  • 1. Data: 2010-03-26 14:07:25
    Temat: matryca CCD
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    właaśnie naprawiam stary aparat po jakimś upadku, wygląda na to że jest
    problem z matrycą CCD (zdjęcia jakoś dziwnie rozmazane i zasmużone i
    przebarwione), jak kupię porządną lupę to zobaczę czy matryca nie jest
    przypadkiem pęknięta, albo złamany jakiś drucik łączący, w każdym razie na
    razie podejrzewam oderwanie się jakiegoś lutu i nie zabardzo wiem jak się
    zabrać do odświerzenia tych lutów?:O)
    matryca leży na taśmie, a taśma na metalowej plytce, nie wiem czy trakując
    to gorącym powietrzem nie uszkodzę szkiełka matrycy, albo samej plastikowej
    taśmy, wie ktoś jakie taka taśma mikropaskowa wytrzymuje bezpiecznie
    temperatury, praz jak na takim czymś odświerzyć luty?:O)

  • 2. Data: 2010-03-26 15:08:54
    Temat: Re: matryca CCD
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Papa5merf wrote:

> [...]
    > przebarwione), jak kupię porządną lupę to zobaczę czy matryca nie jest
    > przypadkiem pęknięta, albo złamany jakiś drucik łączący,

    Nie zobaczysz, za małe.
    Co to za aparat? Matryce Sony z pewnego okresu, montowane również w
    Canonach, Nikonach i paru innych markach, miały problem ze szczelnością
    obudowy i bonding szlag trafiał. Matryca jest wtedy do wymiany.

> [...]
    > taśmy, wie ktoś jakie taka taśma mikropaskowa wytrzymuje bezpiecznie
    > temperatury, praz jak na takim czymś odświerzyć luty?:O)

    odświeŻyć. odświeŻyć luty. O ile szkło matrycy jest szkłem, to jest dość
    odporne, ale ma delikatną powierzchnię, więc musisz ją osłonić. Poza
    tym, może być tak, że z matrycą zintegrowany jest na dwustronną taśmę
    klejącą mocowany filtr IR - to nie wytrzyma lutowania hot airem. Ale nie
    sądzę, żeby to były luty około matrycy...

    --
    Marek Lewandowski

  • 3. Data: 2010-03-26 15:54:40
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Papa5merf wrote:

> [...]
    > plastikowej taśmy, wie ktoś jakie taka taśma mikropaskowa wytrzymuje
    > bezpiecznie temperatury, praz jak na takim czymś odświerzyć luty?:O)

    okienko zwykle jest szklane, ale czasem jest na nim od razu filt
    podczerwieni (czasem szklany, czasem nie...)

    innymi slowy samej matrycy nie uszkodzisz, ale moze sie stopic ten filtr (o
    ile jest. filtr mozna czasem sobie zdjac to kamerka zyska na uroku - bedzie
    robic ciekawe zdjecia ;)

    ad tasmy - skoro chinczyk ja przylutowal to do lutowania jest przystosowana
    ;) dla pewnosci stestuj goraca lutownica z ktoregos boku gdzie nie ma
    sciezek - jesli to takie zoltawe cos to powinno dac rade.

  • 4. Data: 2010-03-26 20:37:00
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    Órzytkownik "Marek Lewandowski" napisał:

    > Nie zobaczysz, za małe.

    zobaczę, bo już słabą lupką widzę, ale żeby dokładniej obejrzeć trzeba
    mocniejszej:O)

    > Co to za aparat? Matryce Sony z pewnego okresu, montowane również w
    > Canonach, Nikonach i paru innych markach, miały problem ze szczelnością
    > obudowy i bonding szlag trafiał. Matryca jest wtedy do wymiany.

    to aparacik Canona, pewnie jak piszesz ma matrycę Sony, bo wyświetlacz też
    ma Sony, a co do tej szczelności, to jak się objawiało to rozszczelnienie?
    boa u mnie między innymi widać pionowe smugi, tak jakby gubiła jakieś
    wiersze, czyli podejrzewam oderwanie jakiegoś punktu lutowniczego pod
    matrycą

> [...]
    > klejącą mocowany filtr IR - to nie wytrzyma lutowania hot airem. Ale nie
    > sądzę, żeby to były luty około matrycy...

    więc skoro jest tam jakiś filtr na szkiełku to mogę tą matrycę podgrzać od
    spodu (metalowa blaszka) tylko jeszcze wolę się spytać o bezpieczną
    temperaturę żeby niepotrzebnie nie spie****:O)

  • 5. Data: 2010-03-26 20:39:11
    Od: "Papa5merf" <5...@o...eu>

    Órzytkownik "Piotr "Curious" Slawinski" napisał:
> [...]
    > ;) dla pewnosci stestuj goraca lutownica z ktoregos boku gdzie nie ma
    > sciezek - jesli to takie zoltawe cos to powinno dac rade.

    radę da, tylko nie wiem jakie temperatury to bezpiecznie wytrzymuje, wolę
    się spytać, bo taśmy są tak gęsto upakowane że nie bardzo jest na czym
    sprawdzić:O)

  • 6. Data: 2010-03-27 00:49:45
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    Papa5merf wrote:

    > zobaczę, bo już słabą lupką widzę, ale żeby dokładniej obejrzeć trzeba
    > mocniejszej:O)

    druty zobaczysz, ale nie zobaczysz, czy luty/spawy nie są pęknięte.

    > to aparacik Canona, pewnie jak piszesz ma matrycę Sony, bo wyświetlacz też
    > ma Sony, a co do tej szczelności, to jak się objawiało to rozszczelnienie?
    > boa u mnie między innymi widać pionowe smugi,

    Tym, że obraz miał smugi, poplątane wiersze, zniekształcony obraz jak
    magnetowid gubiący synchronizację, różnie - zależy, co szlag konkretnie
    trafił.

    > więc skoro jest tam jakiś filtr na szkiełku to mogę tą matrycę podgrzać od
    > spodu (metalowa blaszka) tylko jeszcze wolę się spytać o bezpieczną
    > temperaturę żeby niepotrzebnie nie spie****:O)

    Mówię: masz zagwozdkę, bo jak to jest goła matryca, to możesz grzać jak
    trzeba do reflow, ale jak na nią PO lutowaniu naklejono filtr, to nie
    masz żadnej gwarancji, co to wytrzyma.
    Ale dlaczego nie odezwiesz się do Canona bezpośrednio? Ta sprawa była
    głośna i ponoć wymieniano matryce w ramach wady produkcyjnej niezależnie
    od gwarancji...

    --
    Marek Lewandowski

  • 7. Data: 2010-03-27 10:07:00
    Od: "Ciemny" <m...@a...na.stronie.www.lhs.pl>

    Użytkownik "Marek Lewandowski" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Canonach, Nikonach i paru innych markach, miały problem ze szczelnością
    > obudowy i bonding szlag trafiał. Matryca jest wtedy do wymiany.

    Soby robiło nawet kilka lat temu akcję serwisową gdzie bezpłatnie
    wymieniali matryce na nowe.

    Pozdr. TC

  • 8. Data: 2010-03-27 10:28:58
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Papa5merf wrote:
> [...]
    > samej plastikowej taśmy, wie ktoś jakie taka taśma mikropaskowa
    > wytrzymuje bezpiecznie temperatury, praz jak na takim czymś

    Serwis canona wymienial, w wypadku kiedy aparat byl stary - na inny model,
    albo naprawial, jak mial czesci sprzet w ktorym ujawnilo sie cos o czym
    piszesz. W sieci jest lista modeli ktore mialy wadliwe maryce sonego.

    Robili to bezplatnie. Jak jest teraz i czy ta akcja wciaz trwa, to nie wiem,
    aparat oddawalem z dwa lata temu.
    Ale pewnie jesli juz zaczeles grzebac w srodku to i tak jest po ptokach.

    Tu sa przyklady

    http://www.b4computers.com/FAQ/baddigitalcameras.htm

    http://static.photo.net/attachments/bboard/00G/00GCx
    0-29652884.jpg

    http://images.google.com/images?um=1&hl=pl&safe=off&
    client=opera&rls=pl&gbv=2&tbs=isch:1&q=sony+ccd+fail
    ure&sa=N&start=0&ndsp=18

    pozdro

  • 9. Data: 2010-03-27 13:30:31
    Od: "Papa5merf" <P...@w...pl>

    Órzytkownik "Ciemny" napisał:
> [...]

    > Ale dlaczego nie odezwiesz się do Canona bezpośrednio? Ta sprawa była
    > głośna i ponoć wymieniano matryce w ramach wady produkcyjnej niezależnie

    dzięki wszystkim za informację, uszkodzenie matrycy wygląda dokładnie jak na
    fotkach z linkuf, o akcji nie słyszałem a aparat jest już wiekowy, dawno po
    gwarancji, wiec o serwisie nie pomyślałem, zresztą nie przyszło mi do głowy
    że sprzęty montowane w chinach, czy tajwanie się gdzieś naprawia, myślałem
    ze to jednorazówki:O)
    skontaktuje sie z serwisem i dowiem się czy mają te matryce i czy wydają je
    bezpłatnie czy będzie trzeba dopłacić:O)

  • 10. Data: 2010-03-27 14:20:39
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

> [...]
    > skontaktuje sie z serwisem i dowiem się czy mają te matryce i czy
    > wydają je bezpłatnie czy będzie trzeba dopłacić:O)

    Serwis canona naprawial to bezplatnie, nie wazne czy w ramach gwarancji czy
    tez juz bylo dawno po gwarancji.
    Ludzie pisali, ze jesli sprzet byl stary i nie bylo czesci dawali inny
    aparat, nowszy.
    Oczywiscie jezeli model byl z tych z trefnymi przetwornikami, przy czym
    lista z linku wyzej nie jest pelna.
    Najlepiej doiwedziec sie osobiscie.

    Tmek