  • 11. Data: 2009-06-24 07:41:21
    Temat: Re: fotografowanie z liveview
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 24 Jun., 08:48, "kurdybanek" <k...@a...pl> wrote:

    > na prawidlowe wyostrzenie tzn uzyskanie prawie ze maksymalnej
    > rozdzielczosci obiektywu. Jelsi tak sie stanie to tylko czasami  na
    > zasadzie przypadku.
    >
    > A to ciekawe. Nie używam LV. Myslalem, ze ostrzenie z detekcja fazy trwa do
    > momentu ustawienia ostrosci?

    do momentu jesli elektronika uzna wg zadanych kryteriow i jej
    mozliwosci ze jest ostro.
    co wcale nie oznacza ze jest ostro dla oka ludzkiego.
    sensory w ukladzie AF na podstawie pomiaru skrajnych wiazek swiatla
    przechodzacych przez obiektyw ( najczesciej rozostrzony) daja
    okreslony sygnal , na podstawie ktorego zostaje wyliczony stopien
    rozostrzenia i w konsekwencji wyliczona prawidlowa pozycja " na
    przyszlosc" soczewek ostrzacych ( ruchomych). To jest robione z
    wieksza lub mniejsza dokladnoscia - do tego dochodzi dokladnosc
    mechanizmow wykonawczych.

    Zaleta det fazy bylo to ze mozna bylo z gory okreslic jak pozycje ma
    zajac soczewka , czyli byl / jest to szybki sposb ostrzenia w
    odroznieniu do det kontrastu , gdzie obiektyw szukal najwyzszego
    kontrastu przechodzac przez cala skale ostrosci ( co zreszta nalezy
    juz do historii , ale ciagle w dslr w detekcji kontrastu ostrosc
    przechodzi przez maximum i oscyluje wokol niej dazac do uzyskania
    maximum.

    > Bede sie nudzic, to sprawdze...

    po co ?
    mozesz przezyc rozczarowanie.
    jesli jestes zadowolony to lepiej nie zmieniaj tego.

  • 12. Data: 2009-06-24 08:12:36
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    w zasadzie mam problem, czy Ty kwestionujesz działanie AF w oparciu o
    detekcję fazy w ogóle czy tylko w trybie LV?

    jak pisałem, LV nie używam i temat mnie zaciekawił

    natomiast w przypadku ogólnym używam od lat i jestem absolutnie zadowolony i
    pewien, że w 90% przypadków nie da się ustawić ostrości lepiej (sprawdzałem
    wielokrotnie)

  • 13. Data: 2009-06-24 08:23:07
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 24 Jun., 10:12, "kurdybanek" <k...@a...pl> wrote:
> [...]
    > pewien, że w 90% przypadków nie da się ustawić ostrości lepiej (sprawdzałem

    a jak sprawdzales ?

    na matowke za pomoca oczu bez dodatkowych pomocy optycznych w dslr
    nie ustawisz lepiej niz za pomoca AF d.f.

    Ale za pomoca AF d.f.. srednio obiektyw osiaga o 20 % nizsza
    rozdzielczosc niz ten sam na det kontr, na malych przyslonach -
    dokladnosc zalezy zreszta od wielu zmiennych czynnikow.

    Zdejcia trafione na 100% to niezwykla rzadkosc - na zasadzie
    przypadku.
    jest tylko pytanie o wielkosc odchylki - czy akceptowalnie mala , czy
    tez nie?

    Mozna sie zdziwic jak obiektywy o ktorych sadzimy ze sa zle
    skorygowane potrafia nieraz ostro rysowac jesli trafi sie idealnie
    nastawic ostrosc lub tez obiektywy o ktorych sadzimy ze sa super- z
    najwyzszej polki .potrafia mydlic wskutek bledow AF.

  • 14. Data: 2009-06-24 08:25:20
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    > a jak sprawdzales ?

    za pomocą LV i ostrzenia ręcznego (40d)

  • 15. Data: 2009-06-24 08:25:31
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    Ostrzysz RAZ, potem wyłączasz AF. Przecież robisz zdjęcia sceny cały
    czas z tego samego miejsca, więc po co ci ostrzenie za każdym razem -
    uwaga, po każdej zmianie ogniskowej w większości obiektywów też musisz
    ponownie wyostrzyć.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    pawelek_79
    poczta.onet.pl
    Znany także jako Pawel_W: pawel79w[Shift+2] gmail.com

  • 16. Data: 2009-06-24 08:41:33
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 24 Jun., 10:25, "kurdybanek" <k...@a...pl> wrote:

    > za pomocą LV i ostrzenia ręcznego (40d)

    jakim obiektywem ?

    tutaj kiedys zrobilem porownanie skutecznosci metod ostrzenia:

    http://picasaweb.google.de/fotografie25/PomiarObiekt
    ywow#5307829002798187714

    gdyby nie jedna wpadka ostrzenie na det kontr daloby bezapelacyjnie
    nejlepszy wynik.

    taka tendencja wystepuje z kazdym obiektywem jaki mam.

    Ale zdazaja sie w pojedynczych pomiarach wyniki wrecz
    nieprawdopodobnie dobre przy d.f..
    np na otwartej przyslonie tak sie ustawi soczewka przez przypadek w
    zasadzie iz obiektyw osiaga rozdzielczosc taka jaka na ogol udaje sie
    osiagnac dopiero po przymknieciu . Ale powtorzenie tego wyniku jest
    niemozliwe. Decyduja prawdopodobnie tysieczne milimetra w pozycji
    soczewki , a prawdopodobnie precyzja mechanizmow wykonawczych nie jest
    tak duza by zapewmnic az taka powtarzalnosc.

    w sumie wierze , ze na det fazy moze byc dobrze , ale jestem pewien ze
    na det kontrastu jest lepiej w aspekcie jakosci ostrzenia.

  • 17. Data: 2009-06-24 09:26:14
    Od: "kurdybanek" <k...@a...pl>

    Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał w wiadomości
    n.googlegroups.com...

    > jakim obiektywem ?

    300/4 L IS i odległościach ostrzenia nawet 1,5 metra = głębia ostrości super
    mała

  • 18. Data: 2009-06-24 10:00:55
    Od: XX YY <j...@u...at>

    On 24 Jun., 11:26, "kurdybanek" <k...@a...pl> wrote:
> [...]
    q14g2000vbn.googlegroups.com...

    > 300/4 L IS i odległościach ostrzenia nawet 1,5 metra = głębia ostrości super

    z tej odleglosci nie jestes w stanie wychwycic roznice
    "organoleptycznie"
    powiedzmy dla przykladu ze z tej odleglosci na matrycy aps c obejmiesz
    obraz o wysokosi 30 cm = 300 mm
    daje to skale odwzorowania 20:1

    powiedzmy ze na d.f. osiagasz rozdzielczosc 2500 l/wys obrazu
    uznacza to ze 1 mm obiektu zostanie odwzorowany z czestoscia 2500/20
    =125 l/mm

    a teraz powiedzmy ze osiagnalbys na det kontrastu rozdzielczosc o 20%
    wyzsza czyli obraz skladalby sie z 3000 lini
    a wiec 1 mm obiektu zostanie odwzorowany z czestoscia 3000/20 =150 l/
    mm

    roznica 150-125=25 l/mm przekracza rozdzielczosc oka ludzkiego , tzn
    obserwujac organoleptycznie na monitorze/wydruku roznic
    rozdzielczosci pomiedzy tymi zdjeciami za pomoca oczu nie da
    wychwycic.

    zachodzi wiec pytanie , skoro roznicy nie mozna zobaczyc to nie ma to
    wiekszego znaczenia.
    Tak jest rzeczywiscie w przypadku obiektywow / odwzorowania z
    wystraczajaca duza rozdzielczoscia.
    W obiektywie o b. wysokiej rozdzielczosci jesli nie osiagniemy tej
    maksymalnej mozliwej , specjalnie nas to nie bedzie bolec , zdjecie
    nawet nie calkiem trafione bedzie wystraczajaco ostre.
    W obiektywach o niskiej rozdzielczosci dodatkowa jej utrata przez
    nieprecyzyjne ostrzenie moze oznaczac jej spadek do takiego
    poziomu ,iz nalezyloby mocno ograniczac wielkosc obserwacji ( zdjecie
    idealnie ostre i nieostre beda w pewnych warunkach ( np wlk znaczka
    pocztowego ) postrzegane jako tak samo ostre.)

    Albo jesli tym samym obiektywem zwiekszysz skale odwzorowania ( czyli
    odleglosc) to juz te 20% moga byc zauwazalne.

    generalnie mnie wychodzi z obserwacji i pomiarow ( niezobowiazujaca
    wypowiedz gdyz glebszej analizy nie robilem ) ze uklady AF d.f.
    canona na dlugich ogniskowych pracuja lepiej , niz z krotkimi
    ogniskowymi.

  • 19. Data: 2009-06-24 12:09:19
    Od: "awygo" <a...@g...pl>

    Użytkownik "XX YY" <j...@u...at> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...

[...]

    ----------

    Jeśli dobrze zrozumiałem: ostrzenie nie odbywa się w sposób "ciągły" do
    momentu uzyskania najlepszego efektu, tylko obiektyw jest ustawiany na
    podstawie jednego pomiaru? Nie wiedziałem, dlaczego przypadłości typu BF i
    FF korygowane są nie tylko w body, ale również w obiektywach, ale to mi
    wszystko wyjaśnia.

  • 20. Data: 2009-06-24 12:49:17
    Od: XX YY <j...@u...at>

    ----------

> [...]
    > FF korygowane są nie tylko w body, ale również w obiektywach, ale to mi

    tych pomiarow jest wiecej , w trakcie ostrzenia tez ale na ich
    podstwie wyliczana jest pozycja soczewek w obiektywie " z gory" z
    jakas tam tolerancja.
    od jakosci algorytmow zalezy rowniez jakosc ostrzenia.

    powiedzmy ze obiektyw zajal te pozycje z pewnym bledem ale w ramach
    tolerancji.
    AF nie bedzie go korygowal , uzna ze nastwione na ostro , dopiero
    jesli nieostrosc jest wieksza od zalozonej bedzie korygowal. A to czy
    te nieostrosc zauwazy to zalezy przeciez od jakosci sygnalu , nie
    zawsze jest on dobrej jakosci ( maly kontrast , mala jasnosc itp),
    jakosci sensorow itp.

    Po objawach mozna wnosic , ze
    jesli silnik zajal z gory wyliczona pozycje , sprawa dla centrali jest
    zalatwiona , a wcale ostrosc nie musi osiagnac maximum mozliwej.

    Ze wzgledu na mniejsze wymagania co do jakosci ostrzenia w malym
    obrazku to bylo wystrczajace , przyjmuje sie tam wiekszy krazek
    rozproszenia.

    w detekcji kontrastu cos takiego nie ma miejsca.
    AF tak szuka tak dlugo ostrosci ( kontrastu) az znajdzie jej maximum -
    obiektyw chodzi "tam i z powrotem"-to jest dokladniej ale wolniej ,
    choc panasonic w niektorych swoich modelach z det kontrastu stosuje
    takze wyliczanie na z gory przyjeta pozycje i to dziala dokladniej
    niz det fazy a rownie szybko.