  • 71. Data: 2013-03-30 18:01:45
    Temat: Re: laczenie scen MP4 w jedna calosc bez zadnych konwersji
    Od: "Misiek Ligocko-Zabrzanski" <m...@n...gazeta.pl>

    > Od jakiegos czasu mam aparat cyfrowy Sony ktory robi filmy w jakosci
    > FulHD.
    > Wynikowe pliki sa bardzo dobrej jakosci w formacie MP4.
    > Poszukuje programiku ktory by mi tylko polaczyl otrzymane sceny w
    > jedna calosc, bez zmiany formatu i jakosci.

    Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0

  • 72. Data: 2013-03-30 22:36:19
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > Z ostatniej części, nie wiem czy jest tam dziś nadal, bo ta strona co
    > jakiś czas pada i pojawia się na nowo. Tylko ostatnia część była tam w
    > pełnym hd.

    Same zagadki, nie jestem specjalistą od Harrego Pottera.
    No więc sprawdźmy, ostatnia część - Deathly Hallows. Na podanej stronie
    są dwie części, każda w 1280x544 24 FPS, średni bitrate odpowiednio
    998678 bps oraz 1151482 bps (zakładając że podane czasy są prawidłowe -
    nie wiem, bo sprawdzenie tego wymaga m.in. sciągnięcia całości).

    > Ano ja o tym od początku. Nie ważne, ile ma w piku, ważne, że da się
    > wsadzić film hd w 700MB (a full HD w 1,5GB). I dlatego jest sens
    > kompresować filmowe pamiątki rodzinne, może nie do półtora Mbps, ale
    > ze trzy razy ciaśniej się da bez mocnej straty jakości (ze
    > standardowych 20 czy 17 do powiedzmy 5).

    No pewnie że się da, tego nie kwestionowałem. Tyle że, dokładnie tak jak
    napisałem, mniejszy bitrate = gorsza jakość. Nie twierdzę, że do
    przechowywania pamiątek rodzinnych potrzebna jest najlepsza jakość, taka
    jest potrzebna w innych zastosowaniach.

    BTW standardowy bitrate to teraz tak na oko 28 Mb/s, nie "20 czy 17" :-)

    > Poza tym większość sprzętu
    > foto nic nie traci przy redukcji 1080 do 720, bo i tak czytanie matryc
    > pracuje w sposób uproszczony.

    No jaaasne. Porównywałeś na stop-klatce oczywiście?
    Fakt, człowiek może nie zauważyć różnicy podczas filmu (tak jak może nie
    zauważyć różnicy między DVD 720x576 i HD 1920x1080). Ale np. zrób plakat
    lub powiększenie.

    > Ważne, żeby nie robić tego podczas
    > nagrywania, bo dość że algorytm resajzu jest słaby (zwykle nie nie ma
    > skalowania tylko inny sposób odczytu matrycy),

    Jaki sposób?
    Obawiam się że zawsze w takim przypadku masz skalowanie (pomijając może
    stare matryce CCD). Kwestia algorytmu, chociaż przy dużym współczynniku
    nie jest to aż takie istotne. BTW skalowanie w ASICu to sprawa
    trywialna, takie rzeczy już dawno temu robiły np. konwertery VGA->CVBS
    itp. Potrzebny jest tylko bufor na kilka linii.

    > to jeszcze następuje
    > ograniczenie pasma.

    Tu szczerze mówiąc nie rozumiem.

    > Mimo, że przestrzeń na dyskach jest tania, filmy z bitrate natywnym z
    > aparatów to monstra, a dziś w jakąkolwiek płytkę, cd, dvd czy br nie
    > ryzykowałbym wchodzić - koszmarna jest zawodność tego obecnie.

    Tak czy owak, bitrate z aparatów jest duży nie dlatego, że mniejszy
    trudno zrobić, tylko dlatego, że jest to potrzebne. Inna sprawa, że
    jakby kamery pozwalały na większą elastyczność w ustawieniach kodowania,
    to by nie było wcale źle.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 73. Data: 2013-03-30 23:35:07
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > No pewnie że się da, tego nie kwestionowałem. Tyle że, dokładnie tak jak
    > napisałem, mniejszy bitrate = gorsza jakość.

    Ale najpierw spadek jakości jest symboliczny. Tak gdzieś do 5-10Mb czyli
    przynajmniej dwukrotnie mniejszej wielkości plików.

    > BTW standardowy bitrate to teraz tak na oko 28 Mb/s, nie "20 czy 17" :-)

    Aparaty mają mniej.

    > No jaaasne. Porównywałeś na stop-klatce oczywiście?

    Oczywiście. Nie piszę nigdy rzeczy, których nie sprawdzę. Wszystkie
    chyba współczesne lustra czy bezlustra dość swobodnie traktują
    rozdzielczość 1080. Wystarczy porównać ją ze zdjęciem wykonanym w tej
    samej rozdzielczości. Pod względem szczegółów, bo pod względem dynamiki,
    nie ma co porównywać.
    Zresztą, tu jest przykład z leciwego już canona 500D. Wiele się od tego
    czasu zmieniło na lepsze, ale wciąż materiał ze zdjęcia jest dużo lepszy
    niż ze stopklatki:
    http://as.elte-s.com/temp/video/500d_raw.jpg
    http://as.elte-s.com/temp/video/500d_video.jpg

    > Jaki sposób?

    Jakiś uproszczony sposób skanowania grup wierszy. W rezultacie wszelkie
    druty dostają strasznych schodków (dostają ich również w 1080).
    Zauważyłem to w kilku różnych aparatach.

    > Tu szczerze mówiąc nie rozumiem.

    Tryby 720 nie mają tak wysokich dostępnych bitrate jak 1080.

    > Tak czy owak, bitrate z aparatów jest duży nie dlatego, że mniejszy
    > trudno zrobić, tylko dlatego, że jest to potrzebne.

    Nie, dlatego że się nie wyrabiają ze skuteczną kompresją. Przy 17Mbps
    obraz powinien być _idealny_ Nie jestem w stanie odróżnić swojego testu
    1080 przy tym bitracie od obrazu nieskompresowanego.

    Mam wrażenie, że patrzysz na problem z punktu widzenia kamer, a ja z
    punktu widzenia aparatów. Tu wciąż jest zupełnie inaczej i gorzej niż w
    kamerach, poza jednak większą dynamiką (mimo uproszczeń do skanowania
    ośmiobitowego), znacznie niższymi szumami i kontrolą go i możliwością
    wybierania optyki.

    --
    pozdrawia Adam
    /jadam kebaby, ale jestem pacyfistą/

  • 74. Data: 2013-03-31 20:24:12
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

    > Ale najpierw spadek jakości jest symboliczny. Tak gdzieś do 5-10Mb
    > czyli przynajmniej dwukrotnie mniejszej wielkości plików.

    Problem w tym, że "symboliczny" to nie jest obiektywny termin. Tak czy
    owak, spadek jakości jest i o to chodzi (przy czym to jest stwierdzenie
    obiektywna).

    > Aparaty mają mniej.

    Zależy jakie, są takie, które mają 28 Mb/s (np. w trybie 1920x1080 50p
    lub 60p, który jest korzystny jeśli myślimy o czymś więcej niż tylko
    odtworzenie tego na TV).

> [...]
    > rozdzielczość 1080. Wystarczy porównać ją ze zdjęciem wykonanym w tej
    > samej rozdzielczości. Pod względem szczegółów, bo pod względem

    Ale pisałeś, że nie ma różnicy między 1080 i 720 liniami, a nie że nie
    ma różnicy między klatką filmu H.264 i zdjęciem.

    Film ma prawo być gorszy od zdjęcia - np. ze względu na używaną
    przestrzeń kolorów (np. YUV420 zamiast np. (s|Adobe)RGB888) - tak jak
    w Twoim przykładzie z Canonem 500D.

    > Jakiś uproszczony sposób skanowania grup wierszy. W rezultacie
    > wszelkie druty dostają strasznych schodków (dostają ich również w
    > 1080). Zauważyłem to w kilku różnych aparatach.

    Domniemuję że słabo się nadają do filmowania.

    > Tryby 720 nie mają tak wysokich dostępnych bitrate jak 1080.

    No wiadomo, przecież nie ma takiej potrzeby. Podstawowym (jedynym?)
    argumentem za 720 jest mniejszy potrzebny bitrate. Chociaż wolałbym
    aparat, w którym wszystko mógłbym ustawić (najlepiej z możliwością
    edycji ustawień i profili na pececie).

    > Nie, dlatego że się nie wyrabiają ze skuteczną kompresją. Przy 17Mbps
    > obraz powinien być _idealny_ Nie jestem w stanie odróżnić swojego
    > testu 1080 przy tym bitracie od obrazu nieskompresowanego.

    Przy 17 Mb/s (a także przy każdej innej dostępnej wartości) obraz różni
    się od oryginału. Pytanie tylko - jak bardzo? Nietrudno to stwierdzić,
    np. wspominany już przeze mnie ImageMagick potrafi odejmować obrazki :-)

    Weź pod uwagę, że aparat ma radzić sobie z kompresją wszystkiego, co mu
    zaserwujesz, a nie tylko Twoich konkretnych testów (aczkolwiek
    z pewnością z pewnymi patologicznymi scenami sobie poradzi bardzo słabo).

    Od jakiegoś czasu, dobra kompresja H.264 to nie jest wielki problem dla
    specjalizowanych scalaków (ostatnio nawet dla "względnie zwykłych"
    komputerów).

> [...]
    > w kamerach, poza jednak większą dynamiką (mimo uproszczeń do
    > skanowania ośmiobitowego), znacznie niższymi szumami i kontrolą go i

    Ładne mi "poza". BTW kamery video także mogą mieć wymienne szkła,
    kontrolę GO, niskie szumy, duże matryce itd. - kwestie związane
    z kodowaniem są takie same.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 75. Data: 2013-03-31 21:59:20
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Ładne mi "poza". BTW kamery video także mogą mieć wymienne szkła,
    > kontrolę GO, niskie szumy, duże matryce itd. - kwestie związane
    > z kodowaniem są takie same.

    Jednakże mówimy o amatorskim sprzęcie na grupie amatorów bawiących się
    głównie aparatami fotograficznymi. W tym kontekście rzekłem już
    wszystko, co rzec miałem - obraz filmowy z aparatów daleki jest od
    obrazu fotograficznego przy tej samej rozdzielczości, a przynajmniej
    trzykrotna kompresja oryginału nie wpłynie jakkolwiek na jakość.

    Rynek profi kamer to zupełnie inna historia i inne pieniądze.

    A tak na marginesie, straty powodowane zubożeniem przestrzeni barwnej są
    ostatnim problemem przy skali pozostałych kłopotów zapisu obrazu
    cyfrowych aparatów.

    --
    pozdrawia Adam
    /człowiek na zdjęciu powinien być uśmiechnięty/

  • 76. Data: 2013-04-01 14:34:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

> [...]
    > wszystko, co rzec miałem - obraz filmowy z aparatów daleki jest od
    > obrazu fotograficznego przy tej samej rozdzielczości,

    Prawda (przynajmniej częściowo - tzn. nie jest taki sam).

    > a przynajmniej
    > trzykrotna kompresja oryginału nie wpłynie jakkolwiek na jakość.

    Fałsz - byłoby to prawdą, gdybyś napisał "znacznie" zamiast
    "jakkolwiek".

    > Rynek profi kamer to zupełnie inna historia i inne pieniądze.

    Głównie to (trochę) inne pieniądze. BTW od pewnego czasu te różnice się
    zacierają, a nawet profesjonalne zastosowania video korzystają ze
    zwykłych aparatów fotograficznych - bo nic więcej nie jest potrzebne :-)

    > A tak na marginesie, straty powodowane zubożeniem przestrzeni barwnej
    > są ostatnim problemem przy skali pozostałych kłopotów zapisu obrazu
    > cyfrowych aparatów.

    Przeciwnie, to jest prawdziwy praktyczny problem. Przyznaję że od
    pewnego czasu liczba i wielkość tych problemów znacznie się zmniejszyła.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 77. Data: 2013-04-01 18:11:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > Fałsz - byłoby to prawdą, gdybyś napisał "znacznie" zamiast
    > "jakkolwiek".

    Niech Ci będzie - znacznie. Aczkolwiek znacznie to mi wychodzi dopiero
    przy syntetycznych obrazach, które są wyjątkowo wredne dla kodeków, jak
    np. te:
    http://as.elte-s.com/temp/video/16mbps.avi
    http://as.elte-s.com/temp/video/5mbps.avi

    > Przeciwnie, to jest prawdziwy praktyczny problem. Przyznaję że od
    > pewnego czasu liczba i wielkość tych problemów znacznie się zmniejszyła.

    Nie no, nie przesadzajmy. Różnice są niewielkie nawet na takim wściekłym
    obrazku:
    http://as.elte-s.com/temp/video/rgb.png
    http://as.elte-s.com/temp/video/yv12_420.png
    Typowe ''widoczki ogólne'' właściwie są w pełni odporne na zawężenie
    przestrzeni barwnej.

    --
    pozdrawia Adam
    /zbankrutujmy w końcu wszyscy i weźmy się do roboty/

  • 78. Data: 2013-04-01 21:28:56
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

> [...]
    > http://as.elte-s.com/temp/video/yv12_420.png
    > Typowe ''widoczki ogólne'' właściwie są w pełni odporne na zawężenie

    O wszystkim piszesz w wymiarze absolutnym, a to tak nie jest. Prawdą
    byłoby, gdybyś napisał "są dość odporne".

    BTW ten obrazek RGB, wbrew nazwie, jest już produktem po m.in. kompresji
    (nie wiem jakiej dokładnie).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 79. Data: 2013-04-01 22:22:54
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    > O wszystkim piszesz w wymiarze absolutnym, a to tak nie jest. Prawdą
    > byłoby, gdybyś napisał "są dość odporne".

    No to masz teraz ''widoczek'':
    http://as.elte-s.com/temp/video/rgb_2.png
    http://as.elte-s.com/temp/video/yv12_420_2.png
    i różnica:
    http://as.elte-s.com/temp/video/roznica.png
    Zadowolony czy nadal spadek jakości poraża? :)

    > BTW ten obrazek RGB, wbrew nazwie, jest już produktem po m.in. kompresji
    > (nie wiem jakiej dokładnie).

    Ano nie, żadnej kompresji tam nie ma, to jest zdjęcie po obróbce, ale w
    przestrzeni srgb, w bezstratnym png.

    --
    pozdrawia Adam
    /zegar, który stoi, przynajmniej jest dokładny dwa razy dziennie/

  • 80. Data: 2013-04-02 20:37:02
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Janko Muzykant <j...@w...pl> writes:

> [...]
    > i różnica:
    > http://as.elte-s.com/temp/video/roznica.png
    > Zadowolony czy nadal spadek jakości poraża? :)

    Przecież napisałem że to _może_ być problemem. Nie musi i nie będzie
    z każdym zdjęciem, w szczególności wiadomo, że nie należy sie tych
    problemów spodziewać na zdjęciach ciemnych i z umiarkowanymi kolorami,
    a najlepiej specjalnie dobranych.
    Można było po prostu pokazać czarno - białe zdjęcie.

    Jakie jest źródło tego obrazka i jakiej obróbce był poddany?

    Weź klatkę z filmu, najlepiej taką, z której ktoś mógłby chcieć zrobić
    plakat, obetnij ją do 800 linii, i wyświetl w rozdzielczości 1 piksel =
    1 mm x 1 mm (plakaty niestety są większe od typowego monitora). Jeśli
    wciąż nie będziesz widział artefaktów 420, to widocznie masz film
    inaczej zakodowany.
    --
    Krzysztof Halasa