorki oraz ju? ostre co do piksela,
    >12Mpix to jakie? 2848x4280 z tym, ?e z?o?one tak naprawd? w 1/4 z R,
    >1/4 z B i w 1/2 z G. Do tego masz jeszcze filtr AA.
    >
    >Odwa?? si? wi?c spokojnie rzuci? twierdzenie, ?e FullHD spokojnie mo?e
    >przenosi? wi?cej informacji, ni? 12Mpix z filtrem AA i pikselkami w
    >trzech kolorach.

    Na pewno nie... Tracisz bezpowrotnie szczegoly w Luminancji.

    FULL-HD to 6 razy mniejsza rozdzielczosc obrazu niz
    wysokiej jakosci obraz z 12 Mpix matrycy.

    Tej 6 krotnej straty nie da sie odzyskac w druga strone.

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 112. Data: 2009-04-04 16:00:48
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >A matryce coraz bardziej puchna produkujac dosc czesto ,,puste'' dane.

    To prawda, co nie oznacza, ze kupie korpus o wiekszej ilosci
    pikseli. Jestem swiadomy, ze mi okolo 10 Mpix + bardzo dobre szklo
    starczy z zapasem ;)

    Wiec nie kupie i nie zarobia na mnie przy wiekszych matrycach
    bo wiem, ze bede musial zagospodarowac 14 Mpix i moje
    szklo moze byc za slabe do tej rozdzielczosci ;)

    Wrocmy do RAW-ow.
    RAW-y to najczesciej skompresowane dane a co za tym idzie
    ich wielkosc bedzie mniejsza jak masz wiecej mydla w sygnale
    wiec to co piszesz nie jest powodem wiekszych rozmiarow
    plikow. Rozumiesz... Duza rozdzielczosc przy jednolitym
    kolorze da Ci dosc maly plik.

    Jak matryca ma duzo szczegolow informacji to rzecz jasna
    bezstratny algorytm nie ma z czego zjechac do mniejszego rozmiaru pliku.

    Rawy wypadaja mi srednio... 10..12 Mpix co mi starcza bo
    mam zawarte maks. informacji.

    Jak braknie mi miejsca (CF 8 Gb + CF 16 Gb) - mam DATA BANK i sie niczym nie
    przejmuje. Pamiec nie stanowi dla mnie problemu.
    (jak sie kupuje krowe to i powinno sie miec kase na lancuch)

    >Ale majac male rawy mozna si? pomiescic na karcie posiadanej obecnie.

    5 lat temu posiadalem pamiec CF (2 x 512 Mb) i 1 RAW zajmowal
    srednio 6 Mb.

    Teraz mam CF (8 Gb + 16 Gb) i 1 RAW mi teraz zajmuje 2x wiecej (12 Mb).

    Jak widzisz pamiec mi sie zwiekszyla 24 razy a
    objetosc 1 RAW-a zaledwie... 2 razy wiecej.

    Jest tu logika ciulac na sRAW-ach z obcieta jakoscia ?

    >Damy wam matryce 15mpix, ktora co prawda z kilkoma szklami da tyle, z
    >wiekszoscia szkiel sredniej polki da polowe, ale kupujcie wieksze karty,
    >dyski, szybsze procesory, RAM, systemy 64bit i tak dalej, i tak dalej.
    >Po co?

    Dla szmalu ;) Wystarczy wmowic, ze to jest Ci NIEZBEDNE i
    predzej czy pozniej wywalisz w nastepna zabawke swoje Ciezko
    zarobione pieniadze.

    >Przyzwoite 13x18 zrobisz z 3mpix, obrazek na wuwe to pol do jednego mpix.

    Jak masz dobre szklo to tak a jak lipne to bedzie lipne 13x18.

    >RAW ma wiele plusow, ale jego zwiekszajacy si? rozmiar zaczyna byc jego
    >coraz powazniejsza wada.

    Dlatego nie inwestuje w inne korpusy bo mi 10 Mpix wystarczy ;)

    Niech sie scigaja na mega-pixele dalej i wymysla jeszcze
    mniejszy sRAW. Bedzie smiesznie ;)

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 113. Data: 2009-04-04 16:08:07
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Pomys? nie jest z?y, ale ci??ko nazwa? to co wychodzi jakimkolwiek
    >rawem. To ju? jest przetworzone z jakim? algorytmem, a ?e bazuje na
    >wi?cej danych sprowadzaj?c do mnie... to jest tylko to kompromis.

    Wlasnie zastanawiam sie czy sRAW nie jest naduzyciem bo
    przeciez to juz jest calkiem inny (zmieniony) zapis informacji
    niezgodny z tym co w 100% matryca odebrala ;)

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 114. Data: 2009-04-04 16:44:20
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 4 Apr 2009 16:00:48 +0000 (UTC), Dariusz W. wrote:
    > Jestem swiadomy, ze mi okolo 10 Mpix + bardzo dobre szklo
    > starczy z zapasem ;)

    Co prawda kolejne firmy juz wydaja komunikaty, ze koniec wojny na
    megapiksele, ale:
    * pewna firma walila komunikat za komunikatem, ze APS-C wystarczy kazdemu,
    wymyslajac ,,sto powodow'' dlaczego FF jest be, po czym wypuscila D3 ;)
    * tak jak dzis nie kupisz wspolczesnej puszki 6mpix, tak nie ma
    pewnosci, ze gdy przyjdzie czas na to czego uzywasz da się jeszcze
    kupic 10mpix.

    > Rawy wypadaja mi srednio... 10..12 Mpix co mi starcza bo
    > mam zawarte maks. informacji.

    U mnie podobnie, i o ile są foty dla ktorych mi to nie przeszkadza[1], to
    przy typowym knajpianym pstrykanctwie to jest IMO juz za duzo.

    [1] cel=wiekszy papierek, kadrowanie klasyczne, kadrowanie dla wiekszego
    powiekszenia, kadrowanie typu ,,darmowy shift'', etc

> [...]
    > Jak widzisz pamiec mi sie zwiekszyla 24 razy a
    > objetosc 1 RAW-a zaledwie... 2 razy wiecej.

    Konsekwentnie uciekasz tutaj od problemu obrobki tych coraz wiekszych
    plikow... HW komputerowy jest znacznie drozszy jak CF za stowe.

    > Jest tu logika ciulac na sRAW-ach z obcieta jakoscia ?

    Jezeli <50fot z wypadu na piwko ma docelowa rozdzielczosc ok 1500x1000 i
    *w calosci* zajmuje 10MB, to po kiego diabla po drodze wszystko jest ,,giga''?

    I nie, nie opedziłbym ich kompaktem dla ,,90% pan z gdanska''(tm): f/2 i
    jasniej, ISO800/1600 ciaganie dosc cesto w wolaczce do raw.

    > Dla szmalu ;) Wystarczy wmowic, ze to jest Ci NIEZBEDNE i predzej czy
    > pozniej wywalisz w nastepna zabawke swoje Ciezko zarobione pieniadze.

    Tylko sciezka pt sRAW to jest sygnal od producenta, ze dasz rade z tym
    co masz. GOOD.
    Ty w tym watku piszesz, ze nie problem *kupic* kolejnego CFa, jak
    braknie to databank... Ugryz swoje wypowiedzi w kontekscie cytatu powyzej.

    > Jak masz dobre szklo to tak a jak lipne to bedzie lipne 13x18.

    Ja mam 18x18 z otworka (i tu juz widac, ze to pinhol ;)), i nie
    wyobrazam sobie jak podle musialoby byc szklo do lustra aby nie dac
    sensownych 3mpix. Przykładzik jakis? Czy to byl wniosek z sufitu? :)

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 115. Data: 2009-04-04 17:07:29
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Sat, 4 Apr 2009 16:08:07 +0000 (UTC), Dariusz W. wrote:
    > Wlasnie zastanawiam sie czy sRAW nie jest naduzyciem bo
    > przeciez to juz jest calkiem inny (zmieniony) zapis informacji
    > niezgodny z tym co w 100% matryca odebrala ;)

    Czy dla przewag rawa nad jpg ma to jakiekolwiek znaczenie?

    A czy mi się wydaje, czy niektore firmy juz wciskaja w puszce jakas
    obrobke do rawow (glownie w zakresie redukcji szumow?).

  • 116. Data: 2009-04-04 17:41:25
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 04.04.2009 dominik <n...@d...kei.pl> napisał/a:

    > Niby co to za zło? Z dyskami w komputerze też zatrzymałeś się na 80GB i
    > nie zmieniasz, bo niby dlaczego, że są tanie?
    > Ta argumentacja jest pozbawiona większego sensu.

    Ok, brak potrzeby 15Mpix jest argumemtem ok? Nadal jednak chcę mieć
    raw, zmienne szkła, kadrowanie optyczne bez lagów na 1 obiektywie itd.

    > Bo z 15Mpix możesz kadrować.

    Z 8 też mogę, bez jaj, nie mówisz chyba o kadrowaniu twarzy z grupowej
    fotki :) Na tyle to jeszcze widzę co focę, i czasami daję zapas na
    dokadrowanie ale to są fragmenty brzegów do kompozycji.

    > Bo im gęściej matryca, tym więcej informacji masz, przeskakując ponad
    > rozdzielczość szkła i ograniczenia związane z filtrem AA. Niby dlaczego
    > to szkło ma to limitować?

    A sądzisz że jak robisz sraw to używana jest 1/2 matrycy? Wybacz,
    aparat zbiera wszystko i interpoluje do 1/2 z uśrednionych itd danych,
    ja świadomie odrzucam ich nadmiar gdy celem jest pocztówka czy 20x30
    bo mi to jest zbędne.

    > Twój aparat nie ma buforu i blokuje się, że tak Ci to przeszkadza?

    Ma bufor, ale jego trzeba i tak dostarczyć na kartę, co prawda mi nie
    przeszkadza, ale może zdarzyć się moment że raw by mnie hamował, np na
    serii.

    > Pomysł nie jest zły, ale ciężko nazwać to co wychodzi jakimkolwiek
    > rawem. To już jest przetworzone z jakimś algorytmem, a że bazuje na
    > więcej danych sprowadzając do mnie... to jest tylko to kompromis.

    To masz uśrednioną matrycę, za to przed wywołaniem. Na pocztówce nie
    rozróźnisz, a masz możliwości powyciągania jak w rawie. A z poziomego
    8Mpix też wyjmiesz 4Mpix w portrecie i na 20x30 nie będziesz miał
    różnicy.

    > Z pewnością, tylko póki co to tryb kamerkowy w lustrzankach ma swoje i
    > to całkiem wiele wad. Jest to więc ciekawostka, która nieźle się
    > rozwija. Mi np. nie trzeba pro kamery, ale coś do małych, niezłych
    > filmików z sporymi możliwościami, które ucina każda mini-kamerka. Filmów
    > pełnometrażowych kręcił nie będę, ale dopinguję tematowi.

    Czemu mam kręcić filmy cienkiej jakości? Bo nie są pełnometrażowe?
    Czemu ma mnie ograniczać szkło od 48mm? Bo za profi kamerę to trzeba
    położyć x10kzł, sorry nie będę kręcił pełnometrażowych, ale jakościowo
    czemu mają być be. A jasne szkła? Krótka GO? Niewykonalne dla małej
    taniej kamerki hd. Obecnie mam 50d i 350d które z chęcią bym zamienił na
    500d gdyby uzupełniło taką własnie małą kamerę hd w ujęciach trudnych
    (szeroki kąt, jasne szkło), a tu dupa z 20fpsami to nawet nie mam co w
    sobie głowy zawracać, bo zmyślanie klatek między czasami daje marne
    efekty. Albo jest hdtv czyli wielkość klatki, proporcje i fpsy zgodne
    z jakąś normą, albo jest coś nieużytecznego z 20fpsami. Film to nie jest
    coś co się wykadruje czy przeskaluje czy obróci w pionie, przespieszy czy
    spowolni i będzie ok - nic nie będzie ok, będzie tak saobie, albo źle.

    > Dla Ciebie - osobiście nie poświęcił bym solidności, wielkości i
    > wytrzymałości body dla co 10 zdjęcia. Zamiast tego wielokrotnie pisałem
    > - zrobić LV na kablu. Co więcej - nawet kiedyś to może wireless LV. To
    > by dopiero miało sens, choć rozumiem, że nie każdy akurat tak by wolał :)

    A no widzisz, jak nie ma na wifi (lag????) to lepiej już uchylne
    (z resztą też zalagowane, ale jest - tzn dobrze żeby było ;)
    Czemu dla uchylnego ma być poświęcona soliność? Wręcz przeciwnie, ekran
    nieużywany może być zamknięty monitorkiem do wnętrza, co powoduje że
    jest lepiej zabezpieczony np przed porysowaniem czy zniszczeniem przy
    upadku.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 117. Data: 2009-04-04 19:19:49
    Od: d...@2...pl (Dariusz W.)

    Witaj !

    >Czy dla przewag rawa nad jpg ma to jakiekolwiek znaczenie?

    Chodzi mi o uporzadkowanie pojec bo dany model
    aparatu ma swojego RAW-a czyli
    bezstratny zrzut danych z matrycy.

    a sRAW juz nie jest bezstratny i to nie powinno
    miec w nazewnictwie slowa RAW.

    >A czy mi si? wydaje, czy niektore firmy juz wciskaja w puszce jakas
    >obrobke do rawow (glownie w zakresie redukcji szumow?).

    Pewnie zawsze to robily naciagajac nieco... jakosc obrazu ;)

    Dariusz W.

    Usun z e-mail znaki x.

  • 118. Data: 2009-04-04 21:39:56
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    Dariusz W. pisze:
    > Marketing bazuje na takich.

    A ja się bardzo lubię bawić w ''przechytrzyć go'' :)

    > A co do specyfikacji EOS 500D popatrz sobie jakie to
    > ma ZAWODOWY fps dla FULL-HD !

    On po prostu nie ma fullhd. Jak kiedyś G3 nie miał vga.
    Ale fajniejsze jest nie-fullhd z 500d niż hullhd z jakiejkolwiek
    amatorskiej kamery.
    Pozostaje pytanie, czy warto dla tej jakości rezygnować z wygód.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 119. Data: 2009-04-05 02:52:34
    Od: nb <n...@n...net>

    at Sat 04 of Apr 2009 14:47, Dariusz W. wrote:

    > Witaj !

    > zewnetrzny LCD jest malo funkcjonalny w
    > szczegolnosci podczas silnego naslonecznienia.

    OK, co 10 zdjęcie jest utrudnione z tego powodu
    (ja mam czapkę z daszkiem więc co 100), ale to
    tak samo jak wizjer z innych powodów, np:
    http://nb.homeunix.org/tmp/photo/ku_wizjer.jpg

    > Wizjer mi to rozwiazywal i nadal rozwiazuje.

    Rozwiązuje tylko 1% moich problemów, a sprawia 90%
    więc jest dla mnie bezużyteczny.

    > Myle sie bo mam inne zdanie od Twojego a handel
    > nie ma nic wspolnego z dobrem klienta ;)

    Zapewne mamy też inne zdanie na temat buddyzmu,
    ale co ma dalajlama do funkcjonalności odchylanego
    wyświetlacza?

    > Kreowanie nowosci i wmawianie ludziom, ze TO MUSZA MIEC to
    > standardowa procedura wyciagania kasy od naiwych ludzi.

    Że niby ludzie mają nieodpartą potrzebę kupowania nowości?
    To jakieś chore założenia, albo czegoś nie rozumiem.

    > Tak, bo wiem czego dokladnie chce a marketingowy-szum-informacyjny nie
    > pomaga nikomu w racjonalnej ocenie co tak naprawde potrzeba
    > fotografowi.

    A co do tego ma marketingowy szum? On sobie jest gdzieś daleko
    i niezależnie. Ktoś ma określone potrzeby i jest jakiś towar
    który te potrzeby spełnia albo nie. Po co mieszać kabalistykę.

    > Ludzie kupuja aparaty czesto przeplacajac... a i tak... w praktyce
    > nie wykorzystaja potencjalu jaki posiada ich korpus.

    No i co z tego? Ja też często jestem niewyspany.

    > Pozniej... buduja sobie filozofie wyzszosci jednej puszki nad druga
    > zamiast robic zdjecia i popracowac nad wlasnym warsztatem
    > fotograficznym.

    Nie 'zamiast' tylko 'obok'? Poza tym warsztat to narzędzia.
    Dostosowuje się je do własnych potrzeb i możliwości.

    --
    nb

  • 120. Data: 2009-04-05 09:39:02
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:
    > Ok, brak potrzeby 15Mpix jest argumemtem ok? Nadal jednak chcę mieć
    > raw, zmienne szkła, kadrowanie optyczne bez lagów na 1 obiektywie itd.

    RAW to tylko i wyłącznie komplet informacji z matrycy. Właśnie więc
    sobie zaprzeczyłeś, bo jak Ci nie trzeba kompletu to format, który sobie
    wymyślasz rawem nie jest.

    > Z 8 też mogę, bez jaj, nie mówisz chyba o kadrowaniu twarzy z grupowej
    > fotki :) Na tyle to jeszcze widzę co focę, i czasami daję zapas na
    > dokadrowanie ale to są fragmenty brzegów do kompozycji.

    8Mpix daje pewien zapas, przy pewnej wielkości odbitki. Więcej daje
    większy zapas przy większej wielkości odbitki. Itd.

    > A sądzisz że jak robisz sraw to używana jest 1/2 matrycy? Wybacz,
    > aparat zbiera wszystko i interpoluje do 1/2 z uśrednionych itd danych,

    No właśnie - chętnie posłucham jak on to robi i jak to się ma do filtru
    AA, który nie bez znaczenia ma swoją rolę. Dodatkowo chętnie wysłuchwam
    jak to jest w bardzo wysokim ISO.

    > ja świadomie odrzucam ich nadmiar gdy celem jest pocztówka czy 20x30
    > bo mi to jest zbędne.

    Ludzie którzy korzystają z JPEG też świadomie odrzucają spory nadmiar
    informacji, bo w ich opinii jest to zbędne.
    Tylko jaki sens ma obróbka RAW połówkowego? Istotą tego formatu jest
    otrzymanie możliwie najbliższych danych do tego co zarejestrowała
    matryca, a potem spokojne wywoływanie, gdy Ty tymczasem forsujesz
    pobieranie czegoś co jest połówką RAW i zostało conajmniej solidnie
    przetworzone.

    > Ma bufor, ale jego trzeba i tak dostarczyć na kartę, co prawda mi nie
    > przeszkadza, ale może zdarzyć się moment że raw by mnie hamował, np na
    > serii.

    Dopiero co pisałeś jako argument, że nie będziesz kupował dużych kart bo
    są tanie, a teraz wymyślasz sytuację w której zapisujesz byle dużo i
    byle bez opamiętania na kartę.

    > To masz uśrednioną matrycę, za to przed wywołaniem.

    Że co masz? Domagam się szerszego opisu :)

    > Na pocztówce nie
    > rozróźnisz, a masz możliwości powyciągania jak w rawie. A z poziomego
    > 8Mpix też wyjmiesz 4Mpix w portrecie i na 20x30 nie będziesz miał
    > różnicy.

    Nie podawaj proszę argumentu "na małym wydruku i w specyficznych
    warunkach nie widać różnicy". Tak samo w korku nie ma wielkiej różnicy w
    szybkości malucha i jaguara :)

    ?

> [...]
    > coś co się wykadruje czy przeskaluje czy obróci w pionie, przespieszy czy
    > spowolni i będzie ok - nic nie będzie ok, będzie tak saobie, albo źle.

    Ech... a próbowałeś?
    jest standard 1920x1200p60, tu dostajesz 1920x1200p20. Konwersja na to
    duże powinna być wyjątkowo bezproblemowa. Wielkość po konwersji powinna
    być niewiele większa (bo w końcu zapisywane są klatki z różnicą, a nie
    obrazem). Ostatecznie odtworzy to każdy TV.
    Nie masz ani małej próbki, a już źle i niedobrze.

    BTW: kup 500D i 5D - będziesz miał wszystkie piątkowe korpusy ;)

    > A no widzisz, jak nie ma na wifi (lag????)

    Ależ to tylko podałem jako skromną opcje. Już tego typu rozwiązania są
    od dawna i np hp z leaf mają przekazywanie obrazu do palmów.
    Tak czy siak LV chcę osobno, czy to kabel czy bezprzewodowo i
    niekoniecznie znaczy to wifi. Co do lagu to przy voip nie jest tak znów
    źle, tu też nie będzie raczej.

> [...]
    > nieużywany może być zamknięty monitorkiem do wnętrza, co powoduje że
    > jest lepiej zabezpieczony np przed porysowaniem czy zniszczeniem przy

    Nie przekonasz mnie - takie body nie jest solidniejsze i wytrzymalsze z
    całą pewnością. Dziś przy wbudowanym LV zrobić coś na kablu to nie jest
    problemem. I dla mnie byłoby to o rząd wielkości wygodniejsze i lepsze.
    Pewna namiastka to ZV. Gdyby zrobili je dziś, z dobrym ekranem to bym
    się skusił. Nad tamtym się wahałem mocno, ale w końcu zrezygnowałem :/

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \