  • 41. Data: 2013-11-21 21:10:02
    Temat: Re: liczniki wody i ciepla
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:l6li7g$pso$1@node1.news.atman.pl...

    > W tym czasie zamelduje się kilkaset liczników w zasięgu, średni czas
    > odczytu pojedynczego wskazania < 1 sek. Zły wynik?

    Oby tylko każdy z nich trafił w swój slot czasowy, bo jak wyjdzie, że połowa
    się ponakrywa z sąsiadami, to można sobie długo czekać. Wiem, jak to na
    radiu, jak si,ę np. w kółeczku gada i ostatni nadający nie przekaże
    mikrofonu konkretnie komuś, to jest wysoce awdopodobne, że 2 kolegów naraz
    naciśnie PTT i się totalnie pomieszają. Zorientuje się, że przykrył kolegę i
    chwilę odczeka do ciszy, ale to samoi zrobi jeszcze ktoś. I tak, nawet może
    zmieniać się dwójka, bo jeszcze ktoś trzeci zechce podać "nakrylście się
    koledzy", i będą się tak dobrą minutę-dwie kwasić. Przez 25 lat licencji
    zdarzyło się nieraz usłyszeć. To nie SSB, gdzie 2 gadających naraz w miarę
    bezproblemowo usłyszy trzeci i wstrzeli się we właściwy moment im
    powiedzieć, że się "podeptali". Jak się takie nadajniczki podepczą, to
    efektywność systemu spadnie. Może dobrze, aby pracę tych urządzeń jakoś
    synchronizować, jakoś nią zarządzać? Powiem coś, co może was zaskoczy, a
    może nie - zgodzę się, aby takie urządzonko komunikowało się z serwerem
    przez moje wifi. A same urządzenia, mogły by utworzyć coś w rodzaju P2P, że
    jeśli np. któreś, jako np. węzeł, zbierze inf od kilku/nastu/dziesięciu/set
    pozostałych, a moje wifi będzie akurat nieczynne, to może działa akurat wifi
    u pana Zbyszka sąsiada? Tak, że zawsze będzie jak przekazać informację... a
    jak nie wifi, to jak inkasent nadejdzie, to któreś z urządzeń zrzuci mu info
    od pozostałych? Oszczędziło by to inkasentowi ganiania po osiedlu.
    Tak tylko gdybam, "jak sobie mały Kazio (rysunki Kazimierza Grusa -
    pamiętacie?) wyobraża".

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 42. Data: 2013-11-21 21:50:28
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-21 21:10:02 +0100, "ACMM-033" <v...@i...pl> said:

    > Powiem coś, co może was zaskoczy, a może nie - zgodzę się, aby takie
    > urządzonko komunikowało się z serwerem przez moje wifi.

    Zgodzić się możesz, tylko że taki system odczytowy nie jest stworzony
    by korzystać z urządzeń 3-rd party, nad którymi operator systemu nie ma
    kontroli.

    > A same urządzenia, mogły by utworzyć coś w rodzaju P2P, że jeśli np.
    > któreś, jako np. węzeł, zbierze inf od kilku/nastu/dziesięciu/set
    > pozostałych,

    I tak to właśnie działać może, tyle że są do tego dedykowane
    koncentratory systemowe które mogą zbierać dane od
    kilku/nastu/dziesięciu/set głowic i przekazywać dalej do swojego
    serwera. Wtedy nawet wycieczka inkasenta w teren jest niepotrzebna.

    --
    DJ

  • 43. Data: 2013-11-21 22:05:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ACMM-033 napisało:

> [...]
    > "podeptali". Jak się takie nadajniczki podepczą, to efektywność systemu
    > spadnie. Może dobrze, aby pracę tych urządzeń jakoś synchronizować,

    Synchronizować? Wręcz przeciwnie. Problem ten sam, co w ethernecie. Tym
    kolizyjnym, co to jeszcze pracował z namiastką eteru, czyli w koncentryku.
    Tam po wykryciu kolizji, te karty, które na raz nadawały, odczekują losowy
    okres i powtarzaja co miały do powiedzenia. Tutaj kolizji nikt nie będzie
    wykrywał, więc najlepiej od razu kazać temu całemu jazzbandowi dać tochę
    swingu i kazać bębnić aperiodycznie, w losowych interwałach. Jak się
    okazuje, statystyka całkiem dobrze radzi sobie z zarządzaniem.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2013-11-21 23:21:54
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Synchronizować? Wręcz przeciwnie. Problem ten sam, co w ethernecie. Tym

    Trochę nie o to mi szło - miałem na myśli, żeby każdemu ustawić trochę inny
    czas, w którym swoje krzyknie, a potem ewentualnie dać losowo.

> [...]
    > okres i powtarzaja co miały do powiedzenia. Tutaj kolizji nikt nie będzie

    Ale tu też nie można byle jak - w Packet Radio przerabiałem problem kolizji
    pakietów, tam sytuację poprawiało a. nie regulować nadawania "na żyletę",
    zresztą, jeśli to miałby być tylko nadajnik, to rzeczywiście, losowo...
    jakoś nie bardzo to widzę, choć szansa jest. b. jak był węzeł, który zbierał
    nadawania i potem wypluwał do adresatów, to niejako samo się regulowało -
    węzeł sporo mógł zrobić, odpowiednio sterując potwierdzeniami odbioru. c.
    rozwinięcie b - węzeł pracował w specjalnym trybie i jawnie zezwalał
    konkretnym stacjom na nadawanie. Nieco zmniejszało to przepustowość, ale w
    sytuacji, gdy eliminowało się kolizje, szło jednak szybciej.

    > wykrywał, więc najlepiej od razu kazać temu całemu jazzbandowi dać tochę
    > swingu i kazać bębnić aperiodycznie, w losowych interwałach. Jak się
    > okazuje, statystyka całkiem dobrze radzi sobie z zarządzaniem.

    No, w sumie tak, tylko, żeby nie przedobrzyć, aby jeden nie pluł co 5
    sekund, a drugi czekał 5 minut. Zobaczymy. Na razie będę się przygladać.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.

  • 45. Data: 2013-11-21 23:39:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ACMM-033 napisał:

    > Trochę nie o to mi szło - miałem na myśli, żeby każdemu ustawić trochę
    > inny czas, w którym swoje krzyknie, a potem ewentualnie dać losowo.

    Tylko losowo. To jedynie słuszny kierunek.

    > No, w sumie tak, tylko, żeby nie przedobrzyć, aby jeden nie pluł co 5
    > sekund, a drugi czekał 5 minut.

    To nie *częstość* ma być losowa, tylko *interwał*. Wszyscy mają nadawać
    *średnio* 60 razy na godzinę, ale odstęp między jednym a drugim raportem
    ma być 60 sekund plus minus ileś sekund. Ten losowy swing zapewnia, że
    dwie konkretne stacje się nie zsynchronizują i wzajemnie nie zakłócą.
    Kolizje mogą występować nawet dośc często, ale między losowymi parami.
    Ale poniewż raporty są powtarzane, więc nam to zwisa.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2013-11-22 02:24:32
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    > Oby tylko każdy z nich trafił w swój slot czasowy, bo jak wyjdzie, że
    > połowa się ponakrywa z sąsiadami, to można sobie długo czekać. Wiem, jak
    > to na radiu, jak si,ę np. w kółeczku gada i ostatni nadający nie

    Szukasz problemu tam, gdzie go nie ma. Masz nawyki nadawania
    analogowego. W układach cyfrowych, nadajniki na tym samym kanale będą w
    różnych miejscach w przestrzeni, co przełoży się na różną moc
    sygnału widocznego w odbiorniku. Siła sygnału będzie się różnić nawet
    o 50-60dB i silniejszy sygnał przykryje słabszy w tym samym czasie.
    Po najwyżej trzech okresach nadawania, wszystkie nadajniki już się
    zameldują. Nawet, gdy pozostaną jakieś marudy, to inkasent przejdzie
    się w miejsce gdzie sygnał będzie miał silniejszy.
    Synchronizowanie czujników w sieci byłoby kosztowne energetycznie
    i w końcowym projekcie, przegrało by konkurencję z rozwiązaniami
    opartymi o statystykę.
    K.

  • 47. Data: 2013-11-22 02:26:23
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 21-11-2013 23:39, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Tylko losowo. To jedynie słuszny kierunek.

    "Losowość" sama się zrobi, wystarczy skorzystać z zegara RC w uC.
    I taniej o jeden element w układzie.
    K.

  • 48. Data: 2013-11-22 08:10:40
    Od: <m...@g...com>

    > Dla mnie urzędzenie odczytowe to odbiornik (tylko) więc odbiornik

    Bełkot.

  • 49. Data: 2013-11-22 08:21:51
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "John Smith" <d...@b...pl> napisał w wiadomości

    > W tym czasie zamelduje się kilkaset liczników w zasięgu, średni czas
    > odczytu pojedynczego wskazania < 1 sek. Zły wynik?

    Jest wielce prawdopodobne że przy większej ilości liczników będą się
    nakładały i odczytanie prawidłowe będzie utrudnione.

    Pamietam taka sytuacja występowała na amatorskim Pakiet Radio.
    Kiedy userzy się nawzajem nie słyszeli i nadawali jednocześnie,
    bramka nie mogła prawidłowo odebrać i cała łączność była
    do dupy, system się wykolejał.
    Dopiero włączenie trybu master slave ratowało sytuację,
    powodowało że nikt nie wysłał paczki bez zezwolenia bramki.

  • 50. Data: 2013-11-22 12:48:57
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > Jest wielce prawdopodobne że przy większej ilości liczników będą się
    > nakładały i odczytanie prawidłowe będzie utrudnione.

    Nie inaczej.

> [...]
    > Kiedy userzy się nawzajem nie słyszeli i nadawali jednocześnie,
    > bramka nie mogła prawidłowo odebrać i cała łączność była

    I tak będzie w skrajnych przypadkach.

    > Dopiero włączenie trybu master slave ratowało sytuację,

    Tzw. tryb DAMA.

    > powodowało że nikt nie wysłał paczki bez zezwolenia bramki.

    O tym próbuję cały czas powiedzieć.
    Na przykładzie 3 prawd x. Tischnera - kłamstwo, wielkie kłamstwo,
    statystyka...
    Na mało zaludnioną okolicę, jak znalazł. Ale w silnie zaludnionym centrum,
    to nawet na różnicę w sile sygnału może nie być miejsca. Jak w końcu się
    prześlimaczy (a w centrum, to nie tylko wodomiary nadają), to potrwa to, a
    inkasent powkurwia się zdeka. Albo, jak podejdzie, to np. "złota polska
    młodzież" powiedzmy, że da mu się we znaki, albo się będzie musiał przez x
    bramek i y drzwi przepukać, jak mi domofon zadzwoni i usłyszę "elektrownia"
    ("gazownia", "administracja", itd., to nie otworzę, każdy może tak
    powiedzieć, niech z cieciem chodzi). A to czas, czas, czas jest cenny.
    I wtedy na tłum nie widzę innej możliwości upłynnienia, jak sterowanie, kto
    w danej chwili może się odezwać. Albo będziemy mieć w eterze kolejny Marsz
    Niepodległości.

    --
    ACMM-033-PC-GCI-Warszawa.