  • 1. Data: 2014-11-04 22:42:01
    Temat: montaż czujnika EGT w kolektor
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Muszę wsadzić czujnik EGT, i się zastanawiam nad wykonaniem.

    Dla mnie logiczne wydaje się zdjęcie kolektora, odwiert, gwintowanie,
    oczyszczenie, założenie kolektora. Ale pewien "znany tuner" którego
    spytałem, czy/zaile/jak by mi to zamontował - chce wiercić na aucie, bez
    zdejmowania, "co tam panie opiłki, się odessa odkurzaczem najwyżej, nic
    turbinie nie zaszkodzi".
    No ale że wasztat chce za to 300zł - to bez jaj- wiertarkę i dobre
    wiertła mam, gwintownik też, nie mówiąc o odkurzaczu - jak mam wiercić
    na aucie to sobie mogę sam.

    Pytanie tylko - kto ma racje, czy ja przesadzam ze zdejmowaniem
    kolektora (wiadomo że można, i tak jest ładniej i porządniej, ale może
    wcale nie potrzeba), czy warsztat przesadza z wierceniem na aucie?

    (auto ma kolektor "pod silnikiem", opiłki do góry, ani do turbo ani do
    głowic nie polecą, no ale potem po odpaleniu zostaną wdmuchnięte do turbo)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-11-04 22:56:41
    Temat: Re: montaż czujnika EGT w kolektor
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 22:42:56 UTC+1 użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    >
    > (auto ma kolektor "pod silnikiem", opiłki do góry, ani do turbo ani do
    > głowic nie polecą, no ale potem po odpaleniu zostaną wdmuchnięte do turbo)

    173

    Dlaczego musisz zamontować taki czujnika?

  • 3. Data: 2014-11-04 23:21:03
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 04 Nov 2014 22:42:01 +0100, BartekK napisał(a):

    > Pytanie tylko - kto ma racje, czy ja przesadzam ze zdejmowaniem
    > kolektora (wiadomo że można, i tak jest ładniej i porządniej, ale może
    > wcale nie potrzeba), czy warsztat przesadza z wierceniem na aucie?

    Ja bym tam ściągnął dla pewności ten kolektor, ale nawet nie tyle ze
    względu na turbinę (przez którą wióry faktycznie raczej przelecą i szansa
    na uszkodzenie jest minimalna), ale na katalizator w który pewnie utkną.

  • 4. Data: 2014-11-04 23:28:44
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-11-04 o 22:56, k...@g...com pisze:
    > Dlaczego musisz zamontować taki czujnika?
    Dlatego, że muszę monitorować temperaturę spalin wydostających się z
    silnika. Fabrycznie auto posiada taki czujnik (a nawet dwa), jest on
    monitorowany przez komputer ECU, ale wynik tego monitoringu nie jest w
    żaden sposób widoczny dla kierowcy. Jedynie zbyt wysoka temperatura jest
    logowana jako błąd (do odczytania na komputerze), a tylko zbyt wysoka
    temperatura przez długi okres czasu powoduje pokazanie się błędu w
    formie lampki CheckEngine. A nawet chwilowa zbyt wysoka temperatura -
    może oznaczać awarię sygnalizującą nadchodzące poważne uszkodzenia,
    tylko że to się (producentowi/serwisowi) nie opłaca by klient wiedział
    od razu, że coś się dzieje - lepiej niech przyjedzie usunąć poważną
    awarię, niż np. drobną nieszczelność w dolocie.

    Jako że czujniki EGT mają sondy typu termopary, to niezbyt da się
    "przypiąć" do istniejącego czujnika, bo a) pomiar będzie mocno zakłócony
    temperaturą styku metali b) dopięcie czegokolwiek do istniejącej sondy
    (na której występują mV napięcia) może wprowadzić więcej zakłóceń
    (robiąc za "antenę") niż sam pomiar, i ECU może głupieć. Dlatego łatwiej
    prościej jest wstawić niezależną osobną sondę, niż ruszać istniejące.

    wyjaśniłem wystarczająco?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2014-11-04 23:30:06
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-11-04 o 23:21, Tomasz Pyra pisze:
    > Ja bym tam ściągnął dla pewności ten kolektor, ale nawet nie tyle ze
    > względu na turbinę (przez którą wióry faktycznie raczej przelecą i szansa
    > na uszkodzenie jest minimalna), ale na katalizator w który pewnie utkną.
    aa to bez obaw ;) tam by piłka golfowa nie utknęła ;>

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2014-11-04 23:47:31
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Tue, 04 Nov 2014 23:28:44 +0100, BartekK napisał(a):

> [...]
    > (robiąc za "antenę") niż sam pomiar, i ECU może głupieć. Dlatego łatwiej
    > prościej jest wstawić niezależną osobną sondę, niż ruszać istniejące.

    A nie da się odczytać tej temperatury z ECU?
    Jakiś OBD2 na bluetooth, aplikacja na smartfona, technika panie :)

  • 7. Data: 2014-11-05 00:05:09
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 4 listopada 2014 23:29:39 UTC+1 użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    > (robiąc za "antenę") niż sam pomiar, i ECU może głupieć. Dlatego łatwiej
    > prościej jest wstawić niezależną osobną sondę, niż ruszać istniejące.

    Niby wyjaśniłeś. Ale dalej nie widzę potrzeby posiadania takiego czujnika co będzie
    współpracował z jakimś dołożonym wskaźnikiem. Jak jedziesz jak człowiek to masz`czas
    patrzeć na taki wskaźnik ale wtedy nic się nie dzieje. Jak zapierdalasz to nie masz
    czasu patrzeć na cokolwiek poza drogą. Sygnały z termopary trudno się przetwarza. No
    chyba że użyjesz jakiegoś dedykowanego miernika. Tylko jak ten miernik zainstalować
    żeby nie wyglądał jak szankier na kutasie?

  • 8. Data: 2014-11-05 00:35:38
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-11-04 o 23:47, Tomasz Pyra pisze:
    > A nie da się odczytać tej temperatury z ECU?
    > Jakiś OBD2 na bluetooth, aplikacja na smartfona, technika panie :)
    Nie wiem, pewnie tak - ale zwykły wskaźnik "defi" z ustawianym
    warningiem i peak - załatwia sprawę prosto, sprzętowo, i działa zawsze,
    a jak coś będzie się złego działo - to miganie i PIIIP zwróci na niego
    uwagę, a smartfona:
    a) trzeba wziąć ze sobą, nie zapomnieć
    b) podłączyć po bt do auta-do elm327, podłączyć do zasilania (bo ciągle
    połączony - się szybko rozładuje)
    c) włączyć aplikację odpowiednią (i nie zapomnieć o niej, bo się
    zminimalizowała gdy żona dzwoniła) itd.

    Fajnie, jak okazyjnie do sprawdzenia czegoś. Ale to chodzi o
    profilaktyczne zwiększenie niezawodności, a nie gadżet którego się po
    miesiącu zapomni używać.
    Fajnie mogło by być, gdyby zamiast radia w aucie była "stacja 2din" na
    androidzie, która by to wszystko miała wbudowane i samo-startujące, ale
    to znów koszt i przerost formy nad treścią duży, a sens mały.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2014-11-05 00:42:39
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-11-05 o 00:05, k...@g...com pisze:
> [...]
    dedykowanego miernika.
    Tylko jak ten miernik zainstalować żeby nie wyglądał jak szankier na

    (jak ty to wszystko cytujesz i piszesz, że nie dość że do kitu cytujesz,
    to ciebie cytować się nie da, bo długość linii przekroczona?)

    1. Oczywiście że dedykowany miernik (choć zrobić własną obsługę
    termopary to dla mnie nie problem, ale po co tracić czas na tworzenie
    czegoś, co już ktoś zrobił i sprzedaje w rozsądnej cenie). I ten
    dedykowany miernik ma wbudowane ostrzeżenie powyżej ustawionego poziomu
    (robi PIIIIP i miga, więc nie da się przegapić), oraz ma zapamiętywanie
    poziomu maksymalnego (więc można sprawdzić, ile to tam było). Więc
    spoglądanie na bieżąco na wskaźnik - nie jest konieczne.

    2. Jak estetycznie zainstalować to już większy problem, zgadzam się, ale
    już to rozwiązałem - zamiast fabrycznego "daszka" do zegarów mam coś
    takiego
    http://www.tougetuning.com/store/images/products/sub
    aru/impreza/wrx-sti/20082012/accessories/interior/SM
    YCLSTR1l.jpg
    - nic to nie przeszkadza w sensie zasłaniania zegarów fabrycznych czy
    kontrolek, a po wsadzeniu wskaźników tak samo podświetlanych - wygląda
    wręcz fabrycznie http://www.master-tuning.ch/images/IMG_1329.jpg

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2014-11-05 01:07:15
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 5 listopada 2014 00:43:34 UTC+1 użytkownik BartekK napisał:
> [...]
    > - nic to nie przeszkadza w sensie zasłaniania zegarów fabrycznych czy
    > kontrolek, a po wsadzeniu wskaźników tak samo podświetlanych - wygląda

    Jakoś wygląda, fabrycznie nie bo inaczej skale są namalowane. Udało Ci się powiększyć
    otwory, kiedyś o to pytałeś.