  • 51. Data: 2011-07-18 11:30:32
    Temat: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Od: "Henry(k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Mon, 18 Jul 2011 00:42:09 -0700 (PDT), XX YY napisał(a):

    > na czym polega ten blad - mozesz wyjasnic?

    Cały czas sugerujesz że jpeg oznacza słabą jakość.

    Henry

  • 52. Data: 2011-07-18 11:59:56
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-07-17 18:07, Janko Muzykant pisze:

    > Jeszcze jeden fajny przykład: dźwięk w telefonie pozbawiony jest
    > niższych tonów (basów), zwłaszcza w trybie głośnomówiącym. Ale każdy
    > doskonale może określić, czy rozmówca dysponuje niskim głosem, a każdy
    > choć odrobinę muzykujący potrafiłby rozpisać linię basu tak słuchanej
    > muzyki, której podstawa w ogóle nie jest słyszalna. Robi się to właśnie
    > w oparciu o harmoniczne.
    > Oczywiście nie ma to nic wspólnego z komfortem. Wolimy, jak wszystko
    > słychać, a nie jak się musimy domyślać.

    Może się mylę, ale w Twoim przykładzie telefon działa jak filtr
    dolno-zaporowy. Taki telefon przenosi harmoniczne, które są wyższe od
    dźwięku podstawowego. I to jest OK.

    Ale w drugą stronę (to, o czym pisze XX YY) może być gorzej:
    jeśli przyjmiemy, że telefon odcina powyżej np. 1kHz, (filtr
    górno-zaporowy) to jeśli chciałbyś słuchać wysoko grające skrzypce, to
    byłoby ciężko, bo tam raczej nie ma niższych harmonicznych ;)
    Znaczy się, dźwięk podstawowy generuje wyższe harmoniczne, nie zaś
    niższe niż tenże dźwięk podstawowy. No, chyba że mówimy o organach
    kościelnych i o zdudnianiu się ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam.

  • 53. Data: 2011-07-18 12:25:15
    Od: XX YY <f...@g...com>

    On 18 Jul., 13:30, "Henry(k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:
    > Dnia Mon, 18 Jul 2011 00:42:09 -0700 (PDT), XX YY napisa (a):

    > Ca y czas sugerujesz e jpeg oznacza s ab jako .
    >
    > Henry

    Jpeg ma pewna wady i pewne zalety. Zostal stworzony w okreslonym celu
    - aby zmniejszyc wielkosc pliku , co skraca czas transferu danych.
    ( kiedys mialo znaczenie miejsce na dysku przy malej pojemnosci
    dyskow)

    Wada jest spadek jakosci w momencie zapisu pliku. Obraz zostaje przy
    kazdym zapisie ponownie przeliczony i skomprymowany co powoduje
    lawinowy spadek jakosci przy kazdej operacji zapisu. Mozna korzystac z
    zalet jpeg jesli sie gotowy ostateczny obraz , ktory nie bedzie
    poddawany dlaszej obrobce zapisze w jpeg. Wowczas nastepuje tylko raz
    jakis tam spadek jakosci , ograniczasz wielkosc pliku , mozesz szybko
    transferowac.

    Plik jpeg jest bardzo nieodpowiedni jesli chcemy dokonywac obrobki
    obrazu w ten sposob komprymowanego.

    Poniewaz plik z aparatu jest naszym obrazem zrodlowym , ktory
    najczesciej wymaga lub warto poddac dlaszej obrobce wiec plik jpeg
    jest najmniej odpowiednim do tego celu. Masz wiecej danych obrazowych
    zapisanych w pliku 12 , 14 bitowym jak RAW czy TIff anizeli w
    jpeg. Nie trzeby byc specjalnie bystrym na umysle , aby zauwazyc ze
    lepiej jest zapisac na karcie w aparacie obraz w takim formacie ,
    ktory pozwala na dalsza bezstratna jakosciowo obrobke i zapis.
    POniewaz wysilek fotografa przy zrzucie danych z karty jest taki sam
    i dla RAW i dla JPEG to dlaczego mam zapisywac dane w takim
    formacie , ktory prowadzi do spadku jakosci w przypadku obrobki?

    Chyba ze wiesz wczesniej ze nie bedziesz obrazu przeliczal/obrabial /
    zapisywal , albo tez godzisz sie ze spadkiem jakosci obrazu jpeg -
    tylko nie rozumiem w imie czego? Co takie postepowanie
    uzasadnialoby ? . To nie jest racjonalne.

  • 54. Data: 2011-07-18 13:25:32
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 17/07/2011 13:49, XX YY wrote:

> [...]
    > niby jakas wiedza - a to zwykla zenada jesli nie pisze sie na temat w
    > dodatku o czyms co w ogole nie ma miejsca..

    Argument akurat nietrafiony, bo już kilka eksperymentów na
    zatwardziałych audiofilach słyszących róznice między basem w różnych
    kablach cyfrowych. Sporo z nich kończyło się zażenowaniem. Parę lat temu
    w magazynie Audio bodajże sporo osób w ślepym teście wskazało MP3
    128kbit jako jakościowo lepszy od SACD.

    Dla 99% zdjęć zawalających pierdyliony galerii w internecie JPEG to aż
    za dużo.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 55. Data: 2011-07-18 15:01:52
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    >W dniu 2011-07-16 19:37, XX YY pisze:

    >Drukarki dysponują jednym bitem na kanał i jest dobrze.

    Od czasu wprowadzenia modulacji wielkości kropli, nie jest to takie
    oczywiste...

  • 56. Data: 2011-07-18 15:40:12
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-18 13:59, Adam pisze:
> [...]
    > Znaczy się, dźwięk podstawowy generuje wyższe harmoniczne, nie zaś
    > niższe niż tenże dźwięk podstawowy. No, chyba że mówimy o organach

    To działa w dwie strony, choć podharmoniczne zwykle mają znacznie niższy
    udział ilościowo. Ale istnieją, czego właśnie ta część masteringu
    generująca tony z oktaw w oryginale nieistniejących jest dowodem.
    Wszystko zależy od tego, na ile rozpatrywane dźwięki są złożone i bogate
    w harmoniczne. Nasz mózg (oraz algorytmy tym zajmujące się) potrafią
    dość sprawnie uzupełniać braki. Zresztą, nie tylko harmoniczne mają tu
    znaczenie, a części składowe brzmień, które można umownie wydzielić z
    całości (np. dla fortepianu mamy właściwe, bezpośrednie brzmienie strun,
    pudła, rezonansu pozostałych strun, pogłosu pomieszczenia itp). Gdy
    braki w spektrum zubożą jedną ze składowych, inne mogą przydać się do
    ich ''odbudowy''.
    Tak na marginesie, skrzypce zniknęłyby zupełnie po obniżeniu
    częstotliwości znacznie mocniej niż 1kHz, ale to oczywiście był przykład
    tylko.

    --
    pozdrawia Adam
    /jadam kebaby, ale jestem pacyfistą/

  • 57. Data: 2011-07-18 15:42:44
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-18 17:01, Marcin [3M] pisze:

    > Od czasu wprowadzenia modulacji wielkości kropli, nie jest to takie
    > oczywiste...

    Modulację kropli możemy traktować jak specyficzny wzrost rozdzielczości.
    Nadal jednak brak mieszania jak w drukarkach sublimacyjnych czy... no
    właśnie, trudno przyjąć lasery do konkretnych grup, teoretycznie
    następuje mieszanie, ale...

    --
    pozdrawia Adam
    /to bardzo intuicyjne, choć mocno zagmatwane/

  • 58. Data: 2011-07-18 15:56:51
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    W dniu 2011-07-18 14:25, XX YY pisze:
    > skomprymowany

    łał

    > co powoduje
    > lawinowy spadek jakosci przy kazdej operacji zapisu.

    W praktyce lawina rośnie po setnej takiej operacji.

> [...]
    > tylko nie rozumiem w imie czego? Co takie postepowanie
    > uzasadnialoby ? . To nie jest racjonalne.

    W imię niepieprzenia się z czymś tak ulotnym i nieistotnym jak zdjęcie,
    które w 99,99% przypadków robi się tylko po to, żeby kilka osób przez
    kilka sekund się napatrzyło.

    Zresztą, jeśli zadbamy tylko o odpowiedni kontrast celem nieprzepalenia
    większych płaszczyzn (każdy aparat to posiada i można ustawić na stałe),
    nawet z komórkowego jpg można uzyskać poprawy obraz
    _jeśli_zajdzie_taka_potrzeba_.
    http://www.ckmedia.pl/~jankomuzykant/temp/acr64jpg.j
    pg

    --
    pozdrawia Adam
    /co masz zrobić dziś, zrób jutro - będzie koniec świata to narobisz się

  • 59. Data: 2011-07-18 16:10:29
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

> [...]
    > Nadal jednak brak mieszania jak w drukarkach sublimacyjnych czy... no
    > właśnie, trudno przyjąć lasery do konkretnych grup, teoretycznie następuje

    Tym niemniej, najprawdopodobniej kropla nie jest 1-no bitowa...

  • 60. Data: 2011-07-18 16:12:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    > większych płaszczyzn (każdy aparat to posiada i można ustawić na stałe),
    > nawet z komórkowego jpg można uzyskać poprawy obraz

    a ja wczoraj po poludniu wybralem sie na lodeczke , zabralem aparacik.
    zrobilem kilka zdjec w rawie , zlozylem w calosc i wcale mi nie
    przeszkadza ze sa lepsze niz robione w jpeg. zreszta zero szans
    uzyskanie takich przejsc tonalnych i dynamiki w calej 360 stopni
    slonecznej scenie z jpegow puszkowych.
    . Nie musze szukac teorii , ktora uzasadnialaby zwykle partactwo i
    nieumiejetnosc.

    http://spherapan.vot.pl/099/099.html

    Lepiej widac jesli sie zalaczy glosniki.