  • 201. Data: 2009-02-06 13:39:05
    Temat: Re: ktore z "bezlustrzankowych" rozwiazan?
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Użytkownik "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał w wiadomości
    news:gmhcsp$4jq$1@inews.gazeta.pl...

    > To nie był mój tekst.

    Ok. W takim razie nie wiem, po co to zacytowałeś.

    > Odległośc jest różna, bo można się po prostu trochę odsunąć, to oczywiste.

    Ale aby coś uczciwie porównać trzeba porównywać w tych samych warunkach.

    > Od razu wyliczenia są bez sensu, bo nikt nie kadruje po przekątnej. Przy
    > zdjęciach o małej GO (portret, ślubne) praktycznie zawsze dopasowuje się
    > krótszy bok, czyli powinieneś przyjąć crop jaki jest w pionie (około
    > 1.85x).

    Liczyłem po przekątnej bo tak jest IMO najuczciwiej. Gdybym patrzył po sobie
    to liczyłbym wzdłóż dłuższego boku i wynik byłby jeszcze gorszy dla
    Olympusa.

    > Ile razy zdarzyło ci się robić zdjęcie z małą GO obiektowi, który jest tak
    > wąski, że kadrujesz na szerokość w 3:2?

    Zawsze! Nigdy nie zrobiłem odbitki w innym formacie niż 3:2 i nigdy nie
    czułem takiej potrzeby. Albo robię10x15 albo od razu 20x30. Jak używałem
    Olympusów to wszystko kadrowałem do 3:2.

    > Zresztą przeczytaj co napisał Michał, on to dobrze wytłumaczył i
    > przedstawił odpowiednie wyliczenia.

    > Nie ma w praktyce zauważalnej różnicy w GO między 4/3 i APS-C.
    > Różnica kilku cm przy odległości 10m nie ma żadnego praktycznego
    > znaczenia.

    Znowu ta sama śpiewka. Fakty sobie a Ty sobie. Pokazałem Ci, że dla
    ekwiwalentu 50mm to nie kilka cm, ale ponad półtora metra. To jest kolosalna
    różnica!

    To, że Olympus umożliwia mniejszą kontrolę GO to fakt. Po prostu suchy fakt
    to nie czyni posiadaczy tego systemu ani lepszymi, ani gorszymi, a Ty z tym
    faktem walczysz jakby to był jakiś problem. Ciesz sięswoim sprzętem, ale nie
    zaprzeczaj rzeczywistości.

    > Bo jak widać nie ma tam talibów którzy zamiast oczu używają strony w PHP
    > która myśli za nich.

    Ja nie potrzebuję strony by za mnie myślała. Ja nie szukam sztucznych
    problemów. Ja robię zdjęcia i wiem jaki efekt chcę osiągnąć a jaki mogę.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 202. Data: 2009-02-06 13:59:28
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Winetoo wrote:

    > Liczyłem po przekątnej bo tak jest IMO najuczciwiej. Gdybym patrzył po sobie
    > to liczyłbym wzdłóż dłuższego boku i wynik byłby jeszcze gorszy dla
    > Olympusa.

    Potrafisz podać obiekt o proporcjach 3:2 który fotografuje się na F1.4 izolując
    go od tła? Człowiek w trumnie? Bo nie żywy, żywy nie trzyma rąk przy ciele i
    trzeba kadrować na krótszy bok.

    > Zawsze! Nigdy nie zrobiłem odbitki w innym formacie niż 3:2 i nigdy nie
    > czułem takiej potrzeby. Albo robię10x15 albo od razu 20x30.

    Ale co ma do tego odbitka? Przeczytaj co napisałem. Chodzi o kadrowanie. Co to
    za obiekty, że są szersze niż 3:2?

    > Znowu ta sama śpiewka. Fakty sobie a Ty sobie. Pokazałem Ci, że dla
    > ekwiwalentu 50mm to nie kilka cm, ale ponad półtora metra. To jest kolosalna
    > różnica!

    To to było w metrach? LOL
    Czyli w Canonie GO będzie na 6m, a w 4/3 na 7m.
    I co to zmienia, bo nie rozumiem?
    Masz takie kadry, gdzie chcesz wyizolować szeroki obiekt który jest dodatkowo
    głęboki na 6m? No to wtedy w 4/3 dostaniesz ostrość jeszcze na 0.5m z przodu i z
    tyłu. Przy obiekcie który ma 6m!!!
    W przypadku bardziej zbliżonym do rzeczywistego (portret całej twarzy), będzie
    to np 7.5cm vs 6cm, czyli po 0.75cm różnicy z obu stron. Możesz mi powiedzieć
    jakie to ma realne znaczenie i gdzie to będzie widoczne? Przecież to jest mniej
    niż grubość palca, a mówimy o obiekcie głębokim na 6cm.

    > To, że Olympus umożliwia mniejszą kontrolę GO to fakt. Po prostu suchy fakt
    > to nie czyni posiadaczy tego systemu ani lepszymi, ani gorszymi, a Ty z tym
    > faktem walczysz jakby to był jakiś problem.

    Wg Ninika czyni znacznie gorszymi.

    > Ja nie potrzebuję strony by za mnie myślała. Ja nie szukam sztucznych
    > problemów. Ja robię zdjęcia i wiem jaki efekt chcę osiągnąć a jaki mogę.

    Ja tak samo.
    Zauważ że Ninik jeszcze nigdy nie pokazał na grupie ilustracji swoich fobii
    związanych z GO w 4/3. Nigdy nie pokazał jakiegokolwiek ograniczenia 4/3 na
    konkretnym zdjęciu.

  • 203. Data: 2009-02-06 14:13:43
    Od: jerzy szczudlowski <j...@j...net.pI>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Ten element dyskusji wydaje się być poza zasięgiem usiłujących
    > ominąć tę tezę ;)
    >
    > A prawda jest taka, że po przyjęciu iż mamy matryce o tych samych
    > ilościach pikseli, w tej samej "jakości technologicznej", to
    > efekt o którym piszesz przełoży się zwyczajnie na "używalne
    > ISO"

    Albo jaśniejszy wizjer (lub w przypadku G1 -- "żwawszy") podczas
    kadrowania/ostrzenia warunkach słabego oświetlenia.

    > A trzecia sprawa to spór, czy idzie o pół działki czy ćwierć
    > działki albo niecałe ćwierć (15% wg Mateusza) i czy ktoś uważa
    > że to "dużo".

    Z moich testów (ta sama scena, kąt widzenia, światło, przysłona, ISO)
    wychodzi, że spadek jasności obiektywu FF względem DX na matrycy DX to coś
    między 1/2-2/3EV. Stąd przypuszczam, że na 4/3 powinno być więcej niż 2/3.

    --
    http://www.flickr.com/jerzy_szczudlowski/

  • 204. Data: 2009-02-06 14:49:22
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Potrafisz podać obiekt o proporcjach 3:2 który fotografuje się na F1.4
    > izolując go od tła? Człowiek w trumnie? Bo nie żywy, żywy nie trzyma rąk
    > przy ciele i trzeba kadrować na krótszy bok.

    Np. pan młody stoi a panna młoda przed nim siedzi.

    > Ale co ma do tego odbitka? Przeczytaj co napisałem. Chodzi o kadrowanie.
    > Co to za obiekty, że są szersze niż 3:2?

    Nie rozumiem o co pytasz. Np. leżąca na trawie panna młoda (cała, nie tylko
    głowa) jest szersza niż 3:2. O to Ci chodzi czy o coś innego, bo już się
    pogubiłem?

> [...]
    > dodatkowo głęboki na 6m? No to wtedy w 4/3 dostaniesz ostrość jeszcze na
    > 0.5m z przodu i z tyłu. Przy obiekcie który ma 6m!!!

    Obiekt nie musi mieć 6m. W tym przypadku 6m to minimalna odległość w jakiej
    muszą się znaleźć obiekty które chcemy by były nieostre.

    Ostatni przykład z życia: młoda para na mostku. Pod nimi mini-jeziorko -
    take maleńkie zrobione do zdjęć przy domu weselnym. Dookoła jeziorka jakieś
    zarośla. Mój zamysł młodzi ostro zarośla przed i za nimi nieostre. Pora była
    późna i ze względu na słońce nie miałem zbyt dużego pola manewru jeśli
    chodzi o kierunek robienia zdjęć. Miałem APS-C i 35mm f/1.4 i było na styk.
    Jakby się dało bardziej otworzyć to pierwsze gałązki byłyby bardziej rozmyte
    i całe zdjęcie by lepiej wyglądało.

    Inny przykład też z jesieni - fotografuję jakiś stary kościół gdzie wiszą
    zabytkowe piękne żyrandole/świeczniki (nie wiem, co to było). Mam taki
    zamysł by środkowy był ostry, a pierwszy i trzeci nieostre. Potrzebuję jak
    najmniejszej GO. Miałem 35 f/1.4 i mogłem użyć maksymalnie przesłony 2
    większa dawała zbyt dużą GO.

> [...]
    > powiedzieć jakie to ma realne znaczenie i gdzie to będzie widoczne?
    > Przecież to jest mniej niż grubość palca, a mówimy o obiekcie głębokim na

    Mała GO to pojęcie względne nie zawsze chodzi o portret z odległości 2
    metrów gdzie GO ma grubość przysłowiowej kartki papieru. Wtedy rzeczywiście
    różnice mogą być pomijalne.

    > Wg Ninika czyni znacznie gorszymi.

    To nie mój problem tylko Ninika. Ja szczerze powiedziawszy częściej
    potrzebuję większej GO niż mniejszej, ale nie o tym ta dyskusja tylko czy
    widać różnicę, czy nie.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 205. Data: 2009-02-06 15:02:44
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Winetoo wrote:

    > Np. pan młody stoi a panna młoda przed nim siedzi.

    Przecież żeby ich objąć GO musisz i tak przymknąć obiektyw dużo poniżej F2, więc
    w 4/3 nie ma tu żadnego ograniczenia.

    > Nie rozumiem o co pytasz. Np. leżąca na trawie panna młoda (cała, nie tylko
    > głowa) jest szersza niż 3:2. O to Ci chodzi czy o coś innego, bo już się
    > pogubiłem?

    O to mi chodzi. Tylko co tu zmieni 1cm ostrości z przodu więcej?

    > Obiekt nie musi mieć 6m. W tym przypadku 6m to minimalna odległość w jakiej
    > muszą się znaleźć obiekty które chcemy by były nieostre.

    Jak będzie miał mniej, to w APS-C też się załapie w GO, więc o czym mowa?

> [...]
    > Jakby się dało bardziej otworzyć to pierwsze gałązki byłyby bardziej rozmyte

    I tu też kadrowałeś na długość?
    Bo jak na krótszy bok, to różnica jak między C i N.

> [...]
    > zamysł by środkowy był ostry, a pierwszy i trzeci nieostre. Potrzebuję jak
    > najmniejszej GO. Miałem 35 f/1.4 i mogłem użyć maksymalnie przesłony 2

    No to w 4/3 użyłbyś 1.4 i wyszłoby na to samo.

    > Mała GO to pojęcie względne nie zawsze chodzi o portret z odległości 2
    > metrów gdzie GO ma grubość przysłowiowej kartki papieru. Wtedy rzeczywiście
    > różnice mogą być pomijalne.

    No ale zrozum, że musisz rozważać różnicę między 4/3 i APS-C zawsze w kontekście
    szerokości GO. Ninik mówi - 2 cm różnicy, to bardzo dużo! Fajnie, tylko że te
    2cm będą przy GO w APS-C na jakieś 10cm, więc co tu zmienia dodatkowy cm po obu
    stronach? Nikt tego nawet nie zauważy.

    > To nie mój problem tylko Ninika. Ja szczerze powiedziawszy częściej
    > potrzebuję większej GO niż mniejszej, ale nie o tym ta dyskusja tylko czy
    > widać różnicę, czy nie.

    Nie. Dyskusja jest o tym stwierdzeniu:

    "Czasem lubie sobie wyciac smieci nie tylko kompozycja/kadrem, ale i przy uzyciu
    GO."

    "G1 ma matryce jak 4/3 więc jakieś możliwości są, ale o wiele bardziej
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    ograniczone niż lustrzanki APS-C,"
    ^^^^^^^^^^^

    Ninik po raz kolejny próbuje za pomocą krętactw i manipulowania odwieść
    zainteresowanego Olympusem od zakupu. Po raz kolejny wciskał mu kit, że Olympus
    się nie nada i powinien kupić lustro APS-C. A różnica to jakieś 5-10% (10 gdy
    kadrujemy na długość) szerokości GO więcej. Przy czym różnica między C i N to
    jakieś 5%.

  • 206. Data: 2009-02-06 15:27:02
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Wg Ninika czyni znacznie gorszymi.

    Czy głupoty, kłamstwa i brednie możesz wypowiadać w swoim imieniu?
    Napisałem, że 4/3 daje mniejszą możliwości kontroli nad GO, a nie że
    czyni to kogokolwiek gorszym.

    http://www.paski.org/paski/lustrzanka-cyfrowa.jpg

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 207. Data: 2009-02-06 15:29:15
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Winetoo pisze:
    > To nie mój problem tylko Ninika.

    Czy możesz łaskawie, nie cytować kłamstw które Mateusz sobie wymyśla nie
    mając argumentów w dyskusji?
    Problemów z 4/3 nie mam, ale ograniczenia jakie ten daje są oczywiste i
    nie trzeba do tego nie wiadomo czego by być ich świadomym.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 208. Data: 2009-02-06 15:37:23
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Przecież żeby ich objąć GO musisz i tak przymknąć obiektyw dużo poniżej
    > F2, więc w 4/3 nie ma tu żadnego ograniczenia.

    To nie ciasny portret z kilku metrów gdzie GO jest rzędu kilkunastu cm tylko
    portret robiony 50mm z kilkunastu metrów więc GO jest kilkadziesiąt cm i
    nic nie trzeba przymykać.

    > O to mi chodzi. Tylko co tu zmieni 1cm ostrości z przodu więcej?

    Więcej ostrej trway.

    > Jak będzie miał mniej, to w APS-C też się załapie w GO, więc o czym mowa?

    O tym, że "śmieci" nie mogą być w tych 6m, a przy 4/3 "śmieci" nie mogą być
    w 7m. Czasem łatwiej znaleźć miejsce bez śmieci o szerokości 6 niż 7m.

    > I tu też kadrowałeś na długość?
    > Bo jak na krótszy bok, to różnica jak między C i N.

    Nie rozumiem. Nie mam zooma o świetle 1.4 nie było miejsca na więcej niż pół
    kroku do przodu lub do tyłu. Jedyne co mogłem to mieć nadzieję, że GO
    wyjdzie wystarczająco mała by uniknąć śmieci w kadrze.

    > No to w 4/3 użyłbyś 1.4 i wyszłoby na to samo.

    Zgadza się. W tym przypadku tak, a gdyby żyrandole wisiały trochębliżej od
    siebie to już by mi zabrakło. To był przykład na to, że "mała" GO to czasem
    kilka metrów, a nie zawsze papierowa przy ciasnym portrecie.

> [...]
    > Fajnie, tylko że te 2cm będą przy GO w APS-C na jakieś 10cm, więc co tu
    > zmienia dodatkowy cm po obu stronach? Nikt tego nawet nie zauważy.

    Ja to rozumiem, ale podałem Ci też przykłady, że przy większej odległości i
    szerszym kadrze różnice nie są rzędu kilku cm ale kilkudziesięciu i mogą
    mieć znaczenie.

> [...]
    > Olympus się nie nada i powinien kupić lustro APS-C. A różnica to jakieś
    > 5-10% (10 gdy kadrujemy na długość) szerokości GO więcej. Przy czym

    Ja nie dyskutuję z Ninikiem tylko z Tobą o stwierdzeniu, że nie widać
    różnicy :-)
    Ninik przesadz w jedną stronę a Ty w drugą. Ja tylko twierdzę, ze różnicę
    widać o to czy i na ile jest to dla Was ważne to kłóćcie się między sobą.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 209. Data: 2009-02-06 15:37:52
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Mateusz Ludwin pisze:
    > Ninik po raz kolejny próbuje za pomocą krętactw i manipulowania odwieść
    > zainteresowanego Olympusem od zakupu.

    O czym Ty piszesz człowieku? Zastanów się czasem.
    Ktoś pyta o aparat z dobrą kontrolą nad GO, a tu format 4/3 akurat jest
    NAJGORSZYM WYBOREM.
    To czy ktoś kupi olka panasa czy cokolwiek to wierz mi, że mało co mnie
    obchodzi. Będę spał po nocach i koszmary mi się śniły nie będą.

    To Ty usilnie masz misję każdego nieprawomocnego słowa o olku prostować
    "że nie widać różnicy".

    > Po raz kolejny wciskał mu kit, że
    > Olympus się nie nada i powinien kupić lustro APS-C.

    Jeśli komuś zależy na najlepszej kontroli nad GO to w tej cenie powinien
    kupić coś z 1.5x - olek tańszy odpowiednio nie jest, ale daje
    najmniejsze możliwości.
    Z kompaktów póki co wybór jest mizerny i G1 jest na razie jedynym
    EVILkiem. Jak komuś odpowiada takie rozwiązanie to z pewnością będzie
    zadowolony z aparatu.

    > A różnica to jakieś
    > 5-10% (10 gdy kadrujemy na długość) szerokości GO więcej. Przy czym
    > różnica między C i N to jakieś 5%.

    A Ty znów, że różnicy nie ma? :) hyhy :)

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \

  • 210. Data: 2009-02-06 15:40:26
    Od: dominik <n...@d...kei.pl>

    Winetoo pisze:
> [...]
    > widać o to czy i na ile jest to dla Was ważne to kłóćcie się między sobą.

    Wybacz, ale chyba twierdzimy tosamo. Nie wiem gdzie tu przesada, toż
    Mateusz uparł się jak szczerbaty na suchary, że krzywdę olympusowi
    robię, że piszę jasno, że trzeba tam o wiele jaśniejszego szkła do tej
    samej GO.

    --
    jgs .--.
    dominik gg:919564 (\_/)/ _ \