    From: Janko Muzykant <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: i dlatego warto focić w RAW !
    Date: Mon, 18 Jul 2011 17:40:12 +0200

    W dniu 2011-07-18 13:59, Adam pisze:
    > Ale w drugą stronę (to, o czym pisze XX YY) może być gorzej:
    > jeśli przyjmiemy, że telefon odcina powyżej np. 1kHz, (filtr
    > górno-zaporowy) to jeśli chciałbyś słuchać wysoko grające skrzypce, to
    > byłoby ciężko, bo tam raczej nie ma niższych harmonicznych ;)
    > Znaczy się, dźwięk podstawowy generuje wyższe harmoniczne, nie zaś
    > niższe niż tenże dźwięk podstawowy. No, chyba że mówimy o organach
    > kościelnych i o zdudnianiu się ;)

    To działa w dwie strony, choć podharmoniczne zwykle mają znacznie niższy
    udział ilościowo. Ale istnieją, czego właśnie ta część masteringu
    generująca tony z oktaw w oryginale nieistniejących jest dowodem.
    Wszystko zależy od tego, na ile rozpatrywane dźwięki są złożone i bogate
    w harmoniczne. Nasz mózg (oraz algorytmy tym zajmujące się) potrafią
    dość sprawnie uzupełniać braki. Zresztą, nie tylko harmoniczne mają tu
    znaczenie, a części składowe brzmień, które można umownie wydzielić z
    całości (np. dla fortepianu mamy właściwe, bezpośrednie brzmienie strun,
    pudła, rezonansu pozostałych strun, pogłosu pomieszczenia itp). Gdy
    braki w spektrum zubożą jedną ze składowych, inne mogą przydać się do
    ich ''odbudowy''.
    Tak na marginesie, skrzypce zniknęłyby zupełnie po obniżeniu
    częstotliwości znacznie mocniej niż 1kHz, ale to oczywiście był przykład
    tylko.

    --
    pozdrawia Adam
    /jadam kebaby, ale jestem pacyfistą/