  • 21. Data: 2011-06-16 22:40:29
    Temat: Re: jak oni to robią ?
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    Użytkownik "Big Jack" <a...@b...zz> napisał w wiadomości
    news:4dfa22ee@news.home.net.pl...
    >W wiadomości
    zeta.pl

    > Nawet jak będzie kwadratem, to obwód będzie ten sam. Na jeden obwód koła
    > kolistego albo kwadrtowego przypadnie ta sama droga.

    ciekawe jak więc czujniki ABS odkrywają w wielu samochodach spadek cisnienia
    w ogumieniu...

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 22. Data: 2011-06-16 22:41:53
    Od: "Kuba \(aka cita\)" <y...@w...pl>

    >W wiadomości
    t.pl

    > Zły tok rozumowania. A jakby oś była osadzona mimośrodowo, to wpływałoby
    > to na obwód opony i drogę jaką pokonuje w ciągu jednego obrotu? Na jeden
    > obrót koła będzie ta sama droga (obwód opony). Proponuję przeprowadzić
    > prosty eksperyment. Zmierzyć drogę jaką pokona koło w czasie jednego
    > obrotu (albo znacznie więcej żeby zmniejszyć błąd pomiaru) kiedy jest
    > napompowane i kiedy jest bez powietrza. Nie widzę powodu dla którego
    > przybliżenie się osi obrotu do podłoża miałoby skrócić bądź wydłużyć obwód
    > opony.

    Tylko opona nie jest rozciągliwa... i zaczyna sie poślizg.

    ps. poza tym tak jak wyżej - poczytaj o ABSowym odczycie spadku cisnienia w
    oponach np. BMW - system RPA (nie mylić z radiowymi czujnikami RDC)

    --
    Pozdrawiam Kuba (aka cita)
    www.cita.pl

  • 23. Data: 2011-06-16 23:52:35
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Thu, 16 Jun 2011 22:39:40 +0200, Cavallino napisał(a):

    > No co Ty gadasz?
    > Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?

    Nie.

    Panowie, narysujcie to sobie.

    Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
    http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
    wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79

    I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 24. Data: 2011-06-16 23:57:24
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > No co Ty gadasz?
    > Jak masz flaka to zmienia Ci się promień koła, tak czy nie?

    W zasadzie nie, ale... (dalej)

    > A wraz z nim zmienia Ci się jego rzeczywisty obwód.

    Jak wyżej.

    > Ale nie obwód opony jest istotny, tylko ilość obrotów koła przy takiej
    > samym przebytym dystansie.
    > A ta ilość musi wzrosnąć, matematyka jest nieubłagana.

    Matematyka tak, ale z fizyką to już nie poszło...

    > Załóżmy że koło ma promień 50 cm.
    > Wtedy po obwodzie ma ma 3,15 m.
    > Gdy stoi na flaku i opona ugina się powiedzmy o 2 cm, czyli o tyle
    > zmniejsza się rzeczywisty promień koła, to jego obwód ma 3,01 m

    Niezupełnie, o tyle się przemieszcza. Robisz po prostu większe
    odsunięcie osi piasty od _teoretycznej_ osi opony. Piszę teoretycznej,
    bo nigdy nie jest idealnie okrągła.

    > Czyli 5% mniej.
    > I o tyle przekłamie licznik.

    Nic z tych rzeczy.

    Opona będzie miała praktycznie taki sam obwód. Zmianie ulegnie ciśnienie
    w kole, a więc powierzchnia przylegania opony do podłoża (nacisk na oś
    musi być zrównoważony), opona ugnie się trochę więcej i przy swoim
    obrocie będzie trochę więcej pracowała generując troszkę więcej ciepła w
    swoim kordzie.
    Dlaczego piszę praktycznie się nie zmieni? Otóż zmiana ciśnienia w
    oponie minimalnie, ale dosłownie minimalnie zmienia średnicę. Nie znam
    dokładnych danych, ale porównując do pasów klinowych (zębatych,
    zbrojonych np:włóknem szklanym) przykładowo Gates-a, mogę powiedzieć, że
    w całym zakresie akceptowalnych naciągów pasa jego długość nie powinna
    się zmienić więcej niż 0.2% (różne typy różnie, ale zazwyczaj jest to
    podobna wartość). Myślę że można to wprost przenieść na oponę, rząd
    wielkości będzie ok.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 25. Data: 2011-06-17 07:19:30
    Od: "mz" <2...@w...pl>

    Użytkownik "Czarek Daniluk" <c...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    cem-w-uczciwego-kierowce

    > Dlatego ja tam jak jadę w trasę mam włączony w Automapie zapis trasy.
    > Jeśli by mnie jakiś taki zatrzymał, a wiedziałbym że na pewno tyle nie
    > jechałem - po poinformowaniu go o zapisie śladu GPS kazałbym kierować sprawę
    > do sądu :D

    Pytanie może trywialne ale gdzie w automapie zapisywać slad przejazdu ?

  • 26. Data: 2011-06-17 07:30:21
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    W dniu 2011-06-16 23:52, Borys Pogoreło pisze:
    > Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
    > http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
    wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79

    > I rysunek: http://img259.imageshack.us/img259/4871/kolosg2.png

    Ja tam wiem tylko, ze jak mi sie dyfer zaczyna odzywac przy jezdzie na
    wprost to czas sprawdzic cisnienie, bo w ktoryms kole ubylo.
    Znaczy: kola nie poruszaja sie z jednakowymi obrotami.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 27. Data: 2011-06-17 07:47:03
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości

    > Nie.

    A jednak.

> [...]
    >
    > Kiedyś był tu nawet flejm na ten temat:
    > http://groups.google.com/group/pl.misc.samochody/bro
    wse_frm/thread/7da8b4a293ace550/b77434b70b44cb79

    Znaczy Twoim zdaniem koło pod asfalt wchodzi?
    LOL !!!!

  • 28. Data: 2011-06-17 07:48:28
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości news:

    > Czyli 5% mniej.
    > I o tyle przekłamie licznik.

    >Nic z tych rzeczy.

    >Opona będzie miała praktycznie taki sam obwód.

    Opona tak, tyle że to nie ma nic do rzeczy.
    Koło będzie miało promień mniejszy i tyle.
    I to nawet gołym okiem idzie stwierdzić.

  • 29. Data: 2011-06-17 08:11:58
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    zeta.pl
    *Kuba (aka cita)* napisał(-a):

    > Tylko opona nie jest rozciągliwa... i zaczyna sie poślizg.

    A jeśli się nie zacznie? W sytuacji kiedy oczywistym jest, że obwód koła
    się nie zmieni, wiedziałem że zacznie się kombinowanie z poślizgami,
    uślizagami, obrót o 300st do przodu i 15st do tyłu etc ;) W tej sytuacji
    EOT z mojej strony

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 30. Data: 2011-06-17 08:15:42
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    1...@n...neostrada.pl
    *mz* napisał(-a):

    > Pytanie może trywialne ale gdzie w automapie zapisywać slad przejazdu

    Menu -> GPS -> Zapisuj Ślad
    Zwróć uwagę na lokalizację folderu z plikiem śladu, żeby potem łatwiej
    go znleźć jeśli chciałbyś go przenieść z nawigacji w inne miejsce.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675